Beste allemaal,
voor een project/een kleine serie ben ik op zoek naar een LED driver IC. Ik ben benieuwd of een bepaald type zouden kunnen aanraden waar jullie positieve ervaringen mee hebben.
Belangrijkste wensen/eisen:
- 24V voedingspanning
- 3 - 6 LEDs
- LEDs zijn ongeveer 3.1V bij 70mA.
- Bij voorkeur (als het mogelijk is) een soort standaard/generiek type wat door meerdere fabrikanten wordt gevoerd
Ik ben zelf initieel beginnen met de HV9910. Dit is een offline LED driver vanaf ongeveer 10V tot 450V. Wordt door meerdere fabrikanten gemaakt. Echter heeft een lage oscillator frequentie en dat levert, voor mijn idee, een grote spoel op tussen 1000uH en 1500uH. Maar misschien valt dit ook wel mee en zit ik er teveel met een HF bril naar te kijken?
Ik heb al bij diverse fabrikanten gekeken maar zie door de bomen even het bos niet meer....
Ik hoop dat jullie mij met wat tips weer even de goede richting op kunnen helpen!
In ieder geval alvast bedankt voor het lezen en meedenken!
Cor
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als het om een hobby project gaat kun je een LM317 als stroombron gebruiken. Dat is een LM317 en 1 weerstand.
Ook met twee torren en wat weerstanden kun je een stroombron maken. Een switcher is efficiënter, of dat van belang is weet alleen jij 
Op maandag 15 april 2024 10:10:36 schreef pax:
Echter heeft een lage oscillator frequentie en dat levert, voor mijn idee, een grote spoel op tussen 1000uH en 1500uH. Maar misschien valt dit ook wel mee en zit ik er teveel met een HF bril naar te kijken?
Als je dat schrijft als: tussen 1 en 1,5 mH, dan valt het ineens erg mee. 
Op maandag 15 april 2024 11:27:06 schreef KlaasZ:
[...]Als je dat schrijft als: tussen 1 en 1,5 mH, dan valt het ineens erg mee.
LOL
Op maandag 15 april 2024 10:30:58 schreef fred101:
Als het om een hobby project gaat kun je een LM317 als stroombron gebruiken. Dat is een LM317 en 1 weerstand.
Ook met twee torren en wat weerstanden kun je een stroombron maken. Een switcher is efficiënter, of dat van belang is weet alleen jij
Goede vraag Fred!
Ik was er eigenlijk automatisch vanuit gegaan om een switcher IC als oplossing te gebruiken. Echter als ik e.e.a. door reken weet ik niet of dat inderdaad de beste oplossing is.
Stel 24V voedingsspanning, LEDs zijn 3.1V @ 70mA.
Als we een eenvoudig weerstand in serie met LED oplossing nemen:
- bij 3 LEDs in serie valt er 9.3V over de LEDs en 14.7V over de weerstand. Vermogensopname van de 3 LEDs samen is 651mW en van de weerstand 1.029W. Efficiëntie is dan 38.75%
- bij 6 LEDs in serie valt er 18.6V over de LEDs en 5.4V over de weerstand. Vermogensopname van de 6 LEDs samen is 1302mW en van de weerstand 378mWW. Efficiëntie is dan 77.5%
De datasheet van de HV9910, claimt een efficiency van >90%. (Dit zal ongetwijfeld in de meeste ideale situatie zijn maar stel dat het correct is). Dan zou de "winst" bij 6 LEDs ongeveer 190mW zijn. Dan is dus de vraag of dit de moeite en kosten rechtvaardigt...
Bij 3 LEDs ligt dit wat anders ....
Ik denk nu aan de HV9910 omdat er deze bij meerdere fabrikanten te krijgen is, relatief goedkoop is en een ruime bereik in de ingangsspanning heeft. Nadeel is de relatief lage switching frequentie.
Als er mensen zijn die suggesties voor betere ICs of oplossingen hebben, dan hoor ik het graag!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij een LM317 valt er veel minder over de weerstand (1,25V) zie datasheet. Je gebruikt hem als stroombron. Bij 70 mA is dat een 18 ohm.
1,25x0,07= 0,0875W
Daarnaast natuurlijk de stroom die de 317 zelf verstookt. 24-18,6 = 5,4V x 0,07 = 0,378W
Samen 465mW
Of je nou een enkele weerstand gebruikt, of een LM317, de warmte die je verstookt blijft gelijk.
Het voordeel van de LM317 is dat die een stabiele stroom levert. Bij een enkele weerstand varieert de stroom met de voedingsspanning.
fred101
Golden Member
Ik heb al mijn LED verlichting op 12V omgebouwd en ik gebruik LM317's. Gewoon omdat ik er een berg heb liggen en ik met een wisselende boardspanning zit die tussen 12 en 14,4 varieert. Ik kijk met een labvoeding hoeveel stroom en licht ik wil. Daarna kies ik de weerstand. Werkt prima, geen RF vervuiling en de stroom is meestal zo laag dat een klein koelplaatje genoeg is en dat plaatje schroef ik tegen de muur dus geen PCB nodig.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je ruim een euro goedkoop vind... Kijk eens naar LM3409, AP8802, TX6121 en tx6126 .
1 van die TX jongens heeft een builtin switch die 70mA geen probleem moet vinden. IK heb geselecteert op: "Moet > 50V aankunnen" dus mogelijk zijn er voor jou nog goedkopere oplossingen te vinden.
De mH spoelen heb je nodig als je 300V over de spoel gaat zetten. Als dat zeg max 30V is, dan wordt die spoel ineens 10x kleiner. Bovendien... omdat de spanning lager is, kan je een betere mosfet gebruiken en mogelijk sneller schakelen waardoor de spoel nog kleiner kan worden.
Op maandag 15 april 2024 16:27:36 schreef fred101:
Ik heb al mijn LED verlichting op 12V omgebouwd en ik gebruik LM317's. Gewoon omdat ik er een berg heb liggen en ik met een wisselende boardspanning zit die tussen 12 en 14,4 varieert. Ik kijk met een labvoeding hoeveel stroom en licht ik wil. Daarna kies ik de weerstand. Werkt prima, geen RF vervuiling en de stroom is meestal zo laag dat een klein koelplaatje genoeg is en dat plaatje schroef ik tegen de muur dus geen PCB nodig.
Ik heb vanavond wat testen gedaan met de LM317 Ik had de 317 al in de nodige toepassingen gebruikt maar nog nooit als current source. En dat werkt verbazingwekkend goed!
Ik denk dat dit de preferred oplossing wordt voor de 6 LED oplossing
Op maandag 15 april 2024 16:55:40 schreef rew:
Als je ruim een euro goedkoop vind... Kijk eens naar LM3409, AP8802, TX6121 en tx6126 .
Hoi Rogier, leuke drivers. Vooral de laatste 2 zijn erg interessant. Ik ga er nu eens aan rekenen! Alle formules in een spreadsheet en eens kijken waar ik uit kom!
Ik kan tot nu toe alleen een Chinees datablad vinden. Maar gelukkig is Google translate geduldig
Blijft toch wonderlijk wat er allemaal mogelijk is!
Grtz, cor
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
ik heb gisteren de onderdelen besteld. De printen had ik al 21 mrt besteld, dus die moeten ergens op m'n kantoor liggen. Als je zin hebt mag je een afspraak maken om te helpen met het bouwen van de printen en dan krijg je er wat mee naar huis.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de suggesties!
Voor de 6 LEDs in serie ben ik uiteindelijk voor de suggesties van Fred gegaan en heb ik een LM317 gebruikt. Veel gerekend aan een geschakelde oplossing maar uiteindelijk toch voor de simpelste oplossing gegaan.
Voor de 3 LEDs uiteindelijk gekozen voor de HV9910. Belangrijkste redenen zijn de hoge maximale ingangsspanning (=> robuust), meerdere leveranciers en de goede datasheets. Dat was met de TX6121 en de TX6126 minder het geval...
@rew in het bijzonder bedankt voor je aanbod!