Op zondag 28 april 2024 20:13:11 schreef fred101:

Ik wil best het IC overzetten als ik tijd heb maar als het niet helpt heb ik niet de tijd om te gaan zoeken.

Fred, geldt dit aanbod nog steeds?

Print lijkt hier nat geweest oid. Zit dit in de buurt van die elco’s die konden lekken?

Ook, die ene via na de silkscreen tekst R153, waar ik met het rode lijntje dwars doorheen heb gekleurd, lijkt wat dof.

Ik zie zojuist uw advertentie in 'vraag&aanbod', waar u iemand zoekt om die opamp te vervangen, omdat u zelf geen SMD soldeerapparatuur heeft.

Maar, om eerlijk te zijn, heeft u dit helemaal niet nodig. Het desolderen gaat prima met een standaard soldeerbout, door een flinke klodder tin op alle 4 de pootjes (1 t/m4 en 5 t/m 8) te doen, en om-en-om te verhitten met de soldeerbout. Soms helpt een beetje duwen tegen het IC, wanneer het ook gelijmd zit. Maar het is een klein kunstje hoor, ook met een standaard bout.

Daarna alle pads goed vrijmaken van soldeertin d.m.v. desoldeerlitze.

Het nieuwe IC solderen is ook geen probleem met standaarsoldeergereedschap. Overtollig gebruik van flux helpt met het verwijderen van evt. soldeerbruggen tussen de pinnen van het IC. Daarna wel goed de overtollige flux verwijderen. Maar nogmaals, het is echt kinderspel hoor.

Enfin, ter informatie.