Dergelijke sturingen worden veelal met Siemens Logo’s uitgevoerd doodeenvoudig omdat dit meestal de goedkoopste oplossing is en je bovendien heel makkelijk de functionaliteit kan aanpassen zonder bedrading te wijzigen.

Kans is groot dat dit in jouw geval ook wel eens de makkelijkste oplossing is.

een logo voor 2 rolluiken? welnee, 15 jaar terug miss. je koopt rolluiken met somfy motor waar een draadloze ab bijzit die gewoon volgens ingestelde klok de rolluiken opent en sluit.

Aan De Kees : bedankt voor het schema !
Het enige wat ik nog graag wil weten of astronomische instelling ook kan werken met puls ( +/_ 10 sec.) zodat er niet continu spanning op staat.
Ik weet niet of de eindcontacten in de rolluikmotor nog te vertrouwen zijn en kan misschien beter een puls geven ( als dat in astro instelling mogelijk is)???
Bedankt voor reacties!

Deze Finder schakelklok kan niet met puls werken in astronomische tijd, wel is puls mogelijk als de klassieke gewone tijd ingesteld is.
Rolluik openen met de volgende configuratie : astro inschakelen bij zonsondergang kanaal B met 10 minuten vertraging de hele week.
Tijdschakelklok klassiek : inschakelen kanaal A om 7 uur in de ochtend, met puls van 8 seconden, de hele week.
Zodra het rolluik in de ochtend omhoog gaat staan de beide wisselcontacten op on met gevolg dat het rolluik in de avond niet dicht gaat:de motor wordt dan aangestuurd om zowel links als rechts te draaien.
Conclusie : niet langer mee bezig houden en terug sturen naar de verkoper.
Intussen een ander type gezien die specifiek voor rolluiken gemaakt is : kaiser nienhaus 332600 rolluik timer.

Ik had al eerder gezegd: Zo een shelly doet precies wat je wilt voor een fraktie van de kosten van zo een nienhaus:

https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-plus-2-pm

Moet wel binnen bereik zijn van je Wifi netwerk.

[Bericht gewijzigd door deKees op (13%)]

Om even terug te komen op die astro tijdklok.
Ik heb deze retour verzonden omdat het spel niet werkte voor een rolluik en een andere aangeschaft: mueller ct 24.23 pro 4 met dubbel wisselcontakt.
Hopelijk krijg ik met deze mijn zin en werkt het hele gedoe, ook al twijfel ik bij deze over de aansluiting die de verkoper me voorstelt ???
Als wisselcontakt A sluit gaat wisselcontakt B dan automatisch open of is dat niet voorzien bij deze astro klokken?
Op A zwarte draad rolluik dicht en op B bruine draad rolluik open blauwe is 0
Dank voor reacties![attachment=0]

Ik heb deze retour verzonden omdat het spel niet werkte voor een rolluik...

Het werkte met Finder perfect met stop op eindeloop zoals het in 99,9% van de gevallen gaat.
Voor zover ik Muller ken hebben deze geen pulssturing.
Er zal dus net zoals bij voorgaande ook nu nog een multifunctioneel tijdrelais bijkomen als je absoluut pulssturing verkiest.

Oxo zoals reeds vermeld heeft dat type finder in astro geen mogelijkheid om puls te gebruiken.

je hebt ook niks aan puls op een klok voor zonwering. die moet dichtlopen en dus een paar min op spanning blijven. puls schakelen is seconden en dan is het ding nog niet open of dicht gelopen.

Op zondag 14 april 2024 15:26:50 schreef willemke:
Om even terug te komen op die astro tijdklok.
Ik heb deze retour verzonden omdat het spel niet werkte voor een rolluik en een andere aangeschaft: mueller ct 24.23 pro 4 met dubbel wisselcontakt.
Hopelijk krijg ik met deze mijn zin en werkt het hele gedoe, ook al twijfel ik bij deze over de aansluiting die de verkoper me voorstelt ???
Als wisselcontakt A sluit gaat wisselcontakt B dan automatisch open of is dat niet voorzien bij deze astro klokken?
Op A zwarte draad rolluik dicht en op B bruine draad rolluik open blauwe is 0
Dank voor reacties![bijlage]

Ik zie op de site van Mueller geen ct 24.23 pro...
Klopt dat nummer wel?

Inderdaad Revado ik had een typfout gemaakt, het moet zijn mueller ct 28.23 pro4.
Hopelijk heb ik de bedrading juist aangesloten (wisselcontakten ken ik niks van)
Had ik ook aan de verkoper gevraagd maar die heeft zijn geld gehad en reageert niet op mijn vraag : service is blijkbaar een vreemd woord bij die vent.

zie bijlage.
Tip is steeds welkom waarvoor dank!

[Bericht gewijzigd door OXO op (100%)]

zoals oxo het tekent heb je altijd stroom op je rolluik en moet je vertrouwen op de eindschakelaars. zoals ts het tekent en zeg 2min instelt om open en dicht te lopen is veiliger, echter zorg wel dat nooit!! de 2 contacten tegelijk in kunnen schakelen want dan stook je de motor op..

Dat is zoals het ook vroeger met de ENTES DTR 20 was en zoals het met 99,9% van alle rolluiken is.
Puls heeft idd een voordeel maar om daar een drama van te maken als dat ontbreekt?
Dan ook maar een fotocel dat het luik stopt als er nog een kip onderstaat ...

Oké ik heb intussen de bedrading in orde en moet dat ding nu nog zien te programmeren, weet iemand hoe programmeren op de volgende manier: 30 min voor zonsopgang rolluik omhoog .
30 min na zonsondergang rolluik omlaag .
Rekening houdend dat er geen puls aanwezig is en niet continue stroom op de bedrading blijft staan.
Is hier ergens een voorbeeld van te vinden?
In de gebruiksaanwijzing staat dergelijke programmering niet beschreven.
Alvast bedankt!

Geen puls en geen continue spanning gaat dus niet samen.
astro klokken hebben gene van allen ( zover ik heb kunnen vinden) een puls optie samen met astro.
Het is nu wat laat omdat je die mueller nu hebt, maar een tijdklokje voor rolluiken ( vooral in Duitsland, maar ook in BE waarschijnlijk volop te koop) was makkelijker geweest, en die zijn er ook met astro.
Die zetten er een puls op van bv 2 minuten.
Het op en het neercontact kunnen dan ook nooit tegelijk schakelen.
Ik heb een setje van Somfy met zonne en windsensor voor de zonneschermen, daar kan ik de pulsduur ( is looptijd) zelf instellen.

En de gebruiksaanwijzingen met die pictogrammen die je tegenwoordig krijgt zijn vreselijk!

Het op en het neercontact kunnen dan ook nooit tegelijk schakelen.

Op en neer kan nooit gelijktijdig als het zoals bij TS door eenzelfde wisselcontact gebeurt.

De huidige gebruiksaanwijzingen zijn flowcharts die mijn inziens duidelijker zijn dan een volledig uitgeschreven opstel.
Wel altijd groter afdrukken...

Met TS zijn Muller kan idd een verschuiving/offset voor zowel astro ON als OFF worden ingesteld.
Staat wel degelijk in de handleiding

Op dinsdag 16 april 2024 18:54:01 schreef OXO:
[...]
Op en neer kan nooit gelijktijdig als het zoals bij TS door eenzelfde wisselcontact gebeurt.

Wel met het schema wat TS zelf heeft geplaatst met 2 wisselcontacten.
Dat is nu ook zo aangesloten gezien de foto die er naast staat.
Indien daar beide contacten gelijk schakelen dan gaat het mis.
Het schema van @oxo, met 1 wisselcontact, is wel safe op dat punt.