fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik laad mijn Makita altijd 100% vol en hij zit altijd in de machine. En dat doe ik al +20 jaar met deze combinatie. Ik laadt hem 1 a 2x per jaar. (is al Li-ion). Ik heb ook een modernere Makita (4 jaar) en die accu is zo'n slof met SOC leds. Die moet ik uit het apparaat bewaren anders is hij met een maand ofzo leeg. Ik heb nog een derde van ongeveer 15 jaar oud, ook zo'n slof, en die laad ik 1 a 2x per jaar op met een labvoeding omdat ik de lader kwijt ben.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
makita 18V packs heb ik nog van bij 20 jaar oud. Ri is enorm, en lader pikt ze al niet meer. gebruik die ook amper nog 3Ah packs, terwijl ik geregeld 5Ah packs herstel. toch kan een 5Ah pack wat recent is maar veel hoge last heeft gehad toch merkbare slechte Ri hebben. heb ook al 17 jaar oude 14,4V 3Ah packs naar 5Ah omgebouwd. zolang de bms nog maar werkt en onder spanning de cellen omgezet worden kan dat. ook een defecte cel vervangen kan, bij voorkeur 1 van dezelfde leeftijd em klemspanning erin zetten. de bms vereffent niet. dus de cellen dienen eenzelfde laadtoestand te hebben.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op zaterdag 23 maart 2024 13:20:07 schreef kris van damme:
misschien laadt de lader wel héél langzaam, ook als de led knippert. Batterij op de lader laten zitten (voor meerdere uren) en kijken of ze er uiteindelijk niet doorkomt.
Getest met 3 Parkside laders, werkt niet...
Op zaterdag 23 maart 2024 15:04:51 schreef CrossFireX:
Gedurende de hele winter laten liggen? Lithium accu packs zoals deze moet je ongeveer 50-60 procent laden en dan weg leggen. Altijd nazien met de ledjes hoeveel lading er nog over is, indien nodig wat bij laden. En ook niet vol laden en weg leggen, ook daar gaan ze kapot van!
Hierdoor (*) weet ik weer waarom ik zo'n hekel aan batterijgevoed gereedschap heb...
Met een voeding of een andere accu kan je ze proberen weer tot leven te wekken. Nu wil ze niet meer laden omdat de accu spanning te laag is.
Geprobeerd, lukt niet...
Je hebt zo een adapter niet nodig, ik heb zelf een kabel gemaakt met een spade connector, dat past perfect!
Goed idee!
Welk type bit heb je nodig om deze accu's te openen?
Op zondag 24 maart 2024 08:33:31 schreef HarmP:
Batterijen die ik bij Lidl in de aanbieding heb gekocht hadden een hele oude productiedatum, wellicht al op het randje ontladen bij ontvangst.
Ik bezit 5 Parkside accu's (4x 2Ah, 1x 4Ah).
De 2 accu's die niet meer opladen zijn 2Ah PAP20A1, de twee andere 2Ah PAP20B2 en de 4Ah PAP20B3 laden normaal.
De twee defecte 2Ah accu's zijn achteraf bijgekochte accu's in promotie, dus waarschijnlijk zoals je zegt NVOS (New Very Old Stock).
De twee nog goedwerkende 2Ah PAP20B1 accu's waren,samen met de lader in een koffertje, bijgeleverd bij mijn Parkside accuschroevendraaier (in totaal 29,95€ zo'n 8 jaar geleden!).
De 2 defecte accu's meten extern 17 en 18V (de andere 20V).
(*) Ik heb ondertussen zovele (ongewilde, bij mij is het of benzine, of netgevoed!) accugevoede apparaten dat ik het niet meer kan bijhouden.
Ik kan het aantal apparaten die daardoor quasi nieuw op het containerpark belanden niet eens meer tellen.
BTW, ik heb nog een oude Makita accuschroevendraaier van geschat 2003 met de 2 originele NiCd accu's.
Ik gebruik deze nog zeer zelden (heeft geen regelbare koppelbegrenzer) maar is steeds paraat, ook na jaren ongebruik.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Wat betreft nagenoeg quasi nieuwe accugevoede 'goed voor het containerpark' apparaten:
Een accubandenpomp, merk onbekend, een paar keer gebruikt, in promotie een paar jaar geleden voor 59.95€ bij de originele website gekocht.
Als bandenpomp kan je ze vergeten, mijn Suzuki SV1000S had na jaren ongebruik een 'platte' achterband (nog 0.7bar waar het 2.9bar hoort te zijn).
Na 20 minuten pompen en een platte accu was de bandenspanning slechts een paar tienden van een bar gestegen...
Integendeel is de tot op 2 decimalen getoonde/gemeten luchtdrukwaarde (0.01bar) op het display wel belangrijk voor mij:
Ik kan dus de voorbanden/achterbanden van onze auto's tot op de 0.01bar gelijkzetten.
De originele bandendrukmanometer van mijn Nuair compressor is visueel afleesbaar tot 0.2 bar, ik heb verleden jaar bij Van Cranenbroek voor een paar € een bandendrukmanometer met een resolutie van 0.1bar gevonden.
Nog niet genoeg voor mij.
Bij het jaarlijkse onderhoud van onze beide KIA's wordt o.a. de bandenspanning gecontroleerd.
ELKE keer is de bandendruk na het onderhoud zo'n 0.4-0.5bar te hoog! (0.1bar meer is normaal, doe ik ook altijd)
Inacceptabel!
Ik meld ELKE keer het probleem maar er wordt schijnbaar niets (*) aan verholpen.
Met een werkende accubandenpomp zou ik dus mijn 4 banden tot op de 0.01bar kunnen gelijkzetten (ik kan de bandendruk van elk wiel op het dashboard zien).
To the point:
De accupomp weigert nu op te laden.
Verschillende laders (5W, 20W, 67W via USB C) geprobeerd gedurende dagen, niks helpt.
Tijdens het laden toont de pomp wel het knipperende laadicoontje maar na het loskoppelen van de lader schakelt de pomp voor ca. één seconde in, en gedaan.
Natuurlijk geen enkel schroefje voor de demontage te bekennen (waarschijnlijk klikbevestigingen)...
Weet iemand hoe deze pomp (non-destructief) te demonteren zodat ik de accu alsnog manueel op een labvoeding kan proberen te laden, of eventueel vervangen?
(*) Jaren geleden kregen we na elk onderhoud van KIA een telefoontje om te vragen hoe onze ervaring met de naverkoopdienst verlopen was.
Na een paar minder goede cijfers (10=perfect, 9=goed, 8=ondermaats) wegens een gegrond probleempje ben ik nooit meer gecontacteerd geweest... 
Let op: Dit is onze derde KIA en de volgende zal ook een KIA worden (NOOIT meer een Europese auto).
Turbokeu
Golden Member
Nou breekt me klomp.... 
Na een tip van 'ik weet niet meer wie' in een zéér recent topic over 'ik weet niet meer wat' dacht ik aan het feit dat ik inderdaad nog geen 'domme' 5V/1A lader geprobeerd had met de bovenvermelde accubandenpomp.
Na een nachtje laden op zulke lader is de bandenpomp weer operationneel... 
Hoe stom kan je zijn...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.