Ik heb deze batterij nog geen jaar en laad niet meer op.De lader geeft knipperende leds aan.Nu kan er een oplossing zijn om te proberen zie foto maar ik heb geen 2e battery
Wel heb ik een 12
Volt volle accu zou ik dat kunnen proberen? 12volt naar een 20volt batterij.
Mogelijks detecteerd de lader dat de batterij te ver ontladen is...
...of dat er wat anders mis is.
In het eerste geval kun je dat soms counteren door de batterij eerst wat bij te laden.
Dat "wat bij laden" is dan zonder enige beveiliging en beveel ik niet aan als men niet weet waar men mee bezig is.
misschien laadt de lader wel héél langzaam, ook als de led knippert. Batterij op de lader laten zitten (voor meerdere uren) en kijken of ze er uiteindelijk niet doorkomt.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Het ziet eruit als precies dezelfde accu die Action gebruikt voor de Ferm accuboor. Ban heb je voor ca 15 euro een verse accu
Even terug naar de Lidl, volgens mij zit er een paar jaar garantie op Parkside accu's
Lang aanhoudend vermogen, hoogwaardige lithiumioncellen en de hoogste kwaliteitsnormen: onze PARKSIDE accu’s zijn echte krachtpatsers. Werk flexibeler, krachtiger en bij elke toepassing veilig. De componenten van onze X20V- en X12V-accu’s selecteren wij volgens de hoogste controle- en kwaliteitsnormen. Bovendien zijn alle componenten perfect op elkaar afgestemd. Het PARKSIDE Active Battery Management beschermt onze accu’s betrouwbaar tegen beschadigingen door diepontlading, overspanning, oververhitting en zelfontlading. De PARKSIDE Cell Balancing zorgt ervoor dat alle cellen gelijkmatig worden belast. Zo verlengen wij de looptijd en levensduur van de accu – en geven jou op elke PARKSIDE accu een garantie van 3 jaar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor Ferm -> Parkside heb je een adapter nodig...
https://www.etsy.com/nl/listing/1638496956/adapter-ferm-20v-ax-accu-na…
Zijn de contacten niet geoxydeerd?
Heb pas nog een 18v parkside accuboormachine die niets meer deed gerepareerd.
Deze was wel al wat ouder >10jaar.
Waren alleen de contacten van de accu en machine geoxydeerd.
Goed schoon gemaakt en hij werkt weer als voorheen.
succes
Ik krijg een nieuwe accu maar levertijd eind April begin Mei.
Dus kan ik de grasmaaier en boormachine niet gebruiken.
De accu zelf is nog geen jaar oud en denk ik 8x gebruikt.Ik lees dat er meer problemen zijn dat die niet meer wilt laden.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Gedurende de hele winter laten liggen? Lithium accu packs zoals deze moet je ongeveer 50-60 procent laden en dan weg leggen. Altijd nazien met de ledjes hoeveel lading er nog over is, indien nodig wat bij laden. En ook niet vol laden en weg leggen, ook daar gaan ze kapot van!
Veel accu gaan bij mensen op deze manier kapot. Nooit weg leggen na het maaien, maar even bij laden to halverwege! En nee die 12V zal niks doen, spanning is te laag, het absolute minimum is 15V. Het meest waarschijnlijk heeft het BMS je accu uitgeschakeld en is de spanning te laag.
Met een voeding of een andere accu kan je ze proberen weer tot leven te wekken. Nu wil ze niet meer laden omdat de accu spanning te laag is.
Je hebt zo een adapter niet nodig, ik heb zelf een kabel gemaakt met een spade connector, dat past perfect!
Op zaterdag 23 maart 2024 13:58:30 schreef Arco:
Voor Ferm -> Parkside heb je een adapter nodig...
https://www.etsy.com/nl/listing/1638496956/adapter-ferm-20v-ax-accu-na…
Is wellicht makkelijker dan ombouwen... Destijds waren de 4Ah Ferm dingen 20€ dus m.i. waard om er 3 op voorraad te leggen voor ombouwen defecte Lidl accu's. Aan de andere kant, recent waren de Lidl 8Ah accu's met 50% slechts 35€, daar kan ik niet tegenop knutselen en dan heb je nog balancerende versies ook, iets waar denk ik mijn* tot dusver defecte Lidl accu's op zijn uitgevallen.
PAP20A accu's hebben GEEN balancing. Als de A een B is, dan hebben ze WEL balancing. Gezien de leeftijd zal webhanky's accu wel balancing hebben.
* van mij en schoonpapa
CrossFireX
Als je wat zorg draagt van die Lithium packs gaan ze jaren mee. Maar de meeste mensen leggen ze gewoon op de plank na gebruik en kijken niet meer om. Hetzelfde met E-Bikes, ook hier bij langere tijd niet gebruiken, niet zomaar op stal zetten blijvend aan de lader. Nooit zo een fiets tot 100 procent opladen en dan weg zetten voor 2 weken, dat verkort de levensduur. En lithium nooit aan de lader laten zitten de hele nacht.
En na opladen zo een pack niet in de lader laten zitten, gebruiken tot 50 procent of tot halverwege opladen, dan pas weg leggen. Als er geen BMS is, dan stopt de lader het opladen, omdat onder de 14-15V de batterijen schade kunnen hebben. En als je die toch probeert op te laden kunnen ze in het ergste geval vuur vatten.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
Ik heb helaas geen voeding van 20 volt om te proberen.
De accu was netjes weggelegd binnenshuis met 2 streepjes.
Ik heb een Hitachi boormachine met 2 accu's die zijn al 7 jaar oud nooit geen problemen mee.
Hier een foto van de Parkside accu
Op zaterdag 23 maart 2024 15:04:51 schreef CrossFireX:
Gedurende de hele winter laten liggen? Lithium accu packs zoals deze moet je ongeveer 50-60 procent laden en dan weg leggen. Altijd nazien met de ledjes hoeveel lading er nog over is, indien nodig wat bij laden. En ook niet vol laden en weg leggen, ook daar gaan ze kapot van!Veel accu gaan bij mensen op deze manier kapot. Nooit weg leggen na het maaien, maar even bij laden to halverwege! En nee die 12V zal niks doen, spanning is te laag, het absolute minimum is 15V. Het meest waarschijnlijk heeft het BMS je accu uitgeschakeld en is de spanning te laag.
Met een voeding of een andere accu kan je ze proberen weer tot leven te wekken. Nu wil ze niet meer laden omdat de accu spanning te laag is.
Je hebt zo een adapter niet nodig, ik heb zelf een kabel gemaakt met een spade connector, dat past perfect!
[bijlage]
Deze heb ik ooit besteld :
https://www.aliexpress.com/item/4000661150735.html
CrossFireX
Op zaterdag 23 maart 2024 15:48:51 schreef webhenky:
Ik heb helaas geen voeding van 20 volt om te proberen.
De accu was netjes weggelegd binnenshuis met 2 streepjes.
Ik heb een Hitachi boormachine met 2 accu's die zijn al 7 jaar oud nooit geen problemen mee.
Hier een foto van de Parkside accu
Je kan natuurlijk altijd een slechte accu hebben, maar als er een BMS is, gebruikt dat een beetje energie, en dat kan genoeg zijn om onder de toelaatbare spanning te gaan. Je kan parkside niet vergelijken met Hitachi natuurlijk, er is een verschil in kwaliteit. Ik heb Bosch, die accu schakelen uit bij teveel ontladen, je apparaat werkt dan gewoon niet meer tot na opladen. Maar ook als je die zo weg legt, heb je na een wintertje veel kans op een accu die niet meer werkt.
Dus al is het Hitachi, ik zou die gouden raad meenemen. 
Ik gebruik die accu ook voor tal van andere dingen met dat kabeltje, radio of zelfs kerstverlichting. Ik laad ze ook soms zelf op met mijn voeding, met behulp van CV en CC methode natuurlijk.
Zo een 18V accu is pas 100 percent vol bij 21V. Bosch blijft daar altijd ietsje onder als beveiliging. Stopt laden meestal bij 20.5V.
De laders van Bosch gaan altijd snel laden tot 20V en geven dan aan dat ze klaar is voor gebruik, als je ze langere tijd laat zitten laden ze heel traag bij tot 20.5V.
Die Parkside ziet er bijna hetzelfde uit ALS Bosch. De + en de - zitten juist omgekeerd.
Aan de onderkant zie je nog net de batterij getekend met vijf ledjes erin om de laad toestand te weten.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb laatst ook zo'n defecte Parkside accu open gemaakt, die had ook geen balanceer circuit, en waarschijnlijk daarom één rotte cel. Ik zal eens kijken wat voor typenummer die precies heeft.
Het is wel handig om een accu met een goed BMS af en toe helemaal op te laden, zodat hij de kans krijgt om te balanceren. Het is zeker waar dat helemaal vol wegleggen niet zo goed is, zeker niet als de accu koud opgeladen is, en daarna op een warmere plaats ligt. Er hoeft niet heel veel uit om de snelle slijtage tegen te gaan, 20% eruit is genoeg.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Op zaterdag 23 maart 2024 14:27:48 schreef webhenky:
Ik krijg een nieuwe accu maar levertijd eind April begin Mei.
Dus kan ik de grasmaaier en boormachine niet gebruiken.
De accu zelf is nog geen jaar oud en denk ik 8x gebruikt.Ik lees dat er meer problemen zijn dat die niet meer wilt laden.
garantie 3jaar
als je maar 1 batterij heb is dat pech maar lidl heeft die batterij
Paps 204 smart https://www.lidl.be/p/nl-BE/smart-accu-20-v-4-ah-parkside-performance-…
zonder lader
https://www.lidl.be/p/nl-BE/accu-20-v-2-ah-parkside-pap20/p100368914
met lader
https://www.lidl.be/p/nl-BE/accu-2-ah-met-oplader-4-5-a-20-v-parkside/…
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
CrossFireX
Nee, maar hij kan wel zijn accu nu testen om te weten wat er aan scheelt!
Als bluetooth ook niet werkt dan is het printje stuk.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (27%)]
Guy.v2
ok dat is ook waar
De PARKSIDE App is klaar! Maak nu contact en haal het maximale uit je apparatuur
https://www.youtube.com/watch?v=kX8Hrb6gIys
PARKSIDE APP - Slimme batterjen
https://www.youtube.com/watch?v=5QpysI5qpVI&list=PLZS1mynEuFE7ZNrPiuhc…
CrossFireX
Bluetooth lampjes??? Wat is dat voor een beest? Je accu is duidelijk toch weg gelegd geweest leeg, getuige zeer lage spanning zonder ledjes. Tja niet stuk maar je 5 lithium cellen zitten onder het minimum blijkbaar. Ofwel heb je de accu niet nagezien tijdens de winter periode. Ook ik moet er af en toe eentje wat bijladen. Het BMS doet dus zijn werk en heeft je accu uitgeschakeld tegen opladen wegens gevaarlijk, alsook de lader zelf niet wil opladen voor dezelfde reden.
Met wat geluk zijn ze nog te redden, laden met 100mA en kijken of ze spanning houden. Je hebt met die lage spanning nu grote kans dat de accu onherstelbaar beschadigd is. Dus liever niet verbinden met een andere accu nu, je hebt risico op een explosie of vlammen, als de cellen niet meer willen opladen.
Heb je die APP van Lidl nu al geprobeerd? Die bluetooth moet dus nog werken normaal.
HarmP
Golden Member
Batterijen die ik bij Lidl in de aanbieding heb gekocht hadden een hele oude productiedatum, wellicht al op het randje ontladen bij ontvangst.
De gelinkte aanbieding is overigens weer zo’n onnavolgbare Lidl prijsstelling: het pak-van-2 is duurder dan 2x een enkele…
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als het BMS uit is vanwege onderspanning zal die Bluetooth module ook niets meer doen, als die er al was om mee te beginnen.
Bij de accu die ik hier heb (een PAP 20 A1) staat er ook nog spanning op de pinnen, want het BMS het helemaal geen MOSFETs om dat uit te zetten. Er wordt vertrouwd op het aangesloten apparaat om geen stroom meer te trekken als dat via het andere pinnetje wordt aangegeven.
Als die LED lamp het nog wel doet, reageert die blijkbaar niet op het signaal op de derde pin, en is dat een prima manier om de accu te slopen. Is dat een originele lamp van Parkside, of iets anders?