Er was ooit een uitdaging in een TV show met Fred Oster. Er was een man die wilde een weddenschap aangaan dat ie binnen de minuut(?) een kleuren TV in elkaar kon zetten. Opsteekprinten stekkertjes ect. Hij won de wedstrijd.
Ik vond het wel fascinerend om te zien en het leek me niet moeilijk.
Die opname zal wel bewaard zijn bij Beeld & Geluid in Hilversum maar ik vroeg me af of iemand dat item op video heeft opgenomen?
Patrick de Zeester
Golden Member
Ik denk dat je "Wedden dat..." bedoelt met Jos Brink: https://www.youtube.com/watch?v=nXNZMXM4HyU&t=180s
Geweldig! Heel erg bedankt!
/ot
Turkentrekker, hihi. Toen kon dat nog....
En Roman Polanski in de jury, pfff die was blijkbaar nog niet aangeklaagd.
Jos Brink over de coaxkabel: 'die voor de warmwaterafvoer'
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zoals Jos Brinkt zegt, Toen vond je TVs inderdaad nog wekelijks naast de vuilnisbak. Zo heb ik eind jaren 70 een KTV gevonden, mee naar huis gesleept en een maand vruchteloos geprobeerd hem te repareren. (Ik had alleen maar een multimeter en wat basiskennis opgedaan mbv een Philips experimenteerdoos en dingen die ik bouwde uit de electuur (en meestal niet werkend kreeg)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]
Patrick de Zeester
Golden Member
Tegenwoordig zie ik ook nog vaak zat TV's naast de vuilcontainer (zwerfvuil is hier een beetje een probleem). Helaas is in 90% van gevallen het scherm gebroken. In tegenstelling de gouwe oude beeldbuis is bij een LCD scherm een kleine tik op het scherm voldoende om de TV definitief tot afval te reduceren.
Met een platte TV zou deze man waarschijnlijk wel binnen een minuut 'm in elkaar kunnen zetten; veel zit er niet in.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die oude TVs werden nog gebouwd om een levenlang mee te gaan. Tegenwoordig is 5 jaar al een prestatie.
Thevel
Golden Member
Op woensdag 17 april 2024 16:39:53 schreef fred101:
Die oude TVs werden nog gebouwd om een levenlang mee te gaan. Tegenwoordig is 5 jaar al een prestatie.
Tegenwoordig zijn de TVs veel groter, platter, lichter en veeeel zuiniger.
Ze zijn goedkoper, het beeld is veel beter, hebben meerdere (digitale) ontvangers, meer aansluitmogelijkheden, Bluetooth, wifi, internet, apps, stem commando's en ga zo maar door.
Geen vergelijk meer met een lompe CRT van 40 jaar geleden.
Patrick de Zeester
Golden Member
Daarnaast kost een kleuren TV geen maandsalaris meer.
Tijdens mijn studie heb ik veel bijverdiend met het repareren van (beeldbuis) TV's. Echter ook toen al was de trend duidelijk; nieuwe TV's werden verhoudingsgewijs steeds goedkoper maar ook steeds lastiger te repareren, zodat een reparatie steeds minder aantrekkelijk werd.
Nou goedkoper, ik betaalde voor een Aristona K30 1600 gulden eind 1980. Mijn huidige TV kostte €1800 in 2019. Dat was destijds wel een topmodel met een 100Hz panel, speciale coatings, quantum dots, SUHD, 2 tuners, 2 AB's ect.
Het huidig aanbod met 50Hz panels is sterk in prijs gedaald.
edit: ik reageerde op @Thevel
Reparatie ben ik ook lang mee doorgegaan, maar de klantenkring droogde een beetje op rond de CP90 tijd. Versterkers, video, CDspelers scheepselektronica en meetapparatuur deed ik nog wel. Soms was iets nieuw en moest je er een beetje in verdiepen hoe het werkte. Maar ach, dat was ook al zo toen ik zw/w buizenbakken als 18 jarige van de straat viste. Nou had ik wel het voordeel dat er stapels jaargangen Radio Bulletins, Radio Elektronica is huis lagen en de bieb was vlakbij. En later MTS Elektronica bij Rens en Rens gedaan, maar niet afgemaakt.
Thevel
Golden Member
Op woensdag 17 april 2024 17:03:03 schreef RAAF12:
Nou goedkoper, ik betaalde voor een Aristona K30 1600 gulden eind 1980.
Vergeet niet dat 1600 gulden nu ruim 1600 euro is.
fred101
Golden Member
Op woensdag 17 april 2024 16:47:25 schreef Thevel:
[...]Tegenwoordig zijn de TVs veel groter, platter, lichter en veeeel zuiniger.
Ze zijn goedkoper, het beeld is veel beter, hebben meerdere (digitale) ontvangers, meer aansluitmogelijkheden, Bluetooth, wifi, internet, apps, stem commando's en ga zo maar door.
Geen vergelijk meer met een lompe CRT van 40 jaar geleden.
Dat weet ik en klopt ook maar heeft helemaal niks met mijn post te maken. Ik had het alleen maar over de bouw kwaliteit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij philips kreeg je met 25 of 40 dienstjaren een bon waar je in de philips winkel mee kon kopen. dan had je een kleuren tv van toen 1600 gulden staan, dat hadden er niet veel die fabriekswerk deden van het salaris nog van over.
heb eens een hifi set van mp geplukt die uit de 90's was, de 1e eigenaar had deze ook gekocht van deze bon bij een jubileum vertelde hij. was een 900 series set..
Bouwkwaliteit?? Ik kan me herinneren dat ik aardig wat lijntrafo's, cascades losse contacten, beeldbuizen etc stond te vernieuwen in de Jaren 70,80, en 90 toestellen, soms al na 3 jaar!!. Ik ben uiterst te spreken over de Panasonic TVs, mn Plasma uit 2008 ( afgezien van bliksemschade) heeft nooit een defect gehad en word nog steeds dagelijks gebruikt, dus kwaliteit slecht?? Hmm het is wat je er voor over heb..
fred101
Golden Member
Dat is een jonkie, mijn Panasonic is uit 2003 of 4.
Maar die is twee weken geleden helaas wel overleden. Backlight (LED) gaat niet meer aan. Maar dat was een nogal dure TV. Dus een max 500 euro TV van bv Samsung gaat ook +25 jaar mee, zoals mijn budget Erres deed ? De low budget LCD Philips van mijn schoonmoeder heb ik na 1 jaar gerepareerd, 3 jaar later nogmaals en daarna heeft hij het nog 2 jaar volgehouden tot hij weer kapot ging.
Natuurlijk zag je als reparateur genoeg problemen, niemand komt met een werkende langs
Dan heb ik blijkbaar het verkeerde gevoel over hoe lang ze meegingen. Ik heb tot mijn 24ste de Erres ZW TV gebruikt die mijn ouders al voor mijn geboorte hadden en toen was hij nog niet kapot. Ik kreeg hem toen mijn ouders de KTV van mijn oma kregen. Die KTV was toen een jaar of 10 oud en hebben ze nog heel erg lang gebruikt.
Thevel
Golden Member
Vergeet niet dat vroeger een TV vaak maar een paar uurtjes per dag aanstond, tegenwoordig zijn er gezinnen zat waar de TV de hele dag aanstaat...
testman
Op woensdag 17 april 2024 19:56:16 schreef fred101:
Dat is een jonkie, mijn Panasonic is uit 2003 of 4.Maar die is twee weken geleden helaas wel overleden. Backlight (LED) gaat niet meer aan. Maar dat was een nogal dure TV.
een tv uit 2003 met led backlight, dat was er toen nog niet. je zult een CCFL bedoelen dan. of het is nog een plasma, want die gaven toen nog beter beeld als lcd.
fred101
Golden Member
Het is geen CCFL, het is LED, dat weet ik 100% zeker en als ik het goed herinner was het de eerste met LED backlight. Hij had iets speciaals waardoor zwart blijkbaar vergelijkbaar was met plasma en de LEDs gaven een uniformere verlichting als de CCFL. Ik wilde Panasonic en deze gaf het beste beeld (vond ik). Volgens mijn ex is hij 20 jaar oud en mijn zoon begon toen net interesse te krijgen in TV en dat ding stond de hele dag aan. Hij ging dus nog niet naar school. Dat klopt allemaal met 2003 of 2004. Het is lang geleden dus ik kan er best 1 of 2 jaar naast zitten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ging die budget Erres 25 jaar mee zonder reparatie?
Opzich was budget wel gunstig: 1) wat er niet op zit kan niet kapot, 2) kleine beeldmaat dus minder vermogen, 3) kleine afbuighoek dus minder vermogen.
fred101
Golden Member
Nee, ik denk dat hij 23 jaar oud was toen ik een geklapte condensator (die direct aan de fase hing dus ik denk dat het een "netfilter" was, het was een wit of grijs-blokje qua uiterlijk zoals een MKT) verving. Toen ik het huis uitging in 1987 (De TV was waarschijnlijk uit 1962) heb ik hem gesloopt omdat ik een kleuren TV kocht. Ik gebruikte de Erres voornamelijk als monitor voor mijn ZX-81 en Spectrum. Ik kon met een spriet erop alleen NL1 (of 2) ontvangen en dan nog slecht ook. Maar hij werkte nog steeds.
De reparatie was mijn eerste. Dde stop sprong dus toen heb ik een draad over de zekering gesoldeerd, de TV in kussens ingepakt, met een geisoleerde tang de stekker in de WCD gestopt en na de knal gekeken wel onderdeel er geploft was. Een nieuwe gekocht en toen werkte hij weer. Ik was super trots op mijn "reparatie"
Edit, die reparatie was in 1984 want ik ben toen op mijn net nieuwe brommer naar Den Bosch gereden om die condensator te halen en ik weet nog dat toen ik weer buiten kwam mijn Suzuki GT-50 zo mooi in de zon stond te blinken. Die brommer heb ik van 1984 en 1985 gebruikt om dagelijks 80 km op en neer naar de HTS in Eindhoven te rijden. In 1985 ging ik over op motorrijden.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
testman
Op woensdag 17 april 2024 21:15:38 schreef fred101:
Het is geen CCFL, het is LED, dat weet ik 100% zeker en als ik het goed herinner was het de eerste met LED backlight. Hij had iets speciaals waardoor zwart blijkbaar vergelijkbaar was met plasma en de LEDs gaven een uniformere verlichting als de CCFL. Ik wilde Panasonic en deze gaf het beste beeld (vond ik). Volgens mijn ex is hij 20 jaar oud en mijn zoon begon toen net interesse te krijgen in TV en dat ding stond de hele dag aan. Hij ging dus nog niet naar school. Dat klopt allemaal met 2003 of 2004. Het is lang geleden dus ik kan er best 1 of 2 jaar naast zitten.
led backlight in tv's en monitoren kwam pas veel later, wrs na 2010 pas. led als verlichting ben ik als mee van het oudste tegen gekomen van 2008 en dat was helemaal niks, vieze blauwe kleur met een cri van 3x ruk. pas rond 2012 werd led steeds beter en ging men om met verlichting.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik heb een philips 40pfl5605 ( led backlight) begin 2010 gekocht in de eerste maanden is er een nieuw mainbord in gekomen omdat een update mislukt was. Top tv nog steeds een mooi beeld geen verkleuringen of dergelijks ook niet meer open geweest in die 14jaar.
Hangt inmiddels wel in de slaapkamer.
Op woensdag 17 april 2024 19:20:39 schreef smd:
Bouwkwaliteit??
Hier een JVC buis uit 1996.
Op een losse scartconnector na nooits iets aan gehad.
De enige in de hele wijk die nog een BB tv heeft...
Dat is wel een hele leeftijd voor een beeldbuis. Mijn broer heeft een Sony staan van ongeveer dezelfde leeftijd maar daar zie je wel dat de beeldbuis zijn beste tijd heeft gehad, maar gewoon opkijken tot er geen licht inzit kan natuurlijk ook.
fred101
Golden Member
Testman, je hebt gelijk, ik herinner het nu weer, mijn ex zat fout. Ik heb toen wel een Panasonic gekocht maar dat was een CRT. Die was ik helemaal vergeten. Die was nog prima maar toen we de satelliet ontvanger moesten vervangen stond die Panasonic met LEDs er (die was net uit) en ik was zo weg van dat beeld dat ik hem gekocht heb. Dat moet dan volgens jou dan 2010 zijn geweest. Dan was hij dus pas 14 jaar oud.