Je hebt of de bibliotheek waar het symbool C5[CP-device] in staat weggegooit of de link naar die bibliotheek toe is weg.
Dat kan gebeurt zijn doordat je je project bijvoorbeeld hebt verplaatst of je hebt een nieuwe versie geïnstalleerd. Waar de juiste links of library's niet instaan.
Kun je oplossen in het schema door opnieuw een symbool te kiezen voor C5 en RV1:
Rechts klikken op betreffende symbool
Dan Properties
Dan change symbol
De nieuwste Kicad heeft de functie om alle gebruikte symbolen en footprints naar een nieuwe (lokale) library te pushen. Dan heb je dit probleem nooit meer, en zeker niet als je je ontwerp ook deelt.
Kun je ook geen verkeerde symbolen / footprints krijgen als je de "centrale libraries" aanpast.
Klinkt alsof je een component hebt aangepast ten opzichte van de bibliotheek en er iets mis is gegaan bij opslaan, je hebt hersteld en dat het symbool nu ontbreekt. Je kunt deze componenten nu aanpassen naar de items in de algemene bibliotheek en de mogelijke aanpassingen herzien.
Herms
Golden Member
graag een korte handleiding hoe dit goed te doen!
De nieuwste Kicad heeft de functie om alle gebruikte symbolen en footprints naar een nieuwe (lokale) library te pushen.
Allereerst zijn libraries natuurlijk bedoeld om "centraal" alle symbolen en footprints te hebben. Maar... dat "Centraal" kan veranderen , libraries kunnen ge-update worden, en helemaal word het tricky als je je ontwerp wil delen met mensen die net andere libraries hebben.
Op het moment dat je ontwerp helemaal klaar is, en je wilt het delen , of archiveren, wil je eigenlijk een "snapshot" van dat moment.
1. Voor het schema :
Open de schema editor.
Kies <File><Export><Symbols to new library.
Dan krijg je de vraag of je de Power Symbols ook mee wil nemen, ik zeg meestal <Ja>
Dan de vraag of het een <Global> of <Project> library moet zijn, kies <Project>
Vervolgens krijg je de vraag waar de library aangemaakt moet worden. Doe dat in de directory waar je project en tekeningen files staan.
Meestal geef ik de library de zelfde naam als het project, dat zoekt ooit makkelijker.
Als laatste de vraag : "Update symbols in schematic to refer to new library". Zeg je hier JA dan worden alle symbolen in de zojuist aangemaakte library geplaatst, de referenties aangepast en heb je in principe de "Centrale" libraries niet meer nodig. Om het project te delen hoef je dus alleen maar de project directory te zippen en te delen.
Dit kan ook vrij eenvoudig met <Project Archive>
Voor de PCB is dit in principe het zelfde alleen doe je daar :
<File><Export><Footprints to new library>
Op dat moment heb je al je symbols en footprints "Lokaal" in het project.
Uiteraard doe je de "Project Archive" als laatste.
LET OP !!!
Doordat je nu lokale kopieen gemaakt hebt van de gebruikte symbolen en footprints, zal het ontwerp natuurlijk niet meer (mee) veranderen als je de "Centrale" libraries aanpast.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Mooie uitleg Bram! Nuttige tips.
Nog mooier zou zijn dat als in Kicad een versionering van de symbolen gebouwd zou worden.
Dan verwijst je schema naar versie X van het symbool (of footprint etc).
Dan heb je geen last van spontane "corruptie" van je project.
Als je dan een update van je componenten uit de centrale libraries wilt moet er in Kicad natuurlijk wel tooling gemaakt worden om outdated symbolen te vinden en ze selectief vervangen kunnen worden.
Mentor Graphics doet dit ook, maar ja dat is ook de Rolls-Royce onder de EDA tools (met zijn prijskaartje).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dit probleem is niet nieuw: reeds in de 80-er jaren kampte OrCad al hiermee.
Ook toen hadden ze een utility om de gebruikte symbolen in een aparte library te dumpen, maar dat moest je dus wel meteen doen (in elk geval vóór enige verandering in de centrale libs). Het lijkt onnodig te zeggen dat er in die 40 jaar (heel) veel is veranderd in de configuratie en inhoud van die libs...
Dat is dus ook meteen de reden dat beloofde schema's uit mijn OrCad archief erg lang op zich laten wachten (sorry Cor): die libraries zijn ondertussen aangepast en/of vervangen.
Wordt wel aan gewerkt, maar dat gaat uiterst moeizaam.
Eagle heeft er weinig last van, totdat je een gewijzigd element (wat in een oudere vorm al in je schema/PCB zit) gaat plaatsen: je krijgt ofwel een forced update, of geen element.
Is wel te omzeilen, maar toch...
Op maandag 20 mei 2024 11:23:17 schreef henri62:
Mooie uitleg Bram! Nuttige tips.Nog mooier zou zijn dat als in Kicad een versionering van de symbolen gebouwd zou worden.
Dan verwijst je schema naar versie X van het symbool (of footprint etc).
Dan heb je geen last van spontane "corruptie" van je project.Als je dan een update van je componenten uit de centrale libraries wilt moet er in Kicad natuurlijk wel tooling gemaakt worden om outdated symbolen te vinden en ze selectief vervangen kunnen worden.
Mentor Graphics doet dit ook, maar ja dat is ook de Rolls-Royce onder de EDA tools (met zijn prijskaartje).
Er zit wel een soort van versionering in. Dmv een timestamp.
Als ik een symbool gebruik. Dat aanpas in de "Global library", zonder in het schema "Update symbol from library" te doen krijg ik tijdens de DRC de "Foutmelding" -> "Symbol xxx does not match the version in the library" (oid, ik doe de tekst even uit mijn hoofd). Dan heb je niet het issue wat @Fatbeard beschrijft, want je bent niet verplicht het te updaten. Forward en Back-annotation werken nog gewoon, dus ook je DRC check in de PCB.
Als je dan een update van je componenten uit de centrale libraries wilt moet er in Kicad natuurlijk wel tooling gemaakt worden om outdated symbolen te vinden en ze selectief vervangen kunnen worden.
Dus Kicad benadert dit aardig.
Overigens werk ik wel met de 8.99 versie. (Nightly update).
En bijna overal waar ik "Symbool" zeg kun je ook "Footprint" lezen.
Op zaterdag 18 mei 2024 18:39:35 schreef bprosman:
Allereerst zijn libraries natuurlijk bedoeld om "centraal" alle symbolen en footprints te hebben. Maar... dat "Centraal" kan veranderen , libraries kunnen ge-update worden, en helemaal word het tricky als je je ontwerp wil delen met mensen die net andere libraries hebben.Op het moment dat je ontwerp helemaal klaar is, en je wilt het delen , of archiveren, wil je eigenlijk een "snapshot" van dat moment.
1. Voor het schema :
Open de schema editor.
Kies <File><Export><Symbols to new library.
[bijlage]
Dan krijg je de vraag of je de Power Symbols ook mee wil nemen, ik zeg meestal <Ja>
Dan de vraag of het een <Global> of <Project> library moet zijn, kies <Project>
Vervolgens krijg je de vraag waar de library aangemaakt moet worden. Doe dat in de directory waar je project en tekeningen files staan.
Meestal geef ik de library de zelfde naam als het project, dat zoekt ooit makkelijker.
[bijlage]
Als laatste de vraag : "Update symbols in schematic to refer to new library". Zeg je hier JA dan worden alle symbolen in de zojuist aangemaakte library geplaatst, de referenties aangepast en heb je in principe de "Centrale" libraries niet meer nodig. Om het project te delen hoef je dus alleen maar de project directory te zippen en te delen.
Dit kan ook vrij eenvoudig met <Project Archive>
[bijlage]
[bijlage]Voor de PCB is dit in principe het zelfde alleen doe je daar :
<File><Export><Footprints to new library>
[bijlage]Op dat moment heb je al je symbols en footprints "Lokaal" in het project.
Uiteraard doe je de "Project Archive" als laatste.LET OP !!!
Doordat je nu lokale kopieen gemaakt hebt van de gebruikte symbolen en footprints, zal het ontwerp natuurlijk niet meer (mee) veranderen als je de "Centrale" libraries aanpast.
Hmm, die optie heb ik nog nooit gebruikt. Ik maakte vanaf de eerste versies van KICAD voor elk project een eigen lokale project library aan met daarin nieuw gemaakte symbolen. En die library's nam ik in de archives altijd mee als ik naar een nieuwere versie migreerde. Maar dan heb je alleen de symbolen mee die jezelf gemaakt, of er in gestopt hebt.
Deze optie lijkt me handig. Thanks.
Op maandag 20 mei 2024 11:43:33 schreef fatbeard:
Dit probleem is niet nieuw: reeds in de 80-er jaren kampte OrCad al hiermee.
Ook toen hadden ze een utility om de gebruikte symbolen in een aparte library te dumpen, maar dat moest je dus wel meteen doen (in elk geval vóór enige verandering in de centrale libs). Het lijkt onnodig te zeggen dat er in die 40 jaar (heel) veel is veranderd in de configuratie en inhoud van die libs...Dat is dus ook meteen de reden dat beloofde schema's uit mijn OrCad archief erg lang op zich laten wachten (sorry Cor): die libraries zijn ondertussen aangepast en/of vervangen.
Wordt wel aan gewerkt, maar dat gaat uiterst moeizaam.Eagle heeft er weinig last van, totdat je een gewijzigd element (wat in een oudere vorm al in je schema/PCB zit) gaat plaatsen: je krijgt ofwel een forced update, of geen element.
Is wel te omzeilen, maar toch...
Geen element hoeft in Kicad eigenlijk niet meer . Als je een ontwerp opent en Kicad kan de library niet vinden (Symbol) , heb je de "Rescue symbol" optie. De "Wezen" worden dan in een aparte (project) library gedumpt die ook het woord "Rescue" in de lib naam heeft. Dat kan Kicad doen omdat de symbolen ook in het ontwerp zelf zitten. Zeg je "Nee" bij de vraag "Recue" ben je ze wel kwijt inderdaad, en krijg je een algemeen symbool met vraagteken. Dat kun je dan alleen weer oplossen door het symbol weer aan een bestaand symbool in een bestaande library te linken.