1P+N vs 2P + B vs C + extra aardlekschakelaars + fornuisschakelaar

Hallo,

Ik heb een aantal vragen over de indeling van mijn groepenkast. (In antwoorden graag even aangeven op welke vraag (nummer) je antwoord.

1. B vs C
Bovenin heb ik 4 groepen met C karakteristiek (althans, dat denk ik omdat er C16 op staat). Ik begreep dat C eigenlijk alleen voor zwaardere (meer industriele) toepassing nodig zou zijn. Bij mij worden groep 1, 2 en 3 gewoon gebruikt voor verlichting e.d. Groep 4 wel voor wasmachine, maar neem aan dat die normaliter ook op B zit.

2. 1P+N vs 2P
Die bovenste groepen zijn allemaal 1P+N (als ik het goed heb/benoem). Dus fase en nul zijn mechanisch geschakeld.
In onderste groepen zijn allemaal 2P (als ik het goed heb/benoem).
Ik las hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/84082 al e.e.a. over het verschil.
Als ik het goed begrijp is het gebruik van die 2P bij mij overbodig. Kan gewoon 1P+N zijn.

3. extra aardlekschakelaars
Mijn groepen 5 t/m 10 onderin zitten rechtstreeks op de hoofdschakelaar.
Als ik het goed heb zou daar altijd een aardlekschakelaar tussen moeten.
Daarbij gebrijp ik dat er tegenwoordig niet meer dan 4 groepen op 1 aardekschakelaar mogen. Er zouden dus 2 aardlekschakelaars tussen moeten.

3. fornuisschakelaar
Groep 5+6 is voor mijn inductie-kookplaat. Dit zijn nu 2 losse groepen. Zou dat niet een fornuisschakelaar moeten zijn. (Als je nu per ongeluk allen 5 uitschakeld en aan de inductieplaat gaat prutsen kan je alsnog geelectrocuteerd worden.

Ik verneem graag reactie van mensen met meer verstand van zaken dan ik :-). Bij voorbaat dank voor jullie bijdrage!

Grt. Joost

0: Is het in Nederland
00: is het voor een woonhuis

1: Voor woonhuisinstallaties volstaat een B karakteristiek voor algemeen gebruik. Verboden is C niet, maar B is meestal beter.
2: De onderste 4 groepen zijn alle 1P+N, van de bovenste 4 kan ik het zo niet zien. Zowel 1P+N als 2P zijn in NL voor algemeen gebruik in woonhuizen bij gebruik bij 1 Fase + Nul toegstaan. 2P is overdreven maar mag wel.
3:Er mogen 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar (behoudens uitzonderingen)
Het al dan niet toepassen van aardlekschakelaars op de groepen 5 t/m 10 is afhankelijk van je aarding, de toepassing van de groepen en het jaartal van de installatie.
4: (of is dit 3b?). Heel goed, 5+6 zouden mechanisch gekoppeld moeten zijn.

3) Volgens mij is het zo dat tegenwoordig sterk wordt aangeraden om alles achter een aardlek te zetten. In Nederland wordt dan niet "streng" geroepen dat iedereen dat NU moet gaan regelen: Bestaande installaties mogen blijven zoals ze zijn. Soms is het wel "streng" dat bij iedere significante wijziging aan de stoppenkast iets doorgevoerd moet worden.

Ik zou als je er nu toch mee bezig bent gewoon je aan de nieuwe richtlijn proberen te houden: 30mA aardlekautomaten monteren.

Re: 4: Ik ben het helemaal met je eens. Je begrijpt ook de reden. Gewoon doen dus.

@Toet: "beter".... Tja wat is beter? Een beveiliging als een automaat moet in normaal bedrijf niet hinderen en bij een fout snel ingrijpen. Een C is soms nodig omdat een B-karakteristiek wel "hindert".

Het is relatief lastig om een "foutsituatie" te vinden waar de C niet afgaat maar de B wel. Alsin: het normale bedrijf van een zware motor valt daar wel onder, maar dat is geen FOUTsituatie. Maar goed, je kan zeggen: Je wilt zo krap mogelijk dat het niet hindert zekeren, en dan is inderdaad een B datgene wat normaliter niet hindert en wel voldoende beveiliging biedt.

1) Een C karakteristiek verdraagt een wat grotere inschakelstroom. bepaalde apparaten hebben typisch een wat grotere inschakelstroom zoals motoren of dingen met een spoel er in zoals een lasapparaat. Voor motoren wordt zelfs vaak een D karakteristiek toegepast. deze inschakelstroom is vaak minder dan 1 sec. en bij een kortsluiting of andere fout schakelt die C ook wel uit. lekker laten zitten zou ik zeggen.

2) zolang maar beide (fase en nul) maar tegelijk worden afgeschakeld in geval van een fout bij een woonhuis, dan is het goed volgens mij. eenpolig afschakelen is volgen mij in een woonhuis niet toegestaan.

3) wel of geen ALS is afhankelijk van de waarde van de aardverspreidingsweerstand. Maar gezien die (duur) lastig
is om te laten meten en dat ook nog aan verandering onderhevig kan zijn, zou ik voor de eigen veiligheid alles achter ALS zetten.

4)die moeten idd mechanisch aan elkaar verbonden zijn.

Allen,

Dank voor uw reactie. Helder. Ik ga weer verder met vervolgplannen maken.

om eerlijk te zijn, zou ik hier een andere kast toepassen. de automaten bovenin zijn erg oud, wat onderin zit is ook 20+ jaren oud, er zit ook een B20 bij. kastje compleet vervangen want dit is een 90's bijeenraapsel.

Op vrijdag 3 mei 2024 20:35:24 schreef testman:
om eerlijk te zijn, zou ik hier een andere kast toepassen. de automaten bovenin zijn erg oud, wat onderin zit is ook 20+ jaren oud, er zit ook een B20 bij. kastje compleet vervangen want dit is een 90's bijeenraapsel.

OK. Dateert uit 2007. Ga dikke kabel doortrekken naar garage en daar 2e verdeelkast maken. Daar wordt jacuzzi op aangesloten en wil ik zonnepanelen neerleggen. Mogelijk later ook batterij in garage en nog zonnepanelen op woonhuis (hoofd verdeler). Wil alles voorbereiden op 3 fase.

Zat inderdaad te twijfelen om aan te passen of alles opnieuw. Maar zo te lezen: alles opnieuw.

Had die B20 inderdaad ook gezien. Lijkt me idd ook overbodig.

Die(2e hands krijgertje ) jacuzzi is (als ik goed heb) 4kW. Lijkt me flink wat. Bij vorige eigenaar stond ie op 1 groep B16. Twijfel of dat juist/voldoende is. (Is wel gewoon enkele aansluiting bij jacuzzi zelf)

Op vrijdag 3 mei 2024 21:35:04 schreef Zjost:
[...]

OK. Dateert uit 2007. Ga dikke kabel doortrekken naar garage en daar 2e verdeelkast maken. Daar wordt jacuzzi op aangesloten en wil ik zonnepanelen neerleggen. Mogelijk later ook batterij in garage en nog zonnepanelen op woonhuis (hoofd verdeler). Wil alles voorbereiden op 3 fase.

Zat inderdaad te twijfelen om aan te passen of alles opnieuw. Maar zo te lezen: alles opnieuw.

Had die B20 inderdaad ook gezien. Lijkt me idd ook overbodig.

Die(2e hands krijgertje ) jacuzzi is (als ik goed heb) 4kW. Lijkt me flink wat. Bij vorige eigenaar stond ie op 1 groep B16. Twijfel of dat juist/voldoende is. (Is wel gewoon enkele aansluiting bij jacuzzi zelf)

het kan 1 230V groep zijn, maar je hebt ook modellen waar je de verwarming en pompen kunt scheiden en dus 2 groepen neemt, ofwel kookgroep. zeker op 3 fasen voor de verdeling wel zo handig als je straks 3x 25A hebt. als de jacuzzi op 1 groep werkt, gaan doorgaans de pompen niet vol lopen als de verwarming aan staat.

ik zou een 5x6 naar de garage leggen, of een 4x6 ymvk-as als het door de grond gaat. hoewel als je gaat graven zou een rode slang 50mm ook kunnen, dan mag je gewone ymvk gebruiken en kan er nog utp of tyleenslang voor water bij oid.

Op vrijdag 3 mei 2024 21:44:38 schreef testman:
[...]

het kan 1 230V groep zijn, maar je hebt ook modellen waar je de verwarming en pompen kunt scheiden en dus 2 groepen neemt, ofwel kookgroep. zeker op 3 fasen voor de verdeling wel zo handig als je straks 3x 25A hebt. als de jacuzzi op 1 groep werkt, gaan doorgaans de pompen niet vol lopen als de verwarming aan staat.

Alles wijst op 1 groep. Dat is inderdaad mijn vermoeden dat pompen en verwarming niet tegelijk werken. Luxe probleem ;-)

ik zou een 5x6 naar de garage leggen, of een 4x6 ymvk-as als het door de grond gaat. hoewel als je gaat graven zou een rode slang 50mm ook kunnen, dan mag je gewone ymvk gebruiken en kan er nog utp of tyleenslang voor water bij oid.

Moet inderdaad nog utp en tyleenslang heen. Maar tyleenslang misschien al afslag eerder de tuin in. Alles moet door kruipruimte, fundering en klein stukje door de grond. Zal eens nadenken. Maar anders goede optie die rode slang 50mm.

Ik zie trouwens regelmatig dat YMVK-AS met 2 draden, waarbij ijzeren mantel als aarde gebruikt wordt. Is dat normaal??

Ik zie trouwens regelmatig dat YMVK-AS met 2 draden, waarbij ijzeren mantel als aarde gebruikt wordt. Is dat normaal??

Onder de ijzeren mantel zit een litze draad, vertint koper.
Deze wordt als aarddraad gebruikt, en is daar ook voor bedoeld.

Mijn plan is nu om hoofdverdeler geheel te vernieuwen (eventueel met ABB Busboard, dat ziet er handig en eenvoudig uit).

Gewoon allemaal B16 + 1 fornuisgroep netjes verdelen over aardlekschakelaars en 3 fase hoofdschakelaar ter voorbereiding op waarschijnlijke toekomstige 3 fase aansluting. (nu alleen 1 fase op aansluiten).
=> Iemand nog op-/aanmerkingen of tips?

Dan YMVK-AS 5x6mm van hoofdverdeler naar een nieuwe verdeler in garage onder fundering door graven in een mantelbuis. (Afstand van hoofdverdeler tot garage-verdeler is ongeveer 20 meter).
=> Kan ik dan Litze draad gebruiken als aarde? Of moet ik toch overwegen om nieuwe aardpen te laten slaan?

In garage wil ik oude groepenkast + hoofdschakelaar + aardlekschakelaar en de B16 groepen hergebruiken met 3 groepen:
- jacuzzi
- tuinverlichting+stopcontacten
- garage zelf
In toekomst dan ruimte om 3 fase hoofdschakelaar aan te brengen en 3 fase aardlekautomaat tbv zonnepanelen.
=> Of is die oude aardlek (die nu bij die [onjuiste] C16 2P automaten zit) ook te oud?
=> Die B16 automaten kan ik toch nog wel gebruiken?
=> En die oude hoofdschakelaar toch ook wel hergebruiken?

(Zie plaatjes indeling groepenkasten).

aan de oude hoofdschakelaar heb je niks met 3 fasen voeding natuurlijk. veel meer als het kastje en de aardlek met 3 automaten zou ik idd niet meer gebruiken. evt bestel je wat losse automaten en een 4P hoofdschakelaar.

de nieuwe hoofdkast zou ik dan wel al van een krachtgroep voor naar de onderverdeler voorzien. een 4P C20 bijv.

de aardlitze is genoeg, evt in rode slang leggen dan kun je 5x6 ymvk nemen.