Als je de draden niet uit de lasdop hebt gehaald, hoe weet je dan dat er geen beweging in zat? Die draden gaan natuurlijk niet allemaal naar dezelfde bestemming... Klinkt als een situatie waar iemand even voor langs moet laten komen.
Sowieso moet je bij reparatie die draadeinden afknippen, dat kan je in geen geval laten zitten. Verder zou ik nu Wago-klemmen gebruiken, dat doe je minder snel mis. Die wokkels draaien gaat veel makkelijker mis.
Toch blijft het gek dat dit gebeurt zonder grote gebruikers, er zal hier zeker even langs de andere punten gegaan moeten worden, en als de elektricien er toch is kan je er ook wel twee groepen bij laten zetten.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (30%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Daar heeft geheid wel een grote verbruiker opgezeten.
Dit soort draaidoppen, model Jasper, is een beetje de bouwmarktdop onder de draaidoppen. Net zoals bouwmarktsteekdoppen rotter waren dan de oude grijze Wago's, waren Jaspers een stuk rotter dan bijvoorbeeld Conexen.
Een moderne Wago met heveltjes kan prima, maar de draden zullen fors ingekort moeten worden of toch gewoon vervangen.
Zo een verbinding moet ook goed bijeen zijn gedraaid om mee te beginnen, wat je makkelijker mis doet dan het lijkt. Zo een lasdop zorgt, in tegenstelling tot een Wago-klem, niet voor de elektrische integriteit van de verbinding, alleen voor isolatie. Dit is sowieso een fout of minstens slordigheid geweest van de persoon die dit heeft geïnstalleerd.
Op vrijdag 19 april 2024 23:00:17 schreef Kruimel:
Toch blijft het gek dat dit gebeurt zonder grote gebruikers, er zal hier zeker even langs de andere punten gegaan moeten worden, en als de elektricien er toch is kan je er ook wel twee groepen bij laten zetten.
Of heeft er op dat andere uitgevallen stopcontact zware verbruikers gezeten?
Wellicht heeft er in de winter een straalkacheltje staan werken, of een strijkijzer...?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat lijkt me zo goed als gegarandeerd. Zonder belasting maakt overgangsweerstand niet zoveel uit. De gebruiker zal het waarschijnlijk ook wel geroken hebben maar wellicht aan het apparaat toegeschreven hebben.
Op vrijdag 19 april 2024 23:31:33 schreef Kruimel:
Zo een verbinding moet ook goed bijeen zijn gedraaid om mee te beginnen, wat je makkelijker mis doet dan het lijkt. Zo een lasdop zorgt, in tegenstelling tot een Wago-klem, niet voor de elektrische integriteit van de verbinding, alleen voor isolatie. Dit is sowieso een fout of minstens slordigheid geweest van de persoon die dit heeft geïnstalleerd.
Wago-klemmen en Jaspers nodigen uit tot slordig installeren (bij Jaspers is zelfs gezegd dat je de draden niet hoeft te twisten - dat haalt je de koekoek) en een grijze Wago of bouwmarktsteekdop zorgt niet voor mechanische integriteit (een scheve draad geeft hetzelfde krokante resultaat als de draaidop bij de TS). Een Conex zorgt in principe zowel voor mechanische als electrische integriteit, maar dat je de las kunt inspecteren is daar ook erg belangrijk.
Maargoed, dat is de aloude lasdoppendiscussie. Onder de streep is vakmanschap bij het installeren gewoon erg belangrijk ongeacht de dop.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit dacht ik al, alleen stukje rond de slechte las is verbrand, rest niet. probeer gewoon met een punttang de draad zover mogelijk naar buiten te halen. heb je dan nog ruimte om een wago erop te steken met goede isolatie hoeft er geen nieuwe draad in.
die is HEEEEEL heet geweest aan het kleur van het koper te zien, zo zag mijn oude soldeerbout er ook uit waar geen soldeer zat.
zowieso de draden een stuk afknippen, het voorste is niet echt bruikbaar.
die dat echt gesmolten zijn, moet je wat gaan uittrekken, en anders in de muur gaan kappen om dat stuk draad te verlengen (zet bv 2 stopcontacten boven elkaar, heb je weer 6cm extra om deftig af te werken. ik zie de kabels omhoog gaan, dus naar boven wat uitkappen om 2 stopcontacten te kunnen monteren)
ik zie ook een 4tal draden komen.
kan je de betreffende zekering afzetten en dan eens kijken in huis wat allemaal NIET meer werkt. lampen en stopcontacten.
mijn oud huis heeft 22 !!! aftakpunten op 1 kring.
alles van kelder tot de zolder, stopcontacten, verlichting, bel... zitten op die ene groep.
je kan dan wel zeggen dat je in die kamers niet verbruikt, maar als die draad weer omlaag gaat naar pakweg de keuken, loopt er wel veel stroom
schema maken begint met:
1) zekering afzetten
2) in het huis alles aflopen en noteren wat niet meer werkt. (zekering woonkamer hoek, lamp gang, lamp wc....
3) nadat je alles hebt, uittekenen op 1draad schema.
4) grondplan maken van je huis en aanduiden waar elk stopcontact zit. geef dat een nr van de zekering.
bv zekering A, dan noem je de stopcontacten A1-A2-A3...
5 stopcontacten op plan, moeten er 5 op het schema staan.
deze dingen zijn PERFECT zelf te doen. heb je een stopcontact op plan die na alle zekeringen niet benoemt werd, dan steek je daar een lamp in, laat je vrouw er naar kijken en roepen als de lamp uit gaan.
jij zet zekering per zekering af en luistert naar het getier van de vrouw 
voorbeeld:
de verbindingen tussen de stopcontacten moet je enkel tekenen als je weet dat die draad daar zo loopt. ik wist het bij bovenstaande omdat ik de bovenverdiep herbekabelt had.
mijn eigen huis heeft dat niet wat weet de kabels niet zitten (de fameuze M groep met 22 aftakkingen staat hier op).
ik teken schemas in zelfstandig bijberoep om verder werken eenvoudig te maken. maar het is perfect zelf te doen hoor
Het lijkt mij dat de draden, zie pijlen, een xmvk ( dat heet anders in BE) kabel is.
Die zou best welk eens vast in de stuc kunnen zitten en dan is uittrekken niet mogelijk.
Dan, zoals @fcapri ook al aangeeft uitkappen en een extra lasdoos plaatsen met eventueel een extra wcd.
Kan je nog een betere foto maken?
Is het een 3x 127 volt net omdat TS over 2 fases spreekt?
Op zaterdag 20 april 2024 07:48:36 schreef revado:
Het lijkt mij dat de draden, zie pijlen, een xmvk ( dat heet anders in BE) kabel is.
Dat heet VOB, maar is eigenlijk niet hetzelfde, andere norm. Bovendien gebruikte men in die tijd ook CRVB, dat is vertind koper, rubber, PVC. Lijkt er echter niet op.
Op vrijdag 19 april 2024 21:57:14 schreef Geert111:
Dit zijn de beste foto's die ik zo direct kon nemen.
Lijkt er idd op dat er een slecht contact in die lasdop zat en dus veroorzaakt door plaatselijke opwarming. Dat zie ook veel vaker als een overbelaste kabel. Als je die draden naar buiten trekt zie je waarschijnlijk of die situatie tot in de buis verder loopt.
Op vrijdag 19 april 2024 21:43:11 schreef KlaasZ:
[...]Elektrisch schema is in België toch verplicht?
AREI bestaat pas vanaf 1981. Voordien voerde een persoon van de Intercommunale een summiere keuring uit gebaseerd op het ARAB (Arbeidsveiligheid voor fabrieken) Schema’s bestonden toen nog niet. Verkoop je die woning dan gelden ook afwijkende keuringsregels.
Geert111
Golden Member
De herstelling is uitgevoerd en alles werkt weer.
@Kruimel: je hebt idd. gelijk 'een slordigheid van de persoon die de lasdop heeft geïnstalleerd'. IT WAS I 
De elektricien had in deze kamer 3 stopcontacten geplaatst: 2 achter het bed en 1 naast de deur.
Toen wij er introkken, bleek dat ons bed iets breder was en de stopcontacten achter het bed zaten wat niet handig was voor de wekkerradio's enz.
Ik heb dat tijdelijk opgevangen met verlengsnoeren maar na verloop van tijd heb ik deze 2 stopcontacten 40cm meer naar buiten geplaatst zodat ze voorbij het bed kwamen.
Toen heb ik met lasdoppen gewerkt, het was niet de eerste keer maar ik ben blijkbaar toch iets te slordig geweest.
Vandaag heb ik de 3 kabels rechts in de wcd 2cm korter gemaakt zodat ze opnieuw netjes geïsoleerd waren en in een wagoklem gestoken.
Gelukkig gebruik altijd de iets diepere wcd zodat ik niet zuinig moet zijn op een stukje draad en alles er toch in kan.
Omdat er bij de 3 verbrande draden echt veel isolatie stuk was en er geen beweging mogelijk was, kon ik de draden niet dicht genoeg bij de intacte isolatie doorknippen want het zou te nipt geweest zijn om ze in een wagoklem te krijgen en daarom heb ik een beetje vals gespeeld.
Ik heb de aders gereinigd met schuurpapier en 3-4 cm voor de goede isolatie doorgeknipt.
Vervolgens heb is toch 4 stukken krimpkous (van klein naar groot) over de afzonderlijke aders geschoven en in een wagoklem gestoken.
De wcd kit ik dicht en er komt nog een dun lage pleister over en daarna behang.
@keebrev: ja, mijn echtgenote heeft jaren geleden af en toe in deze kamer een strijkijzer gebruikt maar dat was dan ook de enige grote verbruiker (niet meer aan gedacht).
Die blauwe lijkt precies CRVB. Wat was de kleur van de koperkern van de onverbrande geleiders. Wit of koperkleur?
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (15%)]
misschien documenteren, als er ooit (10jaar) achter gezocht wordt, dat er ergens een spoor is dat er achter de plaaster nog een aansluitdoos zit
tijd voor eens een schema te tekenen zou ik zeggen
mvdk
Golden Member
Een lasdoos wegsmeren?
Dat is een grotere doodzonde dan een slechte las.
Een slechte las is een foutje. Een lasdoos wegsmeren of wegtimmeren is opzettelijk. Is erger.
Thevel
Golden Member
Een lasdoos wegsmeren of wegtimmeren is opzettelijk. Is erger.
Dat was vroeger heel normaal, werd vaak gedaan.
Pijpen en lasdoosjes waren toen nog van ijzer maar waren vaak eenvoudig terug te vinden door te kloppen op het stucwerk of met een metaaldetector.
Er werd vroeger ook nog wel eens gebruik gemaakt van T-stukjes (je had ze ook met een heel klein dekseltje) en die werden gewoon ingemetseld.
[Bericht gewijzigd door Thevel op (21%)]
Geert111
Golden Member
@New Beetle: klopt, die blauwe moet ik nog verwijderen en vervangen maar hij gaat naar het verplaatste stopcontact en dit zit nu tussen de muur en een grote zware kast.
Waar ik die draad destijds gehaald heb, weet ik niet. Het is een oude want onder de blauwe mantel zit nog een bruin/rode rubberen isolatie rond de kern (ik heb niet op de kleur gelet maar kan wit zijn).
Er is slechts 9cm tussen muur en kast; ik moet nog een korte schroevendraaier kopen en dan kan ik dit aanpassen maar aangezien dat stopcontact niet gebruikt wordt, is er geen haast bij tenzij moeder de vrouw anders beslist. 
@facpri: zal ik zeker doen, het zijn eigenlijk de enige 2 verborgen wcd's.
Onze zoon is een EPC-deskundige en hij heeft een tekenprogramma waarmee hij of ik dit zou kunnen doen.
@mvdk: prima idee, ik heb nog 2 afdekkapjes van Niko, ik zal die er op plaatsen, zeker is zeker!
@Thevel: ik heb de positie ook gevonden door op de muur te tikken.
testman
eigenlijk dient er een blindplaatje opgezet te worden idd. maar kun je nagaan hoe gammel die las al ~40 jaar was als daar nooit meer als een schemerlamp en wekker opgezeten heeft. tenzij het wcd langs de deur ook voor de stofzuiger was..
heb ook eens zo'n storing gehad bij een woningbouwhuisje, zolder had geen voeding meer. uit een klein gaatje in de stuc kwam een raar zwart streepje waar dus een doos weggesmeerd zat met eenzelfde gare las erin.
Op zaterdag 20 april 2024 21:15:46 schreef Geert111:
@New Beetle:
Waar ik die draad destijds gehaald heb, weet ik niet. Het is een oude want onder de blauwe mantel zit nog een bruin/rode rubberen isolatie rond de kern (ik heb niet op de kleur gelet maar kan wit zijn).
Dat is dan idd CRVB draad.
Geert111
Golden Member
ja, vroeger heeft ze heel uitzonderlijk eens op die kamer gestreken maar altijd vanaf het stopcontact aan de deur en natuurlijk ook wel gestofzuigd met een Miele S444i (1200-1600W) of een Dyson met accu.
Het rare is dat dit stopcontact altijd is blijven werken en er geen enkel probleem zichtbaar is.
Als ik hier klaar mee ben zal ik toch eens doen wat Jerome voorstelde met perslucht in de buis blazen en horen/voelen waar het uitkomt want nu heb ik totaal geen idee hoe de wcd's verbonden zijn.
Sommige stopcontacten zitten zelfs achter aan elkaar gekoppelde kasten, begin daar maar eens aan. 
Op zaterdag 20 april 2024 21:10:14 schreef mvdk:
Een lasdoos wegsmeren?
Dat is een grotere doodzonde dan een slechte las.
In mijn woning heb ik een lasdoos gevonden die weggetegeld was, achter twee lagen tegels. Die heb ik uitgehakt en weer toegankelijk gemaakt.
Op zaterdag 20 april 2024 21:48:25 schreef Geert111:
Als ik hier klaar mee ben zal ik toch eens doen wat Jerome voorstelde met perslucht in de buis blazen en horen/voelen waar het uitkomt want nu heb ik totaal geen idee hoe de wcd's verbonden zijn.
Ik heb bij mij het hele huis geïnventariseerd door een trekveer in elke buis te steken en kijken waar hij weer tevoorschijn kwam.
Zo ontdekte ik ook die weggetegelde doos, daar wilde de trekveer niet verder.
benleentje
Golden Member
Het rare is dat dit stopcontact altijd is blijven werken en er geen enkel probleem zichtbaar is.
De opbouw van de installatie en de materialen die je daarvoor gebruikt zijn zo gekozen dat niet elk klein foutje meteen brand gevaar of problemen oplevert. Zo is het materiaal van lasdoppen en kabels gemaakts van PVC en dat is een vlam dovend materiaal. En de lasdop hoewel die half gesmolten is maak nog wel contact.
Dat het vlam dovend is zie je wel het smelt wel en het blakert zwart maar meer ook niet. Dus 1 enkel lasdop die weer in een doos zit zal dan niet tot brand lijden. Je mag bv een open stopcontact niet direct op en houten muur bevestigen daar moet dan een bodemplaat onder.
testman
Op zaterdag 20 april 2024 23:07:45 schreef KlaasZ:
[...]In mijn woning heb ik een lasdoos gevonden die weggetegeld was, achter twee lagen tegels. Die heb ik uitgehakt en weer toegankelijk gemaakt.
moet nog een keer de tikveer lenen voor 1 doos die onbereikbaar op een rotplek achter tegels zit.
Geert111
Golden Member
Vandaag heb ik een paar zaken opnieuw gedaan, ook de opmerking van New Beetle heb ik aangepakt en deze 4 oude kabels vervangen door nieuwe.
Het was wel heel moeilijk om het stopcontact tussen muur en kast uit te bouwen maar alles werkt weer prima.
Het blijft wel nog raar dat in de wcd met de verbrande kabels 2 buizen met elk 3 draden aan de bovenkant binnen komen en bij de wcd aan de deur de buis aan de onderkant zit.
Het lijkt er op dat beide niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn of die 2 buizen moeten een grote bocht naar beneden maken en er daarom geen beweging in komt.
Misschien doe ik later toch de test met perslucht.
[Bericht gewijzigd door Geert111 op (44%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Wat ook voor komt is dat linkshandige hobbyisten van nature de lassen linksom in elkaar draaien, en dan de lasdop rechtsom er op draaien zodat de las weer wat los komt.
Geert111
Golden Member
Ik ben linkshandig maar op school werd er destijds alles aan gedaan om rechtshandig te schrijven en dit is het enige wat ik linkshandig niet meer kan. Voor de rest klus ik vooral met de linker hand en als deze moe is dan met de rechter. 
Het is lang geleden dat ik die draaidoppen geplaatst heb maar wanneer ik nu de beweging maak, voelt het met rechts beter aan. Geen idee dus hoe ik het toen deed.
testman
draaidoppen zijn pokkedingen om te maken op een krappe plek als in een doosje, en dan ook nog eens is wat ervaring met die doppen wel zo handig. anders kun je net als nu gewoon steekdoppen nemen, zitten er sneller op ook.