Als InHogereSferen in de buurt van Hoensbroek woont en de aardverspreidingweerstand gemeten wil hebben dan kan ik dat voor hem doen.
Ik heb zo'n meter.
Is wel een oude nog analoog.
Ik vraag mij alleen af of de twee hulp elektrode die ik gebruik met een lengte van 50cm lang genoeg is voor een juiste meting.
Misschien dat op dat laatste iemand antwoord kan geven.
gr. Winand

Nee, ik heb geen aardverspreidingsweerstand meter en ik ben niets van plan. Ik wil gewoon graag weten waarom dingen zo gaan zoals ze gaan.
Ik stond vandaag bij een collega van een hele andere afdeling in een middenspanningsstation, en ik zag een klemmeter hangen om de nul die naar de aardpen gaat.
Ik vroeg of hij de stroom aan het meten was. Hij zei toen: nee ik meet de weerstand van de aardpen. Ik zeg maar dat kan toch helemaal niet met een meter die je om de leiding heen klemt? Hij zei van wel, maar dat het geen precieze meting was, voor een precieze meting zou hij een 3 puntsmeting moeten doen.
Nu snap ik nog steeds niet hoe het mogelijk is om de weerstand te meten met zo een klemmeter, maar ik kon die gast niet dus wilde niet bijdehand gaan doen.
Misschien weten jullie hoe dit in zijn werk gaat?
En toen ik weer in de bus zat, zat ik mij af te vragen waar eigenlijk die 3e elektrode voor zou zijn bij een 3 punts meting. En dat weet ik nu dus.

En nu vraag ik door Mvdk weer afwat een circuitweerstandmeting is.... haha

.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (100%)]

Op woensdag 17 april 2024 15:28:43 schreef Robbe de Smet:
In principe kan dat inderdaad met 1 hulp elektrode waarbij die hulp elektrode als het ware een dubbele functie heeft, stroom leveren en spanning meten.

Die (2-punts) methode is niet geschikt voor het meten van de aardspreidingsweerstand, maar enkel om met dat toestel gewoon weerstand te meten of eventueel aardingsstelsels via waterleiding bv of netten met een meegeleverde aarde.

Bij een aardcircuitweerstand meet je de geleiderweerstand van de spoel van de distributietrafo, naar de smeltpatroon op het verdeelrek, naar de huisaansluiting, vanuit je stopcontact naar de circuittester, dan door de geelgroene in huis naar je aardpen, door het aardrijk naar de elektrode bij het distributiestation, daar door de aarddraad naar de nulaansluiting van de trafo. Zo ziet dat circuit eruit.
De verspreidingsweerstand rondom je eigen aardelektrode is een indicatie voor de circuitweerstand, niet hetzelfde.

De circuitweerstand zal dan waarschijnlijk gedomineerd worden door de aardweerstand van je eigen aardpen, of niet? Die bij distributietrafo zal wel iets substantiëler zijn dan wat er in je kruipruimte zit.

Op woensdag 17 april 2024 17:27:40 schreef InHogereSferen:
Ik stond vandaag bij een collega van een hele andere afdeling in een middenspanningsstation, en ik zag een klemmeter hangen om de nul die naar de aardpen gaat.
Ik vroeg of hij de stroom aan het meten was. Hij zei toen: nee ik meet de weerstand van de aardpen. Ik zeg maar dat kan toch helemaal niet met een meter die je om de leiding heen klemt? Hij zei van wel, maar dat het geen precieze meting was, voor een precieze meting zou hij een 3 puntsmeting moeten doen.

Interessant, de aardspreidingsweerstand meten met alleen een klemmeter kan ik zo snel niet verklaren. Ik zou dan denken dat hij ergens anders iets aangesloten heeft dat een herkenbaar/meetbaar signaal injecteert. Een beetje stroom door de nul heb je al snel, dus welke conclusies je daarmee kan trekken is me onduidelijk.

De klemmeter kan alleen gebruikt worden als je meerdere aardpennen hebt bv in een industrieele installatie je moet nl een "lus" hebben.
In een normale huisinstallatie gaat dit dus niet.

Het principe laat de bijgevoegde tekening zien ,dit is voor vloeistoffen maar werkt natuurlijk ook voor een koperpen.

bron endress&hauser

Een voorbeeld van zo een klemmeter:

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (25%)]

Meten van de aardspreidingsweerstand was eigenlijk bedoeld voor woningen die nog geen netaansluiting hadden in “the middle of nowhere” en waar er dus geen enkele andere mogelijkheid was om te uit te vissen hoe goed de aarding eigen wel was. Is er een netaansluiting dan kan je andere methodes toepassen zoals hierboven in verschillende posts.

Geen idee waarom men in BE overwegend die methode toepast. Gewoonte misschien, alhoewel je ook steeds meer de methode met een stroomtang ziet, vooral in de stad.

Misschien ook gewoon om fraude te vermijden. Die aardspreidingsmeting is immers quasi fraudeproof.

Circuitweerstand meten heb ik vreemd genoeg nog geen enkele keurder zien doen.

Op woensdag 17 april 2024 18:25:29 schreef New Beetle:

Circuitweerstand meten heb ik vreemd genoeg nog geen enkele keurder zien doen.

Omdat met een installatie tester de aarding van de leverancier mee gemeten wordt. Dat is denk ik de reden. Circuitimpedante.

Stel dat de waarde te hoog is, ligt de fout dan bij u of bij de leverancier?

Op woensdag 17 april 2024 18:31:21 schreef Robbe de Smet:
Omdat met een installatie tester de aarding van de leverancier mee gemeten wordt. Dat is denk ik de reden. Circuitimpedante.

Zou idd kunnen.

Op woensdag 17 april 2024 18:14:17 schreef F_S:
De klemmeter kan alleen gebruikt worden als je meerdere aardpennen hebt bv in een industrieele installatie je moet nl een "lus" hebben.
In een normale huisinstallatie gaat dit dus niet.

Het principe laat de bijgevoegde tekening zien ,dit is voor vloeistoffen maar werkt natuurlijk ook voor een koperpen.
[bijlage]
bron endress&hauser

Er is dus een oscillator die ergens spanning levert dan toch? Dat bevestigt mijn hypothese dan:

Op woensdag 17 april 2024 18:01:45 schreef Kruimel:
Ik zou dan denken dat hij ergens anders iets aangesloten heeft dat een herkenbaar/meetbaar signaal injecteert.

De tang zelf induceert via de spoel een spanning en de andere pikt dit op.

Gr.F_S

Als toevoeging:

Je moet inderdaad een lus hebben om deze toestellen te gebruiken (een stroom laten lopen). Bijvoorbeeld twee aardingspennen in de grond op een bepaalde afstand die onderling met elkaar verbonden zijn door een geleider. Door die clamp om de geleider te doen kan je dus de totale spreidingsweerstand meten van die twee aardingspennen.

Op de foto zie je rechts het kalibreerelement waarmee je het toestel kan testen op zijn goed functioneren alvorens te gebruiken. Dit wordt normaal meegeleverd met het toestel

Toevoeging:

De fluke 1623-2 die ik eerder aanhaalde heeft ook zo een functie met ongeveer hetzelfde principe.

https://www.euro-index.nl/nl/producten/installatietesters/aardingsweer…

Dit was volgens mij de tang die ik hem tang gebruiken. Ik heb ook nergens een ander deel gezien die bij deze tang zou moeten horen om de weerstand te meten, niet in het station zelf en niet daar buiten. Hij had het over 3.8 Ohm.
Het was gewoon controle/onderhoud en ze waren iemand aan het opleiden die zekeringen in de 10kV kant moest trekken en terugplaatsen. Ze waren eigenlijk ook zo weer weg.

Bij een aardcircuitweerstand meet je de geleiderweerstand van de spoel van de distributietrafo, naar de smeltpatroon op het verdeelrek, naar de huisaansluiting, vanuit je stopcontact naar de circuittester, dan door de geelgroene in huis naar je aardpen, door het aardrijk naar de elektrode bij het distributiestation, daar door de aarddraad naar de nulaansluiting van de trafo. Zo ziet dat circuit eruit.
De verspreidingsweerstand rondom je eigen aardelektrode is een indicatie voor de circuitweerstand, niet hetzelfde.

Dit klinkt inderdaad logisch. Toch hoor ik installateurs vaak alleen over het meten van de aardverspreidingsweerstand. Ik weet dat deze volgens de NEN in een normale huis installatie maximaal 166 ohm mag zijn, ik weet niet of er ook in de NEN staat wat de circuitimpedantie maximaal mag zijn?

En hoe wordt deze aardcircuitweerstand gemeten, door de aarde los te halen en dan te meten tussen de nul en de aarde? En met welke spanning gaat dit dan? Of is dit te simpel gedacht?

Op woensdag 17 april 2024 17:06:51 schreef winands:
Als InHogereSferen in de buurt van Hoensbroek woont en de aardverspreidingweerstand gemeten wil hebben dan kan ik dat voor hem doen.
Ik heb zo'n meter.
Is wel een oude nog analoog.
Ik vraag mij alleen af of de twee hulp elektrode die ik gebruik met een lengte van 50cm lang genoeg is voor een juiste meting.

je drie meetpennen moeten allen 5 meter en liefst wat meer uit elkaar staan om onderlinge beïnvloeding te vermijden.

Op woensdag 17 april 2024 17:06:51 schreef winands:

Het is precies de bedoeling van die driepuntsmeting om dit uit te sluiten.

De afstand tussen de elektroden heeft wel invloed. Dat meettoestel meet gewoon de weerstand van een stuk aarde. De theorie achter de meting is echter dit :

Omdat de aardbol oneindig groot is relatief tot de lengte van dat stuk aarde dat je meet, zal de weerstand van dat stuk aarde niet meer toenemen vanaf een bepaalde afstand

Maw de weerstand van een stuk aarde van 20m is hetzelfde is als dat van 1km, ook al zit daar meer aarde tussen. Bij een paar meter is dit nog niet zo. Vandaar de eis van die minimum afstand,

Omdat de aardbol oneindig groot is relatief tot de lengte van dat stuk aarde dat je meet, zal de weerstand van dat stuk aarde niet meer toenemen vanaf een bepaalde afstand

Dit vroeg ik mij dus af.
Maar als ik het goed begrijp: De stroom gaat via alle mogelijke wegen via de aarde van het ene naar het andere punt. Dus ook al is de weerstand van de grond zelf relatief hoog, het is zoveel grond dat al deze relatief hoge weerstanden parallel zorgt voor een zeer lage totale weerstand.
Heb ik het dan goed begrepen? Hopelijk snap je mijn logica.

Op woensdag 17 april 2024 20:40:38 schreef InHogereSferen:
[...]
Hopelijk snap je mijn logica.

Ja :-)

beeld je het zo in :
de "aardschillen" rond de electrode worden groter met de afstand van de elctrodes weg. uiteindelijk wordt de schil zo groot dat de weerstand ervan geen rol meer speelt tov de overgangsweerstand van de electrode naar de aarde aan de electrode zelf/

Op woensdag 17 april 2024 20:40:38 schreef InHogereSferen:
Heb ik het dan goed begrepen? Hopelijk snap je mijn logica.

De wiskunde en chemie hiervan gaat ook boven mijn pet, maar het is een combinatie van 2 dingen.

- Onder de bovenste laag droge zand zit vocht met mineralen en dat geleidt wel goed. Water op zich geleidt niet, doe er zout in, een mineraal en je hebt een geleider. Zelfde situatie een paar meter diep
- De aardbol is idd een gigantische serie- en parallelschakeling van stukken (aard-)weerstand dat er voor zorgt dat de weerstand niet meer toeneemt met afstand.

Misschien is er een slimme Jelle hier die dat laatste wiskundig kan bewijzen :)

Bedankt kris van damme en New Beetle met de antwoorden.
Een enkele keer dat ik meet zijn de waardes vrij gelijk aan vorige metingen.
Het zijn dan controle metingen.
Mij is bekent dat de afstand tussen de elektroden minimaal 5 meter moet zijn.
Ik heb voor de hulp elektroden twee rollen draad van 30 meter.
De hulp elektroden staan dus veel meer uit elkaar.
Meestal doe ik nog twee metingen door elke hulp elektrode een aantal meters te verplaatsen.
De waardes die ik dan meet zijn altijd hetzelfde, dat heeft dus geen invloed.

Duidelijk. Weer wat geleerd.

In de pdf staat de gebruiksaanwijzing van een Nieaff Aardingsmeter ERT-S.
Hier in staat de twee- en driepuntsaardingsweerstand methode beschreven alsmede met een 1:1000 stroomtang en de soortelijke grond weerstandsmeting.
De laatste methode is een zuivere Kelvin meting.
Het apparaat is ideaal om weerstanden met een lage ohmse waarde te meten.
Meetstroom iets van 20mA, freq. 125Hz, spanning 50V.

Lengte van de meetsnoeren zijn 2x 4,5m, 15 en 20m. meetpennen ca. 20cm.