Hallo,

Hopelijk kan iemand me hier (op weg) helpen om het probleem in de print van mn antieke MIG-lasmachine op te lossen.
Ik ben zelf redelijk technisch, maar niet elektronisch onderlegt.
Desondanks denk ik dat het probleem in de print niet heel groot kan zijn, zeker voor iemand die verstand heeft van elektronica.

De print stuurt oa. de motor aan van de draadaanvoer.
Snelheid is regelbaar van 0 - 42V dc via een potmeter.
Inschakelen gaat door de drukknop op de lastoorts in te drukken. Loslaten is stop.
Ook zijn er twee timer functies op de print ondergebracht die de motor ook kunnen aansturen. Deze functies gebruik ik echter nooit.

Sinds kort begint te motor vanzelf heel langzaam te draaien, alsof er een stroom/spanning lek is ergens.
Door het opvoeren van de draadsnelheid middels de potmeter neemt 'de lekkage' ook toe: de motor gaat dan ook iets sneller draaien.

Als de print uit de machine wordt gehaald en weer teruggebouwd wordt gaat het even goed, maar na een minuut of zo gaat de motor toch weer vanzelf draaien. Of dat met opwarming te maken heeft of oid geen idee. Dat is de enige logische verklaring die ik eraan kan geven.

Ik hoop dat hier iemand is die op basis van het zien van de aanwezige componenten op de bijgesloten foto's het probleem dat ik beschrijf aan één van deze componenten kan koppelen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Blijkbaar is er toch al wat gerepareerd aan de print met grote tin klodders als gevolg. De timer functie wordt geregeld door de aanwezige NE555.

De elco's hebben al wat jaren op de teller. Die zou ik als eerste verdenken. Ideaal is dat je die kan demonteren en nameten.

Als het gebeurd bij opwarmen, dan kunnen haarscheurtjes in het soldeer ook gekke toestanden veroorzaken. Ik zou de print aan iemand toevertrouwen die wat meer een soldeerbout heeft gebruikt en alle solderingen eens nalopen. Zit er een breuk ik de routing, dan is het wat anders en zal het zoeken worden.

zie ik het goed dat de "klodders" zitten op de poten van de vermogens-tor?

De klodders soldeer zitten aan de moeren van de collector aansluiting 2N3055, kan best origineel zijn. Standaard actie: dil ic´s uit voeten en terugplaatsen en schroeven 2N3055 even heen en weer bewegen. Niet te hard aandraaien als de B en E aansluitingen nog gesoldeerd zijn.

Kun je beide fotos opnieuw maken maar dan recht boven ipv onder een hoek. Voor de foto van de onder kant is belangrijk om de pirntbanen goed te kunnen volgen. Het meest belangrijke zit steeds links op de fot en daar is die niet zo duidelijk ;).
En kan je ook aangeven op welke pin of pinnen de schakelaar van de tors binnen komt.
En ook de pinnen waar de motor op zit.

Maar ik vermoed ook een verlopen condensator.
En mij lijkt hij ook gewoon vanuit de fabriek werkplaats zo gesoldeerd. Maar de print eens reinigen met thinner of IPA kan geen kwaat om de harssporen van soldeer weg te krijgen.

Sinds kort begint te motor vanzelf heel langzaam te draaien,

En als je de knop dan indruk dan draait die op normale snelheid?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]

Bedankt voor de reacties!

Ik zal morgen nieuwe foto's maken en de ic's even uitnemen en terugzetten.

Als de schakelaar op de toorts ingedrukt wordt gaat de motor op de ingestelde snelheid draaien. Tenminste dat denk ik, want lassen gaat niet echt met een aanvoer die blijft lopen...

Wat betreft de 2N3055's, met de infrarood thermometer zag ik dat één van de twee een aantal graden warmer is dan de andere. Weet niet of dat normaal is?

Zou het kunnen dat een beschadigde elco spanning/stroom gaat doorlaten als deze warm wordt? Geen idee hoe zo'n ding werkt.

Wordt vervolgd...

Tenminste dat denk ik,

Dat moet je eerst zeker weten want anders kan het ook aan de schakelaar of de bedrading liggen. Je hoeft ook niet te gaan lassen maar enkel even een keer de knop indrukken.

Goedemiddag,

Op basis van jullie instructies hieronder ben ik de sporen op de print gaan nalopen en kwam erachter dat twee pootjes van een transistor los zaten. Soldeer van van de print losgekomen.

Na de print te hebben schoongemaakt en de schroeven van de Elco's te hebben los en vastgedraaid, heb ik de losse pootjes weer vast gesoldeerd.

Daarna een tijdje proefgedraaid aan/uit, hard/zacht en het probleem lijkt verholpen!!!

Morgen ga ik een kijken of er goed mee te lassen is, maar dat lijkt me wel.

Mocht het niet zo zijn, dan kom ik met nieuwe fotos en een vervolg.

Fijne avond en bedankt voor de hulp!

Op donderdag 14 maart 2024 18:04:05 schreef Gewoon Hans:
Op basis van jullie instructies hieronder ben ik de sporen op de print gaan nalopen en kwam erachter dat twee pootjes van een transistor los zaten. Soldeer van van de print losgekomen.

De TO220 transistor?

gewoon een aanvulling,
als je de knop op de toorts loslaat stopt eerst de draadaanvoer en een heel klein beetje later pas de stroom aanvoer.
dit om te voorkomen dat de draad vast geplakt zit in het smeltbad.
heb dat een keer ontdekt toen ik mijn eigen MIG apparaat moest repareren.

@Trix. Het is andersom ;). Eerst stop de stroom terwijl de draad nog iets doorloopt. Maar als dat niet werkt is dat heel erg irritant

dan loopt de draad toch in het smeltbad :?
maar het zou zo maar kunnen dat ik dat verkeerd onthouden heb.

[Bericht gewijzigd door trix op (34%)]

Voor Henry S: er waren twee pootjes los van een BC140-10. Hoop dat jou dat meer zegt dan mij. Maar dit component is vervangen en bleek dus los te zitten.

Heb afgelopen weekend weer flink kunnen lassen.
De machine doet het weer als vanouds!

Nogmaals dank voor de suggesties!