Hallo
Ik heb een zgan tweedehands Remeha thermostaat op de kop kunnen tikken
Mijn chauffageketel is met 2 draden verbonden met mijn huidige
(45 jaar oude) thermostaat
In de handleiding kan ik niet uitmaken op welke plaats ik deze op de nieuwe moet aansluiten en in de zoekfunctie vind ik ook geen antwoord
Vooraleer ik iets fout doe, graag wat info
Op het klemmetje staan 2 aansluitopties, nl OT en DIGI
Zie bijgevoegde foto's
Alvast bedankt
OT staat voor OpenTherm. Dat is een databus waarmee de thermostaat serieel met de ketel babbelt en daarmee de ketel modulerend kan aansturen. (lees: direct het brandervermogen regelen)
Digi is een digitale ingang, de functie ben ik even kwijt.
Als je ketel geen opentherm babbelt (en als die ketel ook 45 jaar oud is zal dat wel niet
) dan gaat deze thermostaat niet werken.
Digi is een externe ingang voor bv een overwerktimer.
Overbruggen laat de thermostaat bv naar dagstand schakelen.
Ik gebruik de zelfde op een vereniging, bij openingsuren zetten we overwerktimer aan op x uur en die sluit die digi ingang met zijn relais en de ketel gaat in dagstand.
De ketel van TS moet wel open therm hebben en kunnen moduleren anders werkt dat niet.
De thermostaat zal dan als gewone aan/uit werken en er moeten dan ook batterijen in.
https://tools.remeha.nl/wp-content/uploads/sites/3/2019/12/Gebruikersh…
je hebt inderdaad een ketel nodig die OpenTherm ondersteund.
De functie die aan de digi ingang hangt kun je meen ik in het installateurs menu aanpassen.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met deze thermostaat niets aanvangen?
Open Therm begrijp ik niet goed
Ik dacht dat iedere thermostaat een ketel kan aansturen, gewoon aanschakelen als de thermostaat dat vraagt en uitschakelen als de temperatuur bereikt is
De handleiding die revado voorstelt had ik al, toch bedankt
Momenteel zit er een oude ELRO thermostaat op, maar een knopje is kapot, dus zou deze willen vervangen
Op donderdag 21 maart 2024 09:09:11 schreef knutselaar0:
Ik dacht dat iedere thermostaat een ketel kan aansturen, gewoon aanschakelen als de thermostaat dat vraagt en uitschakelen als de temperatuur bereikt is.
Nee, zeker niet. Moderne(re) gasketels zijn eigenlijk allemaal modulerend, dat wilt zeggen dat je het brandervermogen kunt regelen. Dat is met een gasklep en ventilator ook vrij simpel.
OpenTherm is een standaard waarop ketels (en WTW's en nog ander HVAC spul) met een thermostaat kunnen babbelen. Het is een tweedraads bus waar voeding en data overheen gaan, de ketel en thermostaat communiceren actief met elkaar.
Er zijn ook nog een aantal fabrikanten die er een eigen standaard op na houden.
Dat is heel anders dan het 24V (of soms zelfs 230V) aan/uit signaal van een klassieke thermostaat.