Zojuist heb ik een tv gekregen met een flikkende backlight.
Ik dacht eerst aan slechte elco's in de voeding.
Er zitten 2 elco's van 450V in het backlight circuit.
Deze heb ik niet liggen, anders had ik ze vervangen.
Maar ze lijken goed te zijn.
Als de tv enige tijd uitstaat dan staat er nog een paar honderd Volt op deze c's.
De backlight leds heb ik aangesloten op een externe voeding, ca 130V.
Dan werkt de tv prima.
Het flikkeren komt soms voor.
Ik ben met de föhn en koudspray bezig geweest maar dit heeft eigenlijk geen effect.
De voeding van de backlight in de tv lijkt een hf achtige spanning te geven. DC wordt geschakeld door een transformatortje.

Heeft iemand enig idee? Of wellicht een schema van de voeding.

Backlight strips raken ten einde, dan komt dit effect wel eens voor..

Ja, dat zou kunnen. Maar met een externe voeding is er geen flikkering.

Hoeveel stroom trekken ze en branden alle LEDs?

Bij 130V is dat ongeveer 180mA.

Ja, alle leds branden en het beeld is helder. Ik denk dat er twee groepen met leds inzitten. Deze staan dan via de voedings connector in serie.

Komt dat overeen met de nominale stroom en spanning die (hopelijk) op de print van de voeding vermeld staat?

Hoi Maarten, bedankt voor het meedenken.
Ik heb deze stroom en spanning gemeten met een externe voeding.
Op de print staat dat er 201V op moet staan maar dat durf ik niet via de externe voeding in te stellen omdat bij 130V het beeld al heel helder is.
In het tv circuit meten lukt niet echt. Er staat een hf achtige spanning op de leds.

Klopt, de spanning op de LEDs is pulserend, maar als je extern voed is het een DC spanning. Dimming word gedaan door pulsbreedte modulatie niet door voltage te regelen, een kip kan het zien, een menselijk oog is te traag. omdat de LEDs dan gaan oscilleren, dan ga je dat zien als flikkeren.

Op zaterdag 20 april 2024 15:01:39 schreef Jelle S:
Hoi Maarten, bedankt voor het meedenken.
Ik heb deze stroom en spanning gemeten met een externe voeding.
Op de print staat dat er 201V op moet staan maar dat durf ik niet via de externe voeding in te stellen omdat bij 130V het beeld al heel helder is.
In het tv circuit meten lukt niet echt. Er staat een hf achtige spanning op de leds.

Staat er geen nominale stroom bij vermeld? 201V is de maximale spanning, er wordt geregeld op stroom.

Er staat bij de 201V 500mA.

Uiteindelijk heb ik het opgelost met een led-driver module van Ali.
Nog geen 4 Euro.
Zelf een beetje aangepast op de juiste stroom.
Het nadeel is dat de backlight niet meer regelbaar is.
En de module is niet gescheiden van het net.
Inmiddels speelt de tv alweer maanden.

Ok, dus toch driver issue.. Galvanisch gescheiden moet je wel voor uitkijken dat je de TV niet onbeheerd op netspanning laat draaien / standby. Als de LED strips doorslaan gaat het als een fakkel branden...