Hebben de oudere apparaten die verbinding ook? Anders is het gebruik van de ‘smart’ batterijen op oudere apparaten niet aan te raden. Ik zal als ik weer thuis ben eens kijken.

Mijn vrouw had de accu gepakt voor de grasmaaier na zo'n 2 minuten kapte die ermee.
Heb nog wel voltage zie foto.

Op zondag 24 maart 2024 09:14:50 schreef webhenky:
Mijn vrouw had de accu gepakt voor de grasmaaier na zo'n 2 minuten kapte die ermee.
Heb nog wel voltage zie foto.

Vaak is er dan een mosfet kapot. je meet voltage maar daar is het mee gezegd. Vaak genoeg gezien iig.

Dan moet die bluetooth het nog doen, als je die probeert weten we meer. Als zelfs je ledjes niet oplichten dan kan ook de MCU stuk zijn.

heeft de grasmaaier een 2 pins koppeling met de accu of een 4 pins koppeling? 2 pins is alleen voeding, dan houd je alleen over rotte fet in beveiliging of accucel gaar. 4 pins kan de bms met de maaier communiceren en zo de boel afkappen op onderspanning. zeker als het gras al lang was en de motor dus goed moest trekken.

maar je ziet nu al de topics komen met de accu's die niet werken na een winter stil liggen. laad die dingen ook op voor opslag want zo'n nutteloos iets als BT communicatie erop lijkt miss handig maar trekt de accu alleen verder leeg. dat kon vroeger wel met nicd accu's die even een tik nodig hadden en de lader pikte het weer, maar met de bms in de packs is het ellende. tevens kunnen die packs erg slecht tegen stoten, vallen en trilling. de duurdere merken hebben de print ook dik in lak gegoten, mede omdat vocht ook veel nekt..

Ja die bluetooth is gewoon voor verkoop, zelfs de dure merken hebben dat niet ingebouwd, en dat verbruikt natuurlijk ook energie als je die weg legt in het schap.

Als je Lithium accu voor lange tijd weg legt, altijd regelmatig kijken of er nog genoeg lading aanwezig is. Dan zul je nooit problemen hebben.

Ja in mijn Bosch PROCore accu's zit het BMS ingegoten in een soort silicone, klopt wat je zegt. Hier zijn de batterijen zelfs vijf pins.

Ik heb hier een oude accu van onze Ryobi grasmaaier, ding doet het nog altijd en is van 2015! Gewoon altijd wat bij laden voor je ze weg legt in de winter.

Al mijn Parkside apparaten (inclusief de schroefboormachine PABSP 20-Li C2, de laatste versie zonder bluetooth) hebben een 3-pins aansluiting. Betekent dat dat het apparaat niet met de accu communiceert?

De smart accu’s in deze boormachine heeft in 1-2 maanden een deel van de lading verloren. De parkside app geeft nog ongeveer 70% aan.

Ik heb de smartlader https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-smart-accu-oplader-20v-12-a…, die heeft een speciale stand ‘laden tot 60%’, die gebruik ik meestal. Die stand is bedoeld voor lange-termijn opslag.

Deze lader is op het moment afgeprijsd.

Gewoon accu eruit halen bij langdurig geen gebruik.
(meeste apparaten tegenwoordig hebben nu eenmaal geen 'harde' aan/uit schakelaar meer en lopen langzaam leeg door sluipverbruik...)

3 pinnen betekend doorgaans wel een vorm van communicatie; dat kan zo simpel zijn als een temperatuursensor, waarvan het signaal hoog of juist laag wordt gemaakt (buiten het normale temperatuurbereik) als de accu leeg is, waardoor het aangesloten apparaat stopt.

Met maar 2 pinnen is er geen communicatie mogelijk (draadloos heb ik nog nooit gezien), en dan moet het BMS zelf de stroom onderbreken, en daarvoor heeft het BMS dus één of meerdere flinke MOSFETs nodig. Aangezien die toch ook al in het aangesloten apparaat zitten, om daar aan/uit en de snelheid te regelen, zie je wel eens dat het BMS dus niet zelf de stroomkring onderbreekt, maar "vriendelijk vraagt" aan het aangesloten apparaat om te stoppen.

Op zondag 24 maart 2024 12:01:42 schreef SparkyGSX:
3 pinnen betekend doorgaans wel een vorm van communicatie; dat kan zo simpel zijn als een temperatuursensor, waarvan het signaal hoog of juist laag wordt gemaakt (buiten het normale temperatuurbereik) als de accu leeg is, waardoor het aangesloten apparaat stopt.

Met maar 2 pinnen is er geen communicatie mogelijk (draadloos heb ik nog nooit gezien), en dan moet het BMS zelf de stroom onderbreken, en daarvoor heeft het BMS dus één of meerdere flinke MOSFETs nodig. Aangezien die toch ook al in het aangesloten apparaat zitten, om daar aan/uit en de snelheid te regelen, zie je wel eens dat het BMS dus niet zelf de stroomkring onderbreekt, maar "vriendelijk vraagt" aan het aangesloten apparaat om te stoppen.

oa makita heeft een 3 draads koppeling met stevige gebruikers, maar is puur een accu indicatie, over een extra geleider waar geen 25A over loopt en dus eerder afkapt. als je de schakelaar in zo'n machine vervangt en de verkeerde hebt ( vaak zijn er ook schakelaars in 2 draads van dezelfde machine ) dan soldeer je de overgebleven draad aan de voeding en werkt het toestel toch gewoon.

vooral de oude machines en accu's hadden geen onderspanning begrenzing en werden dus de accu's sneller verrot getrokken. sinds de 5Ah accu's dat wel hebben heb ik nog maar heel zelden een kapotte makita accu echt op gare cellen, terwijl de oudste van de 5Ah ook al de 8,5 jaar halen. de opgelopen Ri ga je wel merken dat machines daar sneller op afhaken.

Er zijn hier op CO al meerdere topics (zie) over de x20v batterijen. Kort door de bocht:

• Diepteontlaadbeveiliging is bij x20v systeem een combinatie van machine en accu. Over de derde pin gaat een signaal als de spanning op het pack te laag wordt. De elektronica in de machine schakelt dan de belasting af.
  • In de eerste series 2Ah en 4Ah accu's zat geen actieve loadbalancing. Als ik me goed herinner werd er wel naar de voltages per cel gekeken, wijkt er 1 teveel af dan wordt het hele pack als defect bestempeld door de lader.
  • In de tweede series 2Ah en 4Ah accu's zit een ander printontwerp, waar bij wel aan loadbalancing is gedacht.
    [*} Van de smart accu'ss heb ik nog geen uitgebreide teardown gevonden of gedaan. Maar via de app kun je deze packs uitschakelen/beveiligen met een pincode tegen gebruik. De spanning belasting kan dus door de accupack worden afgeschakeld lijkt het (of er gaat een signaal naar de machine die de belasting afschakeld).

Op dinsdag 26 maart 2024 12:48:34 schreef Robvansuilen:
[*] In de tweede series 2Ah en 4Ah accu's zit een ander printontwerp, waar bij wel aan loadbalancing is gedacht.

Eerlijk gezegd verwacht ik dat er wel aan gedacht is maar dan in de vorm van: "Mwah niet nodig, kijk maar deze heeft al 200 cycli en hoeft nog steeds niet gebalanceerd te worden!"

Dat gaat goed op je eerste exemplaar, maar als je er duizenden gaat produceren en ze worden in de praktijk gebruikt, dan gaat dat verrassend vaak fout. Wat ik zag gebeuren met een accu-revisie-bedrijfje in mijn kantoor is dat de cellen die het dichtst bij de load balancing zaten het vaakste wat warmer waren en daardoor slechter waren dan de rest. Dan moest er nog meer gebalanceerd worden en werd het van kwaad tot erger.

Als je in lab-condities een accu gaat cyclen, dan blijven ze even warm, geef je een kleine lekstroom 1 in cel geen tijd om een significant verschil te gaam maken. etc etc. De praktijk is dus dat het toch nodig is, ondanks dat een lab-test doet vermoeden dat zonder ook wel gaat.

Op dinsdag 26 maart 2024 13:13:56 schreef rew:
[...]Eerlijk gezegd verwacht ik dat er wel aan gedacht is maar dan in de vorm van: "Mwah niet nodig, kijk maar deze heeft al 200 cycli en hoeft nog steeds niet gebalanceerd te worden!"

Op de verpakking van de tweede serie staat gewoon balanced. Ook uit print vergelijkingen in het door mij aangehaalde topic blijkt dat er in de tweede serie wel degelijk balancing hardware in zit.

Even nieuwsgierig, vanwaar je aanname/verwachting?

weinig gereedschap accu's gezien waar actieve balancering inzit, is ook nutteloos bij die packs gezien de hoge pieklasten. de spanning per cel meten doet meer. zodra er teveel capaciteits verschil tussen cellen ontstaat kun je wel gaan belasten maar je krijgt dat niet meer goed. bijkomend is bij oa laptop accu's dat die packs veel warmer worden. gereedschap accupacks worden met snel opladen vaak ook actief gekoeld met een fan in de lader en koeltunnel door het pack.

Bosch is zelfs overgeschakeld op puur koper in de ProCore serie accu's. Alles binnenin is in zuiver koper, geen spoor meer van nikkel te zien. Er lopen ook geen aparte draadjes meer voor balanceren van de cellen.

Ze gebruiken 21700 cellen zonder plastic errond en de balanceer elektrode zit tegen die naakte behuizing geperst. Deze doen wel aan actieve balancering.

Ik gebruikte in mijn post de term loadbalancing. Dat is denk ik foutief. Ik bedoel dat vanaf de tweede series balancing wordt gebruikt die bij het laden van het accupoakket ervoor zorgt dat de cellen tot hetzelfde niveau worden opgeladen. Balanced laden dus.

Ik merk uit de reacties hierboven dat ik wellicht mensen op het berkeerde been heb gezet.

Op dinsdag 26 maart 2024 17:48:22 schreef CrossFireX:
Bosch is zelfs overgeschakeld op puur koper in de ProCore serie accu's. Alles binnenin is in zuiver koper, geen spoor meer van nikkel te zien. Er lopen ook geen aparte draadjes meer voor balanceren van de cellen.

Ze gebruiken 21700 cellen zonder plastic errond en de balanceer elektrode zit tegen die naakte behuizing geperst. Deze doen wel aan actieve balancering.

de koppelstrips zijn bij de betere merken altijd van koper, blikken strips worden bij de ontlaadstromen in gereedschappen veel te warm, gaat zo naar 100A met pieken. het vernikkelen is puur vanwege oxidatie, heb al zat packs gezxien waar ooit water instond maar toch nog jaren doorgingen. oa bij hilti zijn de accu's als 1 geheel gepuntlast maar zijn de balancering contacten met stekkers uitgevoerd ingesmeerd met kopervet. gingen torderen waar de bms minder blij mee was als draadjes braken. bij makita zijn het ook al heel lang geen draadjes meer, denk al sinds 2009 oid.

Ik heb gewoon 18V oplader plus en min op de accu gezet en 5 min was volledig opgeladen, denk zelfs dat die sneller oplaad dan de originele oplader.

Maar nog steeds niet duidelijk waarom er geen contact met de fabrikant is opgenomen.
Of heb ik dat gemist?

Op dinsdag 26 maart 2024 12:48:34 schreef Robvansuilen:
Er zijn hier op CO al meerdere topics (zie) over de x20v batterijen. Kort door de bocht:

• Diepteontlaadbeveiliging is bij x20v systeem een combinatie van machine en accu. Over de derde pin gaat een signaal als de spanning op het pack te laag wordt. De elektronica in de machine schakelt dan de belasting af.
  • In de eerste series 2Ah en 4Ah accu's zat geen actieve loadbalancing. Als ik me goed herinner werd er wel naar de voltages per cel gekeken, wijkt er 1 teveel af dan wordt het hele pack als defect bestempeld door de lader.
  • In de tweede series 2Ah en 4Ah accu's zit een ander printontwerp, waar bij wel aan loadbalancing is gedacht.
    [*} Van de smart accu'ss heb ik nog geen uitgebreide teardown gevonden of gedaan. Maar via de app kun je deze packs uitschakelen/beveiligen met een pincode tegen gebruik. De spanning belasting kan dus door de accupack worden afgeschakeld lijkt het (of er gaat een signaal naar de machine die de belasting afschakeld).

Op zaterdag 6 juli 2024 20:47:05 schreef Vonkentrekker:
Maar nog steeds niet duidelijk waarom er geen contact met de fabrikant is opgenomen.
Of heb ik dat gemist?

Ik heb zelfde probleem. Gemeld bij LIDL en garantie gevraagd. Ik wacht het af.
ik heb nog niet de gehele post gelezen, maar begrijp ik goed dat die 2AH accus geen goede regeling hebben waardoor de lader het na verloop van tijd als defect ziet? Bijna 1 jaar in bezit maar ik heb die 2Ah accu nauwelijks gebruikt

Ik heb hetzelfde gehad. Kipperende gr en rode LED's. Accu te ver ontladen. Ik kon de accu met 18V,voeding iets opladen (half uur). Daarna deed parkside lader weer zijn werk.

Op zaterdag 6 juli 2024 20:47:05 schreef Vonkentrekker:
Of heb ik dat gemist?

Ik heb een nieuwe accu gekregen via Lidl klantenservice de oude mocht ik houden.

Batterij met een 100 Ohm weerstand in serie opladen met externe voeding, dan opnieuw op originele lader zetten... Als dat niet haalbaar meer is, heeft de interne BMS laden definitief gestaakt. Je kan BMS nog spanningsloos maken maar tegenwoordig heeft de interne EEprom die fout er opstraan..

Sja, nooit eens tussendoor opladen veroorzaakt dit..