Hallo, ik heb onlangs een tafelmultimeter gekocht, maar de tester blijkt niet (zoals beloofd) perfect te werken.
Wat zijn de eigenaardigheden:
-als ik de probles kortsluit bij weerstandsmeting zie ik een getal van ongeveer 5 à 6 Ohm op de display. Dit getal zakt dan langzaam (ik spreek over een tiental minuten) tot er een waarde van 0.xxxOhm staat.
Als ik de tester op de ACV stand zet, zie ik een waarde van rond de 83VAC (zelf als ik de probes kortsluit). Ook dit getal zakt dan zeer langzaam richting 0V.
Ik had al gelezen dat de front/rear switch soms het probleem kan zijn. Eerlijk gezegd verdenk ik deze nog steeds, maar ik heb de switch al ingespoten met contact spray en vele malen geschakeld maar geen verandering.
Nog een eigenaardig feit: als ik de tester op factory settings plaats hoor ik precies ergens een relay schakelen en lijkt hij het soms even goed te doen. Maar na aan en afzetten van de voedingsspanning weer hetzelfde probleem.
Bij de VDC en Ohm meting zie ik steeds "rear" op de display verschijnen als ik de switch front/rear indruk. In de stand VAC zie ik dit niet. Daarom denk ik dat er toch nog een probleem in deze switch zit.
Iemand enig idee wat ik best zou kunnen doen?
Alvast bedankt,
Roeland
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Heb je hetzelfde probleem bij gebruik van de rear aansluitingen?
Daarnaast snap ik het aflopen van de weerstandmeting wat je zeg niet: van 5 ohm naar 0.xxx kOhm is oplopen toch?
Doen de overige standen het wel?
[Bericht gewijzigd door elmowww op (54%)]
Ja, ik zal vanavond nog eens controleren, maar volgens mij was het probleem identiek bij aansluiten probes achteraan.
En de weerstandsweergave zakt langzaam van bijvoorbeeld 5 Ohm naar bijvoorbeeld 0.006 Ohm.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Net even geprobeerd, mijn 2000 gaf 1,68 ohm weer bij een short (Minder dan 0,01 ohm) Toen een paar keer de front rear knop ingedrukt. Daarna klopte hij weer.
Om echt precies dingen als een short te meten moet de meter ongveer 2 uur opwarmen.
Wat ook kan is het gebruik van ongeschikte meetkabels. (Seebeck effect) maar dan moeten dat echt slechte dingen zijn, bv ultra lowbudget China spul waar bv verkoperd aluminium draad aan stalen verchoomde probes zitten gesoldeerd. Geen idee of dat zoveel spanning kan genereren dat de meting er last van heeft want ik heb alleen goede kwaliteit probes/meetsnoeren.
Als test even een thermo koppel aangesloten en dan geeft hij 14 ohm aan. Dus echt beroerde meetsnoeren kunnen een paar ohm weerstand veroorzaken. Naarmate de boel langer erin zit krijg je dat de meter bussen warmer worden en de elkaar rakende onderdelen de zelfde temp waardoor het effect steeds kleiner wordt.
Mijn 2000 geeft koud met kortgesloten ingang (U beugel dus geen draad) en koud ongeveer 150-180 mVAC weer. Lange draden die je bij de probes kortsluit zouden een AC signaal kunnen oppikken door als antenne te werken. Test dat met een echte short. De 2000 heeft een veel hogere bandbreedte dan de gemiddelde handheld.
Maar hij kan natuurlijk gewoon niet goed zijn. Weet je de voorgeschiedenis ?
Hallo, Fred,
wilt u aub even checken of u bij indrukken van de front/rear switch in de VAC stand het waardje "rear" op de display ziet staan?
Dat staat er bij mij namelijk niet, maar ik zou vermoeden dat dit er wel moet staan. Dus daarom blijf ik de switch verdenken (bijvoorbeeld in de VDC stand staat het woordje "rear" er wel).
Ik gebruik originele Fluke meetprobes, dus ik vermoed dat die wel minder dan 5 of 6 Ohm zouden moeten aangeven bij kortsluiten.
De man zei dat hij het toestel al jaren niet meer had gebruikt, maar dat het steeds goed had gewerkt. Ik kan enkel zeggen dat het er enorm smerig uitzag. Ik heb de front en de omkasting al gereinigd want die waren ronduit zwart en plakkerig smerig.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Vergeet niet om te reinigen na je contactspray. Anders gaan de contacten weer oxideren.
Meet eens op 4-draads? Dat is namelijk een stroombron en je meet de spanning. En die stroombron kun je meten met een andere multimeter. Op 1 kOhm moet die 1 mA zijn. En die is erg nauwkeurig, dat zou tenminste moeten. Zie dit document wat ik enkele jaren terug heb geschreven: https://asensor.eu/onewebmedia/An%20easy%20way%20to%20do%20Hall%20meas…
fred101
Golden Member
Bij mij verschijnt rear wel. Ik denk dat je die schakelaar eens moet reinigen. Ben heel voorzichtig met contactspray, veel van dat spul vreet over langere tijd contacten en traces op. Maak ook het PCB goed schoon als hij van buiten zo goor was. Ik gebruik K61 maar als een schakelaar uit elkaar kan doe ik dat en gooi ze in de US.
Lang niet gebruikt = potentiële elco problemen. Meet de rimpel op de voedingspanning eens. Als een voeding niet perfect is kun je vreemde fouten krijgen.
Ook een meet-signaal relais vindt het niet leuk om lang niet of gewoon weinig te schakelen. Dan kan de weerstand heel hoog worden en omdat weg te krijgen moet je ze reinigen of een wat grotere stroom laten schakelen, of vervangen.
Ok, ik doe komend weekend nog wat testen en hou jullie op de hoogte.
Ik reinig na het gebruik van contactspray steeds een ipa spuitbus om de contactspray te proberen verwijderen. Heb dit nu ook gedaan.
Het feit dat "rear" niet verschijnt en bij jou wel doet me nog meer vermoeden dat er iets mis is in de schakelaar.
Misschien moet ik hem toch maar lossolderen en uit elkaar proberen halen.
mvg,
Roeland
Die dingen hebben een zelftest, heb je die al eens gedraaid?
Ze hebben ook een bekend probleem, er zitten twee elco's naast een setje 78/7915's en die zijn meestal lek.
Ook als ze dat nog niet zijn is het verstandig die te vervangen, het elektrolyt vreet complete sporen weg.
https://www.eevblog.com/forum/testgear/keithley-2000-and-the-leaking-c…
Enkele testen gedaan: als ik de volledige zelftest doe nadat de tester een half uurtje aanstaat heb ik volgende error codes:
302.1
302.2
401.2
601.2
Ik meet 15,74VDC EN -15,84VDC, wat net buiten specificatie is (volgens manual +- 5%)
Op het eerste zicht zie ik niks fouts aan de elco's (geen uitgelopen electroliet), maar ik heb de rimpel op de voeding nog niet gemeten.
Hier vind je de repair manual,
https://xdevs.com/fix/kei2000/
maar hoe ik nu verder moet is me niet duidelijk. Als iemand suggesties heeft?
Dat is ver buiten wat je van een 78xx verwacht, als het de originele elco's zijn dan vermoed ik dat je een flinke rimpel hebt. En vervangen wil je ze toch, als ze gaan lekken vreten ze je meter op.
En dat is een meer dan zeldzaam voorkomend iets. (bij mij hadden er 3 van de 3 problemen mee, waarvan eentje onherstelbaar)
[Bericht gewijzigd door Sine op (44%)]
Op vrijdag 22 maart 2024 17:54:59 schreef Sine:
Die dingen hebben een zelftest, heb je die al eens gedraaid?Ze hebben ook een bekend probleem, er zitten twee elco's naast een setje 78/7915's en die zijn meestal lek.
Ook als ze dat nog niet zijn is het verstandig die te vervangen, het elektrolyt vreet complete sporen weg.[bijlage]
https://www.eevblog.com/forum/testgear/keithley-2000-and-the-leaking-c…
Wel luxe, een print met een hijsoog 
Op zaterdag 23 maart 2024 16:21:02 schreef Sine:
Dat is ver buiten wat je van een 78xx verwacht, als het de originele elco's zijn dan vermoed ik dat je een flinke rimpel hebt. En vervangen wil je ze toch, als ze gaan lekken vreten ze je meter op.
En dat is een meer dan zeldzaam voorkomend iets. (bij mij hadden er 3 van de 3 problemen mee, waarvan eentje onherstelbaar)
Ik ben bijna zeker dat het de originele elco’s zijn. Raad je aan om naast de elco’s ook de 78xx te vervangen?
En kan een te ver afwijkende +15 en -15V de foutcodes die ik heb verklaren? Want dat gaat mijn petje te boven…
Uitleg van de foutcodes staan in de repair manual hoofdstuk 2.
Misschien wat veel gevraagd ? maar wie weet ziet iemand hier dit als een uitdaging?
Ik blijf het ook zeer raar vinden dat ik bij indrukken van de front/rear switch in de VAC stand het woord ‘rear’ niet zie verschijnen in de display en fred101 wel.
Met flinke rimpel op de voedingslijnen krijg je allerhande problemen. Twijfel je aan die regelaars dan kun je ze prima vervangen.
Dan zal ik alvast eerst die elco’s bestellen. Best terug Nichicons nemen zoals de originele die er in zitten zeker?
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op zaterdag 23 maart 2024 19:47:54 schreef roebas:
Ik blijf het ook zeer raar vinden dat ik bij indrukken van de front/rear switch in de VAC stand het woord ‘rear’ niet zie verschijnen in de display en fred101 wel.
Dit is inderdaad een raar verschijnsel. Komt er "no rear amps" op het display als je in de stand DCI of ACI staat bij het indrukken van de knop?
Op zondag 24 maart 2024 09:46:04 schreef roebas:
Dan zal ik alvast eerst die elco’s bestellen. Best terug Nichicons nemen zoals de originele die er in zitten zeker?
Zelf ben ik meer een fan van de Panasonics
fred101
Golden Member
Heb je de rimpel op de diverse rails al gemeten ? Dat zou ik eerst doen voor je in het wilde weg dingen gaat vervangen. Hoe meer je doet, hoe moeilijker het wordt de originele fout te vinden als al die dingen het niet oplossen. Daarnaast het risico nieuwe fouten te introduceren.
Qua schakelaar, daar zou ik eerst naar kijken.
Op maandag 25 maart 2024 08:11:17 schreef Robbe de Smet:
[...]Dit is inderdaad een raar verschijnsel. Komt er "no rear amps" op het display als je in de stand DCI of ACI staat bij het indrukken van de knop?
Ja, inderdaad, dat komt er zowel in de DCI als ACI stand