Ik heb een P2000T met High-RES bord en wil daarboven een floppy controller/64kB zetten.
Nou heb ik van dat laatste bord 2 versies:
1 met 16 stuks MB8116 geheugenchips met een logo van een F tussen twee liggende streepjes. Bij deze knalt de zekering. Hier zitten alle chips in voetjes.
Met de andere gaat het wel goed, die heeft 16 stuks TMS4116-15NL chips. Dit lijkt een nieuwere generatie, de chips zijn ook allemaal gesoldeerd.

Is dat weer een gevalletje CMOS vs niet CMOS?
Kan ik die MB8116'en vervangen door iets zuinigers?
Heeft het nog zin ook de D765C te vervangen door een zuiniger alternatief?

Dat logo is van Fujitsu. Zitten er tantaaltjes op die print? Dat zijn toch wel de eerste kanshebbers als problemengevers. (Volle sluiting).

Los in een P2000 doet ie het gewoon en ik meet geen kortsluiting op de tantaal condensators.

[Bericht gewijzigd door blanka op (52%)]

Hadden die 16kb x1 geheugencellen niet ook -5V nodig?
Ik herinner me dat als de -5V ontbrak dat de cellen dan heel veel voedingsstroom gingen trekken, vervolgens heet werden en sneuvelden.
Misschien dit even controleren?

Ik zou eerst uitzoeken waarom je zekering er uit gaat, je stacked nogal wat borden, misschien is het terecht dat het allemaal teveel stroom gaat trekken. En controleer inderdaad ook de voedingsspanningen.

In hoeverre wil je je machine origneel houden ?
Want die DRAMS kun je allemaal vervangen door een (1) CMOS SRAM'etje.
Dan ben je (qua) stroom in 1 keer klaar.

De 8116 verstookt 1Watt, dat is nogal Watt , en 35mA per stuk.
Dat is al 0.5A alleen voor de rammetjes.

De 4116 is iets zuiniger, kan zijn dat je op het randje zit, maar het scheelt niet veel. Hoe zwaar is die zekering ?

datasheet_MB8116.pdf

TMS4116.PDF

Die upd765 trekt 150mA maar voor zover ik weet is daar geen zuinigere versie van. De B versie is 10mA zuiniger dan de A. Ik kan daar zo snel geen "C" versie van vinden, is het geen AC?

UPD765-NEC.pdf

De 4116/8116 hebben drie voedingspanningen nodig: 5V, 12V en -5V
Bij het ontbreken of te laag zijn van de 12V en/of de -5V gaan ze veel stroom verbruiken en meestal sneuvelen ze dan ook.

Er bestaan wel 16k x 1 DRAM's met enkele voedingspanning (bijv. MB8118), werden o.a. gebruikt in de BBC Micro

Tegenwoordig worden de 'oudjes' vaak uitgebreid met SRAM, wat bijna geen extra belasting vormt voor de voeding.

Op maandag 18 maart 2024 11:32:19 schreef KGE:
Bij het ontbreken of te laag zijn van de 12V en/of de -5V gaan ze veel stroom verbruiken en meestal sneuvelen ze dan ook.

Er bestaan wel 16k x 1 DRAM's met enkele voedingspanning (bijv. MB8118), werden o.a. gebruikt in de BBC Micro

Tegenwoordig worden de 'oudjes' vaak uitgebreid met SRAM, wat bijna geen extra belasting vormt voor de voeding.

https://philips-p2000t.nl/hardware/ram-expansion-board.html

Op maandag 18 maart 2024 11:36:50 schreef bprosman:
[...]

https://philips-p2000t.nl/hardware/ram-expansion-board.html

Die ken ik, en heb ik ook, zelfs de 1056kB versie, alleen gaat dat niet samen met een floppycontroller, en laat dat nou net nodig zijn.

De zekering die knalt is een 1A enkel voor de 12V. De 5V heeft een 5A zekering.

[Bericht gewijzigd door blanka op (12%)]

Ik zou als eerste de -5V lijn controleren. Als die goed is, zal het wel puur het verbruik zijn.

Op maandag 18 maart 2024 12:11:29 schreef blanka:
[...]
Die ken ik, en heb ik ook, zelfs de 1056kB versie, alleen gaat dat niet samen met een floppycontroller, en laat dat nou net nodig zijn.

De zekering die knalt is een 1A enkel voor de 12V. De 5V heeft een 5A zekering.

Is er geen doorlus/busboard te maken zodat het beide past ?
Je zou de DRAM's er uit kunnen solderen en een adapter printje maken.

Dit draadje deed me er aan herinneren dat ik nog P2000's heb met een Miniware bord er in met een accu er op gesoldeerd.
Toch maar even snel gecontroleerd en er (voorlopig) af gesoldeerd. In de gokkast-wereld zie ik de printen bij bosjes omvallen agv zuurschade. Nu staat mijn P2000 weliswaar niet in de buurt van bosjes maar toch...

Op maandag 18 maart 2024 11:32:19 schreef KGE:

Ik zie een latere de 8116-12, die gebruikt veel minder, en heeft enkel 5V nodig, maar gek genoeg is de 5V pin bij de originele pin 9 en is pin 8 12V.
Bij de nieuwere is gek genoeg pin 8 5V en is pin 9 NC. Dat lijkt me dus geen plug-en-play vervanger.