Hoi allemaal.
Ik ben geen deskundige in elektronica, maar kan toch redelijk goed mijn plan trekken. De gloriejaren van elke dag zitten knutselen met schakelingetjes allerhande zijn voorbij, maar zo nu en dan heb ik toch weer eens de drang om zelf iets te maken. Hieronder mijn dilemma en ik hoop dat iemand hiervoor een geschikte schakeling kent/heeft.

In mijn project beweegt een ijzeren stang zich naar voor, of naar achteren over een afstand van een goede 30 cm. Op die afstand passeert de stang 6 posities die belangrijk zijn. Ik kan de stang met de hand bedienen.
Ik wil een LED digit laten aanduiden op welke van de 6 posities de stang zich bevind. Dus, bv: Ik vertrek van positie 3 naar positie 2 om daarna terug te komen naar 3 en verder te gaan naar 4. enz.
Is het mogelijk om dit via de LED digit visueel te maken?
Ik hoop dat de tekening mijn verhaal wat duidelijker maakt.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

hall sensor en iets van geheugen electronica erachter om te onthouden waar die het laatst passeerde?
nog eenvoudiger is volgens mij 6 reed contacten te plaatsen op die posities en een magneet op de stang? samen met een arduino ofzo om te onthouden en de ledjes aan te sturen.

heb ik ook al aan gedacht, maar er is bijzonder weinig plek om dergelijke contacten te plaatsen. Ik denk zelf aan twee sensors, die naargelang ze van links of rechts detecteren, op of aftellen.
Maar hoe eraan te beginnen is me te moeilijk zonder schema.

Een lineaire Hall sensor is het makkelijkst, die geeft een signaal af wat afhankelijk is tot de afstand van de magneet.
(je hebt dus maar 1 sensor nodig)

Zonder foto en nadere toelichting heb ik geen idee hoeveel ruimte er beschikbaar is. Moet deze zaak eerst genuld worden? Wat is het belang van deze posities?

Je kunt ook denken aan een mechanische gekoppelde oplossing, zoals een getrapte strip.

@Harm. Ik kan nu niet onmiddellijk een foto plaatsen, maar ik hoopte dat de tekening al wat duidelijkheid zou geven.
Het plaatje met gaatjes zit boven de stang met hendel die zich verplaatst en telkens een gaatje kiest . Ik kan aan het plaatje met gaatjes niets wijzigen. Het enige stuk dat vrij ligt en waar ik bij kan is de stang met hendel. Deze namiddag kan ik eventueel een foto maken.

posities zijn belangrijk, maar wat doe je ermee?

is het alleen om vast te zetten? anders zeg ik een klein holletje in het bewegende deele n een veertje met ballete in de gaatjes en je hebt een mechanische indicatie: ofwel hij klikt er gewoon in.

Mechanisch kan ik niets wijzigen aan die gaatjes. De hendel wordt bediend zonder ernaar te kijken. Het zicht van de persoon die de hendel bediend blijft naar voor gericht. De één segment led display is dan handig omdat die kan aangeven in welke stand de hendel zich bevind. De hendel bediend een stuurorgaan dat d.m.v. die beweging een bepaalde stand aanneemt.

Kun je echt niets maken wat die gaatjes gewoone en klik in de hendel geeft?
lijkt mij echt de meeste gewenste situeatie: volledig mechnaisch en betrouwbaar.

ik ga het deze middag bekijken. Je hebt zeker een punt en ik ga het zeker goed bekijken wat er mechanisch mogelijk is.

Wat is de afstand? (een lineaire Hallsensor haalt iets van 40mm)

Op dinsdag 12 maart 2024 10:41:39 schreef Martin33:
Mechanisch kan ik niets wijzigen aan die gaatjes. De hendel wordt bediend zonder ernaar te kijken. Het zicht van de persoon die de hendel bediend blijft naar voor gericht. De één segment led display is dan handig omdat die kan aangeven in welke stand de hendel zich bevind. De hendel bediend een stuurorgaan dat d.m.v. die beweging een bepaalde stand aanneemt.

Als die hendel een draaipunt aan de onderkant heeft kan je daar een potmeter aan hangen. Die potmeter geeft dan weer een spanning op zijn loper die afhankelijk is van de stand.

Er bestaan (laser)fotocellen met zender ontvanger via glasvezel.
Dedectie of er zich wat boven of in een gaatje bevindt best mee te realiseren.
Plaats voor een M4 of M5 is voldoende

Edit: Of kijk eens naar "lineaire positie sensor"
Bij Reichelt noemen ze het een "wegsensor lineaire potentiometer"

[Bericht gewijzigd door OXO op (25%)]

@ allen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Toch bijzonder leuk dat er nog een plek is waar je met dit soort dingen ondersteuning kan vinden.
Ik heb er eventjes stevig over zitten nadenken en de meeste sensors zijn nauwelijks in mijn toepassing te monteren. Het is, zoals op de tekening te zien was een hendel die vastgenomen wordt en van positie verzet wordt en in een gaatje klikt.

Een mechanische verbinding zoals al aangehaald is zet me op een ander spoor.
Ik kan boven of onder de gaatjes eventueel een printplaatje lijmen waar maak of verbreek contactpunten op kunnen gezet worden. Zo heb ik een schakelaar in zijn eenvoudigste vorm. Vandaaruit kan ik via een IC naar een 7 segment led display die de stand van betreffende schakelaar weergeeft, denk ik.

De vraag is dan: Is er een counter ic waar ik heel eenvoudig 6 maak of verbreek contacten kan aansluiten die dan de telling up of down naar het display geven? Zodoende is er geen arduino nodig, geen software, geen complexe schakelingen of metingen.

je moet dan een counter IC hebben, en een IC dat dat getal omzet naar 7segment display.
met een paar diodes/weerstanden of poortjes, kan je zelf beslissen welke leds oplichten.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/7_Segment_Display_with_Labeled_Segments.svg/150px-7_Segment_Display_with_Labeled_Segments.svg.png

segment A werkt enkel bij 2-3-5-6, niet bij 1 en 4.
segment B werkt nooit bij 5 en 6. bij 1-2-3-4 wel
segment C werkt bij 1-3-4-5-6. altijd behalve bij 2 dus
...

een arduino nano is 1 klein printplaatje op een IC voet formaat, waar je de 7segment zo op aansluit en de 6 schakelaars ook. ook geen speciale voeding nodig, een simpele 5-9V adapter is goed

als je nu een simpel 'display' maakt met 6 ledjes erin, en elk ledje verbind met 1 schakelaar, kan je ook zien in welke stand die staat, zonder ingewikkeld 7segment display

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

"als je nu een simpel 'display' maakt met 6 ledjes erin, en elk ledje verbind met 1 schakelaar, kan je ook zien in welke stand die staat, zonder ingewikkeld 7segment display"

Dat is zo. Het zou de meest simpele oplossing zijn. Maar een led display is dan net iets mooier. Het nummer zien dat overeenkomt met de stand is visueel netter dan een rijtje leds.

Ik heb al ic's gezien, maar max 4 schakelaars. Bestaat het ook voor 6?

Dat ic doet bcd naar decimal (maximaal "9").
Met een paar diodes aan de bcd-zijde kan je dus je hoogste waarde "6” weergeven.

Een Arduino is waarschijnlijk simpeler.(dat ik dat nog ooit zou schrijven ;-) ) Dan hoef je ook geen PCB te ontwerpen.

Of een gear indicator...

Deze gaat van 1 t/m 6 (plus reverse... :+ ):
https://nl.aliexpress.com/item/1005003791508823.html

Op donderdag 14 maart 2024 12:45:51 schreef Martin33:

Ik heb al ic's gezien, maar max 4 schakelaars. Bestaat het ook voor 6?

dat is binair input.
dus 0000 = 0
0001 = 1
0010 = 2
0011 = 3

...

dan zal er ook electronica in moeten om jouw 6 schakelaars naar binair om te zetten, of weer een reeks diodes enzo...
zelfde verhaal als gewoon dan analoog de 7segmenten te sturen

Mss dat een foto van dat werktuigje nog wat ideen naar boven brengt

=> ”Ik ben geen deskundige in elektronica...”

=> ”In mijn project beweegt een ijzeren stang zich naar voor, of naar achteren over een afstand van een goede 30 cm. ”

=> ”Een mechanische verbinding zoals al aangehaald is zet me op een ander spoor.”

30 cm beweging is best wel een forse afstand, en elektronica is dus niet je hobby. Een printje maken voor de nano of een zeven segment-display is eigenlijk buiten je comfort-zone.

Neem een 30 cm aluminium-strip en schuin deze af tot een taps toelopende vorm. Verzin een manier/constructie om deze strip met de volle uitslag van de ijzeren stang mee te laten bewegen.

De breedte van de strip kan nu gebruikt worden als positie-indicator, zonder dat nulstellen nodig is. Dwars op de tapse strip plaats je een schuifpotmeter, waarbij een trekveertje de loper tegen de stang aan trekt. De ohmse waarde van de loper is nu een maat voor de positie van de ijzeren stang.

De verdere uitwerking van de positie-uitlezing kan zijn als eenvoudig voltmetertje en batterij. Maar kan natuurlijk ook als digitale elektronica met zeven segment display, of als nano met lcd-uitlezing.

Op dinsdag 12 maart 2024 09:55:58 schreef Arco:
Een lineaire Hall sensor is het makkelijkst, die geeft een signaal af wat afhankelijk is tot de afstand van de magneet.
(je hebt dus maar 1 sensor nodig)

Over een afstand van 30 cm??? Waar koop ik die?

Die 30 cm had ik overheen gelezen... ;)
Dan maar 6 losse schakelaars. Bovengenoemde gear indicator is dan simpel: 1...6 met 7 draden.