benleentje
Golden Member
Ik ben anders toch erg tevreden over die UNI-T 210E.
Dat geloof ik graag.
Ik ben dan wel nieuwsgierig wat bij jouw meter het ruisgetal is. En dan bedoel als je die genult heb welke waarde geeft het display dan aan. Die ik heb gehad gaf een waarde tussen de 15 en 22mA zonder verder iets te meten.
IK ben gewoon benieuwd of ze ondertussen al beter zijn geworden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Die UNI_T staat gewoon op 0.000 nadat die is genuld. Kleine stromen van enkele mA gaat zonder probleem.
Dat nulpunt verloopt dan wel vrij snel, dus het is wel zaak om opnieuw te nullen voor een nieuwe meting.
Ik heb hem zelf voornamelijk gekocht om mijn zonnepanelen te controleren. En daarvoor werkt hij perfect.
Voor metingen aan micro's is een resolutie van 1 mA voor mij wat te grof. Daar zorg ik altijd/meestal voor een 0.1 Ω shunt weerstand in de voeding. Mijn Aneng 8002 kan dan de spanning meten (6000 counts op 60 mV dus 10uA resolutie).
Op zondag 12 mei 2024 21:40:33 schreef benleentje:
Ik ben dan wel nieuwsgierig wat bij jouw meter het ruisgetal is. En dan bedoel als je die genult heb welke waarde geeft het display dan aan.
Nul? 
Zou ik dit ding aanraden voor kalibratiemetingen? Nee, maar zelfs het laagste bereik is echt wel bruikbaar en ik kan de meter zeker aanraden. Het scheelt echt wel als je niet voor elke meting de schakeling hoeft te onderbreken. Hij is bovendien true-RMS, wat ik voor een stroomtang een meerwaarde vind hebben. Je kunt er ook een aardlek mee meten als je het netsnoer door de tang haalt (zelf ervaren, moet die alleen niet door de randaarde stromen, want dan zie je niets).
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hihi! Dat is zo'n meting waarvan vaak geroepen wordt: Maar stel dat het door de randaarde loopt, dan weet je nog niets!
Gewoon een makkelijke snelle meting, maar als er overal "nul" uitkomt dan moet je moeilijkere metingen gaan doen.
Volgens mij is de Owon CM2100 https://www.eleshop.nl/owon-cm2100-stroomtang.html een betere keus als de UNI-T 210E omdat die laatste maar 2000 count is en de Owon 20.000 count. Ze zijn even duur dus meer resolutie voor je geld.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 13 mei 2024 09:13:21 schreef flash2b:
Ze zijn even duur dus meer resolutie voor je geld.
Beide hebben zelfde resolutie: 1mA (alleen bereik is groter)
Volgens mij niet:
"Counts: A digital multimeter resolution is also specified in counts. Higher counts provide better resolution for certain measurements. For example, a 1999-count multimeter cannot measure down to a tenth of a volt if measuring 200 V or more. Fluke offers 3½-digit digital multimeters with counts of up to 6000 (meaning a max of 5999 on the meter's display) and 4½-digit meters with counts of either 20000 or 50000."
https://www.fluke.com/en-us/learn/blog/digital-multimeters/accuracy-pr…
Klopt dat de beide meters vanaf 1mA kunnen meten.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Ter info:
meer resolutie voor je geld betekent niet altijd dat je dan een nauwkeuriger meettoestel hebt. Belangrijker is om samen met de resolutie naar de accuracy in de datasheet te kijken.
Dit is meestal een percentage +/- een aantal digits.
Hier een paar willekeurige voorbeelden:
Hier onder geven ze een range aan van 2.0000 A terwijl de resolutie 0.001A is.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
in detail heb ik beide tangen niet bekeken, ik wou alleen reageren dat een meettoestel met een hogere resolutie per definitie niet altijd nauwkeuriger is.
Op zondag 12 mei 2024 22:39:41 schreef deKees:
Die UNI_T staat gewoon op 0.000 nadat die is genuld. Kleine stromen van enkele mA gaat zonder probleem.
Precies.
Ik heb hem zelf voornamelijk gekocht om mijn zonnepanelen te controleren. En daarvoor werkt hij perfect.
Ik heb hem zelf ook, prima ding voor dat geld.
Ik heb de waardes die hij uitgeeft vergeleken met een gekalibreerde meter en daar zit maar weinig verschil in, niets mis mee dus.
Zelf heb ik er wel het één en ander aan verloop in gezien, het is niet altijd echt te verklaren waarom de getallen soms weglopen, dus je bent soms wel aan het prutsen als je bijvoorbeeld de stroom niet uit wil zetten om de meter te nullen.
Een stroomtang is niet bedoeld voor de kleine magnetische velden van een stroom in de mA. Ik denk dat je deze problemen ook zal hebben met andere generieke stroomtangen. Ze lossen het probleem op van het niet hoeven te onderbreken van de schakeling, dat is alles.
Op maandag 13 mei 2024 09:13:21 schreef flash2b:
Volgens mij is de Owon CM2100 https://www.eleshop.nl/owon-cm2100-stroomtang.html een betere keus als de UNI-T 210E omdat die laatste maar 2000 count is en de Owon 20.000 count. Ze zijn even duur dus meer resolutie voor je geld.
Die kende ik niet! Die zou ik ook nog wel een keer in handen willen hebben om te testen. Dank voor het delen, als iemand dat ding al eens heeft gebruikt ben ik nieuwsgierig naar het resultaat.
PS Ik zat net naar het plaatje te kijken en in de "2A" stand zijn er maar 4 digits te zien. Ik vermoed dat het misschien alleen in spanning een 20.000 count meter zal zijn. Handleiding nog niet gelezen.
Op zondag 12 mei 2024 21:31:36 schreef weardguy:
[...]
I..................
Aan de topicstarter: ik ben wel benieuwd waarom je op deze manier wil meten en een current probe echt een aanvulling vind. Toegegeven, ik doe weinig met Arduino's en ESP's, maar áls ik al iets zou moeten meten omdat er iets mis gaat (of ik dat vermoed) dan ga ik voor een spanningsmeting op de scoop of ik schakel een 1 Ohm of 10 Ohm weerstand in serie met de voeding en meet daar met de scoop de spanning over.
Waarom ik op deze manier wil meten?: Niet een speciale reden. 
Was benieuwd naar de reacties.
Zeer bedankt aan een ieder die gereageerd heeft.
Vond ik erg interessant.
Wat is het uiteindelijk geworden?: 1Ω weerstand 5W (€0,20) 
Bij kleine stromen en je hebt wat lengte in je kabel kan je de draad ook een paar keer door je stroom tang heen wikkelen 10 wikkelingen maak van 0,1 A
1 A.
Je moet de waarde dan wel weer door 10 delen natuurlijk