Hoi Fred101, De CRT leeft waarschijnlijk niet meer? maar een 2010 LED TV dat kan wel, word ook al een oudje!!

Op woensdag 17 april 2024 22:48:24 schreef fred101:
vervangen stond die Panasonic met LEDs er (die was net uit) en ik was zo weg van dat beeld dat ik hem gekocht heb. Dat moet dan volgens jou dan 2010 zijn geweest. Dan was hij dus pas 14 jaar oud.

het was idd 2010 toen Panasonic zijn eerste LED-backlight tv voorstelde. Dat gebeurde samen met de voorstelling van een hele reeks 3D plasma's en camera's tijdens een tweedaagse dealershow in Munchen. (de tweede dag had iedereen een kater :-) )

Op woensdag 17 april 2024 22:56:42 schreef smd:
Hoi Fred101, De CRT leeft waarschijnlijk niet meer? maar een 2010 LED TV dat kan wel, word ook al een oudje!!

heb zelf een led tv uit 2011 van sony, welke ik tot voor 3 jaar terug nog dagelijks gebruikte tot ik een andere kreeg van 4 jaar oud. de tv welke ik had voor die led sony was een 2007 ccfl sony welke ik ook nog heb staan. de rest van de toestellen eens geruimd want had teveel reserve lcd's staan dan weet je dat de huidige toch nooit stuk gaat :)

crt's zijn intussen zeldzaam aan het worden, maar was een tijd terug bij een klant die als huiskamer tv nog een 1996 philips crt had staan. vermoedelijk werd die niet heel veel gebruikt anders was dat ding allang op geweest.

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

led als verlichting ben ik als mee van het oudste tegen gekomen van 2008 en dat was helemaal niks, vieze blauwe kleur met een cri van 3x ruk. pas rond 2012 werd led steeds beter en ging men om met verlichting.

Overigens is het maar de vraag of de CRI al kan tippen aan (CC)FL toen. Ik zoek nog een opvolger voor de niet meer verkochte Philips Graphica 950 (5000K CRI van 93% of zo). Ik ben nog niks tegengekomen. CRI LED haalt max 85 of zo, en zelden in 5000K. Mijn CCFL Bravia's hebben nog altijd de prettigste en meest egale backlight van alle schermen in huis, m.u.v. een wel heel obscuur professioneel NEC GBr LED scherm. Maar inderdaad, een Panasonic Plasma 2008/2009 is onvertroffen.

[Bericht gewijzigd door blanka op (19%)]

Op woensdag 17 april 2024 15:14:54 schreef RAAF12:
Geweldig! Heel erg bedankt!
/ot
Turkentrekker, hihi. Toen kon dat nog....
En Roman Polanski in de jury, pfff die was blijkbaar nog niet aangeklaagd.

Jos Brink over de coaxkabel: 'die voor de warmwaterafvoer'

Toen mocht (kon) Jos Brink zijn assistente (Sandra Reemer ) ook nog gewoon "Kroepoekje" noemen.

Op donderdag 18 april 2024 06:33:16 schreef blanka:
[...]
Overigens is het maar de vraag of de CRI al kan tippen aan (CC)FL toen. Ik zoek nog een opvolger voor de niet meer verkochte Philips Graphica 950 (5000K CRI van 93% of zo). Ik ben nog niks tegengekomen. CRI LED haalt max 85 of zo, en zelden in 5000K.

Ben je zeker dat je CRI bedoelt voor kwaliteitsbeoordeling? Uiteraard moeten de backlight ledjes wel R G B produceren, maar dat kan ook met een "slechte" CRI. Overigens hebben een klassieke beeldbuis en een plasma ook een slechte CRI.. maar is de kleurreproductie wel correct :-)

backlights krijgen net als tl's op einde levensduur dat ze van kleur gaan veranderen. of 1 zijde van de buis geeft steeds minder licht af. heb bij tl's ook al gezien dat er rose licht vanaf kwam. bij ledbuizen op t werk die ik pas verving na een 17K uren was duidelijk de halve ledstrip paars licht aan het afgeven. kleur herkenning was helemaal weg met die buizen, creme of wit zag er hetzelfde uit. dat waren de corepro van philips, de even oude master buizen doen het nog wel goed met al meer dan 20K op de klok. led veroudert ook, temperatuur helpt daar aan mee.

Moderne LED's verkleuren amper ik ben benieuwd hoe lang deze 3 LED Philips meegaat, er zit een zwaar koellichaam op en dat is geen aluminium.

Auto's met LED verlichting hebben ook enorme koelblokken. Laserlichten in auto's zijn er ook maar die units heb ik nog niet in het echt gezien.

Fred101

De reparatie was mijn eerste.

Ik begon met slopen. Jaartje of 14 de werkende zw/tv van Oma opengemaakt om de buizen af te stoffen trok er een pit uit en plaatste die weer terug ging wel een beetje moeilijk. Kast weer dicht hmm, TV deed het niet. Tja was dus die buis verkeerd geplaatst. Daar moet je echt je best voor doen om die in een 9 pin buisvoet te zetten.

- gerommel- please hit del

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (89%)]

Op donderdag 18 april 2024 13:40:32 schreef RAAF12:
Moderne LED's verkleuren amper ik ben benieuwd hoe lang deze 3 LED Philips meegaat, er zit een zwaar koellichaam op en dat is geen aluminium.

Echter de LED's die in de backlight van een TV gebruikt worden kunnen wel degelijk verkleuren. Op het werk hebben we hier in de gangen monitoren hangen met de mededelingen/bedrijfspropaganda die permanent aan staan, en na een jaar of 2 is de backlight van die monitoren erg blauw en ongelijkmatig geworden.

Mijn advies is, ongeacht of het nu een TV met een beeldbuis, LCD scherm met CCFL or LED backlight of OLED scherm betreft, de helderheid niet hoger op te draaien dan noodzakelijk.

Op donderdag 18 april 2024 13:52:10 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Echter de LED's die in de backlight van een TV gebruikt worden kunnen wel degelijk verkleuren. Op het werk hebben we hier in de gangen monitoren hangen met de mededelingen/bedrijfspropaganda die permanent aan staan, en na een jaar of 2 is de backlight van die monitoren erg blauw en ongelijkmatig geworden.

Mijn advies is, ongeacht of het nu een TV met een beeldbuis, LCD scherm met CCFL or LED backlight of OLED scherm betreft, de helderheid niet hoger op te draaien dan noodzakelijk.

dat was vroegah al een van de manieren om een crt oud te laten worden, contrast stuk lager zetten. mn monitoren heb ik ook niet hoger als 30% backlight staan. dat is bij tv's dé reden dat die ledsstrips stukgaan, alles op max licht laten draaien. die strips zijn slecht gekoeld en draaien al over hun max.

Dat lijkt mij zeker een goed idee, bij KTV's en plasma modellen werd er soms, indien mogelijk, een stille fan bijgeplaatst om de levensduur te verlengen. Kaarsen op een TV zetten was ook zoiets, diverse malen het kaarsvet van de achterkap moeten krabben. Maar een kat die sproeit in een TV is een drama, zomaar tien of meer onderdelen vervangen voordat de klacht was verholpen.

Haha! ja IDD de TVs die vol katerzeik zat, maarja, een kat die nu op de TV nog kan zitten is wel een acrobatische kat! Kaarsevet, ja klopt ook ook meegemaakt..

Leds verkleuren wel degelijk!! Ook van auto's raakt de kleur wel weg.

Op donderdag 18 april 2024 06:33:16 schreef blanka:
[...]
Overigens is het maar de vraag of de CRI al kan tippen aan (CC)FL toen. Ik zoek nog een opvolger voor de niet meer verkochte Philips Graphica 950 (5000K CRI van 93% of zo). Ik ben nog niks tegengekomen. CRI LED haalt max 85 of zo, en zelden in 5000K. Mijn CCFL Bravia's hebben nog altijd de prettigste en meest egale backlight van alle schermen in huis, m.u.v. een wel heel obscuur professioneel NEC GBr LED scherm. Maar inderdaad, een Panasonic Plasma 2008/2009 is onvertroffen.

LEDs zelf halen hoge CRI waardes tegenwoordig, maar het is maar de vraag of het nut heeft in een TV.

Ook op 5000K zijn er LEDs met CRI>92 te vinden.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (19%)]

Op donderdag 18 april 2024 06:39:47 schreef bprosman:
[...]
Toen mocht (kon) Jos Brink zijn assistente (Sandra Reemer ) ook nog gewoon "Kroepoekje" noemen.

Haha, ja dat was een vrolijke vrouw ik ben gek op kroepoek! Ik zag trouwens in dat filmpje de Dolly Dots voorbij komen, van die dames kreeg is af en toe hoofdpijn :-)

Op vrijdag 19 april 2024 10:35:18 schreef Benadski:
[...]
LEDs zelf halen hoge CRI waardes tegenwoordig, maar het is maar de vraag of het nut heeft in een TV.

Het lijkt mij dat enkel de delen van het lichtspectrum dat door de RGB filters heen komt relevant is en dat de rest verspilling is.

2000 nits bij de nieuwste TV's
https://www.totaaltv.nl/uitgelegd/wat-is-mla/?referrer=https%3A%2F%2Fw…

1000 nits is al een gruwelijke bak licht in de ogen. Voor rampenfilms en spelfanaten zal dit wel boeiend zijn, ik snap niet dat dit nog mooi gevonden wordt, ik wordt oud :-)

Voor buiten en in zonlicht. Bij 5" en 7" veldmonitoren die je als viewfinder kunt gebruiken is het langzamerhand een beetje standaard aan het worden, ook al gebruikt lang niet iedereen het standje lichtbak.

Een groot dynamisch bereik kan verder ook wel extra details in het beeld naar boven brengen. Meestal bereik je dat door een niet-lineaire EOTF te gebruiken, dus met evenveel beeldinformatie toch een groter bereik en betere details omdat het oog zelf ook niet lineair is.

(Electro Optical Transfer Function, een soort aangepaste gammacurve in dit geval; een gammacurve is een EOTF maar een EOTF is niet altijd een gammacurve)