Goedendag,

Onlangs heb ik een explosievrij TL armatuur gekocht die ik om wil bouwen naar LED (dat gaat wel lukken). Ik ben bekend met de werking van een TL circuit, maar nu stuit ik op een onderdeel dat mij niet bekend is binnen een regulier TL circuit.

Het gaat om een EOW TGL28164 armatuur, dit is een armatuur met twee TL-buizen. Aan een zijde zitten de VSA's en de condensatoren. Aan de andere zijde zit de starter, maar ook twee buisjes waar mijn vraag over gaat. Wat zijn dit voor buisjes en welke functie hebben ze? Per TL-buis zitten er twee nabij de starter (zie bijgevoegde foto's) met opschrift "350V 2A = C".

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Op zondag 21 april 2024 11:19:42 schreef o00r:
Goedendag,

Onlangs heb ik een explosievrij TL armatuur gekocht die ik om wil bouwen naar LED (dat gaat wel lukken).

????? Had je niet beter meteen een explosievrij led ding kunnen kopen? Als je nu een explosievrij apparaat hebt, heb je dat straks na jouw ombouw niet meer. Geen verzekeringsbedrijf zal na een calamiteit ook maar iets vergoeden. Zelfs als jouw apparaat helemaal niets met de calamiteit te maken heeft gehad.

Ik denk niet dat het explosievrij houden van het armatuur het hoofddoel is, maar het om het industriële uiterlijk gaat, das nogal een ding tegenwoordig.

@ topicstarter: ik weet niet of het de telefoon is of iets anders tegenwoordig, maar waar we vroeger, toen mensen eigenlijk alleen over digitale camera's beschikten (en de internetsnelheid nog lang niet bij iedereen heel hoog lag) hadden we vaak last van veeel te grote afbeeldingen, maar deze zijn juist weer te klein, wat me meer opvalt de laatste tijd.

Foto's van minstens 1000 x 1000 pixels zijn echt een minimum om iets te kunnen beoordelen, dus nieuwe foto's zijn echt een must ;)

Zijn dat geen reed contacten? die zouden dan voorkomen dat je het armatuur kan inschakelen als de kap er af is.
Er zouden dan magneten in de afdekkap moeten zitten.

[Bericht gewijzigd door bjokal op (20%)]

Bewaar de ballast en de speciale voetjes even voor de mensen die dit soort dingen restaureren in plaats van modificeren.

Een veel voorkomende misvatting is dat explosie veilige bebuizingen helemaal dicht moeten zijn, da's niet juist.
(armatuur in plaatje is IP56, zeker niet 100% dicht)

Een explosieveilige behuizing moet van voldoende dik materiaal zijn, zodat het een explosie buiten of in het apparaat overleeft.
(vonken in het apparaat moeten beperkt blijven tot binnen de behuizing)

Het zegt niets over het eventueel binnendringen van explosieve gassen, stof e.d...

ex de II c t5

d = drukvast
e = mechanisch beschermd tegen onstekingsbronnen, ik vermoed dat de glazen buisjes dit verzorgen.
IIc = gassen

t5 = temperatuurklasse 100 graden

Bedankt voor de snelle reacties!

Het is inderdaad niet de bedoeling om de lamp te gebruiken in een explosiegevaarlijke ruimte, het wordt gewoon een woonkamerlamp met een industrieel uiterlijk.

De aanpassing is niet meer dan alles eruit en de twee contactpunten voorzien van fase- en 0-draad zodat ik er een éénzijdig gevoede dimbare LED-TL in kan doen.

De ballasten en condensators zien er standaard uit, de voetjes heb ik nog wel nodig :)

Excuus dat de plaatjes wat aan de kleine kant zijn, ik wilde het forum niet onnodig belasten, maar ik heb ze in groter formaat opnieuw toegevoegd (maar volgens mij worden ze automatisch verkleind).

Indien de lamp zonder kap niet inschakelbaar is, dan zou ik dat met een standaard magneetje kunnen testen lijkt mij om te zien of ze inwendig contact maken, ga ik proberen, bedankt voor de tip alvast!

Kan je ook eens een foto van de binnenkant van de deksel maken?
Het is volgens mij inderdaad beveiliging bij opendraaien ,de spanning schakelt dan af bij moderne Ex armaturen is dit ook alleen dan een vonk dichte schakelaar en hier zo te zien reedschakelaars.

Gr.F_S

Ja dat moet het zijn!

In de kap (zie foto) zitten twee ronde magneten (boven en onder de veer tegen de kap). Daarmee lijkt de functie duidelijk, bij een dichte kap is er een stroomkring, misschien leuk om deze feature te behouden in de nieuwe schakeling, al vraagt dat wat meer aanpassingen.

Bedankt voor jullie snelle bijdrage(n)!

IK heb in het verleden heel wat TLX armaturen en buizen gemonteerd en vervangen, maar dat waren buizen met aan beide zijden 1 pen en een srip aan de binnenzijde net als bij de tlM en de TLS waar de strip aan de buitenkant zit. Deze arm zat ook geen starter in.
Er moest eerst gemeten worden of de arm veilig geopend konden worden.

Op zondag 21 april 2024 15:33:41 schreef Hunebedbouwer:
IK heb in het verleden heel wat TLX armaturen en buizen gemonteerd en vervangen, maar dat waren buizen met aan beide zijden 1 pen en een srip aan de binnenzijde net als bij de tlM en de TLS waar de strip aan de buitenkant zit. Deze arm zat ook geen starter in.
Er moest eerst gemeten worden of de arm veilig geopend konden worden.

Klopt, in een explosieveilig armatuur zit eigenlijk altijd een TL-X.
Die is eigenlijk het zelfde als een tl-s vroeger met zo'n zwart blokje met een enkel contactje aan beide kanten en een hulpelectrode in de hele buis.
Die heeft alleen een ballast in serie en geen starter.
Zaten vroeger ook in benzinepompen.

Wat het armatuur van TS betreft, dat kan uit bv een spuitcabine komen, daar die zijn wel gesloten maar niet explosieveilig volgens norm ATEX ( vroeger ATEX 95). En daar zit nooit een starter in zover ik weet.
Sloop de ballast en starter er uit, verbind beiden door ( zet niet alleen spanning op een voetje aan een kant, dan knalt de boel als je de buis ooit omdraait...)en zet er gewoon een led buis in.

De reedcontacten maken de lamp spanningsloos zodra je de dop eraf draait.
Zo kun je geen vonk maken en geen explosie veroorzaken wanneer je erin gaat werken.

Explosievast in nooit hermetisch dicht.
De druk van een explosie moet eruit kunnen.
Anders vliegt de behuizing je om de oren.

Het volume van een behuizing moet maximaal worden benut.
Zo minimaliseer je de drukgolf bij een explosie in de kast.

De oppervlakte van de sluitvlakken voor deksels en deuren moet zodanig groot zijn en de speling max 1/10mm zodat de hete ontsnappende gassen bij een explosie in de behuizing zodanig worden gekoeld dat ze eventueel gas buiten de behuizing niet kunnen ontsteken.

Alle bouten in deuren/deksels.
Minimun 5 toeren ingedraaid en aangetrokken.
Handvast of 1 ontbrekende bout = jammer en helaas.

De ontsnappende gassen langs de sluitvlakken bij een explosie in een behuizing blazen harder dan de wildste kat in het nauw.

@revado, Dat in Ex armaturen altijd TL-X lampen zitten is niet helemaal waar, wij hadden duizenden armaturen met normale tl buizen alleen meestal wel long life.
Die armaturen hebben explosieveilige elektronische ballasten.

Het armatuur van TS is/was wel degelijk Ex staat er op Ex-de maar in de productietijd hiervan bestond atex nog niet.
Die starter kan wel omdat het een Exde behuizing is.

Gr.F_S

Op zondag 21 april 2024 16:52:12 schreef F_S:
@revado, Dat in Ex armaturen altijd TL-X lampen zitten is niet helemaal waar, wij hadden duizenden armaturen met normale tl buizen alleen meestal wel long life.

Die armaturen hebben explosieveilige elektronische ballasten.

Gr.F_S

Met een evsa kan natuurlijk ook met "gewone buizen" maar een starter heb ik nog nooit gezien in een explosieveilig armatuur.
De gene die ik ken zijn al wel wat ouder.

@OXO, Prima verwoord!
Ik ken deze armaturen ook alleen maar met driehoek of vierkant sleutel op de bouten.

Het armatuur lijkt verder behoorlijk dicht. De vsa en condensators zitten een dikwandige metalen buis met twee grote schroefsluitingen die apart geborgd zijn met een inbus. De buizen zelf gaan in allebei in een aparte dikwandige buis van borosilicaat. Deze glazen buizen zitten gekit in beide uiteinden. Het andere uiteinde bevat twee schroefdoppen (met magneten ;) ) ook weer geborgd met een klepje en inbus. Vanaf deze kant kunnen de starten en buis vervangen worden. De schroefsluitingen zijn voorzien van rubber ringen. Waterdicht zal het niet zijn, maar toch wel aardig afgesloten. Lamp komt uit een collectie new old stock, het lijkt de oorspronkelijke configuratie. Aan de ene kant wel jammer om hem om te bouwen. Maar ik denk dat hij teveel licht geeft op deze manier en tl dimmen is voor zover ik weet niet bevoordelijk voor de levensduur van de schakeling.. en geeft waarschijnlijk ook niet hetgewenste effect

Oostduitse degelijkheid.

Waar in de schakeling zitten die buisjes? Misschien zijn het zekeringen, of misschien rietcontacten die de boel onderbreken als de behuizing open is?

EDIT: mosterd na de maaltijd... Maar mooi spul! Zulke zware rietcontacten zijn ook vrij zeldzaam.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]

het zijn reedcontacten, zie de magneten maar die tegen de veer in de kap zitten.

TL-X in die armaturen is gebruikelijk, maar ook gewone TL-D buizen kwam je wel tegen. vaak wel starterloos idd.

ken mensen die ook dergelijke armaturen boven de tafel in huis hebben hangen, als dat armatuur naar beneden komt dan kan de tafel weg wrs, die zijn zwaar, oud pools industieel spul..

Op zondag 21 april 2024 11:29:53 schreef Ex-fietser: Geen verzekeringsbedrijf zal na een calamiteit ook maar iets vergoeden. Zelfs als jouw apparaat helemaal niets met de calamiteit te maken heeft gehad.

Jawel, een verzekering betaald gewoon uit. Pas als ze kunnen aantonen dat een calamiteit door knutselwerk is veroorzaakt hebben ze verhaalrecht.

Op zondag 21 april 2024 16:04:51 schreef revado:...volgens norm ATEX ( vroeger ATEX 95).

Kleine correctie: ATEX is niet een norm maar een richtlijn. Nogal een verschil.

22kg zie ik op het typeplaatje staan, dus die tafel moet inderdaad geen bordkartonnen ding zijn.

Nog een opmerking voor de TS: De nummers die met TGL beginnen zijn de normen waaraan het armatuur voldoet. Het echte typenummer zal wel een van de nummers op de bovenste regel zijn.

Overigens is de aanwezigheid van deze TGL nummers de reden dat ik over Oost-Duitsland begon, dat was hun tegenhanger van het West-Duitse DIN.

Ik verwacht dat de fabrikant EOW ook Oost-Duits is, maar het klinkt logisch dat dergelijke armaturen ook door Poolse fabrikanten gemaakt werden.

Het is een lamp dus mijn interesse is gewekt om er meer over te vinden :)
Het volgende heb ik gevonden.

Het merk EOW staat voor : Elektroinstallation Oberweimar
Dat bedrijf heeft in de DDR bestaan van 1907 tot 1992.
Ze maakten vooral ATEX armaturen ( inderdaad goed gecorrigeerd door @GJ_ , het is een richtlijn) voor mijnbouw, bunkers en schepen en dergelijke.

Het blijkt een redelijk bekende fabrikant te zijn, de armaturen in diverse soorten en maten worden veel ( en voor veel...) verkocht in de vintage handel.

Hier is er een compleet en brandend te bewonderen.
https://www.vntg.com/75381/tgl-28164-neon-light-by-eow-1970s/

klopt helemaal. Oostduits fabrikaat, deze komt ergens uit Bulgarije heb ik mij laten vertellen. Je vindt ze af en toe nog wel op marktplaats. Ik heb er een tijd naar moeten zoeken maar er zit een verkoper in houtsberg (houtsbergfirst) die er nog een aantal heeft liggen. Licht beschadigd maar wel helemaal nieuw. Zelfs de ophangogen zaten nog in karton gewikkeld in de mainunit. En inderdaad.. niet goedkoop.. maar ik zie het ook als een stukje electronische geschiedenis om het goed te praten voor mezelf haha

Deze van Kokosha, Osaka vind ik ook geweldig:
https://dnhloft.com.tw/cdn/shop/files/4_KOKOSHA_824bcf54-836e-424b-8657-7c9594287ba7.jpg

https://dnhloft.com.tw/en/products/4feet-kokosha

Ze waren ook te zien in de film Poor Things maar dan in een lichtgroene kleur.

@McAwesome,
Ah, dat was je ook al opgevallen, ze hebben daar een paar gruwelijk goede set designers gehad.

Origineel zijn ze allemaal geverfd, deze gepolijste uitvoering is zo nooit verkocht.

zijn de kokers om de buizen heen van glas of kunstof? wrs kunstof, ivm breekbaarheid en gewicht. heb die 50mm heldere buizen onlangs bewaard van een tl5 bak ip67. was niet meer als een heldere pvc buis met 2 riool einddoppen erop met rubber.