Ik heb inmiddels - (kan het niet laten) een derde oude Philips TV verkregen om deze op te knappen.

Een 17TX180U/19

Ik heb wel wat losse 'halve' schema's van de 03-versie.

Maar heeft iemand wellicht een documentatiesetje van dit toestel?
Het schijnt dat er vanaf de 03-versie best veel modificaties zijn geweest.

/19 klinkt als netsnoer dat vast aan een steker aan de achterwand zit om te voorkomen dat je het toestel zonder achterwand laat spelen en een handjevol extra zekeringen en misschien ergens een andere ontstoorcondensator ofzo. Ook zal er IMPORT op de achterwand staan. Wij noemden dat natuurlijk export. Naar Zweden in dit geval. Voor andere bestemmingen waren weer andere uitvoeringsnummers.

Een heel ruwe schets van de achtergrond over deze nummers, systeem van medio jaren '30 tot 1980. De laagste nummers waren cosmetische of functionele varianten op de basisuitvoering (andere kast bijvoorbeeld). Nummers van ongeveer 10 tot 60 waren doorgaans bestemmingen (markten, merken of geografische locaties). Nummers daarboven groeiden een beetje doorelkaar maar konden bijvoorbeeld ook alternatieve uitvoeringen van een lager uitvoeringsnummer zijn. Bijvoorbeeld /79 stond net als /19 voor Zweden.

Omdat het systeem een beetje vol liep heeft men het in 1980 herzien voor bruingoed, maar kleinhuishoudelijk en groothuishoudelijk gebruikt nog steeds (een subset van) ruwweg dezelfde uitvoeringsnummers als vóór de tweede wereldoorlog.

Voor modificaties raadpleeg je altijd het nummer op de kleine sticker op het chassis. Het aantal modificaties kon wel per uitvoering verschillen en liep daardoor ook niet altijd gelijk op.

Op zaterdag 4 mei 2024 00:54:45 schreef RAAF12:
Deze? https://frank.pocnet.net/instruments/Philips/HR/TV/TV-docs/17TX180U/17…

Deze had ik inderdaad al gezien.
Het lastige hiervan is dat de schema's halve pagina's zijn. Wellicht kan dat met fotobewerking worden gecombineerd. Ik ben niet zo handig met die foto-pakketten.

Grappig is dat een van de modificaties was dat de video eindbuis PCF80 zou zijn vervangen door een PCL84. Maar deze heeft een afwijkende pinaansluiting; dan zal dat ook voor de bedrading uit moeten maken.

Dit toestel heeft er nog een PCF80 in zitten.

Op zaterdag 4 mei 2024 02:07:40 schreef maartenbakker:
/19 klinkt als netsnoer dat vast aan een steker aan de achterwand zit om te voorkomen dat je het toestel zonder achterwand laat spelen en een handjevol extra zekeringen en misschien ergens een andere ontstoorcondensator ofzo. Ook zal er IMPORT op de achterwand staan. Wij noemden dat natuurlijk export. Naar Zweden in dit geval. Voor andere bestemmingen waren weer andere uitvoeringsnummers.

Dit toestel heeft inderdaad een los te koppelen netsnoer. Blijkbaar is men daar later van afgestapt.

En inderdaad een viertal extra zekeringen, ook voor de HSP.
Dit toestel (17TX180U) is blijkbaar uit 1957. de 17TX210A bijvoorbeeld uit 1958. Men was wel bezig om de schema's steeds te wijzigen.
Gebruikt men bijvoorbeeld voor de video-eindbuis een PCF80, dat werd een PCL84 en later in de 17TX210A een EF80.

Dit zijn de stickertjes:

Op zaterdag 4 mei 2024 15:47:10 schreef Bavelt:
[...]

Dit toestel heeft inderdaad een los te koppelen netsnoer. Blijkbaar is men daar later van afgestapt.

En inderdaad een viertal extra zekeringen, ook voor de HSP.

Ook latere toestellen met uitvoeringsnummer /19 hadden dat nog. Dit was om te voldoen aan de keuringsvoorschriften van Semko (de Zweedse versie van onze KEMA).

Dit toestel (17TX180U) is blijkbaar uit 1957. de 17TX210A bijvoorbeeld uit 1958. Men was wel bezig om de schema's steeds te wijzigen.
Gebruikt men bijvoorbeeld voor de video-eindbuis een PCF80, dat werd een PCL84 en later in de 17TX210A een EF80.

Dat waren de verschillen tussen de productiestand (het nummertje A05) en type chassis die niet echt afhingen van het uitvoeringsnummer.

Dit zijn de stickertjes:

Productiestand A05, dus de 5e grote productiewijziging van het TX180U/19 chassis sinds begin productie in Eindhoven. Weeknummer van het stickertje is 1957 week 47, dus dat correspondeert met het datumstempel (stickertje wordt er iets later opgeplakt, ik heb de datum niet opgezocht maar het is allebei rond die tijd).

Op het plaatje van de kanalenkiezer staat ook een stempeltje: 27 november 1957.

Nu ik het er toch over heb: Bij alle toestellen die ik had was het absoluut nodig om de kanalenkiezer te reinigen en de contacten schoon te maken.
Want anders was elke aanraking van de knop al merkbaar.

Dus heb ik hem maar losgehaald, zodat ik overal bij kan.

Nu ik hem toch open heb, zou ik alle hoogohmige weerstanden daarin willen meten. Maar van sommige weerstanden is de kleurcode al niet meer zichtbaar, of vaag.

Het zou mooi zijn als er ergens nog een schema hiervan is te achterhalen. Ik heb er wel; eentje gevonden op internet, maar dat is een andere (wel met dezelfde buizen).
Volgens het stickertje is het een A3790 - 56.

Wellicht heeft iemand die?

Is dit schema niet hetzelfde?:

A3790101_kk.pdf

Kontakten kun je mooi reinigen met een fiberpen...

Een fiberpen is een laatste redmiddel. Je trekt krasjes in de contactoppervlakte waardoor je een abonnement krijgt op herhaalbehandelingen door snellere vervuiling en oxidatie.

Speciaal voor deze contacten is Tuner 600 spray in de handel. Gewoon sproeien en direct ronddraaien. Het verdampt heel snel, en dat is ook wat je wilt in dit soort gevoelige onderdelen.

Op zaterdag 4 mei 2024 18:44:59 schreef maartenbakker:
Een fiberpen is een laatste redmiddel. Je trekt krasjes in de contactoppervlakte.

Dat ligt helemaal aan de gebruiker.
Als je heel lichtjes drukt op de pen dan zijn de krasjes minimaal...

Op zaterdag 4 mei 2024 18:44:59 schreef maartenbakker:

Speciaal voor deze contacten is Tuner 600 spray in de handel. Gewoon sproeien en direct ronddraaien. Het verdampt heel snel, en dat is ook wat je wilt in dit soort gevoelige onderdelen.

Tuner 600 bestaat idd al sinds de jaren 60 (1966?) speciaal voor trommeltuners, zoals deze. Nu bevat dit vooral een spoelmiddel en een héél klein beetje (echt heel weinig) contactolie. Ik denk dat het zelfs voor de fabrikant een misterie is waarom dit product zo populair blijft, zelfs al zijn trommeltuners al 60 jaar uit de mode. Gelukkig maar voor Bavelt, het is er nog steeds. En anders is spoelen met isopropanol ook al heilzaam.

Geen krasjes maken, blijf je zien onder het gewapende oog, bijv. een microscope. Flips had destijds speciaal vet, rose van kleur, wat de contacten van de kk beschermde. Lenspapier voor objectieven geeft geen krassen.
Was is dat spul duur geworden, pff https://www.allekabels.nl/spray/731/7687/tuner-spray.html
Die contact bolletjes op de VHF kanaal 'broodjes' in de tuner zijn verzilverd, evenals de contacten. Leuk Bavelt, heb je weer wat te doen :-)

Op zaterdag 4 mei 2024 18:51:34 schreef Arco:
[...]
Dat ligt helemaal aan de gebruiker.
Als je heel lichtjes drukt op de pen dan zijn de krasjes minimaal...

Met minimale krasjes vergroot je de te oxideren oppervlakte vele malen en verklein je tegelijk de contactoppervlakte. Het principe van de pen berust op het opschuren oftewel wegkrassen van een laagje. Als je lichter drukt zijn de krasjes hooguit iets minder diep en zie je niet met het blote oog hoe ruw het oppervlak geworden is. In het ideale geval gebruik je het alleen om een oppervlak klaar te maken om te vertinnen, lakken of verlijmen.

@Kris van Damme: het is in principe voor alle fijngevoelige contacten. Ik gebruik het bijvoorbeeld om LVDS-connectoren schoon te maken. Zeker als het geen v-by-one of eDP bus is, luisteren zowel de capaciteit (er mag dus nauwelijks iets achterblijven) als de mate van contact heel nauw en de frequenties zijn vergelijkbaar of hoger dan wat je in een tuner tegenkomt. Ik denk dat Kontakt gold 2000 daar in veel gevallen ook voor geschikt is. Maar de moraal van het verhaal is dat RF-technologie zwaar verweven is in alle mogelijke moderne apparaten en het dus niet zo raar is dat je RF-middelen toepast op nieuwe problemen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

@RAAF, gister toevallig dat kanalen kiezer vet toegepast voor een R.F, schakelaar. Was in mijn herinnering een deur potje!

Op zaterdag 4 mei 2024 17:17:18 schreef Arco:
Is dit schema niet hetzelfde?:
[bijlage]
Kontakten kun je mooi reinigen met een fiberpen...

Ja, dit is hem wel volgens mij.
Waar kan ik zulke documenten vinden?

Grappig, over het reinigen van contacten.

De contacten op de 'blokjes' in de kanalenkiezer waren dof. Ik heb ze gewoon opgepoetst met een wattenstaafje en doekje met wasbenzine. Ze glimmen nu allemaal weer.

Het was eigenlijk ook maar een bijzaak.

Dit toestel kocht ik op MP. Hij zag er niet uit, toch maar genomen.
Meteen opengemaakt en een hele dikke laag stof keek me aan.

Ik heb het chassis er uitgehaald en alles heel goed gezogen. De zekeringen waren allemaal met een draadje doorgesoldeerd, daar heb ik als eerste echte in gedaan.
Vervolgens de aan/uit schakelaar laten glimmen met wederom wasbenzine.

Andere contacten goed nagelopen.

Het ding barst nog van de teercondensatoren, originele elco's etc.
Die heb ik als eerste gereformeerd door een via een brugcel en weerstand van 27K de elco's langzaam te laten opkomen. Dat ging goed.

Ik was lichtelijk verbaasd dat toen ik het aandurfde het ding aan te zetten, hij het nog deed ook...

In eerdere topics had ik met twee van dergelijke toestellen het probleem van de zgn 'vegen', zwarte balken bij helder witte beelden.
Heel lang naar gezocht, nooit echt gevonden en een work-around gemaakt.

En quess what? Dit ding heeft daar geen last van!

Nu kan ik dus mooi eens proberen wat het chassis van het ene toestel doet met deze beeldbuis. En andersom. Dan weet ik zeker of het bij die andere toestellen aan de beeldbuis lag of dat er toch iets met de schakeling was.

Kortom: werk aan de winkel. De soldeerbout kan weer aan...

Volgens mij is dat vegen, een gare beeldbuis, maar het is in 1966 dat ik begon in de reparatie van T.V.s Soms haalde ik het chassis uit de kast bij de klant, en repareerde ik het in de werkplaats.(stond de klant wel gek te kijken..) En dit type T.V. heb ik menigmaal in reparatie gehad.

Die goede oude tijd, hier een foto, in mijn kamer, waar Zoef de Haas een reparatie uitvoert. Hij heeft menigmaal hier gepost.Een ras T.V. monteur. Helaas vorig jaar overleden.

Het blijven leuke toestellen.
Respect voor de ontwikkelaars destijds (en ook de montage. Wat een mensuren hebben daar ingezeten, alles met de hand gesoldeerd. Elke component op een steuntje, draadje ombuigen, etc.)

Eeuwig zonde dat men later op beeldformaat 16:9 overstapte. Was nergens voor nodig...

Ik vond nog een handig boek over de werking van "moderne televisies". (althans, dat waren het toen het boek geschreven werd... :+ )
https://frank.pocnet.net/other/Philips/PhilipsTechnicalLibrary/Philips…

Wát een leuk boek.
Ik ben er meteen in gaan lezen. Duidelijke uitleg en goed geïllustreerd.
Met verklaring van werking van de prinipeschema's.

Dank Arco!

Op zaterdag 4 mei 2024 22:14:23 schreef Bavelt:

En quess what? Dit ding heeft daar geen last van!

Nu kan ik dus mooi eens proberen wat het chassis van het ene toestel doet met deze beeldbuis. En andersom. Dan weet ik zeker of het bij die andere toestellen aan de beeldbuis lag of dat er toch iets met de schakeling was.

ben ook benieuwd, want het is nooit met zekerheid geweten / bevestigd of de BB er voor dat vegen voor iets tussenzit.

Op zondag 5 mei 2024 00:21:19 schreef Bavelt:
Het blijven leuke toestellen.

Eeuwig zonde dat men later op beeldformaat 16:9 overstapte. Was nergens voor nodig...

zeker als je weet dat dit nog 5:4 toestel is.. :-)

Leuk boek @arco!
Ik heb het meteen opgeslagen, alleen die illustraties al, de modernste toestellen en meetapparatuur, dat belooft wat :D
Prachtig en echt jaren 50-60!
Dat zal ik eens rustig doorlezen, ik ben niet zo sterk met tv techniek en dit is een welkome aanvulling.
Kan ik volgende keer een beetje meepraten met @bavelt over de techniek uit dat tv tijdperk :)
Bij mij kwam het niet veel verder dan ergens rond 1975-1980 een zooi van die kleuren buizenbakken ( type philips K-heel-zwaar) op de fietsendrager van het grofvuil meeslepen en buizen omprikken tot het weer een beetje werkte.
En dan eindeloos aan de convergentie kloten, daar kon je beter afblijven.
Rode lijntje links boven weg, 2 andere lijntjes aan de andere kant terug ;(
Of kapotte printsporen herstellen, dat ging ook nog wel en door de hitte was er wel eens een buisvoetje de klos...
De buizen waren toen hun tijd ver vooruit, die konden zichzelf uitsolderen ;)