Beste forum leden.
Wie kan mij een stroomtang aanbevelen voor met meten van kleine
(DC en (AC))stromen.
Het is bedoeld voor de hobby-elektronica. (Arduino, RPi, ESP32,etc)
Zoek iets in de buurt van de €30-€50.
Is daar iets voor te krijgen die (redelijk) nauwkeurig kleine stromen kan meten.
Mvgr. Henk Oegema
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een Mastech MS2115B, heel tevreden over.
Doet geen metingen onder de 0.6A (van 0.6A tot 1000A), maar voor mA werk zijn (betaalbare) stroomtangen ook niet bedoeld...
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
2000 counts, 1mA resolutie, zowel AC als DC.
Niet echt nauwkeurig dus maar toch wel goed bruikbaar.
benleentje
Golden Member
Kleine stromen en een stroomtang en goedkoop ik heb ze nog niet gezien.
.
Dit komt omdat een standaard stroomtang nogal wat ruis oppikt en je onder de zeg 20mA niets meer ziet. Er zijn er die iets beter zijn en tot 10mA nog kunnen meten.
Je hebt ook nog wel zoiets als een current probe voor nv een osciloscoop die wel klein kunnen meten maar die zijn ook niet goedkoop.
Net iets duurder maar denk wel wat je zoekt
https://www.eleshop.nl/hantek-cc-65-current-probe.html
benleentje
Golden Member
@deKees
Ik weet vrij zeker dat ook deze stroom tang een hoog ruisgetal heeft en je onder de 20mA alleen ruis meet. De resolutie zegt helaas niets over de kleinst te meten stroom.
Als je kleine stromen gaat meten, maak je meestal gebruik van dunne geleiders. Je kunt deze dan meerdere keren door de bek voeren. De aanwijzing op het instrument moet dan door het aantal windingen gedeeld worden.
Resultaat is grote aanwijzing voor kleine stromen. Kan voor AC en DC
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor meten aan microcontrollerschakelingen met lage stroompjes is een stroomtang sowieso geen erg logische keuze: beter een multimeter gebruiken.
Nou ja, als je een goedgevulde knip hebt zijn er stroomtangen te koop die gewoon nauwkeurig milliampères meten. Een simpele, bijvoorbeeld de Fluke 771, kost rond de 1000 euro.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik gebruik deze de UNI-T UT210E naar tevredenheid.
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
EDIT: was al voorgesteld.
Op zaterdag 11 mei 2024 18:46:43 schreef GJ_:
Kleine DC stromen, redelijk nauwkeurig, tot 50 euro.
Volgens mij bestaat dat niet.
+1
Hoewel ik de genoemde UT210E van harte aanraadt is de combinatie van nauwkeurig en stroomtang lastig, en als het dan ook nog eens op DC moet volgens mij onmogelijk. De UT210E doet wel DC, maar je moet altijd nullen, er zit een zeker verloop in en zelfs het aardmagnetisch veld is best van serieuze invloed op het resultaat. Zodra je het ding dus verplaatst moet je opnieuw nullen, en o wee dat je andere draden of een magnetisch veld in de buurt hebt.
PS Ik weet niet of je zelf al eens in de stroomtangen hebt gezocht, maar een budget van €30-50 is illusionair als je eisen stelt. Je krijgt dan wat de pot schaft, en da's niet veel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een BK precision 316, 1 mA in 10A range (die range is van belang dus ook echt bruikbaar itt clamps met 100A als laagste range), AC en DC, 2,5% in DC. Wat ook mooi is, is dat je hem ook als scoop probe kunt gebruiken. Hij werkt verbazend goed bij kleine stromen. Hij is niet duur maar 50,= is wel bizar laag.
Op zaterdag 11 mei 2024 20:23:37 schreef fred101:
Ik heb een BK precision 316, 1 mA in 10A range (die range is van belang dus ook echt bruikbaar itt clamps met 100A als laagste range), AC en DC, 2,5% in DC. Wat ook mooi is, is dat je hem ook als scoop probe kunt gebruiken. Hij werkt verbazend goed bij kleine stromen. Hij is niet duur maar 50,= is wel bizar laag.
Mooi lab heb je trouwens. 
Zie ik op je website.
Als pensjonist moet je tegenwoordig ieder dubbeltje(als die nog bestonden) omdraaien.
73, PA2HO
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Na alle berichten gelezen te hebben,denk ik tot de conclusie te komen dat ik het voor stroommeting toch maar bij mijn multimeter moet houden.
Dan maar een draad doorknippen en de meter ertussen. 
Met dank voor alle antwoorden.
Op zaterdag 11 mei 2024 22:12:26 schreef henkoegema:
Dan maar een draad doorknippen en de meter ertussen.
Of een shunt.
Bij auto's meten ze zelfs gewoon met een millivoltmeter over de zekeringen om lekstromen op te sporen. Die gebruiken tabellen voor de verschillende zekeringen om de stroom te bepalen bij een gemeten spanning.
Een weerstand van bv 1 of 10Ω kan toch in veel gevallen weinig kwaad?
Op zaterdag 11 mei 2024 18:53:47 schreef benleentje:
Kleine stromen en een stroomtang en goedkoop ik heb ze nog niet gezien..
Dit komt omdat een standaard stroomtang nogal wat ruis oppikt en je onder de zeg 20mA niets meer ziet. Er zijn er die iets beter zijn en tot 10mA nog kunnen meten.
Je hebt ook nog wel zoiets als een current probe voor nv een osciloscoop die wel klein kunnen meten maar die zijn ook niet goedkoop.
Net iets duurder maar denk wel wat je zoekt
https://www.eleshop.nl/hantek-cc-65-current-probe.html
Ik wist niet van het bestaan van dit soort current probes.
Ik heb wel een scoop.
Lijkt me een goed alternatief.
Ik ga dit eens bestuderen. 
Op zaterdag 11 mei 2024 22:19:43 schreef GJ_:
[...]Of een shunt.
Bij auto's meten ze zelfs gewoon met een millivoltmeter over de zekeringen om lekstromen op te sporen. Die gebruiken tabellen voor de verschillende zekeringen om de stroom te bepalen bij een gemeten spanning.
Een weerstand van bv 1 of 10Ω kan toch in veel gevallen weinig kwaad?
Ja, heb je helemaal gelijk in.
Op het werk gebruik ik deze:
Werkt uitstekend. Ik gebruik hem om current loop signalen te meten.
Maar om signalen van en naar transistoren, IC's en zelfs cpu's te gaan meten lijkt mij erg lastig. Hoe krijg je je Hall sensor om je printspoor heen bijvoorbeeld? En bovendien zijn dit soort metingen erg traag.
Ik heb ook zo'n sensor voor op de scoop waarmee je eigenlijk dezelfde soort problemen hebt. En eigenlijk heb ik het ook nooit nodig. In de schakeling op componenten niveau zit er er altijd wel ergens een weerstand waar de stroom ook door heen gaat. Even de spanning meten over die weerstand en je weet ook de stroom. En anders is er wel een andere manier om indirect te meten.
In de grote DC motoren (tussen 5 en 15 MW) op mijn werk meten ze de trekkracht door de ankerstroom te meten met een shuntweerstand. De milivolts van de shunt worden met een isolatie versterker omgezet naar een 4 -> 20 mA signaal dat vervolgens verder verwerkt wordt. En in dit geval een isolatie versterker omdat het spul op 6 kilovolt werkt. Daar ga je ook geen stroomtang tussen zetten,
In mijn auto meet ik gewoon de spanningsval over de kabel die van de accu naar de startmotor gaat. Bij 600 ampere is die X mv. Weet niet meer zo wat het was. Maar met omrekeningen nauwkeurig genoeg.
Het lijkt mij een redelijk nutteloze uitgaaf. Aan een hele goede multimeter, scoop of SA heb je waarschijnlijk meer. Dit afhankelijk van het soort elektronica hobby dat je doet.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (15%)]
benleentje
Golden Member
En eigenlijk heb ik het ook nooit nodig.
Ik heb wel 2 current probes en dat vind icm een scope toch wel handig om stroom te kunnen meten. Maar zonder scope heb ik ze nooit nodig gehad daar heb ik andere meters voor die ook nog eens kleinere stromen kunnen meten.
Voor het meten van kleine stromen in schakelingen is een currentprobe of stroomtang wat mij betreft nog nooit handig geweest. De hoek waarbij het wel handig is is pas bij grote stromen of de stroom in een 230V installatie te meten. Bij 10A of 20A houd het voor een multimeter wel op voor het meten van stroom en dan als je groter moet meten is een stroomtang echt nodig.
Op zondag 12 mei 2024 01:53:28 schreef Ex-fietser:
Op het werk gebruik ik deze:[bijlage]
Dit is dus exact te weinig om te zien waar het over gaat. Een typenummer of een betere foto zou helpen...
Op zaterdag 11 mei 2024 21:17:06 schreef fred101:
Hier wat metingen aan een raspberry. De stroomtang hier is een AC+DC met 80 MHz bandbreedte. Een clamp-meter is hier niet echt bruikbaar, zelfs een van 1000 euro niet.
Tja, als je een scoopbeeld nodig hebt is een klemmeter inderdaad niet heel handig, maar vergeleken met een gewone multimeter heb je toch exact zo veel informatie?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zondag 12 mei 2024 01:53:28 schreef Ex-fietser:
Op het werk gebruik ik deze:[bijlage]
Die 771 heb ik ook.
Prima ding.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (73%)]
Aha, een Fluke 771, dat totaal buiten budget zijnde ding van €1000 die GJ_ noemde? Ik vraag me af of de TS met dit ding eindigt... 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zondag 12 mei 2024 19:14:23 schreef Kruimel:
Aha, een Fluke 771, dat totaal buiten budget zijnde ding van €1000 die GJ_ noemde? Ik vraag me af of de TS met dit ding eindigt...
Ding is inderdaad niet goedkoop, maar soms heb ik het ding toch echt heel erg nodig...
Maar de TS vraagt een roze Unicorn.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 11 mei 2024 18:53:47 schreef benleentje:
Ik ben anders toch erg tevreden over die UNI-T 210E. Ter test heb ik die wel eens met een multimeter (Multimetrix DMM220) in serie gezet. Er was géén verschil (of insignificant) tussen beide aanwijzingen en ook hele kleine stromen meet die UNI-T 210E gewoon prima. Ja, je moet 'm nullen en ja hij is erg gevoelig voor praktisch alles om zich heen, maar als ik geen zin heb in het zoeken/pakken van meetsnoeren en onderbreken van m'n circuit om er een multimeter tussen te prakken, pak ik zo die 210E.
Aan de topicstarter: ik ben wel benieuwd waarom je op deze manier wil meten en een current probe echt een aanvulling vind. Toegegeven, ik doe weinig met Arduino's en ESP's, maar áls ik al iets zou moeten meten omdat er iets mis gaat (of ik dat vermoed) dan ga ik voor een spanningsmeting op de scoop of ik schakel een 1 Ohm of 10 Ohm weerstand in serie met de voeding en meet daar met de scoop de spanning over.
[Bericht gewijzigd door weardguy op (21%)]