ik heb hier een voeding van een samsung ue46es8000 waar van een ic in rook is opgegaan .
het type van de ic is niet meer leesbaar.
betreft ic voor de standby voeding .
iemand een idee welk typenummer deze ic heeft ? en mogelijke oorzaak dat deze kapot is gegaan ?
board nummer is bn4400522bdc
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Goed zoeken in het apparaat: vaak zijn de stukjes (met opdruk) nog wel ergens te vinden...
Anders schema rond het ic optekenen, dat geeft mogelijk info over het type.
Op maandag 22 april 2024 12:22:47 schreef T-sec:
Had je deze service manual al gevonden?
ja , ik kan alleen ics801s er niet in terug vinden , of ik zit er glad overheen te kijken
Op maandag 22 april 2024 12:25:03 schreef Arco:
Goed zoeken in het apparaat: vaak zijn de stukjes (met opdruk) nog wel ergens te vinden...
Anders schema rond het ic optekenen, dat geeft mogelijk info over het type.
de stukjes heb ik gevonden in poederform , daar is niet meer uit te halen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb even zitten bladeren, en een lijst met-onderdelen gevonden. Allemaal 1005 weerstandjes en condensatoren. Ook chips als een 1G17. Maar ik zie niet zomaar dat powersupply ding.
ik heb ook gezocht op het aantal pinnen: 8. Zoek op 8p en je vind chips met 8 pins, 28, 68, tot wel 1188 pins. twee SO-8 (maar dit is DIP-8).
Ik denk dat het powersupply board er als "1 onderdeel" op die lijst staat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In sommige schema's een UC3844, maar dan zou je na moeten lopen of dat klopt qua pinning. (je ziet bijna geen DIP meer in Samsung)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hier heb ik een site gevonden waar ze zo'n bord verkopen, met zoom functie.
Ik kan het nummer net niet goed lezen, iets van A1550 of zo:
https://www.lcd-tv-parts.com/samsung-bn44-00522b-bn4400522b-ue46es8000…
Misschien dat iemand met wat enhancement van het beeld de nummers kan recoveren?
Hier een nog betere foto:
https://i.ebayimg.com/images/g/wcUAAOSwzcpltWB6/s-l1600.png
Op die foto lees ik:
2A1530
SK253 -> is een datum code denk ik
H22B1 of H2281 ?? -> Lijkt ook een code?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (26%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco
Special Member
of je googled op een foto van de voeding met genoeg detail, deze is net leesbaar volgens mij 
/te laat
Arco
Special Member
Er is zelfs nog een datasheet van te vinden...:
henri62
Het laatste character was dus een D en geen nul. De vraag is nu of die chip ergens los te krijgen is.
Electronica archeologie op zijn best 
[Bericht gewijzigd door henri62 op (22%)]
Op maandag 22 april 2024 14:55:22 schreef henri62:
Het laatste character was dus een D en geen nul. De vraag is nu of die chip ergens los te krijgen is.Electronica archeologie op zijn best
Blijkbaar: Hier
Kost bar weinig. Dus bestel een paar om te proberen. Probeer wel eerst de andere defecte delen er uit te halen. Anders sneuvelt hij gelijk weer.
prachtig werk mannen !
nog even een vraag hier over , iemand ervaring met deze ic`s ?
willen deze wel eens spontaan hemelen of door een component rond de ic`?
ik heb globaal even wat zitten meten maar kan geen andere defecte onderdelen vinden in dat gedeelte van het cicuit .
en met globaal bedoel even vlug met een universeel meter ( had weinig tijd )
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als de mosfet in de chip, bijvoorbeeld door een spanningspiek op het net (b.v. een stofzuiger uitgezet veroorzaakt een inductieve piek) daar kan de mosfet in het chipje van sneuvelen. Dat ding wordt dan kortsluiting en even later loopt er een 100A door het chipje. Die 23kW daar wordt ie redelijk snel warm van en dan worden wat processen in gang gezet.... Het resultaat heb je waargenomen.
Lijkt me een aannemelijke hypothese. Vooral wat de oorzaak is van het initieel kapot gaan is "twijfelachtig". Dat ie even VEEL meer dan 1W te verstoken heeft gehad, staat wel vast.
Het is een behoorlijk "alles-in-1". Er zijn dus geen externe mosfets of gate drivers die de "boosdoener" kunnen zijn. De passieve componenten gaan zelden kapot. Maar kijk even wat er in het "deze chip maakt kortsluiting" pad zit, of je daar nog schade kan vinden....
henri62
De optocoupler zou nog defect kunnen zijn. Heb ik ook pas in een voeding gehad, maar die liep toen van 24V naar 45V op. Dat vonden de uitgangs elcos van 35V niet zo fijn.
Op dinsdag 23 april 2024 20:46:18 schreef henri62:
De optocoupler zou nog defect kunnen zijn. Heb ik ook pas in een voeding gehad, maar die liep toen van 24V naar 45V op. Dat vonden de uitgangs elcos van 35V niet zo fijn.
ben aan het meten geweest en er lijkt verder niets kapot te zijn , dus ik denk dat de ic gewoon spontaan is gaan hemelen .
eerst even een paar van die dingen bestellen , dan kijken we wel verder
De ICs sneuvelen wel eens vaker spontaan door spanningspiek, meestal doordat filtering te slecht is van het net...
even een eind update :
ic binnen gekomen en geplaats , tv doet het weer naar behoren .
ic is dus spontaan gaan hemelen
iedereen bedankt voor de hulp