hardbass
PE2BAS
Die aantekeningen sta ik helemaal achter, ik ben ook begonnen om op het werk daily notes te maken. Dus al die dingetjes die ik even kort moet onthouden sla ik nu ook op.
Om nog iets verder offtopic te treden, ik gebruik daarvoor nu https://obsidian.md/. Met de juiste plugins kan je door middel van AI vragen stellen over je aantekeningen. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe het allemaal werkt, maar het lijkt me wel kanons handig om aan een AI te vragen, kan je nog herinneren dat ik ooit wel eens....
Nog een om in de gaten te houden: https://pieces.app/
Het enige wat nog mist, ik wil dit gewoon met pen en papier kunnen. Snel tekeningetjes, krabbeltjes etc. plaatsen. En nee, geen tablet, maar echt fysiek papier.
Wellicht is dit iets:
https://techcrunch.com/2011/08/30/wacom-inkling/?guccounter=1
Misschien ben ik aan het dromen, maar het idee dat je m.b.v. een AI kan praten met je notities die je door de jaren heen gewoon op papier hebt gekrabbeld lijkt me heel erg mooi.
Sorry voor de offtopic, ik ben wat enthousiast geloof ik. 
Misschien meer iets voor in een apart topic, of zelfs een ander forum.
brains
Special Member
Merci voor de vele antwoorden.
Ik gebruik een scoop om bv de rimpel op voeding te zien.......
Fred omschrijft mooi wat ik (uiteindelijk) zou willen kunnen met een scoop.
En het is dus duidelijk dat dit niet zal lukken met deze simpele scoop.
Eind volgende week hoop ik wat te kunnen gaan opruimen en te kunnen beginnen met mijn nieuwe werk plekje in te richten. Hopelijk komt dan de oude scoop te tevoorschijn 
Ik had al wat gekeken 2de hands maar weinig aanbod lokaal en of waar ik in de buurt kom. Een scoop met een buis stuur je beter niet op met de post, dat is vragen om problemen 
Ik ga het in de gaten houden want je weet nooit wat er mogelijk tevoorschijn komt.
Maar helaas vragen ze meestal toch wel tussen 50-75 euro voor een oude scoop. Geen idee of het dat waard is.
Bijna gratis scopen ben ik nog niet tegengekomen helaas. Geen idee waar ze te vinden. Ik hou me aanbevolen als iemand er eentje weet 
Evt simpele reparatie als condensators vervangen (bv beroemde rifa bommetjes zou je mogelijk kunnen aantreffen
) zou ik niet erg vinden. Maar dan moet de prijs er wel na zijn.
naar een radio markt zou ik graag gaan maar ik heb geen auto. En Diest is niet perse in de buurt nu ik in Zeeuws Vlaanderen woon.
Maar 2, nog belangrijkere reden, ik heb al te veel spullen en zo'n radiobeurs is wat dat betreft "levensgevaarlijk" 
Ex-fietser, zeker gedeeltelijk met je eens. Ik heb niet gezegd dat bluetooth protocol simpel is. Maar zo'n goedkoop bluetooth speakertje is meestal vrij "basic" gemaakt met vrij "standaard" onderdelen en opbouw.
Je kunt ook zonder schema en met beetje logica al zien hoe het in basis werkt.
Ik hoef helemaal niet te weten hoe het bluetooth protocol werd, interesseert me ook niet.
En ja, als de micro processor of andere chip defect is dan is grote kans dat het in de doos met sloop printen/hergebruik onderdelen terecht komt.
Maar je kan ook geluk hebben en dat het zo'n standaard Chinese chip is die in enorm veel "simpele" producten gebruikt wordt en heel betaalbaar te koop is.
Ook al kost de speaker weinig, daar gaat het mij dan niet om. Ik heb er plezier in te proberen te repareren.
En als ik eenvoudig zeg bedoel ik dat in relatieve zin. Natuurlijk blijven dan wondertjes der techniek. En die is heel snel gegaan. Maar een goedkoop bluetooth speakertje heeft maar een simpele mcu. Weet je welke en heb je geluk van een datasheet valt er ook wel wat te "meten" of hij nu werkt of niet werkt.
En dat soort dingen valt vooral te leren door ook veel te proberen en te oefenen. En daarvoor is goedkope "meuk" die ik krijg of uit e-waste bakken komen perfect.
Zo'n scoopje is niet geïsoleerd (Enig idee waarom en wat hiermee bedoelt wordt?)
ja zeker, daarom werk ik niet graag met hoogspanning en zou daarvoor een geen simpel scoopje willen gebruiken.
ondanks dat vintage techniek en apparatuur zoals crt, buizen me interesseer ga ga ik er zelden tot niet aan sleutelen, enfin toch niet de boogspanningskant. Ik heb een oom die me vanaf vroeg af aan geleerd heeft wat gevaren zijn van hoogspanning dus ik ben me ervan bewust dat ik daar niet met een simpele ongeïsoleerde scoop of dmm moet gaan rondprikken.
Daarvoor wil ik de scoop ook niet gebruiken
Met een analoge scoop alleen aan smps meten als je er een diffprobe voor hebt of je DUT achter een scheidingstrafo zit.
Op dit moment werk ik nog niet achter een scheidingstrafo. Die is er al wel maar moet nog in geschikte behuizing/kast bouwen.
En dat is nu wel een mogelijk groot voordeel van zo'n scoopmeter wat mij aantrekt.
Maar als ik alleen zou willen meten of de rippel spanning in orde, niet te veel rommel op staat aan laag spanning, secundair aan een voeding zou deze daarvoor mogelijk wel bruikbaar kunnen zijn?
@roland, Helaas kom ik geen hameg 103 tegen online te koop. En zeker geen hameg voor paar tientjes dus als jij toevallig eentje weet staan voor weinig hoor ik dat graag.
@K7Jz Gelukkig ken ik de pappenheimers hier op het forum al een beetje en word daar niet "bang" van 
Maar sommige mensen hier kunnen soms wel te uitgebreid gaan of te off topic wat de vraag betreft. Dat levert soms wel interessante informatie op maar ook veel extra leesvoer.
Ik ben maar echt een hobbyist, geen prof. Ik doe het voor plezier, te leren ervan. En ik kan me geen duizenden euro's of zelfs honderden euro's veroorloven.
Ik moet het doen met wat ik heb, krijg en daarin schipperen en overwegingen maken gezien mijn budget.
En wat ben ik zelf, voor doel wat ik heb met een hele dure scoop?
Waarschijnlijk niets omdat het overkill is. En ik nog moet leren.
Daarom onderzoek ik eerst wat mogelijk bruikbaar kan zijn en ben ik blij dat jullie met adviezen komen en helpen.
Een scoop variant voor aan een pc zou ook een oplossing kunnen zijn. Ik heb genoeg oude laptops/pc's
En die komt er toch eentje te staan in werkhok.
Maar wat zijn daar evt betaalbare varianten voor mij?
Daar ben ik nog niet ingedoken.
Ik denk dat doorsparen voor betere scoop, mijn eigenste scoop zoeken en hopen op heel toevallig een leuke 2de hands scoop mijn beste opties zijn voor dit moment.
Ik moet zeggen, een tante truus knop zal ik in begin wel fijn vinden. Net als dat hij standaard iets berekend 
Ik zag wel al hele simpele logic analysers te koop.
kan ik daar mee checken of een poort actief of juist niet is op een "simpele" mcu? Ik denk aan eentje in een bluetooth speaker, sensor ledlampje etc
Deze is toevallig in de aanbieding.
Ik denk dat ik voor minder dan 5 euro niet echt een bult aan kan vallen wel?
https://www.aliexpress.com/item/1005006004951378.html?spm=a2g0o.produc…
Wat off topic maar wel echt leerzaam. Ik heb zeker geen probleem mee als mensen off topic gaan. Al genoeg van geleerd. (Maar wel als ze demotiverend zijn. Sommige kunnen hier dat wel eens hebben)
Ik maak ook zeker aantekeningen, foto's van reparaties. Maar ook van dingen die ik "leer" door dingen te lezen bv hier. Of te zien op youtube. En ik "herken" ook steeds meer daardoor. Je herkent gemakkelijker vaak voorkomende fouten.
Maar ook de opbouw en basis van veel apparaten. Zeker bij de goedkope "meuk"
Vaak zie ik meteen al de globale indeling als ha, daar zit voedingsgedeelte. Daar zit een mcu voor de aansturing. Daar het gedeelte voor bluetooth, daar het gedeelte voor versterking etc
Ik vindt het ook gewoon leuk om dingen open te maken en dat te bekijken. Gebeurd ook met veel "nieuwe apparatuur"
B.v. een simpel gameboy clone spelcomputer van 4 euro wat ik niet kon laten liggen. (en ja, ik speel er zelfs af en toe even een spelletje illegale pacman of zo op in de bus
)
Voordeel van digitale fotografie is dat je simpel foto's maakt.
Ik heb daarvoor een oude smartphone of een simpele kleine compact camera die ik er voor gebruik.
Als ik iets open maak is het zowat standaard dat ik foto's maken in hele proces. Voor weten waar kabeltjes zaten, typenummers op pcb's en meer als informatie moet opzoeken, waar zaten de schroefjes etc etc
Ik heb ook enkele kleine opberg bakjes met mini vakjes met nummertjes voor kleine projectjes.
Dan kun je nummeren waar welk schroefje vandaan kwam. Zeker voor iets als laptops, smartphones en zo gemakkelijk die verschillende soorten schroefjes gebruiken.
Op vrijdag 22 maart 2024 00:05:44 schreef fred101:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Een scoopmeter is geisoleerd van het lichtnet maar de kanalen onderling niet tov elkaar (bij 2 kanaals) Je kunt dus prima met een scoopmeter in smps uit de voeten. Zolang je primair maar zorgt dat je probe de spanning aankan en de buitenkant van de bnc aansluiting aanraakveilig is. (bv krimpkous erom heen doen, of een geschikte probe met geisoleerde BNC kopen maar helaas kosten die meer dan de scoop)Met een analoge scoop alleen aan smps meten als je er een diffprobe voor hebt of je DUT achter een scheidingstrafo zit.
Je hebt zeker wel een punt Fred. Ik vind alleen die hele goedkope digitale scoopjes eigenlijk helemaal niks. Net als die dingen die in combinatie met een computer hun werk moeten doen. De isolatie is gewoon gevaarlijk. De wat hogere spanningen kunnen de ingangsverzwakkers (als die er al inzitten) vaak niet aan. Eigenlijk zijn het eerder snelle voltmeters die de metingen snel op een schermpje achter elkaar zetten. Voor een bedrag onder de 50 euro denk ik dat je beter een eenvoudige oude analoge scoop kunt aanschaffen. Denk hierbij dan wel aan de veiligheid. Oude scoops waren niet geïsoleerd. Dus direct aan het net meten gaat niet zonder speciale maatregelen.
Koop geen hele grote complexe scoop. Daar moet je eerst een hele studie voor volgen om alleen maar een simpel lijntje op je scherm te krijgen. De tek 7000 serie gebruik ik ook. En ik kan er heel veel mee maar ik moet het spul ook regelmatig repareren. Het is nu inmiddels 50 jaar oud en dan ja dan is er van de stuk of 1000 elco's wel eens eentje die de geest geeft.
Een leuke hele goede TEK is de TEK465. Een goede alrounder waar je zeer veel mee kunt. Alleen nu wel kwetsbaar door ouderdom. Het grootste nadeel van een analoge scoop is dat je het beeld niet vast kunt houden. Data analyse op een bus van een cpu gaat dus heel moeizaam of gewoon niet. Dat kan eigenlijk alleen op heel speciale analoge instrumenten of op een digitale scoop.
Als je een digitale scoop wilt hebben zou ik even doorsparen en voor een wat duurdere nieuwe gaan. Dan kun je opeens heel veel meer dan dan met die hele simpele digitale dingen.
brains
Special Member
Even kort samengevat.
1 Het beste ga ik eerst voor de 0 euro oplossing.
Mijn eigen, analoge scoop zoeken en daarmee beginnen te oefenen.
Vindt ik die niet dan eens proberen een andere, betaalbare 2de hands te zoeken.
2 Voor een digitale scoop of scoopmeter beter een tijdje doorsparen voor iets beters.
3 Zou een simpele logic analyzer geen goede optie te zijn voor mijn digitale metingen?
Voor 5 euro (plus 2 euro als je extra kabel met haakjes erbij wilt) heb je een simpele 8 kanaals die werkt met open source software.
4 Hoe meet ik nu het beste rimpelspanning aan de primaire kant van een voeding?
Het lijkt erop dat een digitale scoop op accu of scoop meter daarvoor voor mij het beste is.
Zou dat wel kunnen met zo'n simpel scoopje?
Op vrijdag 22 maart 2024 15:50:56 schreef hardbass:
Die aantekeningen sta ik helemaal achter, ik ben ook begonnen om op het werk daily notes te maken. Dus al die dingetjes die ik even kort moet onthouden sla ik nu ook op.
...
Dankje, die obisidian en pieces ga ik bekijken. Ik ben deels aan het overstappen op de wiki van github.
Voor papier/tablet, kijk eens naar deze: https://remarkable.com/ heel indrukwekkend.
Er zijn ook van die speciale 'normale' kladblokken/pennen die herkennen wat je schrijft.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Heb ik nog nooit gedaan. Bij schakelende voedingen zijn in 99% van de gevallen de secundaire elco's kapot. Primair gaat het schakel ic / fet wel eens kapot, als die ook de trafo meeneemt is het toch game over.
Een leuke hele goede TEK is de TEK465. Een goede alrounder waar je zeer veel mee kunt.
Klopt, er staat er hier ook nog een + een donor voor onderdelen. Ik heb jaren terug de voedingselco's + een paar tantaaltjes moeten vervangen, sindsdien geen problemen meer gehad.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (32%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Mijn twee centiemen:
* eerder dan nieuw te kopen zou ik, gezien het beperkte budget, eerder uitkijken naar een tweedehands. Er is regelmatig aanbod en vaak aan zeer fraaie prijzen.
* let goed op de probes. Een goede scoop met prullenprobes zal nog steeds niet veel heil brengen. Ik zou nog liever met een heel elementaire scoop werken maar wel met degelijke probes.
En in antwoord op uw vraag: meten aan iets dat aan het net hangt is altijd tricky. Idealiter doet men dat met een scheidingstrafo, maar die is natuurlijk ook weer niet goedkoop.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (20%)]
brains
Special Member
Ik was niet goed wakker 
Ik bedoelde meten aan secundaire kant voor rimpel.
Aan de primaire kant blijf ik zoveel mogelijk weg met meten onder spanning.
Ik heb een scheidings trafo maar die is nog ergens opgeborgen.
Ik wil die al lang in een kastje bouwen met een automaat. En optie om serie lamp aan te zetten.
Maar dat is nog steeds niet gelukt om verschillende redens 
Ik hoef niet een uitgebreide scoop. Maar ik moet dus eigenlijk altijd rekening houden met dat ik betere probes moet kopen als ik voor 2de hands ga. En of als die van mij niet in orde zouden zijn.
Waar vinden jullie zoiets aan goede prijzen?
Marktplaats en tweedehands.be (woon aan de grens met belgie) in de gaten houden?
Zijn er nog andere plekken behalve natuurlijk een radio beurs, vlooienmarkt?
Heeft coforum toevallig nog niet wat liggen wat vroeger op de stand in Rosmalen werd verkocht?
Op maandag 25 maart 2024 20:58:56 schreef brains:
Even kort samengevat.3 Zou een simpele logic analyzer geen goede optie te zijn voor mijn digitale metingen?
Voor 5 euro (plus 2 euro als je extra kabel met haakjes erbij wilt) heb je een simpele 8 kanaals die werkt met open source software.
Het hangt er van af wat je wilt gaan meten. Ik kon altijd heel veel af met een gewone universeelmeter en je hersens gebruiken. Voor eenvoudige metingen in een omgeving waar de spanningen nog normale lage niveaus hebben en de data niet heel snel is. Kun je met een zeer eenvoudig logic analyzertje nog steeds ver komen. In dit geval is iets gewoon beter dan niets. Voor de 10 euro die dit kost kun je dat wel doen. Maar of je hem veel gaat gebruiken blijf natuurlijk een vraag.
Het lijkt erop dat een digitale scoop op accu of scoop meter daarvoor voor mij het beste is.
Als je de rimpel wilt gaan meten praat je altijd over een kleine wisselspanning die boven op een veel hogere gelijkspanning staat. De gelijkspanning is bijvoorbeeld 12 volt en op daar opgesuperponeerd (= opgeteld) staat dan bijvoorbeeld een wisselspanning van 20 millivolt. Als je dat gaat meten zul je zien dat je alleen de gelijkspanning meet. Of te wel 12 volt. De 20 mV zul je nergens terugzien.
Het is net zoiets als je emmer water hebt waarvan je met een rolmaat de waterhoogte gaat meten. Daarna ga je nog een keer meten terwijl er een hele kleine(een theelepel ofzo) maar onbekende hoeveelheid water is bijgekomen Door het grote volume verschil in de beide hoeveelheden Zul je geen hoogteverschil zien.
Om het verschil wel te zien moet de grote hoeveelheid eerst elimineren zodat de het hele kleine beetje overblijft en makkelijker te meten wordt.
Op de meeste scoops zit een handig knopje waarmee je kunt kiezen tussen ac of dc. Dat moet je op ac zetten. Dan ben je die 12 voltdc kwijt. Die wordt door een condensator geblokkeerd. Wat overblijft is de 20mVac. Door ingangsverzwakker van de scoop op te draaien kun je de zichtbare rimpel groter maken zodat die beter zichtbaar en afleesbaar wordt.
Bij een schakelvoeding van 12 volt kun je dit prima zo meten op bijvoorbeeld de uitgangsbuffer condensatoren. Daar staat 12 volt op en dat deel is meestal door de trafo en een opto gescheiden van het net. Met meestal bedoel ik dus niet altijd. Of te wel eerst de schakeling bekijken hoe e.e.a. zit.
Heb je op die plek een grote rimpel? "bij mijn oude scoop meette ik een rimpel van 2,5 volt.) Normaal mag dat dus niet meer zijn dan een tiental of honderd millivolts. Hoeveel is weer afhankelijk van de schakeling. Dan is de condensator defect.
Op de primaire ingangscondensator staat echter meestal 300Vdc En in die 300Vdc iets van 20mV rimpel gaan meten is iets dat lang niet alle scoops kunnen. Bovendien is het door die hoge dc spanning gewoon een vervelende meting. Dat meet ik dan weer liever met mijn fluke. De isolatie daarvan is veilig tot 1000Volt en de het is een tru rms meter die op het ac bereik prima de rimpel kan meten. De rimpel is een 100Hz sinus en daar de is die meter precies goed voor.
Over de uitgangscondensator staat overigens geen sinusvormige rimpel van 100Hz. Als daar een rimpel staat is het waarschijnlijk een of andere zaagtand van een veel hogere frequentie. En daar is de fluke nu net niet geschikt voor. Hij zal wel wat meten maar het is onduidelijk wat. Daar is een scoop weer beter geschikt voor.
Met een scope meter op een accu kun je zolang spanning de maximale isolatie waarde niet overschrijd ook prima primair meten. En maar 1 probe gebruiken. Met twee probes voor twee kanalen kun je als de ingangen niet geïsoleerd zijn boze fouten maken.
Het grote probleem is dat je er bij die goedkope spullen niet op kunt vertrouwen dat ze inderdaad veilig zijn bij die hoge spanningen.
Ik heb dus laatst een scoop voorzien van nieuwe condensatoren omdat de oude echt erg rot waren. Op de 130 volt voeding stond een rimpel op van liefst een paar volt. Gevolg was een enigszins wollige lijn in beeld.
De oorspronkelijk situatie met de oude condensatoren.
De nieuwe situatie met de nieuwe condensatoren:
Omdat de originele condensatoren niet meer geleverd kunnen worden, heb ik moderne nieuwe condensatoren besteld. Uiteraard hadden die een andere footprint en paste die niet op de Tektronix print. Om die reden heb ik nieuwe ronde converter printjes bedacht, en bij JLCPCB laten maken. Ik denk dat zo best een nette oplossing is geworden.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op vrijdag 22 maart 2024 11:47:05 schreef fred101:
De meeste DSOs hebben een tante Truus knop.
Tante Truus knop haha, geweldig.

Als TS al een oud analoog scoopje heeft staan, ik zou die eerst uit het stof gaan halen en daarmee gaan experimenteren.
Je hebt al iets staan, dus het kost je geen extra geld om je hobby uit te breiden.
Ga lekker aan de slag (voordat dit dus: starten met aan de slag gaan) en je merkt heel snel of je tegen beperkingen aanloopt.
Ja een scoop kan ruimte innemen. Mijn eerste analoge scoop (een Hameg 30MHz) neemt ook ruimte in. Die stond af en toe op de grond terwijl ik m'n metingen deed. Waar een wil is, is altijd een weg 
Nu staat ie netjes op een plank boven m'n werkblad, naast een digitale scoop die ik 2 jaar geleden per toeval kon overnemen van iemand.
Is een 100MHz apparaat en voldoet prima voor mij. Is een Siglent, en kostte 250 ex btw oid.
TLDR:
Hou het simpel, gebruik eerst wat je al hebt en ga lekker aan de slag.
hardbass
PE2BAS
Op maandag 25 maart 2024 21:08:37 schreef K7Jz:
[...]Dankje, die obisidian en pieces ga ik bekijken. Ik ben deels aan het overstappen op de wiki van github.
Voor papier/tablet, kijk eens naar deze: https://remarkable.com/ heel indrukwekkend.
Er zijn ook van die speciale 'normale' kladblokken/pennen die herkennen wat je schrijft.
Ja, die ken ik wel, een oud-collega had die. Maar ik vind die wel erg duur voor wat het kan. Je hebt inderdaad ook systemen die met 'pen en papier' werken. Hoe ze dat exact doen weet ik niet.
Dit bijvoorbeeld, ik ben alleen niet zo wild van kickstarter. Daar komen soms ook projecten voorbij die dingen beloven die volgens onze natuur wetten niet mogelijk zijn. Dus eerst zien, dan geloven.
https://www.kickstarter.com/projects/iskn/isketchnote-from-pen-and-pap…
Ik ben zeer benieuwd wat de toekomst te bieden heeft, ik verwacht dat zeker met de opkomst van AI dat dit soort dingen alleen maar beter worden.
Af en toe komen er van die gouden kreten voorbij hier op CO, je zou er een woordenboek van kunnen schrijven. De tante truus knop mag daar zeker in toegevoegd.
Ik vind zelf dat een analoge scoop juist voor reparatiedoeleinden veel handiger is dan een digitale scoop. Voor reparatie wil je meestal gewoon even zien of het signaal er goed uitziet. Eigenlijk gebruik ik bij reparatie mijn analoge scoop voornamelijk als een veredelde logic probe.
Dan praat ik in mijn geval natuurlijk vooral over het repareren van digitale dingen (oude computers). Als je praat over analoge schakelingen (versterkers, televisies), dan geldt het imo zelfs nog meer dat je beter een analoge scoop kunt gebruiken.
Maar als ik nieuwe electronica ontwerp, is juist mijn digitale scoop het ding waar ik naartoe ga. Omdat die veel meer in detail kan gaan bij het kijken naar signalen. In het geval van eigen ontwerp weet ik hoe ik de signalen wil hebben, hoe ze er uit moeten zien, en dan kan ik met de scoop controleren of het inderdaad zo is als ik het bedoeld had.
De enige andere reden waarom ik mijn digitale scoop vaker gebruik dan mijn analoge scoop, is dat mijn digitale scoop veel kleiner is en op mijn bureau past. Mijn analoge scoop is een Philips PM3262. Een erg fijn ding, 100MHz, en kostte me ooit 50 gulden
. Maar hij wordt als 'portable' geadverteerd, maar alleen maar omdat er een handvat aan zit. Op mijn bureau past 'ie niet. 
Dus, analoge scoop is imo sneller en handiger voor foutzoeken en reparaties. Digitale scoop is perfect voor nieuwe ontwikkelingen.
Dat gezegd hebbende, kun je met een digitale scoop ook gewoon foutzoeken. Maar ik vind het vervelend om voor elke meting een halve seconde ofzo te moeten wachten tot het display toont wat ik nodig heb. Met de analoge scoop doe ik 3 metingen in dezelfde tijd, het gaat niet om de exacte waardes maar om even snel te zien of het signaal er goed uitziet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat gezegd hebbende, kun je met een digitale scoop ook gewoon foutzoeken. Maar ik vind het vervelend om voor elke meting een halve seconde ofzo te moeten wachten tot het display toont wat ik nodig heb. Met de analoge scoop doe ik 3 metingen in dezelfde tijd, het gaat niet om de exacte waardes maar om even snel te zien of het signaal er goed uitziet.
Ik weet zeker dat je met mijn digitale scoop sneller bent
Waarschijnlijk heb jij een oudere digitale of een low budget model. Die heb ik ook een gehad (100 MHz Rigbrol) en vanuit pure frustratie weg gedaan.
Daarna jaren lang een 350 MHz Hameg MSO en nu een jaar of 5 een 300 MHz R&S. Ik zou echt niet meer terug willen. Ik heb nog een aantal top-model analoge scopen met bergen plugins, maar ik vind het veel te veel een gedoe met veel te weinig mogelijkheden (die ik puur voor reparatie niet kan missen zoals single shot (wat alleen analoog kan met een camera of speciale CRT), rol mode , run/stop en zo een stuk vangen en dan daar doorheen zoomen) En dan nog alle overige functies zoals de meter pop-up, 16 kanalen LA met decoding (een LA is ook ideaal om bv een serie relais op volgorde te monitoren, of enable lijnen), alle meetfuncties etc.
Maar je hebt gelijk voor de TS, in de sub-low-budget prijsklasse is een oude CRT scoop gewoon beter. Een topmodel analoog is waarschijnlijk ook nog steeds beter dan een budget Chinees. (als je geen probleem hebt met vakjes tellen) Maar een moderne professionele DSO is beter dan een top model analoge scoop. Ik zelf zou wel van een PM3262 weg blijven. Na 45 jaar gaan ze een keer kapot en ik vind ze niet echt service vriendelijk en de HV cascades zijn blijkbaar berucht.
Ik zou ook gaan voor een digitale scoop maar niet 1 in de onder klasse. Er zijn momenteel prima 2 kanaals digitale scopen te koop voor relatief weinig geld. Je kunt nu beter €100-€200 meer uitgeven voor een goede middenklasse scoop en afhankelijk van wat je meet kan 30MHz-50MHz voldoende zijn wat dan meteen gunstiger voor de prijs is. Eleshop heeft goede mogelijkheden.
Ik zou €100-€200 geen middenklasse noemen.... Pas rond €400 begint het interessant te worden met een Rigol DHO802 bij Eleshop. En ook die zou ik geen middenklasse noemen....
Even kort samengevat.
1 Het beste ga ik eerst voor de 0 euro oplossing.
Mijn eigen, analoge scoop zoeken en daarmee beginnen te oefenen.
Vindt ik die niet dan eens proberen een andere, betaalbare 2de hands te zoeken.
2 Voor een digitale scoop of scoopmeter beter een tijdje doorsparen voor iets beters.
3 Zou een simpele logic analyzer geen goede optie te zijn voor mijn digitale metingen?
@brains: ik ga kijken, heb misschien iets voor je liggen wat ik niet meer gebruik: Velleman HPS40
ik gebruik het ding nooit meer, daar ik liever de fluke 867B pak
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Flash +1
Doordat er nu "scopen" onder de 100 euro uit China komen wil niet zeggen dat dat 250 euro scopen midden klasse worden. Heel erg grof: Onder 1500 koop je een goede hobby scoop. Vanaf zo'n 250-1500 een low budget model, max uitgekleed om te kunnen concurreren. Prijs vooral bepaald door scherm grote, wel of geen aanraakscherm, bandbreedte en sample rate, geheugen etc.
Maar het is erg moeilijk te generaliseren. Een B merk kan een scoop van (op papier) 500 MHz maken met groot aanraak scherm en zelfs 24 bit maar qua kwaliteit van alles het absolute minimum kiezen, te veel ruis waardoor je niks aan 24 bit hebt, traag want de 10 kanalen en delen 1 ADC, elcos die nieuw al slecht zijn etc etc. Typisch in trek bij de NL markt die heel veel voor heel weinig wil. Daardoor kost het ding bv 1500 euro ipv de 10000 die bv Keysight of R&S voor zo'n scoop zou rekenen.
Een A merk maakt een 250 MHz scoop die ook bruikbaar is op 250 MHz met klein gewoon scherm, 8 bit maar kiest kwalitatief de beste onderdelen, genoeg geheugen, perfecte UI, super low noise, de resources zo dat de sample rates ook worde gehaald, Elk kanaal zijn eigen ADC's etc, hoge update rate etc. Die kost dan ook 1500.
Op maandag 8 april 2024 12:38:33 schreef fred101:
[...]Ik weet zeker dat je met mijn digitale scoop sneller bent
Waarschijnlijk heb jij een oudere digitale of een low budget model. Die heb ik ook een gehad (100 MHz Rigbrol) en vanuit pure frustratie weg gedaan.
Daarna jaren lang een 350 MHz Hameg MSO en nu een jaar of 5 een 300 MHz R&S. Ik zou echt niet meer terug willen. Ik heb nog een aantal top-model analoge scopen met bergen plugins, maar ik vind het veel te veel een gedoe met veel te weinig mogelijkheden (die ik puur voor reparatie niet kan missen zoals single shot (wat alleen analoog kan met een camera of speciale CRT), rol mode , run/stop en zo een stuk vangen en dan daar doorheen zoomen) En dan nog alle overige functies zoals de meter pop-up, 16 kanalen LA met decoding (een LA is ook ideaal om bv een serie relais op volgorde te monitoren, of enable lijnen), alle meetfuncties etc.
Maar je hebt gelijk voor de TS, in de sub-low-budget prijsklasse is een oude CRT scoop gewoon beter. Een topmodel analoog is waarschijnlijk ook nog steeds beter dan een budget Chinees. (als je geen probleem hebt met vakjes tellen) Maar een moderne professionele DSO is beter dan een top model analoge scoop. Ik zelf zou wel van een PM3262 weg blijven. Na 45 jaar gaan ze een keer kapot en ik vind ze niet echt service vriendelijk en de HV cascades zijn blijkbaar berucht.
Dit is natuurlijk geen eerlijke vergelijking Die R&S is een scoop van 4000 euro ofzo. Op Het werk hebben mooie mixed signal scoop staan van TEK. Daarvan is alleen een bijpassende probe al duurder dan dan een complete middenklasse scoop. Bij een dergelijk prijsverschil mag ook wel verwachten dat het iets beter meet. Scoops die je professioneel gebruikt en waarbij je die extra dure functies ook echt nodig hebt leveren die investering ook wel op.
Maar voor een beetje hobby wat de TS wil, is zo'n rigbrol misschien helemaal niet zo gek. Het mag echter ook niets kosten en dan is denk ik zelfs de rigbrol al teveel. Het is dan eerder een kwestie van iets is beter dan niets. En dan is denk ik alles dat betaalbaar is prima. En hele dure oude topscoops van vroeger zijn waarschijnlijk voor heel veel mensen te ingewikkeld. En erg kwetsbaar. Ze zijn oud en hebben snel een voor de gebruiker onoplosbare storing.
Het beste is waarschijnlijk dat de TS zijn oude analoge scoopje opsnort en daar eens mee gaat spelen. Een versterkertje enzo is daar prima mee te repareren. En als er logic analyzerigs moet gebeuren is misschien zo'n ultra goedkoop dingetje van ali iets.
Flash2B leest erg slecht. €100-€200 meer uitgeven wil in goed Nederlands zeggen dit bedrag extra uitgeven boven een instap model wat nu rond de €300-€400 kost even afgezien van de portable instappers. Voor zo’n €600 koop je nu een prima 2 kanaals digitale scoop met voldoende sample rate en meet mogelijkheden. Wil je iets meer professioneels dan gaat de prijs met de bijbehorende probes in het kwadraat omhoog, en ook niet nodig voor de hobby.
Sorry hoor, maar ik kan prima lezen 
Zelfs €600 zou ik nog geen middenklasse noemen maar kennelijk bepaal jij dat en loopt de instapklasse dus van €300-€400 terwijl er daaronder ook al scopes te koop zijn. Is dat de onderstapklasse dan? 
brains
Special Member
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik gereageerd heb in deze topic.
Zoals altijd komt er weer van alles tussen in mijn leven 
en ik volg ook 1x in de week volwassen onderwijs in belgie wat me ook veel tijd kost.
Helaas heb ik mijn analoge scoop nog niet gevonden.
En online 2de hands komt er ook niet veel voorbij waarvan ik denk, dat is iets voor mij.
Nu sponsort aliexpress het ek op dit moment en kun je allerlei tegoeden winnen met spelen van spelletje in hun app. En aangezien ik regelmatig in de bus zit/zat heb ik al wat tegoed bij elkaar gespeeld. De actie loopt nog even maar met beetje geluk heb ik toch een leuk bedragje bijeen gespeeld 
(zit nu al aan zeker 20 tegoed en korting geldig tot 1 juli. En soms met extra korting boven 29 euro nog meer)
Ik was dus nu nog eens aan kijken in de wat hogere prijsklasse.
Ik kom tot pakweg 75 euro de volgende modellen tegen.
Fnirsi 2C23T maar dat is een 3 in 1 en heb ik niet specifiek nodig en Fnirsi 1C15
Dan nog andere merken bv TOOLTOP ET120MPro voor 60 euro
ANENG AOS02 voor gelijke prijs. Is een dmm en scope die ook aan pc gehangen kan worden.
Maar ook een Hantek 6022BE Laptop PC USB Oscilloscope. Ik geloof dat ik die al eens gezien heb in filmpje van adrians digital basement.
Ik ga dus weer eens wat meer onderzoek moeten doen erna maar heel misschien kan iemand er al iets over vertellen.
@High met Henk
Heb je toevallig nog eens kunnen kijken naar de velleman HPS40?
nonius
set SCE to AUX.
Goedkope scopes zijn er toch in overvloed te vinden? Ik heb er vorig jaar nog eentje gekocht op een radio-amateur verkoping, in goede staat, werkend en met handleiding, voor 5 euro. (een Micronta 9500, blijkbaar ooit verkocht door Tandy; zie van het internet geplukte foto). De tijden zijn gelukkig veranderd als ik er aan denk hoe ik mijn eerste scope zelf heb gebouwd uit pure noodzaak.
Hoewel ik de beschikking heb over een digitale Tektronix (gekocht in de tijd dat een DSO nog iets bijzonders was) en een paar oude Philips scopes uit begin jaren '80 (die nu weer goed werken maar wel af en toe wat tijd en energie vragen om ze goed werkend te houden; ik zou ze niet aanraden voor beginners) blijf ik die Micronta/Tandy scope erg leuk vinden. Simpel ding, het schema staat in de handleiding en als er wat kapot aan zou gaan dan is het makkelijk te repareren.
Mijn digitale Tek is een enorm handig apparaat en werkt makkelijk (tsja, die 'Tante Truus'-knop (Tektronix noemt hem 'Autoset') is inderdaad best handig; en meestal hoef ik daarna nog maar erg weinig bij te stellen om het door mij gewenste plaatje te zien te krijgen), ik zou hem niet willen missen. Maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat ik mezelf meestal ook wel zou redden met alleen die Micronta met een bandbreedte van 3 MHz.
Als het er (zoals het er bij u op lijkt) vooral om gaat om wat te spelen, kijken en leren, zou ik zeggen, zoek zo'n ultra-simpel oud analoog scoopje. Desnoods met buizen. In de tijd dat ik actief op zoek was naar een scoop, eind jaren '80, was zelfs die Russische C1-94 scope van 498 gulden nog te duur voor mij. Maar volgens mij moet je iets dergelijks nu bijna gratis kunnen krijgen? Enfin, dat is de route die ik zou bewandelen wanneer ik in uw situatie zat, niet die van AliExpress. Komt ook nog bij dat ik een groen lijntje op een groen scherm eigenlijk best wel mooi vind.

duur gereedschap maakt me nog lang geen expert
Dat is wat ik ook altijd zeg: iedereen kan snel en simpel een lasapparaat kopen maar om een goede lasser te worden is heel wat meer nodig.
Aan de andere kant: een dure scope met erg veel knopjes ziet er voor evt. bezoekers wel indrukwekkend uit. In een tijd waarin beeldvorming alles is...
En vraag misschien ook eens op de school rond naar oude electronica-meetapparatuur. In de tijd dat ik lascursussen volgde in België in het avondonderwijs/volwassenonderwijs heb ik een aantal leuke functiegenerators, HF-generators en frequentieteller gekregen omdat de electro-afdeling opgedoekt was en de apparatuur weggegooid zou worden. Kosten: 0 euro. Zat echter geen scope bij.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik ben het helemaal eens met @nonius, aan een oude Hameg van 20Mhz ga je meer hebben dan aan al dat Ali spul. Aan je PC hangen wil je al helemaal niet, 1 foutje en het Ali prul en je PC is naar z'n grootje.
Op woensdag 26 juni 2024 01:18:37 schreef nonius:
Goedkope scopes zijn er toch in overvloed te vinden? Ik heb er vorig jaar nog eentje gekocht op een radio-amateur verkoping, in goede staat, werkend en met handleiding, voor 5 euro.
Als je het net afstruint kun je best wat vinden voor niet teveel geld. En zo'n analoog scoopje is voor veel dingen best goed, zeker om mee te beginnen. Het enige nadeel is dat je moet rekenen, (en daar is trouwens niets mis mee, daar leer je alleen maar van) op een digitale scoop kun je het allemaal aflezen.
Ik heb zelf ook nog een analoge scoop (buiten een digitale) en ik gebruik hem nog regelmatig. 
Dus @TS,
Zoek eens naar een analoge scoop.
nonius
set SCE to AUX.
Aan je PC hangen wil je al helemaal niet, 1 foutje en het Ali prul en je PC is naar z'n grootje.
Inderdaad. Maar eigenlijk heb ik zelf een ander bezwaar waarom ik nooit zo'n PC-gekoppelde 'black box' oscilloscope heb willen hebben: computers evolueren snel. Wat vandaag makkelijk te koppelen is is over een paar jaar bijna praktisch onmogelijk. In de tijd dat ik een scope zocht had ik een Commodore 64 (eigenlijk een C-128D). Er werden veel goedkope 'scopes' aangeboden om op de C-64 aan te sluiten. Zou je zo'n scope vandaag nog kunnen gebruiken (of zelfs 5-10 jaar nadat je hem kocht?) Ik vind zulke computer-eisende 'scopes' eigenlijk weggegooid geld op de wat langere termijn. Hetzelfde bezwaar heb ik bijv. ook tegen warmtebeeldcamera's die een smartphone vereisen.
Een simpel, stand-alone analoog scoopje werkt altijd en is in principe over 50 jaar ook nog gewoon bruikbaar; het enige wat het nodig heeft is 230Vac.
Toen ik trouwens recent bij een collega zend-amateur voor het eerst zo'n schattige Russische C1-94 scope in het echt zag was ik eigenlijk gelijk verkocht. Hij heeft een hoge knuffelfactor...