Hallo,
Sinds enige tijd hebben wij op 2 stopcontacten geen spanning meer.
Vandaag ontdekte ik dat de plastiek mantel rond de ader gesmolten is.
De draden zitten in de muur in een plastiek contactdoos en zijn bereikbaar maar er zit geen beweging in om nieuwe kabels te trekken
Is het een optie om over de blote
aders krimpkousen te schuiven of moeten er echt nieuwe kabels in de buizen?

Sowieso is een krimkous geen oplossing, al was het alleen maar omdat als de kabel vastgesmolten is aan de buis je dat ook niet voor elkaar krijgt.

Een relevante vraag is alleen wat er dan gebeurd is. Als de hele kabel gesmolten is, is hij langere tijd overbelast geweest zonder de zekering aan te spreken, dus ik zou eerst de groepenkast openen en het andere eind van de gesmolten kabel vinden. Dat is echt niet gezond.

Eens met kruimel. Dit zijn zeer gevaarlijke situaties die je echt hebben moet. Dit is een krantenkop waard als: Huis afgebrand door kortsluiting.

Alleen is dit dus geen kortsluiting want dan was er wel iets van een zekering of automaat gesprongen.

In dit geval eerst de oorzaak gaan vinden en daarna het probleem verhelpen.

Geen prutsoplossingen met krimpkous maar gewoon nieuwe bedrading van 2,5mm2. Dit omdat het voor een wcd is. En als de pvc buis ook gesmolten mocht zijn. Moet ook die gewoon vervangen worden. De kans is groot dat je buis en draden naar een centraaldoos gaan. Ook die moeten net als de in de centraaldoos zittende lassen geïnspecteerd worden. En de voedende bedrading met buizen die waarschijnlijk uit de meterkast moeten komen mag ook niet vergeten worden.

Of te wel het hele traject van stopcontact naar tussenliggende (centraal)lasdozen en uiteindelijk de meterkast zal nagelopen moeten worden op brand/smeltschade en misschien door de leiding heengeslagen spijkers en schroeven.
Dat de bedrading helemaal vastzit kan alleen als de boel echt helemaal is vastgesmolten en verbrand. Andere oorzaken zijn ergens veel te veel draden in de buis of een spijker door de buis.

Ik heb zoiets 1 keer gezien bij iemand die een vage rubberkabel in zijn muur had zitten in een aanbouw. Op het stopcontact stond een wasmachine, een droger, een oventje en een vriezer. Achteraf dus iets te veel voor het stopcontact en dat rubber kabeltje.

Als ik je verhaal lees ben ik een beetje bang dat het hak en breekwerk gaat worden.

Direct de groep die die kabel voedt afschakelen, en pas weer inschakelen als je die kabel vervangen hebt of geheel hebt nagezien.
Verder ook zien of de zekering/automaat wel in orde is.

Voor zover ik weet zijn dit soort dingen brandoorzaak nummer 1 in Nederland.

plastic rond de ader gesmolten? dicht tegen het wcd aan dat kan door slecht contact van het wcd komen. maar draad geheel slechte isolatie eigenlijk niet, dan heb je ofwel stoffen draad welke je beter vervangt want zeer oud. als 1cm slecht is bij het wcd, dan wcd vervangen en opnieuw strippen en terugzetten. evengoed dan is de vraag waar het foutgaat, las in wcd gaar of ergens een las in een doos gaar, of zelfs in meterkast.

Foto van het gesmolten gebeuren en een van de groepenkast werkt verhelderend.

Op vrijdag 19 april 2024 19:01:35 schreef Geert111:
De draden zitten in de muur in een plastiek contactdoos en zijn bereikbaar maar er zit geen beweging in om nieuwe kabels te trekken

Samen met enkele anderen is dit voor mij een hint dat de draden inderdaad overbelast zijn geweest en dus niet alleen bij het stopcontact bloot liggen, maar verderop ook.

Als de isolerende plasticlaag gesmolten is, dan weet je niet of de isolatie nog goed functioneerd. Mogelijk zitten de draden zo dat ze BIJNA contact maken, maar door uitzetting van de zomer zo dicth bij mekaar komen dat er vonken gaan overslaan en brand ontstaat. Echt een HEEL onwenselijke situatie.

Op vrijdag 19 april 2024 20:07:08 schreef rew:
[...]Samen met enkele anderen is dit voor mij een hint dat de draden inderdaad overbelast zijn geweest en dus niet alleen bij het stopcontact bloot liggen, maar verderop ook.

Als de isolerende plasticlaag gesmolten is, dan weet je niet of de isolatie nog goed functioneerd. Mogelijk zitten de draden zo dat ze BIJNA contact maken, maar door uitzetting van de zomer zo dicth bij mekaar komen dat er vonken gaan overslaan en brand ontstaat. Echt een HEEL onwenselijke situatie.

plastic rond de ader is gesmolten bij het wcd. als je 1,5mm2 of dikker hebt liggen moet je toch behoorlijk met draadjes in zekeringen hebben lopen spelen om dat te laten verbranden. mij dus zeker niet gezegd dat de draden of kabel verbrand zijn. ik zie de foto's liever gezien de ts uit BE is en daar vaak kabel in de muren word gesmeerd welke dus ook niet eruit te trekken is..

Dank voor de vele antwoorden.
Even nog iets meer uitleg.
Sinds de kinderen het huis uit zijn, wordt deze kamer enkel nog gebruikt als dressing en ook onze hometrainer en een kleine TV staan er.
Dus geen grote verbruikers.
Het probleem is toevallig aan het licht gekomen toen de computer van onze hometrainer het niet meer deed.
Ik ben toen zelfs op zoek gegaan naar een andere adapter :D maar iets later werkte ook de TV niet meer.
Toen heb ik met een spanningstester de beide fasen één voor één aangeraakt en het ledje brandde, dus nog steeds geen argwaan, tot ik er een lamp inplugde en geen licht kreeg.
Wanneer ik het een hele tijd later nog eens probeerde, deed de hometrainer het weer wel maar daarna was het opnieuw gedaan en daarom heb ik vandaag het stopcontact verwijderd en zag ik het probleem in de contactdoos.
In de betreffende kamer zijn er 3 stopcontacten en op eentje is alles oké maar op de 2 andere niet.
Wij hebben de woning laten bouwen in 1977/78 en hebben er geen elektrisch schema van of zelfs geen foto's waar de leidingen liggen.
Door de jaren heen, heb ik wel zelf een opstelling per zekering gemaakt en het vervelende is dat de 3 kamers boven allemaal op de zelfde kring staan, toen was dat in België nog niet beperkt tot 8 (als ik mij niet vergis) stopcontacten per kring.
Ik weet dus helemaal niet of de 2 defecte gevoed worden van de werkende of uit een andere kamer.
In de zekeringenkast is alles oké, niets gesmolten en de zekeringen werken.
Het is heel raar want op die kamers staan echt geen grote verbruikers en als ik naar de schade in de contactdoos kijk, is het duidelijk dat het al lang aan de gang is want het koper ziet er toch ook al aangetast uit.
Ik probeerde een foto te nemen met de flits maar dat geeft geen duidelijk beeld.
Misschien probeer ik het later nog eens met een zaklamp.

Op vrijdag 19 april 2024 21:38:00 schreef Geert111:
Wij hebben de woning laten bouwen in 1977/78 en hebben er geen elektrisch schema van of zelfs geen foto's waar de leidingen liggen.

Elektrisch schema is in België toch verplicht?

Voor verkoop wel, en ook bij een uitbreiding die keuringsonderhevig is. Verder vraagt niemand ernaar. Edit: Kan toch niet zo moeilijk zijn om te achterhalen waar die rotte draden heen gaan. Alle covers van de stopcontacten halen en met perslucht in de buis met gesmolten aders blazen. Daar waar de stofwolk ontstaat komt de draad uit :-)

[Bericht gewijzigd door jerome op (54%)]

Dit zijn de beste foto's die ik zo direct kon nemen.

Dus gesmolten door de overgangsweerstand van de wurgplug. De kans is bijna onbestaand dat de draad zich een eind verder heeft vastgebakken in de pijp. Zal enkel vooraan zijn, en dat is los te wrikken. Bij overbelasting zouden zowel N als L heet zijn gestookt en moeten er sporen van hitte te zien zijn in het voorgaande stopcontact tot de meterkast.

Wat op de foto niet zichtbaar is, is dat de 3 gesmolten mantels in dezelfde draaidop (voorganger van de Wago) zitten en gelukkig geen contact maken met de andere fase.
Ik bekijk morgen of ik de draden uit de gesmolten draaidop kan krijgen, waar ze vandaan komen en of ik de draden uit de buis krijg. Als dit niet lukt dan zit er niets anders op dan de draden met gesmolten mantel inkorten tot aan de gave isolatie. Daar kan ik de draden verder verlengen met echte wago's. Dit is natuurlijk knoeien maar we zien morgen wel.

Als je de draden niet uit de lasdop hebt gehaald, hoe weet je dan dat er geen beweging in zat? Die draden gaan natuurlijk niet allemaal naar dezelfde bestemming... Klinkt als een situatie waar iemand even voor langs moet laten komen.

Sowieso moet je bij reparatie die draadeinden afknippen, dat kan je in geen geval laten zitten. Verder zou ik nu Wago-klemmen gebruiken, dat doe je minder snel mis. Die wokkels draaien gaat veel makkelijker mis.

Toch blijft het gek dat dit gebeurt zonder grote gebruikers, er zal hier zeker even langs de andere punten gegaan moeten worden, en als de elektricien er toch is kan je er ook wel twee groepen bij laten zetten.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (30%)]

Daar heeft geheid wel een grote verbruiker opgezeten.

Dit soort draaidoppen, model Jasper, is een beetje de bouwmarktdop onder de draaidoppen. Net zoals bouwmarktsteekdoppen rotter waren dan de oude grijze Wago's, waren Jaspers een stuk rotter dan bijvoorbeeld Conexen.

Een moderne Wago met heveltjes kan prima, maar de draden zullen fors ingekort moeten worden of toch gewoon vervangen.

Zo een verbinding moet ook goed bijeen zijn gedraaid om mee te beginnen, wat je makkelijker mis doet dan het lijkt. Zo een lasdop zorgt, in tegenstelling tot een Wago-klem, niet voor de elektrische integriteit van de verbinding, alleen voor isolatie. Dit is sowieso een fout of minstens slordigheid geweest van de persoon die dit heeft geïnstalleerd.

Op vrijdag 19 april 2024 23:00:17 schreef Kruimel:
Toch blijft het gek dat dit gebeurt zonder grote gebruikers, er zal hier zeker even langs de andere punten gegaan moeten worden, en als de elektricien er toch is kan je er ook wel twee groepen bij laten zetten.

Of heeft er op dat andere uitgevallen stopcontact zware verbruikers gezeten?
Wellicht heeft er in de winter een straalkacheltje staan werken, of een strijkijzer...?

Dat lijkt me zo goed als gegarandeerd. Zonder belasting maakt overgangsweerstand niet zoveel uit. De gebruiker zal het waarschijnlijk ook wel geroken hebben maar wellicht aan het apparaat toegeschreven hebben.

Op vrijdag 19 april 2024 23:31:33 schreef Kruimel:
Zo een verbinding moet ook goed bijeen zijn gedraaid om mee te beginnen, wat je makkelijker mis doet dan het lijkt. Zo een lasdop zorgt, in tegenstelling tot een Wago-klem, niet voor de elektrische integriteit van de verbinding, alleen voor isolatie. Dit is sowieso een fout of minstens slordigheid geweest van de persoon die dit heeft geïnstalleerd.

Wago-klemmen en Jaspers nodigen uit tot slordig installeren (bij Jaspers is zelfs gezegd dat je de draden niet hoeft te twisten - dat haalt je de koekoek) en een grijze Wago of bouwmarktsteekdop zorgt niet voor mechanische integriteit (een scheve draad geeft hetzelfde krokante resultaat als de draaidop bij de TS). Een Conex zorgt in principe zowel voor mechanische als electrische integriteit, maar dat je de las kunt inspecteren is daar ook erg belangrijk.

Maargoed, dat is de aloude lasdoppendiscussie. Onder de streep is vakmanschap bij het installeren gewoon erg belangrijk ongeacht de dop.

dit dacht ik al, alleen stukje rond de slechte las is verbrand, rest niet. probeer gewoon met een punttang de draad zover mogelijk naar buiten te halen. heb je dan nog ruimte om een wago erop te steken met goede isolatie hoeft er geen nieuwe draad in.

die is HEEEEEL heet geweest aan het kleur van het koper te zien, zo zag mijn oude soldeerbout er ook uit waar geen soldeer zat.

zowieso de draden een stuk afknippen, het voorste is niet echt bruikbaar.
die dat echt gesmolten zijn, moet je wat gaan uittrekken, en anders in de muur gaan kappen om dat stuk draad te verlengen (zet bv 2 stopcontacten boven elkaar, heb je weer 6cm extra om deftig af te werken. ik zie de kabels omhoog gaan, dus naar boven wat uitkappen om 2 stopcontacten te kunnen monteren)

ik zie ook een 4tal draden komen.
kan je de betreffende zekering afzetten en dan eens kijken in huis wat allemaal NIET meer werkt. lampen en stopcontacten.
mijn oud huis heeft 22 !!! aftakpunten op 1 kring.
alles van kelder tot de zolder, stopcontacten, verlichting, bel... zitten op die ene groep.
je kan dan wel zeggen dat je in die kamers niet verbruikt, maar als die draad weer omlaag gaat naar pakweg de keuken, loopt er wel veel stroom

schema maken begint met:
1) zekering afzetten
2) in het huis alles aflopen en noteren wat niet meer werkt. (zekering woonkamer hoek, lamp gang, lamp wc....
3) nadat je alles hebt, uittekenen op 1draad schema.
4) grondplan maken van je huis en aanduiden waar elk stopcontact zit. geef dat een nr van de zekering.
bv zekering A, dan noem je de stopcontacten A1-A2-A3...
5 stopcontacten op plan, moeten er 5 op het schema staan.

deze dingen zijn PERFECT zelf te doen. heb je een stopcontact op plan die na alle zekeringen niet benoemt werd, dan steek je daar een lamp in, laat je vrouw er naar kijken en roepen als de lamp uit gaan.
jij zet zekering per zekering af en luistert naar het getier van de vrouw :-)

voorbeeld:

de verbindingen tussen de stopcontacten moet je enkel tekenen als je weet dat die draad daar zo loopt. ik wist het bij bovenstaande omdat ik de bovenverdiep herbekabelt had.

mijn eigen huis heeft dat niet wat weet de kabels niet zitten (de fameuze M groep met 22 aftakkingen staat hier op).

ik teken schemas in zelfstandig bijberoep om verder werken eenvoudig te maken. maar het is perfect zelf te doen hoor

Het lijkt mij dat de draden, zie pijlen, een xmvk ( dat heet anders in BE) kabel is.
Die zou best welk eens vast in de stuc kunnen zitten en dan is uittrekken niet mogelijk.
Dan, zoals @fcapri ook al aangeeft uitkappen en een extra lasdoos plaatsen met eventueel een extra wcd.
Kan je nog een betere foto maken?
Is het een 3x 127 volt net omdat TS over 2 fases spreekt?

Op zaterdag 20 april 2024 07:48:36 schreef revado:
Het lijkt mij dat de draden, zie pijlen, een xmvk ( dat heet anders in BE) kabel is.

Dat heet VOB, maar is eigenlijk niet hetzelfde, andere norm. Bovendien gebruikte men in die tijd ook CRVB, dat is vertind koper, rubber, PVC. Lijkt er echter niet op.

Op vrijdag 19 april 2024 21:57:14 schreef Geert111:
Dit zijn de beste foto's die ik zo direct kon nemen.

Lijkt er idd op dat er een slecht contact in die lasdop zat en dus veroorzaakt door plaatselijke opwarming. Dat zie ook veel vaker als een overbelaste kabel. Als je die draden naar buiten trekt zie je waarschijnlijk of die situatie tot in de buis verder loopt.

Op vrijdag 19 april 2024 21:43:11 schreef KlaasZ:
[...]Elektrisch schema is in België toch verplicht?

AREI bestaat pas vanaf 1981. Voordien voerde een persoon van de Intercommunale een summiere keuring uit gebaseerd op het ARAB (Arbeidsveiligheid voor fabrieken) Schema’s bestonden toen nog niet. Verkoop je die woning dan gelden ook afwijkende keuringsregels.

De herstelling is uitgevoerd en alles werkt weer.
@Kruimel: je hebt idd. gelijk 'een slordigheid van de persoon die de lasdop heeft geïnstalleerd'. IT WAS I 8)7
De elektricien had in deze kamer 3 stopcontacten geplaatst: 2 achter het bed en 1 naast de deur.
Toen wij er introkken, bleek dat ons bed iets breder was en de stopcontacten achter het bed zaten wat niet handig was voor de wekkerradio's enz.
Ik heb dat tijdelijk opgevangen met verlengsnoeren maar na verloop van tijd heb ik deze 2 stopcontacten 40cm meer naar buiten geplaatst zodat ze voorbij het bed kwamen.
Toen heb ik met lasdoppen gewerkt, het was niet de eerste keer maar ik ben blijkbaar toch iets te slordig geweest.
Vandaag heb ik de 3 kabels rechts in de wcd 2cm korter gemaakt zodat ze opnieuw netjes geïsoleerd waren en in een wagoklem gestoken.
Gelukkig gebruik altijd de iets diepere wcd zodat ik niet zuinig moet zijn op een stukje draad en alles er toch in kan.
Omdat er bij de 3 verbrande draden echt veel isolatie stuk was en er geen beweging mogelijk was, kon ik de draden niet dicht genoeg bij de intacte isolatie doorknippen want het zou te nipt geweest zijn om ze in een wagoklem te krijgen en daarom heb ik een beetje vals gespeeld.
Ik heb de aders gereinigd met schuurpapier en 3-4 cm voor de goede isolatie doorgeknipt.
Vervolgens heb is toch 4 stukken krimpkous (van klein naar groot) over de afzonderlijke aders geschoven en in een wagoklem gestoken.
De wcd kit ik dicht en er komt nog een dun lage pleister over en daarna behang.
@keebrev: ja, mijn echtgenote heeft jaren geleden af en toe in deze kamer een strijkijzer gebruikt maar dat was dan ook de enige grote verbruiker (niet meer aan gedacht).

Die blauwe lijkt precies CRVB. Wat was de kleur van de koperkern van de onverbrande geleiders. Wit of koperkleur?

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (15%)]