Op zaterdag 11 mei 2024 14:28:16 schreef Kruimel:
Zorg dan alleen dat het een goede voeding is, want die groepen zijn vaak afgezekerd met 32A omdat er een ≤13A zekering in de stekker hoort te zitten. Je 0,75mm2 kabel is dan snel de zekering.

Het zijn ringleidingen met inderdaad minimaal 32A zekering, dat kan nog met 2,5mm2 bedraad worden. Ik heb ze ook gezien met 40A en 80A. De zekering in de stekker is dus geen overbodige luxe of zo.

Op zaterdag 11 mei 2024 14:35:51 schreef Opifex:
Met plastic aardepen heb ik ze al gezien. Maar met 3 metalen pennen? Dat lijkt me toch niet helemaal koosjer. Ik ben ook benieuwd naar of dit mag of niet volgens de plaatselijke regelgeving.

Je moet niet overdrijven (dat doet Joost wel :-) )

het apparaat heeft duidelijk geen aarde nodig (dubbel geïsoleerd bvb)
De aardpin zit er enkel om het beveiligingsplaatje te ontgrendelen.
Voor de veiligheid van het apparaat of wat dan ook maakt het niet uit of die ontegrendelpin van metaal of plastic is.

Op zaterdag 11 mei 2024 14:24:34 schreef r-p:
[...]

Kan ook prima met een pen om vervolgens de europlug in de open gaten te steken... (Je moet iets als je een cursus hebt in Engeland en je laptop is bijna leeg...)

dat truukje heb ik ook al toegepast ..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (21%)]

Ik meen dat er na de Tweede Wereldoorlog een tekort aan koper was in Engeland en dat ze toen dat systeem met ringleidingen hebben bedacht om koper uit te sparen. Het is sindsdien zo gebleven.

Als er een degelijke zekering in die stekker zit zie ik geen probleem en vind ik het eigenlijk veiliger dan bij ons.

Als het een Chinese Britse stekker is, dan is helaas alles mogelijk. Er zijn er zat met een fake zekering erin. Als het dan fout gaat zijn de betere pyrotechnische effecten bijna gegarandeerd :)

Daar bestaan handige plaatjes voor. Kan je een Eurostekker in zo'n UK stopcontact te frotten.

Op zaterdag 11 mei 2024 14:35:51 schreef Opifex:
Met plastic aardepen heb ik ze al gezien. Maar met 3 metalen pennen? Dat lijkt me toch niet helemaal koosjer. Ik ben ook benieuwd naar of dit mag of niet volgens de plaatselijke regelgeving.

Ik heb geen idee wat ze er in Engeland van vinden. Maar je denkt waarschijnlijk aan de Nederlandse situatie. Bij ons mag je een randaardesteker niet aan een 2-aderig snoer zetten. Je wekt dan de indruk dat het apparaat geaard is, en dat is ten onrechte.

Op zaterdag 11 mei 2024 16:23:31 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb geen idee wat ze er in Engeland van vinden. Maar je denkt waarschijnlijk aan de Nederlandse situatie. Bij ons mag je een randaardesteker niet aan een 2-aderig snoer zetten. Je wekt dan de indruk dat het apparaat geaard is, en dat is ten onrechte.

Dat is in UK onmogelijk. Ze hebben daar een shaverplug die op 2 druppels water op een Eurostekker lijkt, maar die past niet in normale stopcontacten, enkel in de badkamer.

[...]

Kan ook prima met een pen om vervolgens de europlug in de open gaten te steken... (Je moet iets als je een cursus hebt in Engeland en je laptop is bijna leeg...)

met een theelepeltje kan dat ook prima, zo iig gedaan 30 jaar geleden op vakantie daar :P

Die metalen middenpen kan natuurlijk ook 'een nep 'aarding'' zijn. Hoeven ze geen aparte platic peennen in het magazijn in voorraad te houden. Scheelt weer een bakkie....

Is dat wel koper? Die andere pennen hebben een contactvlak, aarding precies niet.

Het lijkt mij een volle metalen pen maar door de lichtinval is die aan de zijkant donkerder waardoor het op zwart plastic lijkt maar dat is het dus niet. Als je goed kijkt zie je ook een weerspiegeling in het metaal.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (18%)]

Op zaterdag 11 mei 2024 16:55:04 schreef McAwesome:
Het lijkt mij een volle metalen pen maar door de lichtinval is die aan de zijkant donkerder waardoor het op zwart plastic lijkt maar dat is het dus niet. Als je goed kijkt zie je ook een weerspiegeling in het metaal.

Idd, schermkwaliteit is niet al te best hier, leek op plastic.

Op zaterdag 11 mei 2024 15:38:22 schreef kris van damme:
[...]

Je moet niet overdrijven (dat doet Joost wel :-) )

het apparaat heeft duidelijk geen aarde nodig (dubbel geïsoleerd bvb)
De aardpin zit er enkel om het beveiligingsplaatje te ontgrendelen.
Voor de veiligheid van het apparaat of wat dan ook maakt het niet uit of die ontegrendelpin van metaal of plastic is.

Ik begrijp heus waarom ze het doen. Maar in België en Nederland zou dit uit den boze zijn. Zoals KlaasZ correct suggereerde: je wekt dan de indruk dat een apparaat geaard is terwijl dat niet het geval is.

In BE/NL dien je in een situatie als deze een 2-pins stekker te gebruiken.

Ik zou bij dit soort (niet geaarde) stekers de aardpen van rood plastic maken als waarschuwing. (opgedrukte waarschuwingen doen niet veel)

Ik heb er ook zo een liggen!
Die zat, als ik het mij goed herinner, bij een HP printer, er zat zo'n "bril" connectortje aan.
Ik heb er een verlengsnoertje van gemaakt voor de oplader van de telefoon en laptop als ik in de UK ben.
Doet het heel leuk in de rugzak bij de douane... steevast moet het rugzakje leeg ;-)
Maar nooit een probleem, meestal een opmerking in de trant van "handig".
Er zit een zekering in van 3 amp, een goede keramische uitvoering.
Op de steker staat ook heel duidelijk "3 ampere"
De aardpen is massief inderdaad.
In de UK hebben alle contactdozen trouwens ook een schakelaar per aansluiting dus je kan er spanning op zetten als de "stekker" er in zit.
Ik heb ze gezien waar de schakelaar uit ging bij uittrekken, maar of dat standaard is weet ik niet zeker.
Denemarken heeft een soortgelijk systeem, ook een schakelaar per contactdoos.

Kan ook prima met een pen om vervolgens de europlug in de open gaten te steken.

Of (aardcontact immers!) met een metalen koffielepeltje.
Tot afgrijzen van de schoonmaakster, die misschien niet meteen het bedradingsschema van het stopcontact voor de geest had. ;)

Dit kan natuurlijk ook:

Of deze uit het land waar "alles gemaakt kan worden":

Daar kan je alle kanten mee op, behalve schuko :)

Heel handig op je werkbank of de regeltrafo.

Op zaterdag 11 mei 2024 11:47:17 schreef mvdk:
Intussen opgelost met een nederlands stopcontactenblok.

Ja, met een handvol nederlandse stopcontactblokken met ZA stekker eraan sloot ik ook al mijn Europese apparatuur aan in Zuid-Afrika :-)

Op zondag 12 mei 2024 15:18:23 schreef revado:

Doet het heel leuk in de rugzak bij de douane... steevast moet het rugzakje leeg ;-)

De Douane? zit er soms een wit poeder in verstopt? :-)

Op zondag 12 mei 2024 16:55:45 schreef kris van damme:
[...]
De Douane? zit er soms een wit poeder in verstopt? :-)

Talkpoeder misschien in het snoer :)
Nee, ze zien op het röntgenbeeld een paar rare draden en dan is dat verdacht . :D

Op zondag 12 mei 2024 16:58:30 schreef revado:
[...]

ze zien op het röntgenbeeld

Ah.., je hebt het over de security check. (das wat anders dan de douane)

Op zondag 12 mei 2024 16:58:30 schreef revado:
[...]

Talkpoeder misschien in het snoer :)
Nee, ze zien op het röntgenbeeld een paar rare draden en dan is dat verdacht . :D

Ik heb altijd een hele lading USB kabeltjes in mijn handbagage voor camera laptop en telefoon. Nooit problemen mee.

Dat was vroeger anders toen ik nog met film fotografeerde. Altijd problemen met de douane en security.
Nadat ik mijn films met een fiks groenzweem had teruggekregen heb ik alle films in transparante (Fuji) doosjes gestopt met een flinke sticker met "Don't X-Ray" en "400 ISO" of 1600 ISO" er op. Dat hielp enigszins, maar toch vaak nog geharrewar :(

Probeer dit maar eens uit te leggen bij de security :+

Mijn vader had in een ver verleden een soortgelijk schouderstatief onder in de tas zitten bij een trip naar Canada. Na wat uitleg mocht het toch mee...

Het kan altijd nog net iets verdachter :P

https://www.houseofoutdoor.com/wp-content/uploads/2014/07/klapkolf_met_swarovski.jpg

Op zondag 12 mei 2024 14:50:11 schreef Arco:
Ik zou bij dit soort (niet geaarde) stekers de aardpen van rood plastic maken als waarschuwing. (opgedrukte waarschuwingen doen niet veel)

Hoe is het verschil eigenlijk relevant? Ik snap het veiligheidsrisico dat je hier ziet niet helemaal. Wat gaat er exact mis als je een dubbel geïsoleerd apparaat voor een geaard apparaat aanziet?