Oled TV defect en wederom de vraag: TCON of paneel?

Hallo forumleden.
Voor het eerst nu ook eens een Oled-TV onderhanden genomen.
De symptomen van dit toestel (LG OLED55A16LA):
1. Zodra de netspanning wordt opgeschakeld trekt er op de voeding een relais aan, knippert de standbyLED één keer (uit -> aan -> uit), valt het relais weer af en gaat de standbyLED aan.
2. Wanneer ik het toestel vervolgens via de afstandsbediening aanzet, trekt het relais weer aan, dooft de standbyLED, maar valt het relais binnen een seconde weer af en gaat de standbyLED weer aan.

Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat, wanneer de flatcables tussen de TCON en het SSB zijn losgemaakt, de TV wél opstart als ik deze via de afstandsbediening aanzet. Opstart als in: als ik via Youtube iets naar de TV stream via een Chromecast dan heb ik geluid. Géén beeld uiteraard...

Op basis van het bovenstaande was mijn idee: het paneel is defect. Wat mij echter aan het twijfelen brengt: als ik de vier flatcables tussen TCON en paneel loshaal, en de TCON weer verbindt met het SSB, gedraagt de TV zich precies hetzelfde. M.a.w. ook zónder dat het paneel op de TCON is aangesloten valt het relais op de voeding na ongeveer één seconde af en valt de TV terug in standby als ik hem via de afstandsbediening aanzet.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Een oled panel kun je niet testen zoals je dat gewend bent bij een led tv. De bandkabels losmaken zorgt er juist voor dat het toestel in protectie gaat. De kans is redelijk dat het panel de oorzaak is, komt er 12 en 24volt uit de voeding naar de t-con?

Als alle flatcables op de TCON zijn aangesloten en ik schakel de netspanning aan, dan gaat de TV in standby zoals eerder beschreven. In dat proces zie ik de 12V en 21.5V die naar de TCON gaan heel even opkomen en weer afvallen.
Ik krijg in die situatie de TV dus niet uit standby, het relais op de voedingsprint valt binnen één seconde af nadat ik vanaf de afstandsbediening het "AAN" commando geef.

Om je vraag verder te beantwoorden: als ik de onderste van de twee flatcables tussen TCON en SSB los haal (zie foto) , dan krijg ik de TV wél uit standby. Op de twee connectors tussen voedingsprint en TCON meet ik dan de 12V respectievelijk 21.5V. Op het oled-paneel licht in dat geval één horizontale lijn op welke begint als rood en na verloop van circa één minuut wit wordt.

Yep, je geeft het al aan zonder scherm 1 lijn. Op EEprom Tcon staat scherm in protect. Wat William aangeeft, kan je niet TV testen zoals de oudere LCDs, dat gaat echt niet. Daarbij zal je een service afstandsbediening nodig hebben om uit protect op te starten...

[Bericht gewijzigd door smd op (13%)]

Die ene rode lijn geeft al aan dat het panel defect is, helaas is het einde oefening.

Helaas. Maar weer een hoop geleerd gelukkig.
Printplaten eruit en de rest kan richting stort.

En aan de Tcon heb je niet veel want in een volgende TV resulteert dat in fouten in beeld..

Op donderdag 7 maart 2024 18:46:06 schreef smd:
En aan de Tcon heb je niet veel want in een volgende TV resulteert dat in fouten in beeld..

Dat klopt maar je kunt dan de EMMC overzetten en dan zou alles weer goed moeten zijn. Soms moet je na het overzetten nog een paar maal het recovery systeem activeren.

Klopt en is juist maar als bord op zich niet bruikbaar