Ik ben eerlijk gezegd geen elektrotechnicus, wellicht blijkt dat ook wel uit het onderwerp hierboven, maar de vraag niet gesteld is gelijk aan een kwellende onwetenheid.
We hebben een 3 fase laadpaal en een enkelfase zonnepaneel op het westen. De laadpaal laad mijn Nissan Leaf op met 1 fase, de leaf kan namelijk alleen met één fase laden. De fase van de zonnepanelen west is doorverbonden met de fase van de leaf zeg maar en dat werkt prima, bij veel levering en laden blijft de spanning ruim onder 250 volt en schakelt de zonnepanelen niet uit. We hebben tevens ook nog enkelfase zonnepanelen op het Oosten.
Kort samengevat hebben we het volgende problemen:
's ochtends kan de spanning van de oost panelen te hoog oplopen en afschakelen.
's middags kan de spanning van de west panelen te hoog oplopen en afschakelen.
De vraag is nu bestaat er een schakelaar, of iets anders, waarmee ik de fase waarmee ik laad kan wijzigen. Ik wil namelijk's ochtends laden via de fase van de panelen oost en 's middags via de fase van panelen west?
Ik begeef me een beetje op een glijdend vlak, zo voelt het in ieder geval omdat mijn kennis ontoereikend is.
Groet Kees
benleentje
Golden Member
Ja zo een schakelaar bestaat dat heet een relais of magneetschakelaar. Hieronder een voorbeeld maar er zijn er vele soorten en maten
https://www.econo.nl/3-fase-hulp-relais-dilem-10
Echter het nadeel is zodra je iets gaat schakelen op de uitgang van de omvormer dat de omvormen dan altijd stopt met terug leveren. Maar na een paar minuten na het omschakelen van de fasen zal de omvormer wel weer proberen om opnieuw te gaan terug leveren.
2de punt van aandacht is dat het relais gewoon een schakelaar is maar echt niet weet wanneer die moet gaan schakelen dus om te detecteren of de spanning te hoog word en naar welke fase die dan moet overschakelen dat moet apart gebeuren.
Ik wil namelijk's ochtends laden via de fase van de panelen oost en 's middags via de fase van panelen west?
Als dat zo heel simpel is dan kan dat via een tijdklok met daarachter een relais.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Op donderdag 11 april 2024 15:56:45 schreef benleentje:
Echter het nadeel is zodra je iets gaat schakelen op de uitgang van de omvormer dat de omvormen dan altijd stopt met terug leveren.
Volgens mij wil Kees niet de omvormers schakelen, maar de laadpaal. Wat ook veel handiger is.
Wel een aandachtspuntje: dit trucje werkt alleen zolang de auto daadwerkelijk geladen wordt. Als de batterij vol is houdt het op.
Ik zou wel heel goed nagaan of je zomaar 2 fases in een keer kan wisselen.
Mogelijk moet daar een tijdvertraging tussen om te voorkomen dat de paal sneuvelt.
Hoi heren,
Bedankt voor de snelle reactie, maar werkt dit wel? Als het relais bekrachtigd is dan is er verbinding tussen de fasen (connector 1 en 2, 3 en 4, etc., daarmee kan ik de fasen verwisselen, maar als het relais niet bekrachtigd is, dan gebeurd er niets. Moet het niet zoiets zijn als relais bekrachtigd dan 3 polen en niet bekrachtigd 3 andere polen? Niet bekrachtigd is de huidige situatie, dus fase 1 blijft fase 1 etc, relais bekrachtigd fase 1 wordt fase 2 bijvoorbeeld, fase 2 wordt fase 1 en fase 3 blijft fase 3?
Ik wil inderdaad de laadpaal ompolen.
Moet het automatisch of is handmatig prima?
https://www.socomec.nl/nl/p/como-cs-i-0-ii
Deze schakelt altijd uit voordat de andere kant inschakelt.
Op donderdag 11 april 2024 17:07:23 schreef KEESNED:
Hoi heren,Bedankt voor de snelle reactie, maar werkt dit wel? Als het relais bekrachtigd is dan is er verbinding tussen de fasen (connector 1 en 2, 3 en 4, etc., daarmee kan ik de fasen verwisselen, maar als het relais niet bekrachtigd is, dan gebeurd er niets. Moet het niet zoiets zijn als relais bekrachtigd dan 3 polen en niet bekrachtigd 3 andere polen? Niet bekrachtigd is de huidige situatie, dus fase 1 blijft fase 1 etc, relais bekrachtigd fase 1 wordt fase 2 bijvoorbeeld, fase 2 wordt fase 1 en fase 3 blijft fase 3?
Ik wil inderdaad de laadpaal ompolen.
Je zal in ieder geval 2 magneetschakelaars ( relais ) moeten hebben.
En die moeten onderling goed worden beveiligd zodat ze nooit gelijk op kunnen komen, dan heb je volle sluiting tussen 2 fasen.
En dan ook eventueel een timer er tussen voor omschakelvertraging.
Heeft slechts 36mm nodig in je zekeringkast
https://www.klusspullen.nl/hager-sft240-326160.html?gad_source=1
mvdk
Golden Member
Op donderdag 11 april 2024 18:18:28 schreef mvdk:
Das ongeveer hetzelfde als de "verboden" wisselschakeling.
Is een hele enge manier van schakelen...
+1
'Gedwongen contacten' is hier het magische codewoord. Je wil dat onder geen enkele voorwaarde het mogelijk is dat de ene en de andere fase met elkaar worden doorverbonden. Bijvoorbeeld als onverhoopt één van de relaiscontacten vastgebakken zit, of als je schakelelektronica in de war is. Alles lijkt dan gewoon prima te werken op fase 1, maar op het moment dat er omgeschakeld moet worden naar fase 2, dan heb je een harde sluiting tussen de twee fases.
Uiteraard gaat dan in principe je zekering er simpelweg uit, maar het is echt niet de bedoeling. Temeer omdat je dan een 400v kortsluiting hebt tussen de fases, dat geeft nog een hardere knal dan een sluiting tussen fase en nul.
Hoi Revado,
Dat lijkt me ook, wordt er niet makkelijker op. Bestaat er niet zoiets als een 3 standen relais. Zie mijn schets, of 3 standen schakelaar. De nulstand is alleen om direct overgang van de é? naar de ander te voorkomen. Wellicht zoites als een omkeerschakelaar voor 3 fase elektromotoren?? Heb ik ooit eens geinstalleerd op mijn 3 fase draaibank zodat deze beide richtingen op lon draaien, simpelweg door 2 fases om te draaien dacht ik.

[Bericht gewijzigd door KEESNED op (26%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het "verkeerd gelezen" aan het begin... dat vind ik niet eens zo'n raar idee.
De lol van de zonnepanelen schakelen is dat die er ZEKER tegen moeten kunnen dat ze ineens losgekoppeld worden van het net. In hoeverre de laadpaal het omwisselen van 2 fases goedvind, dat weet ik niet.
Ik kan geen reden bedenken waarom de fases in een bepaalde volgorde MOETEN zijn, maar mogelijk denk ik niet diep genoeg en heeft men in de standaard gezet fase draaiing is altijd ZUS. Dan gaat de paal een foutmelding geven als je twee fases wisselt.
Maar als je de zonnepanelen gewoon met een relais of schakelaar op de leaf-fase ofwel op een andere fase zet... lijkt me dat geen probleem. Zeker dat lompe ding van help is daar geschikt voor.
Ook twee "OM" relais contacten is goed. Dat kan in 1 "dubbel" relais of in 2 losse. En mochten die twee losse niet gelijk schakelen? Geen probleem. Zitten er (even) twee omvormers op 1 fase. So what? Mogelijk gaan ze even wegens "overspanning" uit, maar binnen een minuut draait de boel weer.
Weet jij wat de LEAF doet als de stroom even uitvalt? Mogelijk kom je dan iets roepen van: Stroom uitgevallen, hervat laden? en dat je op een knop moet drukken voordat ie verder gaat....
Kortom, Mijn advies: Schakel de panelen.
Even voor de goede orde: De poot die danwel aan de ene ofwel aan de andere zit, die noemen we de common.
De andere twee heten A en B of NO en NC. NO is dan het contact wat Open is (niet aangesloten) als het relais geen spanning heeft. NC is Normally Closed, daar is de verbinding aanwezig als er geen spanning op de spoel staat. Ik noem ze hierna A en B omdat ik dat al zo geschreven heb.
Doe de common aan een fase van "zonnepanelen west" en op A de fase 1 en de B op de fase 2. (1 van die twee moet de fase zijn waar de LEAF van laad.
Bij het andere zonnepaneel doe je de A en B omgekeerd op dezelfde twee fases. (dus A-2 B-1).
Zijn de relais bekrachtigd dan ziet het op 1 manier, zijn ze niet bekrachtigd op de andere.
benleentje
Golden Member
Bestaat er niet zoiets als een 3 standen relais.
Als 3 standen met middenstand = uit wilt hebben dan kan dat met 2 relais.
Er bestaan wel 3 of meer standen relais en die zag je vroeger veel in telefoon centrales maar een 3 standen relais wat ook voor dit doel geschikt is bestaat zo goed als niet.
wordt er niet makkelijker op.
OP zich is met 2 relais qua aansluiten wel hetzelfde als een 3 standen schakelaar.
Echter is automatisch omschakelen en dus met een tijdklok en relais niet zo heel eenvoudig.
- Er moet nog een tijd relais bij van zeg 2 seconden om te wachten als het ene relais uit is voordat de andere in mag. En dat moet dan ook nog andersom werken.
- Relais verbruiken ook wat stroom en als die 24/7 aanstaan is dat toch zonde van de energie
Qua eenvoud kan je dan het beste een schakelaar nemen. En dan doe je die 1 a 2 seconde die je ertussen moet wachten zelf.
Het idee van @rew is zo slecht nog niet.
De omvormers van fase wisselen.
Hoeveel leveren die sets panelen?
Kunnen die niet gewoon vast op 1 fase samen?
mvdk
Golden Member
Hoeveel leveren die sets panelen?
Ja, raar dat dat nog nergens staat
Kunnen die niet gewoon vast op 1 fase samen?
Ook mijn idee. Keep it simple.
En werd al eerder geopperd:
Op donderdag 11 april 2024 18:20:14 schreef harry64:
Is oost en west op die fase zetten een optie?
[Bericht gewijzigd door mvdk op (34%)]
Heren,
Bedankt voor het meedenken en de alternatieven. Beide panelen op één fase lukt volgens mij niet, beiden leveren dan te veel, met name tussen de middag. Zou inderdaad wel de eenvoudigste oplossing zijn.
Ik denk toch dat ik voor een 3 standenschakelaar ga en dan handmatig ervoor zorg dat er voldoende tijd zit tussen het omschakelen. De vraag is dan kan ik deze buiten de meterkast (2e meterkast in de schuur) plaatsen, of moet dat in een kast? De meterkast in de schuur is niet de hoofdmeterkast, deze wordt 3 fase gevoed vanuit de hoofd meterkast.
Als de afnemer ook bij die kast zit is dat de meest logische plaats om de schakelaar te plaatsen. Zorg dat er voor de schakelaar gezekerd is.
benleentje
Golden Member
De schakelaar zoals die eerder in dit topic getoond is moet altijd ergens in een kast zitten. Officieel mag dat niet een groepenkast.
Maar datzelfde geld eigenlijk ook als je het met relais zou maken dat moet ook liever apart ergens in een kastje. Als je ergens een kastje hebt waar het nog bij past mag ook.
Met officieel bedoel ik dan volgens de regels van de NEN1010 en andere normen maar niet dat het verboden is. Dus als je per se wilt en de enige plaats is de groepenkast dat mag je dat op eigen risico wel doen.
Das ongeveer hetzelfde als de "verboden" wisselschakeling.
Is een hele enge manier van schakelen...
Schakelt I-O-II met middenstand dus.
Zijn rated voltage van 230V maakt hem ongeschikt omdat hier 400V aanwezig is
Op donderdag 11 april 2024 19:08:58 schreef rew:
Het "verkeerd gelezen" aan het begin... dat vind ik niet eens zo'n raar idee.De lol van de zonnepanelen schakelen is dat die er ZEKER tegen moeten kunnen dat ze ineens losgekoppeld worden van het net. In hoeverre de laadpaal het omwisselen van 2 fases goedvind, dat weet ik niet.
Geen laadpaal, wand-doosje met relais dat enkelfase netspanning doorschakelt naar de auto op verzoek van de auto. Er is in het geheel geen sprake van fase-volgorde, alleen maar van het kortstondig wegvallen van de netspanning tijdens het schakelen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
benleentje
Golden Member
Zijn rated voltage van 230V maakt hem ongeschikt omdat hier 400V aanwezig is
Volgens mij niet.
Die spanning gaat over wat een contact mag schakelen en die spanning to de nul is 230V. Je kan dan een 230V kachel enkelpolig schakelen. Als je bv een 2 fase 400V apparaat ermee moet schakelen dan moet dat altijd 2-polig en dan staan er 2 contacten in serie die elk 230V mogen schakelen.