Op zaterdag 18 mei 2024 01:12:21 schreef Bavelt:
Zo even nog wat losse vraagjes:
Ze gebruiken voor X1,X2 en X3 een OA81. Die heb ik niet. Zijn dat echt kritische componenten, of zou ik, daar straffeloos de germanium diode 1N60 voor kunnen gebruiken? Die heb ik nl in overvloed.
zijn het echte?, dus puntcontact (er worden nogal wat schottky diodes verkocht als 1N60 puntcontact, vandaar de vraag..)
Aangezien de frequentie hier niet echt hoog is voldoet zowat iedere GE puntcontact diode, maar de dichtste "moderne" vervanger is de AA112.
Nu gaan die diodes niet gauw stuk, maar ik begrijp dat de OA81 in het toestel een enorm verschil hebben in voorwaartse spanning?
Op zaterdag 18 mei 2024 01:12:21 schreef Bavelt:
De MF trafootjes bij B1, B2 en voor de detectie zijn afgestemd op 5,5 MHz.
Wat is nu het meest kansrijk/handig om mee te beginnen met afregelen om het beeld uit het geluid te krijgen?
dat is op afstand moeilijk te overzien, omdat het gehele MF en de videodetector mede verantwoordelijk is voor het geluid. Het kan dus ergens anders fout gaan, AGC bvb, met ratel als gevolg.
Als eerste zou ik de 33,4Mhz zuigkring eens losmaken om te checken of je dan van de ratel vanaf bent, zou moeten.
Ik had ondertussen een boel componenten vervangen rond de detector en limiter.
Alles netjes gesoldeerd, en nu... geen geluid meer.. 
Héél in de verte hoor ik iets, maar vooral alleen maar een hoop geruis en geknisper.
Heb dus ergens iets niet goed gedaan. Maar het is wel lastig foutzoeken om uit te vogelen wáár het nu mis gaat..
Dit is inmiddels opgelost (een pootje van een weerstand los).
Maar per ongeluk kwam ik er achter dat zonder C27 (3,2UF) in het limiter-circuit de geluidverstoring véél minder is en dus een beter geluid oplevert.
Hoe zou dat nu kunnen? 
Edit: na alles goed opnieuw solderen en metalen afschermblikjes weer op hun plaats te hebben gemonteerd lijkt het nu toch heel aardig.
Het enige wat nog lastig is, is dat het kanaal niet helemaal 100% goed is af te stemmen. Dat kun je zien aan de ondertitels, die nét niet helemaal wit zijn.
Het is bijna goed te krijgen met de fijnafstemmings-knop van de kanalenkiezer, maar het laatste 'zetje' in de goede richting wordt voorkomen omdat de afstemming tegen zijn eindpunt aanloopt (mechanische stop).
De knop redt het dus nét niet...
Wellicht kan ik dat elders compenseren..
Op zondag 19 mei 2024 16:38:12 schreef Bavelt:
Dit is inmiddels opgelost (een pootje van een weerstand los).Maar per ongeluk kwam ik er achter dat zonder C27 (3,2UF) in het limiter-circuit de geluidverstoring véél minder is en dus een beter geluid oplevert.
Hoe zou dat nu kunnen?
Edit: na alles goed opnieuw solderen en metalen afschermblikjes weer op hun plaats te hebben gemonteerd lijkt het nu toch heel aardig.
Je bedoelt dat het nu goed werkt, ook met C27 aangesloten?
het moment dat het beter werkte zonder C27, was er waarschijnlijk nog iets anders ontbrekend, waardoor de eerste audio MF buis niet kon limiteren. Als je C27 losmaakt, krijgt die buis wat meer negatief rooster, en gaat beter limiteren, althans zo denk ik erover op afstand.
Op zondag 19 mei 2024 16:38:12 schreef Bavelt:
Het is bijna goed te krijgen met de fijnafstemmings-knop van de kanalenkiezer, maar het laatste 'zetje' in de goede richting wordt voorkomen omdat de afstemming tegen zijn eindpunt aanloopt (mechanische stop).
De knop redt het dus nét niet...Wellicht kan ik dat elders compenseren..
Als je modulator op het juiste kanaal staat en niet bijregelbaar is, dan moet je voor dat kanaal de oscillator in de tuner iets bijstellen, uiteraard, enkel op de strip voor dat kanaal.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tenzij dit kanaal een video recorder RF uitgang oid is, dan was kanaal 0 of het hoogste kanaalnummer nodig om het beeld goed te krijgen met afstemming meen ik.
Dat had met sync te maken. Kanaal nul of hoogste veranderde iets aan de syncscheider. Dat heeft deze tv niet.
Op maandag 20 mei 2024 00:26:59 schreef testman:
tenzij dit kanaal een video recorder RF uitgang oid is, dan was kanaal 0 of het hoogste kanaalnummer nodig om het beeld goed te krijgen met afstemming meen ik.
In 1958 was er van een videorecorder nog geen sprake, zelfs voor opname/TV studio was het nog niet ingeburgerd. (De allereerste videorecorder, de quadruplex verscheen op de markt in 1956 en voor die prijs kocht je een huis...(je had ook een huis nodig om hem te stallen
))
maar Bavelt heeft de weerstandjes in de trommeltuner vernieuwd, en dat geeft gegarandeerd een frequentieshift. ( een weerstandje vertegenwoordigd een zekere capaciteit en inductie, bij tuners speelt dat een rol, zeker in band III )
Het toestel speelt een spel met me...
Ik had wat weerstanden gemeten en de te grote afwijkingen vervangen.
En nu..Geen HSP meer. Dus een nieuwe klus om te klaren. Staat helemaal los van het vorige, zoals de kanalenkiezer. Dat komt later. Eerst maar eens HSP en dus beeld.
Uiteraard ben ik aan het meten geslagen, maar heel veel waarden rond de lijnoscillator /lijneindtrap kloppen gewoon voor geen meter..
Er gaat iets fout in de lijnoscillator.
Zo meet ik op pen 3 van B12 140V tt ipv de veronderstelde 35V. Dat kan natuurlijk niet.
Maar het belangrijkste: De puls die daar op staat is ca 100Khz. Die frequentie vind ik overal terug rond B12.
De vraag: wie is nu de eigenlijke oscillator, de triode B12t? En welke elementen verzorgen de frequentie? Dat zou toch rond de 15.625 Hz moeten zijn lijkt me toch?
Probleem gevonden!
Het bleek S33/S34 te zijn. Dat is die spoel met een een instelschroefje (kern) dat aan de rand van het chassis is gemonteerd. Hiermee kan je het beeld horizontaal schuiven.
Er zat een onderbreking in S34, waardoor de anode van B12t geen voeding kreeg. (de middenaftakking gaat naar de +3.
Ik vermoed dat ik tijdens het meten een sluitinkje heb veroorzaakt waardoor dit ding is doorgebrand.
Gelukkig had ik er nog een uit een ander slooptoestel. 
Op woensdag 22 mei 2024 00:24:47 schreef Bavelt:
Probleem gevonden!Het bleek S33/S34 te zijn. Dat is die spoel met een een instelschroefje (kern) dat aan de rand van het chassis is gemonteerd. Hiermee kan je het beeld horizontaal schuiven.
Je kan het beeld ermee verschuiven, maar eigenlijk is het de oscillatorspoel 
Dat ik het niet eerder vond, is een onoplettendheidje. Ik had de anodespanning van B12t al wel gemeten en het metertje wees 156 aan. Komt aardig in de buurt van de 165V uit het schema.
Maar na wat beter kijken zag ik dat het 156mV was...
Het metertje knippert nog weleens tussen V en mV.
Maar enfin..
En een ander dingetje dat ik ervaar tijdens het vervangen van componenten, los van het topic:
Als ik nieuw soldeertin pak, vloeit het mooi. Maar om de originele tin uit de TV gesmolten te krijgen, moet de soldeerbout, een onlangs aangeschafte Velleman VTSS4N hard werken, op de maximale stand qua temperatuur.
Het oude tin wordt eerder kneedbaar dan dat het vloeit.
En maakt het lastig componenten los te solderen.
Gebruikte Philips destijds wellicht een ander soort tin met een hogere smelttemperatuur?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vermoed dat het om een oxidelaagje en/of andere chemische of physische verandering van het tin gaat.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Op woensdag 22 mei 2024 02:14:36 schreef maartenbakker:
Ik vermoed dat het om een oxidelaagje en/of
Dat denk ik ook. geen weet van een andere tinsamenstelling. Altijd een beetje verse tin bijduwen om goed thermisch contact te krijgen met oude verbindingen.
Op woensdag 22 mei 2024 10:43:01 schreef kris van damme:
[...]Dat denk ik ook. geen weet van een andere tinsamenstelling. Altijd een beetje verse tin bijduwen om goed thermisch contact te krijgen met oude verbindingen.
Klopt. Als ik er verse tin bijdoe, dan vloeit het oude spul ook mee. (tin als smeermiddel zeg maar...
)
Wel heel grappig; ik heb nu de 'nieuwe' S33/S34 netjes gemonteerd, met als resultaat een prima beeld en opmerkelijk: het geknisper in het geluid is ook weg..
Het is de vraag of deze spoel daar een invloed op heeft gehad. Maar het kan ook zijn omdat ik een aantal verlopen weerstanden heb vervangen, vóórdat de spoel het begaf.
Of wellicht had deze spoel al een beginnende onderbreking met verstoring tot gevolg. Misschien wat ver gezocht.
Nu ik drie toestellen heb, die óf gelijk zijn óf vrijwel gelijk, kan ik nu dingen uitproberen en concluderen.
Twee keer 17TX210A en één 17TX180U. Omdat ik last had van zwarte 'vegen' bij helder witte vlakken, had ik een kathodevolger ingebouwd om de Wehnelt capacitief te ontlasten.
Twijfelpunt was of het niet de beeldbuis was die daar mede de oorzaak van was. En dat de kathodevolger nodig was om dit te omzeilen/ compenseren.
Ik dacht dat de laatste 17TX180U geen last van vegen had. Maar na uitwisseling van het chassis van de 17TX210 in de kast van de 17TX180U kan ik een andere conclusie trekken.
Bij dit chassis kan ik het contrast hoger instellen. En dan zie je de vegen weer komen (zonder Kathodevolger).
Het lijkt dus echt een ontwerpkwestie, waarbij de schakeling om de Wehnelt te voorzien van het onderdrukken van de syncpulsen de Wehnelt capacitief te zwaar belast.
Waarvan akte...
Om kanaal 4 netjes af te stemmen, (de fijnregelaar redt het net niet), probeer ik het 'blokje' in de kanalenkiezer van kanaal 4 bij te regelen.
De spoeltjes zitten om een glazen buisje gewikkeld. De kern is van een schreofje voorzien.
Maar die zit muurvast.
Is daar een truc voor om zo'n ding 'los te weken'? Want als ik kracht ga zetten breekt het buisje geheid af...
Op woensdag 22 mei 2024 17:51:07 schreef Bavelt:
Nu ik drie toestellen heb, die óf gelijk zijn óf vrijwel gelijk, kan ik nu dingen uitproberen en concluderen.Twee keer 17TX210A en één 17TX180U. Omdat ik last had van zwarte 'vegen' bij helder witte vlakken, had ik een kathodevolger ingebouwd om de Wehnelt capacitief te ontlasten.
Twijfelpunt was of het niet de beeldbuis was die daar mede de oorzaak van was. En dat de kathodevolger nodig was om dit te omzeilen/ compenseren.
Ik dacht dat de laatste 17TX180U geen last van vegen had. Maar na uitwisseling van het chassis van de 17TX210 in de kast van de 17TX180U kan ik een andere conclusie trekken.
Bij dit chassis kan ik het contrast hoger instellen. En dan zie je de vegen weer komen (zonder Kathodevolger).
Het lijkt dus echt een ontwerpkwestie, waarbij de schakeling om de Wehnelt te voorzien van het onderdrukken van de syncpulsen de Wehnelt capacitief te zwaar belast.
Waarvan akte...
De uitgangsimpedantie van het circuit in de TV dat de BB Wehnelt aanstuurd is gewoon veel te groot (zoals mijn oorspronkelijke vermoeden was) bij hoog contrast. Omdat er altijd overspraak is of zal zijn tussen de BB Kathode en de BB Wehnelt kan de spanning op de BB Wehnelt door de BB Kathode te gemakkelijk worden beinvloed (of de BB Wehnelt nu wel of niet vervuild is) door de hoge uitgangsimpedantie van het circuit in de TV dat de BB Wehnelt aanstuurd. Door de uitgangsimpedantie van het circuit in de TV dat de BB Wehnelt aanstuurd te verlagen m.b.v. de Kathode-Volger lukt het de BB Kathode niet meer om de spanning op de BB Wehnelt te beinvloeden en stabiliseert daarmee de BB Wehnelt spanning.
In de latere toestellen heeft Philips door voortschrijdend inzicht het circuit in de TV dat de Wehnelt aanstuurd verbeterd met o.a. een als diode geschakelde buis die tot doel had om de BB Wehnelt spanning tijdens het zichtbare deel van het videosignaal te stabiliseren, hetzelfde doet de Kathode-Volger.
Dit is de conclusie die we nu kunnen trekken.
Over die spoeltjes met regelbare kern in de kanalenkiezer, zijn dit soort glazen buisjes (leeg) nog ergens te koop?
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (70%)]
Op donderdag 23 mei 2024 22:55:53 schreef revado:
Beetje off topic, maar ik vind het er wel heel leuk bij passen.
Deze steker kwam ik vandaag tegen aan een oude apparaat.
Een beeldverbeteraar zal het niet zijn
Is dat wat voor jouw zwart-wit tv's @bavelt?[bijlage] [bijlage]
Is dat een lichtnetstekker of voor de antenne-ingang?
Want die zocht ik nog (ik doe het nu met bananen-stekkers)
Ik heb een niet-gebruikt kanaal-blokje opgeofferd en daar voorzichtig de spoeltjes afgehaald.
Vervolgens het glazen/kunststof buisje laten weken, föhn er op en ik heb hem schoon gekregen. De stelschroef ook schoongemaakt en die draait er nu soepel in.
Vervolgens de spoeltjes van kanaal 4 verwijderd en deze nu op het 'nieuwe' glazen buisje monteren.
Valt nog niet mee om dat netjes te krijgen. Misschien moet ik ze gewoon opnieuw wikkelen met de hand. Ik had vooraf een foto gemaakt dus weet wel hoe ze moeten zitten.
Wordt vervolgd..
Op vrijdag 24 mei 2024 01:35:19 schreef Bavelt:
[...]
Is dat een lichtnetstekker of voor de antenne-ingang?
Want die zocht ik nog (ik doe het nu met bananen-stekkers)
Lichtnet steker, de antenne zitten de pinnen dichter bij elkaar toch?.
Ik zal eens in de voorraad voor de beurzen zoeken, daar zit misschien wel wat bij voor je.
Dat is misschien ook wel interessant voor je, zitten heel veel oude onderdelen bij.
PM je wel even.