Je sensor kan wel zien of er een pennetje passeert, maar die weet nog niet welke kant op je beweegt. Moet iets met 2 sensors zijn, bijvoorbeeld 2 fotointerruptors naast elkaar waarbij het pennetje/plaatje even breed is als de afstand ertussen. Daaruit kan je de informatie halen dat je op een positie zit én of de beweging naar een hogere dan wel lagere positie beweegt.

Arco had het over een lineaire Hall sensor.
Ik heb hier een 3DSense Shield2Go liggen. Daar zou het mee kunnen als je pennetje magnetisch is, je hebt wel 6 magneetposities nodig. Op de site vind je veel documentatie over het gebruik, er is ook een linear slider voorbeeld.

@Harm J Seef brengt als idee een schuine strip in.
Daarop voortbordurend stel ik voor om die als een zaagtand te bewerken met 6 tanden. Met 2 microswitches kan je de positie en richting aflezen.

Nu ik er verder over nadenk... die schuine strip is toch wel wat.
Daar kan je met een hefboompje+veertje+wieltje een potmeter mee bedienen.
Dat lees je uit met de ADC van microcontroller en je weet alles.
Je kan evenueel de nauwkeurigheid ook nog plaatselijk regelen door te spelen met de helling waar het er wel/niet op aan komt.

(P.S. ik zie nu dat ik de ideeën van anderen zo'n beetje herhaal :? sorry)

ik denk niet dat TS de tussenstappen wil zien.

voor wat ik eruit begreep kan die hendel in 6 'standen' vastklikken.
de volgende persoon weet niet in welke stand die staat, dus willen ze iets waarop je direct kan zien: de hendel staat in positie X

Een rijtje microswitches monteren (eventueel op een hulpstrip) en aansluiten op de gear-indicator van @arco :)
In het apparaat eventueel een verdikt strookje aanbrengen om de switches "aan te tikken".
Klaar.

Voordelen?
Simpele voeding.
Overzichtelijke mechanische oplossing.
Geen diodes nodig.
Geen microcontroller nodig.
Makkelijk te maken voor "ijzerboeren".
Eenvoudig storing zoeken voor een leek.

Simpeler gaat het volgens mij niet worden.

Een eenvoudige oplossing is een snaaraandrijving, zoals deze ook gebruikt wordt voor de afstemmingschaal van een transistorradio.

Wel is een snaaraandrijving relatief kwetsbaar, zodat wellicht een dubbele bowdenkabel een beter alternatief is.

Zie schetsje.

Als je zoiets maakt, neem dan een tandriem met tandriem wielen.

Op donderdag 14 maart 2024 12:45:51 schreef Martin33:
Ik heb al ic's gezien, maar max 4 schakelaars. Bestaat het ook voor 6?

Op donderdag 14 maart 2024 15:46:43 schreef fcapri:
[...]

dat is binair input.
dus 0000 = 0
0001 = 1
0010 = 2
0011 = 3

...

dan zal er ook electronica in moeten om jouw 6 schakelaars naar binair om te zetten, of weer een reeks diodes enzo...
zelfde verhaal als gewoon dan analoog de 7segmenten te sturen

Duidelijke uitleg. Vergeet diode's. Er bestaan ic's van decimaal naar bcd. Bijvoorbeeld de CD74HC147E, 10 to 4 line.
Wanneer je dit ic in plaats van de eerder genoemde 4 schakelaars zet en je maakt ingang 2 laag (zie tabel in de datasheet), komt er een mooie 2 op het display. Of een 1,3,4,5 of 6 natuurlijk.

Op dinsdag 19 maart 2024 20:22:03 schreef OPTOdesign:
Duidelijke uitleg. Vergeet diode's. Er bestaan ic's van decimaal naar bcd. Bijvoorbeeld de CD74HC147E, 10 to 4 line.
Wanneer je dit ic in plaats van de eerder genoemde 4 schakelaars zet en je maakt ingang 2 laag (zie tabel in de datasheet), komt er een mooie 2 op het display. Of een 1,3,4,5 of 6 natuurlijk.

CD74HC147E gaat niet werken, de uitgangen zijn 'verkeerd om' (decimaal 1 is 1110 en dat zal eigenlijk 0001 moeten zijn).

Een CD40147 gaat wel werken (decimaal 1 is 0001)
Zet daar achter een CD4511 BCD-to-7 Segment decoder.

Digitaal gaat niet werken, de sensor geeft een Ohmse waarde uit.

Op dinsdag 19 maart 2024 22:18:48 schreef Lambiek:
Digitaal gaat niet werken, de sensor geeft een Ohmse waarde uit.

Op donderdag 14 maart 2024 10:40:53 schreef Martin33:
Een mechanische verbinding zoals al aangehaald is zet me op een ander spoor.
Ik kan boven of onder de gaatjes eventueel een printplaatje lijmen waar maak of verbreek contactpunten op kunnen gezet worden. Zo heb ik een schakelaar in zijn eenvoudigste vorm. Vandaaruit kan ik via een IC naar een 7 segment led display die de stand van betreffende schakelaar weergeeft, denk ik.

Dat gaat dus wel werken.

als je al 2 ic's moet gaan bouwen, een stabiele voeding, een printpaat...

kan je toch beter een µcontroller als een nano aan hangen.
6 contactdraden direct aan de arduino,
7segment ook direct aan de arduino. 10tal regels code met een case (1-6) waarin je dan een aantal segmenten aanzet van het display.
ding heeft zijn eigen voeding, dus gewoon iets van 5V-9V aanbieden. simpelste is dan een 5V usb telefoon lader

ik weet dat het overkill is, maar voor zoiets simpels.
een knipperled ga ik ook geen 555 ic meer zoeken met een stel weerstanden en een condensator.
arduino eraan, 4regels loop. je moet zelf niet programmeren, gewoon de default blink code erin

Op dinsdag 19 maart 2024 23:06:41 schreef Thevel:
Dat gaat dus wel werken.

Ik zit op een verkeerd topic te reageren zie ik. :) Ik dacht dat het over die brandstof meter ging. :+

Op woensdag 20 maart 2024 06:26:49 schreef fcapri:
ik weet dat het overkill is, maar voor zoiets simpels.
een knipperled ga ik ook geen 555 ic meer zoeken met een stel weerstanden en een condensator.
arduino eraan, 4regels loop. je moet zelf niet programmeren, gewoon de default blink code erin

Wel jammer dat CO op die manier steeds minder een echt elektronica forum wordt....

Iedereen heeft daar ook weer een andere aanpak en voorkeur in.
Zelf probeer ik me altijd in te leven in de vraag en kennis van de TS. In dit geval lijkt me iets met losse IC's goed aansluiten op die vraag (in zijn laatste post tot nu toe is hij daar ook mee bezig en al aardig op weg!).

Op dinsdag 19 maart 2024 21:58:29 schreef Thevel:
[...]CD74HC147E gaat niet werken, de uitgangen zijn 'verkeerd om' (decimaal 1 is 1110 en dat zal eigenlijk 0001 moeten zijn).

Een CD40147 gaat wel werken (decimaal 1 is 0001)
Zet daar achter een CD4511 BCD-to-7 Segment decoder.

Zo goed heb ik er niet naar gekeken. het ging mij om het idee dat er meer ic's zijn. Goede aanvulling.

Op woensdag 20 maart 2024 11:15:10 schreef Thevel:
[...]Wel jammer dat CO op die manier steeds minder een echt elektronica forum wordt....

tja, ik had een knipperled nodig, heb gewoon knipperleds gekocht.
3V eraan en knippert vanzelf.
vroeger was je nogal beperkt wat je kon maken.
nu koop je voor een paar euro wat sensoren en bouw je een volledig weerstation. zoiets was 30jaar geleden quasi onmogelijk.

het basis electronica werk zoals een astabiele multivibrator of een schakeling maken om 2 signalen te vergelijken is er idd wat uit.
nu bouwen we een robot na van bassie en adriaan, bouwen we schakelingen die injectie of netverbruik detecteren, 3Dprinters bouwen, ...

vroeger bouwde je een radio ontvanger, nu hang je een draad aan een rpi en wat scripting

Op woensdag 20 maart 2024 11:15:10 schreef Thevel:
Wel jammer dat CO op die manier steeds minder een echt elektronica forum wordt....

Hoe je het ook went of keert, het blijft elektronica. :)

Je zal toch met de tijd mee moeten gaan, ik heb er geen problemen mee eerlijk gezegd.