Ik ben op zoek naar een geschikte sensor om het water volume te meten in het vat van een landbouw sproeimachine. Het vat zelf is ongeveer 2000l en er kunnen corrosieve vloeistoffen in komen.

Het gaat dus om een dergelijk type toestel:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRC74WBK7fFSmbiZfiWGKAfCSuyaKb0Bvb6mxDnOXUA7jo0NjdsXIfBwvX3NDc8CqxNOUs&usqp=CAU

Zelf had ik al iets gemaakt met deze sensor: https://www.amazon.com.be/-/en/4-20mA-Liquid-Sensor-Transmitter-Detect…. Dit werkte een aantal maanden heel goed, maar zoals gevreesd gaat deze sensor heel snel stuk. Ook is er een probleem bij vloeistoffen met een ander soortelijk gewicht dan water.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar een echte hoogtemeting (+-125cm). Dit kan optisch of dmv een vlotter. De preciesie moet vrij hoog zijn, want enkele mm is al aardig wat liters. Helaas zie ik het bos door de bomen niet meer en zijn veel van deze sensoren ook heel erg duur. Waarschijnlijk hebben anderen hier al ervaring met dergelijk project. Kan iemand een goede kosteffectieve sensor aanraden aub?

De preciesie moet vrij hoog zijn, want enkele mm is al aardig wat liters.

2000l / 1250mm of 1,6l / mm
Al eens wat geprobeerd met ultrasone niveaumeting ipv drukmeting?

Zeker al aan gedacht ja, maar vrees dat het niet goed zal werken door andere obstakels (voor reiniging/mengen) in de tank. Optisch zou het eigenlijk iets met een laser moeten zijn.
Het beste is in mijn ogen iets met een vlotter en lineaire encoder. Maar die vlotters zijn blijkbaar enkel met aan/uit contacten beschikbaar.

Optisch lijkt me niet heel handig, want je krijgt al snel vervuiling op glaasjes.

Ik denk dat één van de betrouwbaarste methodes is om de tank te wegen, maar dan krijg je een flinke verstoring van kabels en slangen die aan de tank zitten, en je moet weten wat het soortelijk gewicht is.

Je zou kunnen kijken naar het meten van de afstand tot het oppervlak van de vloeistof met een radar sensor, die zijn veel minder gevoelig voor vervuiling, maar wel kostbaar.

Je de met een ultrasone sensor de afstand tot het oppervlak vanaf boven of onder kunnen bepalen.

Als je zelf iets wilt knutselen, zou je kunnen overwegen om met de geschikte speaker en microfoon de resonantie frequentie van de luchtkamer te bepalen.

Op maandag 1 april 2024 18:04:55 schreef OXO:
[...]
2000l / 1250mm of 1,6l / mm

Dat is een minimum: Als de tank niet uniform van breedte is over de hoogte, dan kan het op plekkeen meer zijn. (stel het is 0.001 liter per mm over de eerste 1000mm, dan resteert 1999 liter op de overige 250mm....

TDR wordt er ook voor gebruikt. (al sinds de 60's) Maar geen idee van de kosten. Is in feite een reflectie meting net als radar en US. Alleen is de frequentie van radar veel hoger en en US is geen RF reflectie maar geluidgolf reflectie.

Er zijn vlotters met potmeters, volgens mij zitten/zaten die in elke benzine tank

Moet het in stapjes van 10 liter? Dan heb je 200 vlotters nodig.
Ja sorry, die vlotterballen zijn het meest betrouwbaar. Die worden geleverd geschikt voor elk denkbaar produkt. Voor alcohol of benzine kun je volstaan met vlotters met een doorsnee van 5cm. Voor het produkt waar het hier om gaat neem je het best vlotterballen van minstens 25cm
Al het andere blijft gepiel.

Een druksensor met keramisch membraan onderin maken, bv een Cerabar PMC11.

Op maandag 1 april 2024 19:58:06 schreef mvdk:
Ja sorry, die vlotterballen zijn het meest betrouwbaar.

Vlotterballen hebben bij dit soort toepassingen nogal eens last van kabelbreuk. Wat dat betreft is een niveauschakelaar met geleidbaarheid altijd al beter (bv met de bekende Omron 61FGP of een E+H FTW325)

Als er ook nog flink viespukkerij in die tank zit kun je ook niveaus van buitenaf kijken met capacitieve sensoren. Maar ook die meten niet, enkel schakelen op niveau.

Op maandag 1 april 2024 19:57:28 schreef fred101:
TDR wordt er ook voor gebruikt. (al sinds de 60's) Maar geen idee van de kosten.

erg duur.

Het ligt er maar aan wat het mag kosten een geleide radar is ook een mogelijkheid.
Bij een drukmeting heb je alsnog het probleem bij verschillende soortelijke gewichten.

Gr.F_S

VEGA:
De Vegawell 52
Maar ook andere producttypen kun je toepassen.
Voor de zekerheid kun je navragen bij Vega of je "beschermingsproducten" in de tank de sensor niet aantasten.

Is het verschil in soortelijke massa van de vloeistof echt zoveel verschillend t.o.v. water?
Meestal kun je de sensor "ijken". Nivo bij 4 mA en nivo bij 20 mA stel je in op je display oid.
Helemaal afhankelijk van je uitleesapparaat.

Denk er ook aan dat een juiste uitlezing niet makkelijk is. Je vat is niet rond, maar ook niet rechthoekig en zit er een bult in (bij de as).
Je kunt je sensor wel precies in het midden hangen, maar toch zal het nivo op die plek niet gelijk blijven als je vat van stand (niet meer waterpas) staat.

Kortom een enorme uitdaging.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (29%)]

Soortelijk gewicht gaat tot 1.3kg/l. Maakt dus weldegelijk uit.

Heb nu zelf dit gevonden. De vraag is wel hoeveel het kost en waar te kopen. https://www.wika.com/en-en/continuous_measurement_with_float.WIKA

Op maandag 1 april 2024 20:17:40 schreef Memorex:
Soortelijk gewicht gaat tot 1.3kg/l. Maakt dus weldegelijk uit.

Heb nu zelf dit gevonden. De vraag is wel hoeveel het kost en waar te kopen. https://www.wika.com/en-en/continuous_measurement_with_float.WIKA

1,3 Pffff. dat maakt inderdaad nogal wat uit.

WIKA heeft een online-shop.
Ik kocht WIKA bij mijn E-groothandel (Solar Nederland)

Met 125 cm waterkolom zit je op zowat 125 mbar.
Dat is ver onder de minimum 400 mbar van die sensor.

Ik veronderstel dat je nu de waterdruk meet onder in de tank.
Als je nu van onder in de tank een leiding naar boven brengt, die afsluit en daarin de luchtdruk gaat meten?
Principe prestostaat wasmachine.
Mss leeft je huidige sensor dan langer...

Nadeel dat je lucht kunt comprimeren waardoor de uitlezing niet linair zal zijn....

Deze sensors lijken niet beschikbaar in hun online shop. Heb mail gestuurd maar zit nu al in met de prijs..

Je kan de druk meten op een bepaalde hoogte. Als je een sensor hebt met een chemisch bestendig membraam (honeywell heeft relatief "betaalbare" geloof ik), moet je nog wel compenseren voor soortelijk gewicht.

Op maandag 1 april 2024 20:17:40 schreef Memorex:
https://www.wika.com/en-en/continuous_measurement_with_float.WIKA

Wat wil je meten? Het nivo, nivo hoogte of de (beschikbare) inhoud.
De link van je gaat naar een veredelde vlotterschakelaar, SCHAKELT dus op een bepaalde hoogte.
Ik denk dat je bv de WIKA LH-10 moet hebben.
Wel zelf nagaan of deze bestand is tegen de beschermingsmiddelen in de tank.

Toeternietoe stelt nu de juiste vraag. Wat wil je meten?
Moet er afgerekend worden op het verschil tussen aanvang en einde werk? Of moet er opgelet worden dat de tank niet overloopt bij vullen?
Er zit een wereld van verschil tussen de apparatuur, (en de prijs daarvan) in genoemde situaties.

We willen relatief nauwkeurig (10-20l?) kunnen meten hoeveel vloeistof er in de tank zit. De hoogte dus eigenlijk want de vorm is ongeveer rechthoekig. Gewoon een contact is dus onvoldoende. Wanneer we de tank nauwkeurig kunnen vullen is er ook minder overschot van product achteraf.
Origineel gaat dit via een drijvend balletje in een doorzichtige buis die niet erg nauwkeurig af te lezen is.

De link gaat weldegelijk naar een 'continuous' sensor.

Kun je dat balletje niet van een magneet voorzien. Dan kun je aan de buitenkant van die buis met een hallsensor de hoogte meten.

Kun je niet gaan werken met flowmeters?
Hoeveel gaat erin en hoeveel gaat eruit.

Ik was ook richting massadebiet aan het denken. Dan ben je ook immuun voor het bewegen van de vloeistof in de tank.

Ik ga mee met GJ, een druksensor plaatsen, met 4-20mA uitgang.
Neem een degelijk merk.
Hier gebruik ik Endress Hausser sensors voor niveau-meting van water in IBC vat.

Sowieso als ie de tank volpompt staat ie stil, dus heb je mooie metingen.

Als je echte nauwkeurigheid wil, dan zal je naar flowsensors moeten kijken. Ook de prijs zal je naar kijken.

[Bericht gewijzigd door bordje op (19%)]

Bij de boomgaardspuiten werken we met een niveaumeter met vlotter. Moet het elektronisch ingelezen worden dan kan je eens kijken naar een gobius C niveuameter.

Kost wat geld maar werkt perfect voor tanks waarin chemische spullen zitten. En zonder gaten te moeten boren

Er zijn ook van die dingen die in essentie de druk meten. Die ligt dan op de bodem van het vat. Hoe meer vloeistof, hoe groter de druk die hij meet. De vloeistof klotst heen en weer, geen idee in hoeverre dit de meting beïnvloed. Wellicht kan je iets met middeling doen?

Hoe lost de brandstof niveau meter in een auto dit op? Daar heb je denk ik min of meer dezelfde uitdagingen?

https://nl.aliexpress.com/item/1005004882935908.html?spm=a2g0o.product…

Metaal ala Chinesium, is wellicht niet het meest geschikt. Wellicht bestaat het ook voor corrosieve omstandigheden?