Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik wil een frontplaat maken met Frontdesigner. Dat gaat wel goed, alleen bitmaps gaat niet goed.
Schijnbaar verwacht Frontdesigner een 300dpi bitmap, en Paint maakt 96dpi bitmaps aan. (die worden dus meer als 3x zo groot...)
Hoe kun je dat aanpassen? (paint, 3d paint, irfanview kunnen dat zo te zien niet?)
Ik heb het ook met .jpg geprobeerd, maar dat geeft "JPEG-Fehler #53"
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
De DPI is de resolutie, niet de grootte. 96 is erg laag. Maar als je een heel groot plaatje hebt dat je downscaled krijg je daar nog wel wat van gemaakt. Je bedoelt toch .bmp bestanden met bitmaps?
Ik ken frontdesigner niet. Wat kan die allemaal aan? Werken met vectorbestanden gaat altijd heel mooi werk opleveren.
En wat wil je bereiken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 11 mei 2024 15:30:04 schreef Hoeben:
De DPI is de resolutie, niet de grootte. 96 is erg laag. Maar als je een heel groot plaatje hebt dat je downscaled krijg je daar nog wel wat van gemaakt. Je bedoelt toch .bmp bestanden met bitmaps?Ik ken frontdesigner niet. Wat kan die allemaal aan? Werken met vectorbestanden gaat altijd heel mooi werk opleveren.
En wat wil je bereiken?
De resolutie is de grootte. (een 96dpi plaatje is ruim 3x zo groot als een 300dpi plaatje, daarom heet 't ook "dots per inch"...
)
Wat ik wil bereiken is dat het plaatje op de juiste grootte blijft en niet drie keer zo groot wordt.
Bij Paint resize (downscale) blijft het 96dpi, alleen worden er pixels weggelaten, wat resulteert in een onbruikbaar lelijk plaatje...
Frontdesigner kan ook WMF/EMF bestanden aan, maar ik weet niet waar je die mee kunt converteren vanaf bmp/jpg/png...
Op zaterdag 11 mei 2024 15:43:58 schreef Arco:
[...]
De resolutie is de grootte. (een 96dpi plaatje is ruim 3x zo groot als een 300dpi plaatje, daarom heet 't ook "dots per inch"...)
Wat ik wil bereiken is dat het plaatje op de juiste grootte blijft en niet drie keer zo groot wordt.Bij Paint resize (downscale) blijft het 96dpi, alleen worden er pixels weggelaten, wat resulteert in een onbruikbaar lelijk plaatje...
Frontdesigner kan ook WMF/EMF bestanden aan, maar ik weet niet waar je die mee kunt converteren vanaf bmp/jpg/png...
Dat de resolutie de grootte is ben ik niet met je eens. Ik kan een plaatje hebben van 2.5x2.5cm op een 96DPI resolutie, die zal wel vrij grof zijn, of een plaatje van 2.5x2.5cm op een 300DPI resolutie die laatste heeft meer dots, of je moet met grootte bedoelen het aantal bytes.
meestaal laad ik een groot plaatje en schaal dat terug in de applicatie (afmetingen opgeven)
Maar eenplaatje wat na import te groot is kun je terug schalen in designer zelf
Arco
Special Member
Je moet het andersom bekijken...
Het plaatje is 100x100 pixels, dat is een vast gegeven. (om het plaatje dezelfde kwaliteit te houden kun je geen pixels 'weggooien' of erbij verzinnen...
)
Als je nu print met 300dpi is het plaatje ruim 3x zo klein als met 96dpi.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Een paar maanden geleden had ik ook zoiets een probleem, toen moest ik van een bestaand frontje een nieuwe maken.Ik had het oude frontje simpelweg op de A4 scanner ingescand,daar een .bmp van gemaakt en dat weer in frontdesigner geimporteerd.
Arco
Special Member
't Is voor een frontplaat (is beschadigd dus niet meer te scannen)
Daarom moet ik de DPI setting aanpassen. (o.a. dit logo:)
Op zaterdag 11 mei 2024 16:12:07 schreef Arco:
Daarom moet ik de DPI setting aanpassen. (o.a. dit logo:)[bijlage]
Kun je ook de grote (niet postzegel) hier eens attachen ?
Arco
Special Member
Op zaterdag 11 mei 2024 16:55:56 schreef bprosman:
[...]
Kun je ook de grote (niet postzegel) hier eens attachen ?
Die zijn er in alle soorten en maten te vinden, alleen niet heel klein...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 11 mei 2024 16:12:07 schreef Arco:
Daarom moet ik de DPI setting aanpassen. (o.a. dit logo:)[bijlage]
Ik heb dat eventueel als PDF'je voor je...
Op zaterdag 11 mei 2024 17:01:28 schreef Arco:
[...]
Die zijn er in alle soorten en maten te vinden, alleen niet heel klein...
[bijlage]
Als je m importeert als JPG heb ik gedaan kun je m toch iedere grootte geven die je wil ? Hij verschaalt wel.
Die 30x30 is edit-baar
[Bericht gewijzigd door bprosman op (26%)]
Arco
Special Member
8...10mm hoog
[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]
Beter kun je de SVG vector versie downloaden , die is zonder verlies schaalbaar in wat _GJ bijvoorbeld suggereert in Gimp.
Arco
Special Member
Bedankt,
Ik ga Gimp dan maar weer eens downloaden, heb het al eens geinstalleerd vroeger, maar vond het geen prettig progamma om mee te werken.
(linux-achtige interface die voor Windows gebruikers niet intuitief/onlogisch werkt)
Dat ben ik helemaal met je eens. Je moet er tijd in steken om er verder mee te komen. Ik ben een linux gebruiker en ik gebruik al sinds jaar en dag Gimp, maar in het begin heb ik er ook best lang over gedaan. Nu wil ik niet anders meer.
Ik begrijp het probleem niet, je kunt gewoon verschalen binnen Front- designer.
Je download het Plaatje in JPEG en haalt het binnen in Front- designer met de functie bitmap, als het Plaatje in Front-designer staat kun je hem verschalen naar de grote die jij wil.
Arco
Special Member
Zal aan mij liggen (of aan de pas geinstalleerde update), maar rescalen werkt niet. Als ik het plaatje in de hoek vastpak kan ik het alleen ronddraaien... 
Sinds de laatste upgrade is er wat lastigs bij gekomen:
Als ik 'Open' kies, start 'ie steevast in de installatiedirectory van Frontdesigner, niet in de directory waar de designs staan.
(dat zul je wel in kunnen stellen, maar ik zie het niet)
.JPEG files laden helemaal niet (geven 'Fehler #53')
(da's op zich niet vreemd voor een vrij bejaard programma natuurlijk...)
Op zondag 12 mei 2024 13:40:00 schreef Arco:
Zal aan mij liggen (of aan de pas geinstalleerde update), maar rescalen werkt niet. Als ik het plaatje in de hoek vastpak kan ik het alleen ronddraaien...
Als je het plaatje selecteerd, (aanklikt) kun je handmatig evt de getallen (maten) overtypen met een andere waarde.
Dus waar 30.00 staat kun je 15.00 oid typen.
Ik gebruik versie 3.0 zonder update onder W11.
Je zou evt kunnen proberen Hor/Vert los van elkaar te verschalen.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]
Arco
Special Member
Oeps,
Dat had je al eerder gepost, overheen gekeken... 
Ik ben gewend om de hoek van een plaatje beet te pakken om te rescalen...
Op zondag 12 mei 2024 13:52:35 schreef Arco:
Ik ben gewend om de hoek van een plaatje beet te pakken om te rescalen...
Dat kan bij mij dus wel, maar ook zo als Bram laat zien.
Arco
Special Member
Is er een mogelijkheid om het printen van een ontwerp bovenaan de pagina te laten doen? (nu is het steeds midden op de pagina)
Ik heb kleine stickers nodig (2x12cm) op transparante folie, en nu kan ik iedere keer een heel A4'tje weggooien met 90% ongebruikt...
(folie is nogal duur)