Anoniem
Zoals ik begrijp wordt de aardverpreidingsweerstand gemeten met behulp van 3 eletrodes.
1 is de aardelektrode, dan wordt er een andere elektrode geplaatst en hier tussen ook nog een elektrode.
Door een bekende stroom te laten lopen tussen de 2 elektrodes die het verste uit elkaar staan en de spanning te meten tussen de middelste en de aardelektrode kun je de weerstand bepalend door R=U÷I
Als ik het goed begrijp meet je dan de weerstand tussen de aardelektrode en de middelste elektrode.
Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom dit nauwkeuriger is dan simpel een aardelektrode en 1 hulp elektrode. En dan hier de stroom en tegelijk de spanning te meten? Waarom die 3e elektrode?
Als je simpelweg tussen twee elektroden de weerstand zou meten, zou dat een combinatie van de aardverspreidingsweerstanden van de beide elektrodes zijn.
En eenvoudig door twee delen zou ook niet voldoende zijn, zelfs bij gelijke elektrodes, omdat ze 'elkaar in de weg zitten'.
Door met drie elektrodes te meten krijg je een betere meting:
- De 'meet'-elektrode geeft je de spanning tussen hem en de aardelektrode, maar neemt zelf geen stroom, zodat de verspreidingsweerstand van de meetelektrode geen invloed heeft op de meting.
- De 'injectie'-elektrode levert de stroom die naar de aardelektrode loopt, maar heeft zelf geen invloed op de meting; hij moet alleen wat verder weg staan om niet 'in de weg' van de meting te zitten.
Dit even heel kort; gedetailleerdere uitleg zal wel gauw hieronder verschijnen. 
edit: Nope, exact zo lang, en zelfs wat minder omvattend. 
Zelf weet ik niet hoe ik de aardspreidingsweerstand moet meten, maar uit een volstrekt theoretisch oogpunt snap ik dat je met twee elektroden nergens komt: als je een hulp elektrode slaat weet je niet welke bijdrage de elektroden hebben in het resultaat. Zeker omdat je de hulpelektrode liefst minder vakkundig ingraaft (anders kan je die beter gebruiken als de uiteindelijke aardelektrode natuurlijk), en het resultaat erdoor gedomineerd zou worden.
Een derde slaan zou een soort kelvin meting maken waardoor je de lokale spanning kan vaststellen zonder een significante stroom door deze meetelektrode te hebben lopen. Liefst zie je dan dat de spanning tot de aardlektrode kleiner is dan die tot de andere hulpelektrode.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Probeer het voor je zelf te tekenen.
Als je 2 elektrodes hebt, de echter aardpin en een hulpelectrode dan ken je de totale weerstand meten/berekenen. dus het totaal van je aardpin en je hulpelectrode
Op woensdag 17 april 2024 12:08:39 schreef InHogereSferen:
Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom dit nauwkeuriger is dan simpel een aardelektrode en 1 hulp elektrode. En dan hier de stroom en tegelijk de spanning te meten? Waarom die 3e elektrode?
Fundamenteel omdat zand geen iota geleidt.
Steek de pennen van je multimeter in de grond en kijk naar de uitslag. In het slechtste geval meet je oneindig en in het beste een 10-tal kOhm, in de beerput van de boer 
Twee van de pennen zorgen ervoor dat er ook bij zo’n slechte geleider voldoende stroom vloeit om te detecteren. Hogere spanning en een stroombron, ipv een 1,5 of 9V batterijtje. Je moet immers de bovenste laag weten te overbruggen.
Die derde pen is de meetingang (samen met een van de twee andere pennen uiteraard), heeft een heel hoge ingangsweerstand en vergt dus geen stroom. Hierdoor vermijd je dat je een spanningsval (en dus meetfout) hebt vanwege de hoge weerstand van de zandbovenlaag maw van de pen tot op de diepte waar het vochtig, zuur of wat dan ook om voldoende geleiding te hebben om effectief stroom en dus ook meetstroom te laten vloeien.
mvdk
Golden Member
Nou zit ik de hele tijd op een ei te broeden. Ik wil het topic niet kapen. Maar ben wel nieuwsgierig waarom je ergens aardverspreidingsweerstand wil meten. Heb je het instrument ter beschikking, en denk je kom laten we eens kijken? Of moet je het ding ergens gaan lenen?
Als je gaat meten bij een bestaande aansluiting van een netbeheerder, kun je beter een circuitweerstandmeting doen. Met een installatietester. Dan weet je meteen of je aardlekschakelaar werkt op de juiste waarde.
Ga je ergens een aggregaat neerzetten, zoals in dit topic besproken, dan is zo'n verspreidingsweerstandmeting zinvol. Je hebt niets anders.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/165276
Bij het plaatsen van een trafostation is er niets. De aardelektrode man komt, en slaat z'n pennen. En meet verspreiding. Idem bij een nieuw gemaakte aansluiting, er is nog niks.
Sorry als ik een verre discussie uitlok, maar ik moest em even kwijt.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op woensdag 17 april 2024 12:08:39 schreef InHogereSferen:
In principe kan dat inderdaad met 1 hulp elektrode waarbij die hulp elektrode als het ware een dubbele functie heeft, stroom leveren en spanning meten.
Fluke 1623-2
Bij een keuring van een huishoudelijke installatie in Belgie mag deze max 30 ohm bedragen. Voor dat de keurder komt best zelf even meten....
https://www.elektrische-keuring.be/praktische-gids-voor-de-elektrische…
Op woensdag 17 april 2024 15:28:43 schreef Robbe de Smet:
In principe kan dat inderdaad met 1 hulp elektrode waarbij die hulp elektrode als het ware een dubbele functie heeft, stroom leveren en spanning meten.
In principe juist niet, in de praktijk kan het (blijkbaar). De beperkingen van de methode staan niet gegeven en de nauwkeurigheid is sowieso minder. Als de gemeten waarde lager is dan de norm maakt het alleen niet uit, je hoeft immers de exacte waarde niet te kennen, het moet alleen minder zijn dan de eis. Een driepunts meting lijkt me voornamelijk relevant als aan de aardingseis lastig te voldoen is. Moet het bijvoorbeeld minder dan 1Ω zijn wordt het lastig om je hulpelektrode zo goed te slaan dat je zo een lage waarde als meetresultaat krijgt en dan heb je aan de tweepunts meting erg weinig (tenzij je twee naburige locaties laagohmig moet aarden).
Op woensdag 17 april 2024 14:38:02 schreef mvdk:
Nou zit ik de hele tijd op een ei te broeden. Ik wil het topic niet kapen. Maar ben wel nieuwsgierig waarom je ergens aardverspreidingsweerstand wil meten.
gewoon om te weten of je aarding in huis ok is? Ik vind het geen abnormale vraag op zich..
mvdk
Golden Member
gewoon om te weten
Ja, maar ik vraag en zeg er nog een paar dingen bij. Als de ts een aardverspreidingsmeter hééft, of er om niet aan kan komen, dan begrijp ik het wel. Maar als je zo'n ding moet gaan húren kun je beter een installatietester huren. Lijkt mij. Of zie ik misschien iets verkeerd?
Als InHogereSferen in de buurt van Hoensbroek woont en de aardverspreidingweerstand gemeten wil hebben dan kan ik dat voor hem doen.
Ik heb zo'n meter.
Is wel een oude nog analoog.
Ik vraag mij alleen af of de twee hulp elektrode die ik gebruik met een lengte van 50cm lang genoeg is voor een juiste meting.
Misschien dat op dat laatste iemand antwoord kan geven.
gr. Winand
Anoniem
Nee, ik heb geen aardverspreidingsweerstand meter en ik ben niets van plan. Ik wil gewoon graag weten waarom dingen zo gaan zoals ze gaan.
Ik stond vandaag bij een collega van een hele andere afdeling in een middenspanningsstation, en ik zag een klemmeter hangen om de nul die naar de aardpen gaat.
Ik vroeg of hij de stroom aan het meten was. Hij zei toen: nee ik meet de weerstand van de aardpen. Ik zeg maar dat kan toch helemaal niet met een meter die je om de leiding heen klemt? Hij zei van wel, maar dat het geen precieze meting was, voor een precieze meting zou hij een 3 puntsmeting moeten doen.
Nu snap ik nog steeds niet hoe het mogelijk is om de weerstand te meten met zo een klemmeter, maar ik kon die gast niet dus wilde niet bijdehand gaan doen.
Misschien weten jullie hoe dit in zijn werk gaat?
En toen ik weer in de bus zat, zat ik mij af te vragen waar eigenlijk die 3e elektrode voor zou zijn bij een 3 punts meting. En dat weet ik nu dus.
En nu vraag ik door Mvdk weer afwat een circuitweerstandmeting is.... haha
Op woensdag 17 april 2024 15:28:43 schreef Robbe de Smet:
Die (2-punts) methode is niet geschikt voor het meten van de aardspreidingsweerstand, maar enkel om met dat toestel gewoon weerstand te meten of eventueel aardingsstelsels via waterleiding bv of netten met een meegeleverde aarde.
mvdk
Golden Member
Bij een aardcircuitweerstand meet je de geleiderweerstand van de spoel van de distributietrafo, naar de smeltpatroon op het verdeelrek, naar de huisaansluiting, vanuit je stopcontact naar de circuittester, dan door de geelgroene in huis naar je aardpen, door het aardrijk naar de elektrode bij het distributiestation, daar door de aarddraad naar de nulaansluiting van de trafo. Zo ziet dat circuit eruit.
De verspreidingsweerstand rondom je eigen aardelektrode is een indicatie voor de circuitweerstand, niet hetzelfde.
De circuitweerstand zal dan waarschijnlijk gedomineerd worden door de aardweerstand van je eigen aardpen, of niet? Die bij distributietrafo zal wel iets substantiëler zijn dan wat er in je kruipruimte zit.
Op woensdag 17 april 2024 17:27:40 schreef InHogereSferen:
Ik stond vandaag bij een collega van een hele andere afdeling in een middenspanningsstation, en ik zag een klemmeter hangen om de nul die naar de aardpen gaat.
Ik vroeg of hij de stroom aan het meten was. Hij zei toen: nee ik meet de weerstand van de aardpen. Ik zeg maar dat kan toch helemaal niet met een meter die je om de leiding heen klemt? Hij zei van wel, maar dat het geen precieze meting was, voor een precieze meting zou hij een 3 puntsmeting moeten doen.
Interessant, de aardspreidingsweerstand meten met alleen een klemmeter kan ik zo snel niet verklaren. Ik zou dan denken dat hij ergens anders iets aangesloten heeft dat een herkenbaar/meetbaar signaal injecteert. Een beetje stroom door de nul heb je al snel, dus welke conclusies je daarmee kan trekken is me onduidelijk.
De klemmeter kan alleen gebruikt worden als je meerdere aardpennen hebt bv in een industrieele installatie je moet nl een "lus" hebben.
In een normale huisinstallatie gaat dit dus niet.
Het principe laat de bijgevoegde tekening zien ,dit is voor vloeistoffen maar werkt natuurlijk ook voor een koperpen.
bron endress&hauser
Meten van de aardspreidingsweerstand was eigenlijk bedoeld voor woningen die nog geen netaansluiting hadden in “the middle of nowhere” en waar er dus geen enkele andere mogelijkheid was om te uit te vissen hoe goed de aarding eigen wel was. Is er een netaansluiting dan kan je andere methodes toepassen zoals hierboven in verschillende posts.
Geen idee waarom men in BE overwegend die methode toepast. Gewoonte misschien, alhoewel je ook steeds meer de methode met een stroomtang ziet, vooral in de stad.
Misschien ook gewoon om fraude te vermijden. Die aardspreidingsmeting is immers quasi fraudeproof.
Circuitweerstand meten heb ik vreemd genoeg nog geen enkele keurder zien doen.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op woensdag 17 april 2024 18:25:29 schreef New Beetle:
Circuitweerstand meten heb ik vreemd genoeg nog geen enkele keurder zien doen.
Omdat met een installatie tester de aarding van de leverancier mee gemeten wordt. Dat is denk ik de reden. Circuitimpedante.
Stel dat de waarde te hoog is, ligt de fout dan bij u of bij de leverancier?
Op woensdag 17 april 2024 18:31:21 schreef Robbe de Smet:
Omdat met een installatie tester de aarding van de leverancier mee gemeten wordt. Dat is denk ik de reden. Circuitimpedante.
Zou idd kunnen.
Op woensdag 17 april 2024 18:14:17 schreef F_S:
De klemmeter kan alleen gebruikt worden als je meerdere aardpennen hebt bv in een industrieele installatie je moet nl een "lus" hebben.
In een normale huisinstallatie gaat dit dus niet.Het principe laat de bijgevoegde tekening zien ,dit is voor vloeistoffen maar werkt natuurlijk ook voor een koperpen.
[bijlage]
bron endress&hauser
Er is dus een oscillator die ergens spanning levert dan toch? Dat bevestigt mijn hypothese dan:
Op woensdag 17 april 2024 18:01:45 schreef Kruimel:
Ik zou dan denken dat hij ergens anders iets aangesloten heeft dat een herkenbaar/meetbaar signaal injecteert.