Je moet het maar weten... Vooral erg interessant maar weer hoe het het groepje SEL/ITT/Nokia vergaan is. Erg veel aan die jongens gewerkt destijds.
Nooit betrouwbare toestellen gevonden.
Beeldbuizen, lijntrafo's,...

Die slappe buizen kwamen vaak uit de SEL fabriek die na het faillisement nog een tijdje van Panasonic is geweest, vaak buizen op basis van RCA patenten en ook geproduceerd door Videocolor. Ze maakten ook Trinitronbuizen in licentie, als toeleverancier voor Sony Wega Produktions GmbH.

Andere zwakke punten hingen naar mijn idee nogal af van welke fabriek het chassis ontworpen had.

Op vrijdag 8 maart 2024 01:18:15 schreef maartenbakker:
Salora was de eerste fabriek die onder Nokia kwam te hangen ergens rond 1983 en toen de enige televisiefabriek van Nokia nog gewoon onder het merk Salora.

In de late jaren '80 gevolgd door SEL (ITT en Graetz als belangrijkste merknamen) dat rond 1989/1990 nog een tijdje de merknaam ITT-Nokia heeft gevoerd.

Voor SEL in 1989 overging naar Nokia zat het onder Bell Alcatel, voor Antwerpenaren beter gekend als "den Bell".

Op vrijdag 8 maart 2024 20:29:53 schreef maartenbakker:

Die slappe buizen kwamen vaak uit de SEL fabriek die na het faillisement nog een tijdje van Panasonic is geweest,.

Alvorens Panasonic zijn Crt's daar produceerde is de fabriek wel herwerkt, geen slappe buizen meer :-) . en meteen 16/9 buizen. Het was sowieso een tijdelijk verhaal, de plasma kwam er aan.

Zat het niet samen met Bell onder ITT dan? Of was Bell Alactel de reincarnatie van ITT?

@kris van damme: ik herinner me eind jaren '90 dat Philips in zijn 28" 4:3 modellen met een MD1.2 chassis een tijdje zo'n Panasonic beeldbuizen toepaste. Ze gingen nooit kapot, maar de beeldkwaliteit was merkelijk minder goed dan dezelfde tv's die een eigen Philips beeldbuis hadden.
Bij Panasonic zelf was het precies zo. Bij de 16:9 beeldbuizen vond ik steeds dat de beeldscherpte een stuk minder was dan bij andere beeldbuizen. Het enige voordeel tov wat anders: ze waren niet kapot te krijgen. En dat was in de SEL tijd wel anders.
Bij de A67-701X en de A66EAF00X01 beeldbuizen brandden de gloeidraden even snel door als bij de gemiddelde gloeilamp destijds. Bij die 701X zeker de laatste types. Ik herinner me nog dat het typeplaatje op de beeldbuis later zwarte opdruk had en die waren rampzalig qua betrouwbaarheid. Productie half jaren 80 dacht ik.
Heel eigenaardig: helemaal op het laatste dat Blaupunkt nog eigen tv's maakte, zaten die beeldbuizen daar ook in. Nooit of te nimmer daar een kapotte beeldbuis in gehad. Heel raar.

@maartenbakker: ik heb op de oudere ITT's wel erg vaak de vermelding "Bell ITT" zien staan, terwijl sinds begin jaren 70 die Bell niet meer te zien was.
Nu werk ik al 20 jaar in een elektrozaak in het Mechelse. Zo af en toe kom je nog wat koelkasten en diepvriezers tegen van ITT. Vaak bij oudere mensen. Altijd het verhaal " ja wij werkten vroeger bij Den Bell en konden dat daar heel goedkoop kopen". Dan heb je enkel het naamplaatje ITT.
Voor witgoed volgens mij ook een samenwerking met Nova dacht ik, maar goed, das een ander subforum hier.

Bell was de Bel(l)gische tak van ITT, zoals SEL de Duitse, KB de Engelse en Standard Electric Mij de Nederlandse was.

Kris bedoelt denk ik dat Bell leiding gaf aan of eigenaar was van meerdere Europese takken van ITT, dat kan ik niet uitsluiten maar heb daar ook nog nooit van gehoord. Vielen ze niet direct onder ITT tot ze afgestoten werden?

Op zondag 10 maart 2024 11:51:18 schreef maartenbakker:
Bell was de Bel(l)gische tak van ITT, zoals SEL de Duitse, KB de Engelse en Standard Electric Mij de Nederlandse was.

Kris bedoelt denk ik dat Bell leiding gaf aan of eigenaar was van meerdere Europese takken van ITT, dat kan ik niet uitsluiten maar heb daar ook nog nooit van gehoord.

blijkbaar is het Bell verhaal niet goed gekend, waarschijnlijk omdat het een Belgisch verhaal was :-)
Bell Antwerpen werd opgericht in 1882, door Bell USA/Canada? en AT&T (of de voorganger daarvan) en was zowat de start van telefonie in Europa. er ontstonden over de jaren subkantoren over heel Europa, waaronder SEM;
Antwerpen was de hoofdzetel.
in 1925 werd de Bell groep als te groot en te monoplistisch beschouwd, en werd de Europse tak verkocht aan ITT, die toen ook vooral in de telefonie zat.
later kwam, door overnames van SEL, schaub lorenz en nog veel meer daar allerlei consumentenelectronika bij. Daarvoor is de naam ITT hier het meest gekend. In de jaren 80 kwam ook alcatel om de hoek kijken.
In 1988 was het tijd om de consumentenelectronika van de hand te doen.
De naam ITT ging blijkbaar mee in die verkoop. Uiteraard bleven de telefoon activiteiten in Antwerpen. De hoofdactiviteit van Antwerpen was telefooncentrales etc, maar er is lang geleden wel wat radio en tv geproduceerd, waaronder de gekende Bell buizenradio'tjes.
enfin zeer kort uigelegd, en hopelijk niet te veel historische fouten erin :-)

Dan was Bell dus well de Bellgische tak van ITT, maar meer op de manier waarop Whirlpool de Europese tak van Whirlpool was. Een zelfstandig hoofdkantoor dat zichzelf hernoemd heeft in het nieuwe bedrijf en de overige takken bestuurde. In werkelijkheid vermoed ik iets ingewikkelder dan bij Whirlpool het geval was. Ik kan de geschiedenis online inderdaad vrij slecht terugvinden.

Op zondag 10 maart 2024 17:16:40 schreef maartenbakker:
Dan was Bell dus well de Bellgische tak van ITT, maar meer op de manier waarop Whirlpool de Europese tak van Whirlpool was. Een zelfstandig hoofdkantoor dat zichzelf hernoemd heeft in het nieuwe bedrijf en de overige takken bestuurde.

vanaf 1925 :-) (daarvoor was het Bell)
en hoofkantoor voor de telefonie. betreft de consumentenelectronika , oa Graetz en Schaub Lorenz, daar denk ik niet dat ze er veel mee te maken haden, behalve de verdeling in BE.

om het verhaal van BTMC samen te stellen ga je in de geschiedenis van .zowel Bell AT&T en ITT moeten graven.

hier staat alvast iets : https://en.wikipedia.org/wiki/International_Bell_Telephone_Company

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (16%)]

Het is wereldwijd een groot web van Bell, ITT en Standard en daar opvolgers van. Het zal een klus zijn om alle overnames correct op het netvlies te krijgen. Er daarbij ook van uitgaande dat het waarschijnlijk doorgaans nationale bedrijven waren, net als bij Philips.

Heel willekeurig is volgens bijvoorbeeld Alcatel-Lucent tegenwoordig gevestigd op hetzelfde adres waar Standard Eléctrica Portuguesa (a subsidiary of ITT) ooit zat (bron rmorg, pagina over Standard Eléctrica Portuguesa).

Overigens lijkt het er sterk op dat veel Standard Electrics oorspronkelijk zijn opgericht als lokale vestigingen van ITT. Standard Electric Lorenz (SEL) is kennelijk een uitzondering, onstaan uit een fusie (van?) in 1958 (bron rmorg, pagina over Schaub).

Ook weer rmorg vermeldt dat ITT in 1986 SEL heeft ingebracht in CGE-Alcatel maar dat die het consumentenspul in 1988 zat waren, en zo kwam Nokia in beeld (bron rmorg, pagina over Schaub).

Waar een (vermoedelijk) Salora televisie allemaal toe kan leiden...

Nouja, tot het ontwarren van Fujitsu General, misschien.

Het lijkt me ook een Salora... Display, dubbele drukknop, twee rijen met 8! (en niet de bekende 2x6 van de K12) tiptoetsen en daaronder 3 draaiknoppen.
https://4.bp.blogspot.com/-kz4JGw2M2-Q/UA8FfoFQT9I/AAAAAAAAMRA/jQ5DRe3…

Alleen het stuk daaronder is weer anders, en ook geen merkplaatje linksonder, misschien toch een labelplakker (warenhuis bijv)?

Misschien domme opmerking, maar heeft het niet veel weg van een Vendomatic je weet wel, van onze ooit grote warenhuis Vroom & Dreesmann??

Blaupunkt, met Philips EAF beeldbuizen waren destijds wel OK, maar ze hadden ook beeldbuizen van ITT die nogal begonnen te zingen bij hoog contrast en enorm wazig werden. Blauwe gloed in de hals... met lager contrast deden ze het iets beter maar was geen lang leven beschoren..

EAF was toch van ITT? Philips was EAK.

Vendomatic kocht meestal bij Körting, maar ik heb ook wel eens een Loewe van ze gezien; alles is mogelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Klopt wat je zegt, Maarten.

Die zingende beeldbuizen waar smd het over heeft, had je vaak bij de eerdere reeksen 701X.
Eens goed peppen met de beeldbuizenregenerator loste dat wel op.

Ik heb hier zelfs een K7 in huis met een A63-120X beeldbuis die dat ook lichtjes heeft bij vol contrast.
Ik kijk in een donkere kamer, dus contrast zeker niet meer dan 1/4. Dan is hij goed. Regenereren doe ik niet graag in zo'n oude jongens als het niet echt moet.