Is het niet zo mijn hoofd zekering (1 Fase) is 35 Ampere de zonnepanelen 16 ampere bij elkaar 51 ampere. Gaan die aardlekschakelaars dan niet in bepaalde situaties met 51 Ampere belast worden terwijl ze maar geschikt zijn tot 40 ampere. Of heb ik dat verkeerd. ??
De rekensom 35 + 16 is inderdaad de maximale stroom die er kan lopen.
De NEN/NPR heeft hier ook al het een en ander over geschreven.
Onderstaand is een oplossing:
[Bericht gewijzigd door help op (33%)]
mvdk
Golden Member
Maar dan moet je wel op enig moment dat de zon volop schijnt, die 11kW in je installatie opeten. Dát zie ik nog niet zo gauw gebeuren. Bij een aardsluiting gaat er in de gemiddelde installatie óók niet zo veel stroom lopen. Met al die geminimaliseerde aardingen.
Boudie
Vervangen DOOR.
Die rekensom is hier toch niet relevant?
De panelen worden áchter de hoofdschakelaar aangesloten.
Edit:
Door de tekening van @help begin ik te snappen wat het probleem zou kunnen zijn, maar ik zou dan zwaardere aardlekschakelaars monteren.
[Bericht gewijzigd door Boudie op (43%)]
63A aardlekken plaatsen kan ook maar dan moet de bekabeling en de aanwezige blokken ook die stroom kunnen hebben. En een gemiddelde groepenkast is gebouwd op 40A.
mvdk
Golden Member
Nou, nogmaals. Het moet wél verbruikt worden. En dat zie ik gewoon niet gebeuren.
Als de computer en de koelkast uitstaan, gaan die paar Ampere's door de meter de straat in.
Kom op mensen.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (32%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sorry. laat maar.
[Bericht gewijzigd door rew op (98%)]
die 40A remautomaat moet er idd komen omdat er maximaal 51A kan lopen.
2 mogelijkheden:
remautomaat die de rest van de installatie begrensd op 40A
OF
HEEL de kast voorzien voor 63A. dus de diffs, de fase rails, ... alles moet voorzien worden voor max 63A dan
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de remautomaat is de goedkope optie hier. aardleks en bedrading aanpassen is een slag duurder. echter zit de kast al vol, ik zou dan de ring voeding buiten de kast zetten.
Anoniem
Ik heb al heel wat groepenkasten gezien met zonnepanelen maar niemand doet het. De keren dat ik wel een extra 40A automaat heb gezien is op 1 hand te tellen. Toch vind ik het wel vreemd dat er zo makkelijk over gedacht wordt.
Wij krijgen regelmatig storingen van mensen die geen verzwaring hebben genomen en zoveel verbruiken dat hun 35A hoofdzekering het begeeft. Dus zitten ze over die de 35A heen. Hebben zij zonnepanelen en de zon schijnt volop dan Blijft die 35A er gewoon in, maar de stromen kunnen wel flink hoger worden dan 40A.
Zelf zou ik hem gewoon plaatsen. Het mag gewoon een 1 polige zijn en kost geen drol.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat de automaatwaarde 16 Ampere is wil nog niet zeggen dat de zonnepanelen 16 Ampere kunnen leveren.
Als ik de bedrading van de foto goed volg dan kan de aardlekschakelaar te licht zijn.
Heb je echt 35A Hoofdzekeringen?
Stel dat je Hoofdzekering 35 Ampere is en je zonnepanelen kunnen 16 Ampere leveren dan zou er 35+16 = 51 Ampere door je aardlek van 40A kunnen gaan.
Dit is niet juist, achter de aardlek zitten 3 automaten van 16 A, totaal dus 48 Ampere. Er zou dus max 48 Ampere door de aardlek kunnen gaan.
Dus, de aardlek moet vervangen worden door een exemplaar van minimaal 48 A. Dat bestaat niet, het zal een 63 Amp exemplaar moeten worden.
Heb je een 25A hoofdzekering(netaansluiting) en je panelen doen max 15 Ampere dan is het net (maar dan ook net) goed.
Op vrijdag 12 april 2024 10:54:15 schreef Reneetje:
Ik heb eenvraag moet er voor de hoofdschakelaar 4 polig links ( kast voorbereid voor 3 fase) nog een installatie automaat van 40 ampere. De blauwe recht is invoer PV instalatie
Nee, het moet niet. In de Nederlandse Praktijk Richtlijn 5310 wordt het aangegeven wel te doen, om de bekende reden. Maar een richtlijn is niet verplicht.
Tot nu toe ben ik eigenlijk één keer tegengekomen dat het wenselijk was. Een keukenboer had achter een aardlekschakelaar een complete keuken (vaatwasser/ heetwaterkraan/ inductiekookplaat/ twee ovens) aangesloten waar ook de bijkeuken (wasmachine en -droger) op zat.
Als je de groepenindeling weet, dan kan je een inschatting maken of er een aardlekschakelaar met meer dan 40A belast wordt.
Ik ben het met mvdk eens: zo heet wordt die soep niet gegeten.
Nog een tip: die alamat van de zonnepanelen wordt warm, zeker op een mooie dag met een koude wind uit het oosten. Die bel-ring-trafo zou ik daar weg halen en de pv-alamat naar rechts plaatsen, zodat de alamat zijn warmte wat gemakkelijk kwijt kan.
Daarbij komt er nog een praktisch probleem: je hebt weliswaar een eenfase omvormer, maar die kan je niet achter een eenfase (!P) C40 automaat plaatsen i.c.m. deze 3P+N hoofdschakelaar. Dat zou dan een 3P C40 automaat moeten worden.
Of je moet creatief bezig gaan door de 1P C40 automaat in de retour (N) te zetten. Maar dan ben je niet overzichtelijk bezig, wat het wel moet zijn.
testman
Op vrijdag 12 april 2024 22:05:00 schreef keebrev:
[...]Of je moet creatief bezig gaan door de 1P C40 automaat in de retour (N) te zetten. Maar dan ben je niet overzichtelijk bezig, wat het wel moet zijn.
nooit alleen de nul gaan beveiligen. de voeding is 2 polig, de 4P hoofdschakelaar vervangen voor een 2 polige 40A kan ook, dan past de remautomaat ook nog erlangs. het punt van de opgetelde stromen is puur een scope 12 ding wat voorbij komt. in de prijktijk is elke groep op 1 aardlek op vollast gebruiken tamelijk zeldzaam in een woonhuis.
Op vrijdag 12 april 2024 21:24:33 schreef testman:
de remautomaat is de goedkope optie hier. aardleks en bedrading aanpassen is een slag duurder. echter zit de kast al vol, ik zou dan de ring voeding buiten de kast zetten.
Die ring trafo heb ik al buiten de kast geplaatst, groep negen is nog vrij en nu de ring trafo er uit is bij elkaar nog ruimte voor 3 groepen.
Op vrijdag 12 april 2024 21:49:34 schreef InHogereSferen:
Ik heb al heel wat groepenkasten gezien met zonnepanelen maar niemand doet het. De keren dat ik wel een extra 40A automaat heb gezien is op 1 hand te tellen. Toch vind ik het wel vreemd dat er zo makkelijk over gedacht wordt.
Wij krijgen regelmatig storingen van mensen die geen verzwaring hebben genomen en zoveel verbruiken dat hun 35A hoofdzekering het begeeft. Dus zitten ze over die de 35A heen. Hebben zij zonnepanelen en de zon schijnt volop dan Blijft die 35A er gewoon in, maar de stromen kunnen wel flink hoger worden dan 40A.
Zelf zou ik hem gewoon plaatsen. Het mag gewoon een 1 polige zijn en kost geen drol.
Ik wil ook een 1 polige automaat er voor plaatsen, maar welke contacten kan ik hem dan het beste op aansluiten. Ik heb verleden week pas zonneanelen gekregen die blauwe automaat hebben ze als PV invoer er in gezet. Ik vind dat hierdoor mijn veiligheid ( Theoretisch maar toch) in het geding is gekomen. Kan ik hier de installateur van de zonnepanelen op aanspreken an als nog die automaat laten plaatsen . Zij hebben immers mijn meterkast veranderd.
Op vrijdag 12 april 2024 22:01:50 schreef Toeternietoe:
Dat de automaatwaarde 16 Ampere is wil nog niet zeggen dat de zonnepanelen 16 Ampere kunnen leveren.Als ik de bedrading van de foto goed volg dan kan de aardlekschakelaar te licht zijn.
Heb je echt 35A Hoofdzekeringen?Stel dat je Hoofdzekering 35 Ampere is en je zonnepanelen kunnen 16 Ampere leveren dan zou er 35+16 = 51 Ampere door je aardlek van 40A kunnen gaan.
Dit is niet juist, achter de aardlek zitten 3 automaten van 16 A, totaal dus 48 Ampere. Er zou dus max 48 Ampere door de aardlek kunnen gaan.
Dus, de aardlek moet vervangen worden door een exemplaar van minimaal 48 A. Dat bestaat niet, het zal een 63 Amp exemplaar moeten worden.Heb je een 25A hoofdzekering(netaansluiting) en je panelen doen max 15 Ampere dan is het net (maar dan ook net) goed.
Ik heb 35 Ampere, dus dan zou er geen 1 groepen kast meer goed zijn. Dan moet er gelijk tijdig door de 3 aardlek 16 Ampere gaan. Als er een meteoriet op mijn kast binnenkomt is alles weg.
mvdk
Golden Member
Heb je werkelijk voor 11kiloWatt aan apparatuur in huis wat ook allemaal tegelijk tijdens de zonnige uren aanstaat? Dan moet je toch een beest van een airco in huis hebben om die warmte weg te krijgen. Tsjoe...
Op zondag 14 april 2024 23:21:34 schreef mvdk:
Heb je werkelijk voor 11kiloWatt aan apparatuur in huis wat ook allemaal tegelijk tijdens de zonnige uren aanstaat? Dan moet je toch een beest van een airco in huis hebben om die warmte weg te krijgen. Tsjoe...
Nou als ik het bij elkaar optel zou ik er aan kunnen komen. Maar het staat natuurlijk nooit tegelijk aan. Ik heb al zo’n 25 jaar dezelfde apparatuur, nooit de hoofdzekering eruit gegaan.
mvdk
Golden Member
Zoals Toeternietoe ook al zegt, dat er een 16A automaat in de kast zit waar de zonnepanelen op zitten aangesloten, betekent nog niet dat die zonnepanelen ook daadwerkelijk 16A leveren. Hoeveel ligt er op het dak? En hoeveel Watt's deden die de afgelopen dagen als het een beetje zonnig was? Hoeveel stroom mag er verwacht worden?
En dan nog, het "probleem" ontstaat pas als je al je stroomverbruikende apparaten die je in huis hebt tegelijk aanzet.
Dat zie je toch niet gebeuren?
Edit: Ik zou zelf eerder eens een keer de hoofdschakelaar uit zetten, en alle draden in de klemmen een beetje aan trekken en draaien. Kijken of alles echt goed vast zit. Dat is iets wat telt.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (17%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 14 april 2024 23:52:57 schreef mvdk:
Hoeveel ligt er op het dak?
3kW. TS rekent uit: 13A.
@reneetje: Wat MVDK zegt is dat je 35A hoofdzekering er in de praktijk nooit uitvliegt. Dus ook al tel je alles op en kom je boven de 40A, dat gebeurt in de praktijk niet.
Als de woningbouwvereniging een elektricien in dienst neemt dan eisen die: "Alles moet volgens NEN1010". Dan is het "vette pech" als het toch fout gaat, of ze kunnen die elektricien aansprakelijk stellen.
Maar voor een prive woning mag je in NL de beslissing nemen: Die > 40A zie ik voorlopig niet gebeuren, dus ik laat het zo.
Maar je mag gerust ook zeggen: Ik maak het volgens NEN1010 helemaal in orde. Dan zou je een remautomaat moeten plaatsen of andere maatregelen moeten nemen (hele kast naar 63A bijvoorbeeld). Het is jou geld.
[Bericht gewijzigd door rew op (70%)]
testman
dat de zonnepanelenboer er geen remautomaat tussenzet sta ik niet van te kijken, daar is geen marge meer voor. die china sep alamat is al bewijs daarvan. ik zou het goed nalopen, want aandraaien doen ze niet allemaal goed, en 13A is wel een vermogen om rekening mee te houden.
dat kan je wel allemaal zeggen, maar stel nu dat je in de toekomst wat apparaten veranderd.
bv een inductiekookplaat en een electrische oven....
electrisch verbruik is altijd hoger en hoger geworden met de jaren, ik heb pieken van 8kW en hoger.
je kan nu wel zonder remautomaat werken, maar dat wil niet zeggen dat het voor de toekomst veilig blijft.
gelukkig is er in belgie WEL keuring op zonnepaneel installatie en MOET die remautomaat er ook zitten. ik heb vandaag bv al 5536W opwek gehad van de panelen.
bij de volgende aanpassing in uw zekeringkast, zou ik toch overwegen om direct een grotere kast te hangen, en dan ook de remautomaat te voorzien.
dan heb je direct ook nog plaats voor een toekomste EV laadpaal ofzo
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
testman
Op maandag 15 april 2024 18:22:21 schreef fcapri:
dat kan je wel allemaal zeggen, maar stel nu dat je in de toekomst wat apparaten veranderd.
bv een inductiekookplaat en een electrische oven....electrisch verbruik is altijd hoger en hoger geworden met de jaren, ik heb pieken van 8kW en hoger.
je kan nu wel zonder remautomaat werken, maar dat wil niet zeggen dat het voor de toekomst veilig blijft.gelukkig is er in belgie WEL keuring op zonnepaneel installatie en MOET die remautomaat er ook zitten. ik heb vandaag bv al 5536W opwek gehad van de panelen.
bij de volgende aanpassing in uw zekeringkast, zou ik toch overwegen om direct een grotere kast te hangen, en dan ook de remautomaat te voorzien.
dan heb je direct ook nog plaats voor een toekomste EV laadpaal ofzo
een remautomaat doet alleen vrijwel niks. je hebt max 53A 48A dan totaal aan vermogen, dwz zonnepanelen op vol vermogen aan het terugleveren dus 13A plus 35A uit de netvoeding. sowiso kun je uit het net al gemakkelijk 5min 50A trekken als er een hoofdzekering zit. de remautomaat is hetzelfde, die gaat er bij overbelasten pas snel uit bij stevige overbelasting. ofwel loopt er 48A gaat dat nog minutenlang goed. die scope 12 keuringen kunnen lichtelijk overdrijven. bij bedrijven is dat eerder een probleem, veel PV en dus hoge stromen waar de kast niet op gebouwd is. standaard op t werk, komt er PV op een bedrijfspand word de kast voor de PV gebouwd met een keuring voor PV, alleen 1 veld op de hoofdkast word gebruikt voor de voeding. heeft de verdeelkast voor de zonnepanelen geen op te vragen keuring voor PV dan is het al afkeur bij de scope 12.
heb die remautomaat ook al toe moeten passen bij heel wat grotere kasten, daar moeten de afgaande velden ook voorbeveiligd worden met mespatronen anders was de kast ( 5 jaar oud ) al aan vervanging toe, hoofdrails en hoofdschakelaar waren te licht voor de paar honderd ampere die er aan PV bijkwam daar.
mvdk
Golden Member
een remautomaat doet alleen vrijwel niks. je hebt max 53A totaal aan vermogen, dwz zonnepanelen op vol vermogen aan het terugleveren dus 13A plus 35A uit de netvoeding.
test, waar haal je nou weer die 53A vandaan? 
Ik vind het allemaal gezever. Dis die hoender se hol uitdruk.