Ik bezit 2 opladers 2 en 4 amp , alle twee met een universele stekker
output 42 volt.

1.de oplader 2 amp werkt perfekt , bij het uitmeten op mijn multimeter
krijg ik willekeurige voltages tot 22 volt , maar gaat aan en uit.
2. de oplader 4 amp geeft bij het uitmeten vast 42 volt output. deze
lader is nieuw , en wordt tijdens het opladen niet warm. Ik twijfel
als ik deze lader nog kan gbruiken, Kan deze schade aanbrengen aan
de accu

ziet er goed uit, beide.

Een fietsaccu zit rond de 420Wh bij 42V is dat 10Ah, met 2A laad je dat dus in 5 uur op.

Met de zwaardere lader gaat het twee keer zo snel. 2,5 uur dat zijn normale snellaadcijfers dus dat moet helemaal goed komen.

Tot zover de simpele uitleg.

In een fietsaccu zit een hoop elektronica die het laden regelt. Bij 20% laadt een accu doorgaans sneller op dan bij 90%, temperatuur speelt ook mee. Als je boven de 80% aan je snellader gaat voelen dan kan het inderdaad zijn dat deze volledig koud is omdat er dan misschien minder dan 1A stroom loopt.

Het kan ook zijn dat de accu cellen aan het balanceren was. Dan loopt er ook veel minder stroom dan bij volle kracht laden.

De 2A lader zal sowieso eerder warm aanvoelen omdat deze waarschijnlijk wat kleiner is en harder moet werken. Dat uit- en aangaan klinkt me niet bekend in de oren. Hoe zeker weet je dat je meting goed was?

Bedankt (K7Jz):
De 4 amp lader heeft een lichte ventilator en wordt dus minder warm ,
Nog een vraagje, is het schadelijker om op te laden met 4 amp. dan met een lichtere van 2 amp-. Bedankt

Als ik een ebike had zou ik het zo doen:

-opladen met 2A, langzaam is beter ivm hitte in de batterij.
-op een klok, zodat je ongeveer maximaal op 80% kan laden.
-4A laden kan makkelijker zijn op vakanties of zelfs onderweg

Tenzij iemand hier zeer interessante informatie heeft, ga ik ervanuit dat je batterij op 80% houden het beste is. Ik heb adviezen gehoord van fietsenmakers dat fietsen 'altijd aangesloten' moeten zijn maar volgens mij is dat onzin. Ik ken van zeer nabij een fiets die zelden werd bijgeladen en die accu was na 7 jaar nog prima.

Elektrische auto's en laptops hebben tegenwoordig allemaal een instelling om niet hoger dan 80% te laden. Als je met een klok ongeveer kan inschatten dat je X uur moet laden om je fiets de volgende dag weer met 80% lading te gebruiken (als dat genoeg is natuurlijk) dan zou ik dat overwegen.

Ze zeggen dat de levensduur verkort wordt bij sneller laden, ja.

Ik laad hier mijn fietsaccu op met 6A.... (tenopzichte van de accu zal jou 4A iets meer zijn dan die 6A bij mij).

@k7Jz: / del moral:

In een fietsaccu zit een BMS. Als dat besloten heeft "niet meer ontladen: Hij is te leeg, anders gaat ie stuk!", dan kan het zijn dat ook de "laadaansluiting" geen spanning meer voert. Als je dan als lader wacht tot er spanning op de uitgang komt... kan je lang wachten. En de eerste keer dat dat gebeurt, krijgt de klant z'n accu niet meer aan de praat. Niet handig.

De lader moet dus een spanning leveren.

Daarna is het ook niet verkeerd dat als de spanning 42V is geworden en de stroom is gezakt tot onder 5% van de max stroom (0.1A voor de 2A lader), om dan te zeggen: Ik ga uit! Als jij dus test met je multimeter... die trekt iets van 0.0000042A bij 42V.... Dat is toch duidelijk minder dan 0.1A dus uitgaan... daar sta ik achter. Als ie dan 1 minuut wacht om weer aan te gaan: Vind ik prima. Als ie het sneller doet: ook best.

In princiepe is de 4A lader dan een minder mooie lader: Als je hem maanden aan de lader hangt is dat minder goed voor de accu dan wat die 2A lader doet.

Verder is het verstandig om de accu niet "vol" te bewaren. Als je 2x in de week gaat fietsen (zeg za/zo), kan ik me voorstellen dat je hem bij thuiskomst op de lader gooit en dat ie dan weer 5 dagen aan de lader op 42V staat te staan. Stel dat je za/zo makkelijk op 1 acculading doorkomt dan is het in die situatie veel beter om hem ZATERDAG op de lader te gooien zodat je hem zondag weer een beetje leegrijdt en dat ie dus 5 dagen op "niet vol" bewaart wordt.

Maar goed. Gerommel in de marge. Als je "soms" op zaterdag een volle lading nodig zou hebben dan is dit een "lastig" schema omdat je dan (soms!) op vrijdag er aan moet denken om hem op de lader te gooien. Ik zou me hier niet te veel druk over maken. je moet er lol van hebben en niet te veel last.

Ik zelf laad hem (tot nu toe) op m'n werk op. Ik fiets er dan op weg naar huis zo'n 3% uit.... Te weinig om te tellen als: "niet vol bewaren".

het is vooral belangrijk de fiets niet vol te stockeren.
bv niet op vrijdagavond opladen om maandagochtend weer mee naar het werk te fietsen. dan staat die volle dagen op 'vol'.

bij mij laad die thuis op met een 2A lader op schakelklok. elke dag komt er 4uur laden bij, komt dan op een 80-90% (afhankelijk of die op 40 of 50% stond als ik thuis kwam).
de fiets verminderd vermogen op 34V, want meer dan 20% is. die voorkomt diep ontladen.

op het werk laad ik met een 4A lader op. dan komt de accu telkens vol en balanceert die ook, en paar uur later rijd ik ze toch weer leeg.
de 4A is ook intressant omdat ik bv een halve dag kan werken en smiddags toch al met volle accu naar huis kan.

als een accu te leeg is toont die geen 30V meer op zijn laadplug. een gewone lader zou dan niet kunnen aanspringen.
die ene lader heeft dan 42V direct op de uitgang, dan anders polst af en toe met een spanning. beide goed dus

Ik zou er zeker ook geen halszaak van maken. Ook van die 2 of 4A lader niet. Als je echter met een redelijk eenvoudig klokschema je accu onder de 90% kan houden is altijd beter dan bijvoorbeeld de helft van de week op 100%.

Als een forens op maandag liever met de auto gaat dan kan deze dinsdag t/m vrijdag van 4:00 tot 7:00 de fiets laden (voordelig tarief en de accu staat weinig uren helemaal vol). Is de accu leger dan normaal of nodig in het weekend dan kan je bijvoorbeeld op vrijdagavond de lader even 2-3 uur extra aanzetten. Die goedkope digitale schakelklokjes hebben vaak zo'n handige aftelfunctie daarvoor.

Heb je heel vaak de fiets toch veel nodig in het weekend dan laat je hem elke zaterdag en zondagochtend ook nog even laden. 48 uur per week op 100% is altijd nog beter dan 140 uur per week op 100%

Bij een accu onder de 50% zou ik zeker altijd bijladen, voor het gemak maar ook om te voorkomen dat accu te ver weg zakt.

De lader van mijn elektrische fiets is zelfs 6A van Bosch. Maar ik heb dan ook een fiets met 2 Accupacks, samen goed voor ongeveer 1250Wh. Ik laad ook nooit meer dan rond de 80 percent. Over het balanceren van de twee accu moet ik me geen zorgen maken. Ze worden gelijk opgeladen en ook ontladen, tijdens fietsen worden beide accu gelijk ontladen, en aan de oplader gelijk geladen. Ik kan nooit eindigen met een accu die leeg is en een andere die vol is. Zelfs als ik ze apart oplaad, want ik kan ook rijden met 1 accu als ik dat wil. Alles wordt geregeld door de ingebouwde intelligentie.

Ik laad nooit op tot 100 percent, enkel als ik weet dat ik een lange rit ga doen kan dat wel. Dus nooit aan de lader laten liggen in de nacht, of fiets wegzetten met volle accu! Ook niet onmiddellijk bijladen als je 20 Km hebt gereden. Das is nu precies wat mensen niet doen en eindigen dus met accu die in korte tijd stuk gaan.

Ben je van plan lange tijd de fiets niet te gebruiken wegens vakantie ofzo? Laad ze dan op tot ongeveer 50 of 60 percent, en je kan je fiets of accu gerust wegzetten voor een paar maand. Wel af en toe nazien en bijladen indien nodig. Als je dat allemaal volgt zul je lang plezier hebben van je accu's.