Op dit moment zijn er 3 van de 4 laders voor de elektrische fietsen stuk (...)

Ik word gillend gek...

De enige die nog werkt is degene die een paar maanden geleden uit de tuin is gejat en ik een paar weken geleden in de stromende regen heb teruggevonden...
Tweede is gelukkig alleen de stekker af, derde nog niet onderzocht (maar stinkt naar ontplofte onderdelen) en de 4e is de banaan accu NiMH lader.

Dit is dezelfde als deze maar de switcher (schakelende voeding chip ICE3B506SP) is ontploft.
Ik ga pogingen voor de reparatie in dit draadje zetten maar de vraag voor nu is even deze: kan ik gewoon een 30V 0,8A voeding op de accu zetten en die eruit trekken als de accu 100% op het fietsdisplay aangeeft? Of gaat er iets in de banaan accu lopen mopperen?

Lijkt me geen probleem om te proberen, maar zou het zonde vinden als het voedinkje het niet zou overleven. Het is bv. een kleine moeite om een 5W 10 ohm weestand ertussen te zetten als dat veiliger wordt geacht en (laad)tijd speelt geen rol.

Accu leek redelijk in orde toen ik hem laatst gedeeltelijk open had liggen, geen cellen die (onbelast) uit balans waren. Maar recent kapt hij er bij 50% mee maar..... da's wel altijd na minimaal een week niet gebruikt te zijn, dus nog niet overtuigd dat de accu echt gaar is maar zou ook door zelfontlading kunnen komen: de SOC indicator geeft na die week netjes het percentage aan van de week ervoor maar is dan opeens leeg. Het laden (toen de lader het nog deed) begon wel steeds bij 0% en ging heel langzaam omhoog, geen sprongen van >10% binnen een paar minuten.

Inmiddels laad ik de accu op met een 5,6ohm 6,2 ohm serieweerstand op de alternatieve lader. Er liep 360mA iirc en de voeding geeft maar 28,7V (onbelast), dus volgens mij kan ik 'm er nu wel rechtstreeks opzetten en lekker eraan laten hangen. De ~10Ah accu's mag je toch in principe met 1/10C blijven laden?

Edit: ik wist zeker dat ik recent een soortgelijke chip had losgesoldeerd van een zooitje voedingsprinten. Kon 'm niet vinden, dus even de lege printen nagezocht en inderdaad een 8-pins (met ontbrekende 2e pin) switcher gevonden maar die was ook opgeblazen...

Met 1/10 laden mag voor +-16 uur er van uitgaande dat ze leeg waren.
Maar het is geen slecht idee om ze een poosje te laten egaliseren. Eventueel met een lagere stroom.
Je kunt dan aan de cellen voelen dat ze vol zijn ze worden dan warm, alle energie wordt omgezet in warmte.

De accupack doet aan coulomp counting, het zou dus goed moeten gaan. Ik denk wel dat net als met de laptops vroeger je soms even helemaal "leeg" moet trekken. Om te kalibreren. Leeg is dan wel opletten dat de cellen niet onder de 0.9 volt komen want dat is slecht voor ze.

Bedankt. Ik ging ervan uit dat je NiMH's gewoon een paar dagen met <1/10C kunt laden zonder schade omdat ze inderdaad gewoon warm worden. Niet eeuwig doen natuurlijk (zoals de DECT telefoonladers thuis volgens mij doen...).

Na verloop van tijd was display uit en heb ik lader weer ingeplugd, gaf een E-0022 fout (iets met laadfout volgens Google) en 14% opgeladen (gisteren avond).
Nu (vanochtend) weerstand ertussen uitgehaald en hij laad nu ~0,9A. Het vriest buiten dus ik durf dat wel even met het 0,83A voedinkje, moet zijn warmte wel kwijt kunnen... Hij begon op 12%.