Goedemiddag!
Ik heb een issue met de controls/display van m'n camper. Hij gooit telkens de zekering eruit, wat me natuurlijk aan kortsluiting doet denken.. Ik ben zelf geen expert op dit gebied, en ze zijn niet meer te vinden, dus voor ik 't zelf nog erger maak, ontvang ik graag de mening van experts..
Het gaat hier om de centrale "computer" van een camperbusje uit 1999.
Deze regelt de standkachel, koelkast, en registreert laadstroom/accuvoltage/waterstand etc. Deze zit met een 5A zekering geschakeld, en die tikt ie telkens kapot. Voor zover ik weet gaat de bundel die hierin steekt direct naar achter, maar daar heb ik de elektronica nog niet bekeken, moet ik toegeven.
De "computer" is van Westfalia, typenummer: 62 236 003 of 506 013. Ik krijg van beide geen alternatieven of schema gevonden, helaas..
Ik vond zelf de weerstand en de verbinding in de bijlages een beetje dubieus, maar nogmaals, ik ben geen expert!
Heeft er iemand tips, of adresjes in de omgeving Eindhoven?
[Bericht gewijzigd door xcyclismx op (33%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik denk dat de display niet de oorzaak is, maar de print waar deze print met een kabel weer op aangesloten word. die zit ergens anders. daar kan een uitgang opzitten welke sluiting heeft en zo de boel kortsluit. zoek die controller print eens op, grote print met veel draden erop..
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik ga met testman mee: deze print/printen zijn waarschijnlijk de oorzaak niet, al vind ik die condensator (het is geen weerstand) die tussen de pinnen van de connector zit ook wel wat zo-zo bevestigd. Het is geen ongebruikelijke manier om een foutje in het ontwerp op te lossen, al zou ik dat in automotive-land niet zo oplossen maar gewoon met twee draadjes en de condensator ergens vastlijmen.
Omdat het soms lijkt dat testman niet slaapt en ik voor m'n gevoel niet genoeg kán slapen: over wat voor stromen (en dus zekering) praten we?
EDIT: goede, duidelijke foto's trouwens!
Ik denk ook dat het probleem ergens anders dan in die display zit.
Toch wel vaak problemen met dashboards van auto's tegenwoordig. En niemand die het kan/wil repareren. Een vriend van mij met kennissen in de automobiel/garage wereld heeft er nu al een aantal ter reparatie gehad. De betreffende auto's (audi en Mercedes) waren total loss omdat het vervangen van het dashboard dat volgens de diagnose had moeten gebeuren veel te duur was. Gewoon vijf a zes k euro ofzo exclusief montage.
Die vriend van mij (ook elektronicus) had die dashboards wat eigenlijk een hele grote pcb was in een halfuurtje gerepareerd.
Dat wordt nog een leuke handel voor een techneut die dit soort dingen repareert, daar er nu eigenlijk geen auto's meer gemaakt worden zonder elektronische dashboards.
Mijn oldtimer doet al 62 jaar met z'n stalen dashboard met een paar lampjes en schakelaars er op. Heel veel dingen in moderne auto's zijn een stuk beter dan in de oude auto's maar dit soort dingen kan ik niet echt een verbetering noemen.
De TS moet denk ik een elektronicus in Eindhoven vinden. Reparatie is vaak niet moeilijk. Meestal contactproblemen en gebroken pcb sporen en door trillingen losgebroken smd componenten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien even verduidelijken dat het hier niet gaat over het dashboard van een auto, maar wel over een hulpapparaat in een camper, dat bv. het laden van de woonbatterij regelt - of ik moest me vergissen.
Dat gezegd zijnde snap ook ik niet waarom er daarvoor zo'n veelpoter nodig is, tenzij voor het aansturen van toeters en bellen. In mijn eigen kampeerbus gaat het net zo goed met een handvol relais en zekeringen, en bij wijze van oogsnoep een Chinees volt/amperemetertje.
NB akkoord met @weardguy dat het mooie duidelijke foto's zijn, alleen had ik er graag ook eentje gezien van de front, dat zou kunnen duidelijk maken welke functies er zoal aangeboden worden. Merk en type zouden ook al kunnen helpen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De vraag is ook nog welke zekering er uit gaat.
Als dat de zekering van de walstroom is, begin dan maar bij de acculader.
Een bouwjaar is ook handig. Vroeger gebruikte Westfalia laders (ik meen de PE2169) uit de (voormalige) Philipsfabriek in Waver. Daar zaten helaas Wima MP3 ontstoorcondensatoren in en die konden bijna net zo goed fikken als de beruchte papiercondensatoren van Wima.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Een display gaat je hele net niet plat leggen hoor, wees maar gerust.
En zo een last minute wijziging zie je wel meer, zelfs in hightech apparaten... Das niks nieuws.
Je zit ergens met een verliesstroom en je zal moeten uitzoeken waar de fout ligt aan de hand van een soort waarheidstabel op te maken en te meten.
jerome
Golden Member
Veel te weinig info. Als die zekering bv 2A is zou het door het display kunnen komen en mag de zekering er niet uit gaan als display niet aangesloten is. Een kort gesloten clamp diode om defecte 5V regelaar behoren wel tot mogelijke daders voor het geval de sluiting zit in wat we hier zien.
Op zondag 28 april 2024 11:49:15 schreef Paulinha_B:
Misschien even verduidelijken dat het hier niet gaat over het dashboard van een auto, maar wel over een hulpapparaat in een camper, dat bv. het laden van de woonbatterij regelt - of ik moest me vergissen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik was even op het verkeerde been gezet door de overweldigende hoeveelheid informatie die de TS geeft.
Waar zijn de datasheets, merk type, schema's, en foto's van het complete apparaat. En een goed klacht omschrijving.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hm, de klachtomschrijving is redelijk duidelijk: zekering vliegt er steeds uit. Okee we willen graag weten welke zekering, dat is wel waar.
Maar bovenal ontbreekt het - zoals reeds meermaals aangegeven - aan concrete info. Het is wachten op de topicstarter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tijd terug iets dergelijks gehad met een caravan bedienprint, daar werkte de apparatuur wel op de accu maar niet op de netvoeding. print kwam mijn kant op en daar bleek een diode stuk te zijn welke onderdeel was van de schakeling met de relais die omschakelen van netvoeding naar accuvoeding. uiteraard was dit 2 dagen voor de vakantie van de eigenaar en vind maar eens een print of service voor een oudere caravan op die termijn.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Dat display heet de “Zentralelektronik” en op het VW-busforum kunnen ze je vast gericht helpen. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewforum.php?f=23&sid=593e935cd22…
Goededag allen!
Excuus voor de late reactie en de sumiere informatie in het originele bericht.
Het gaat hier inderdaad om de centrale "computer" van een camperbusje.
Deze regelt de standkachel, koelkast, en registreert laadstroom/accuvoltage/waterstand etc. Deze zit met een 5A zekering geschakeld, en die tikt ie telkens kapot. Voor zover ik weet gaat de bundel die hierin steekt direct naar achter, maar daar heb ik de elektronica nog niet bekeken, moet ik toegeven.
Het gaat overigens over een busje uit 1999, met de elektronica van hetzelfde jaartal. De "computer" is van Westfalia, typenummer: 62 236 003 of 506 013. Ik krijg van beide geen alternatieven of schema gevonden, helaas..
Ik heb het oorspronkelijke bericht ook aangepast, en een foto van het frontje toegevoegd!