Dit is een NG920 controllerboard van Alfen dat wordt toegepast in al hun dual-charger apparatuur (Eve Double, Twin etc). Het bord functioneert maar het is niet mogelijk om het wachtwoord te achterhalen waardoor de laadpaal niet kan worden gebruikt. In plaats van een nieuw controllerboard te bestellen probeer ik uit te zoeken of het te resetten is:

• De processor is een STM32F427IIT6 (link naar datasheet) met 2 MB aan flash geheugen
  • Verder zitten er 2 Winbond 25Q128JVSQ flash chips op van 128M BIT

Het lijkt mij logisch dat de 2 chips verschillende versies van de firmware hebben opgeslagen zodat er ook bij corruptie altijd 1 blijft werken. De configuratie van de laadpaal (kWh standen, wachtwoorden e.d.) worden vast in de flash van de STM opgeslagen.

Wat is nu slim om te doen? De STM desolderen en proberen de flash uit te lezen dmv de bekende exploits en daar het wachtwoord in gaan zoeken of de STM vervangen? In het laatste geval zal-ie geen bootloader meer hebben dus hoe krijg ik 'm dan aan de praat?

Dank voor jullie reacties

Ik vond hier dat er schijnbaar op of in de kast een password recoverycode geprint is? (Op het bijgeleverde papierwerk dus)
https://knowledge.alfen.com/space/IN/627179708/How+to+reset+the+passwo…

Geen idee of dat bij jouw charger ook zo is en werkt.

Op zaterdag 23 maart 2024 21:01:12 schreef henri62:
Ik vond hier dat er schijnbaar op of in de kast een password recoverycode geprint is? (Op het bijgeleverde papierwerk dus)
https://knowledge.alfen.com/space/IN/627179708/How+to+reset+the+passwo…

Geen idee of dat bij jouw charger ook zo is en werkt.

dit geld wel voor laders verkocht na december 2021, en er staat dat de code op een flyer staat die bij de lader geleverd is, moet je net dat papiertje erbij hebben. of in de webshop van alfen kun je het halen via het mailadres van de geregistreerde eigenaar, wat je wrs ook niet hebt.

Als je er een gewone laadpaal van wilt maken is vervangen van de electronica door een SmartEVSE misschien een voordelige optie.

Ik overweeg ook om er een SmartEVSE in te zetten maar wil eerst beter begrijpen wat er nu mogelijk is om eht bestaande controller board alsnog aan de praat te krijgen. Er zit een seriele poort op waarvan ik de pin-out nog wil checken en ik wil een port scan doen om te kijkne op welke poorten er wordt geluisterd. TBC