Komt omdat tegenwoordig iedereen, ja ook hier, bij AliBaba besteld. Bij Ali en z'n 12 rovers. In zo'n winkel kon je hooguit te horen krijgen "jammer, op. Maar volgende maand heb ik het weer." Nu word er geklaagd over slecht bezorgde pakjes, en gemijmerd over hoe mooi het toen was.. :+

Sorry hoor. Kon het niet laten... ;)

Is dit is nou echt een filmpje wat je niet mag missen? :?

Minuut 6:55 in de aflevering, het gaat over leegstand, niet over Radio Ster of elektronica ;)

Op vrijdag 24 mei 2024 16:16:18 schreef mvdk:
Komt omdat tegenwoordig iedereen, ja ook hier, bij AliBaba besteld. Bij Ali en z'n 12 rovers. In zo'n winkel kon je hooguit te horen krijgen "jammer, op. Maar volgende maand heb ik het weer." Nu word er geklaagd over slecht bezorgde pakjes, en gemijmerd over hoe mooi het toen was.. :+

Sorry hoor. Kon het niet laten... ;)

Nog voor Alibaba zat de klad er al in.Er waren gewoon teveel elektronicazaken (denk ik).Bijvoorbeeld Elektronica De Boer,had in no time 3 of 4 zaken in NL en was ook in no time weer ter ziele.Toen later de AliBabba's kwamen was dat net het laatste duwtje voor de nog overgebleven electronicazaken.

Ik had het ook gezien en als ras hagenees natuurlijk direct het pand herkend.

Nostalgie.

Bij radio ster stond die oudere dame ( heete die niet Wil ?) meestal in de winkel en die wist echt alles over onderdelen.

Radio Twenthe, voor de echte hagenezen vroegah op het groenewegje, met "churchill" Gerrit Stegehuis met zijn onafscheidelijke sigaar in zijn mond.
Kende hij je, en mocht hij je, dan kon er veel en kon je ook mee naar de magazijnen waar het echte mooie spul lag :)
Twenthe heeft ook nog een tijd een dumphal gehad links naast het huidige pand.

Meek-it was van veel later, die hadden op het Dekkershoekje een flinke grote hal met dumpspul, daar maakten ze ook de "ropla" transformatoren.
Meek-it was van Rob Planken destijds.

Het grootste probleem van de teloorgang van de elektronicazaken is niet ali maar het enorme aanbod aan goedkope spullen.
Zelf bouwen loonde niet meer en de interesse nam ook snel af.
Er is nog een klein groepje over, waarvan de meeste wel op CO "zitten".

Dumpzaken zijn er bijna niet meer, Baco in Ijmuiden heeft nog weinig, Piet Quakkelstein in Vlaardingen is niet meer onder ons en de zaak al lang weg.
Frits Braakman in Emst heeft nog wel eens leuke spullen, maar voor de rest weet ik er niet veel meer.

Op vrijdag 24 mei 2024 14:00:09 schreef Kees frees:
Uit :
20240520 1810 - NPO 1 - EenVandaag
https://npo.nl/start/serie/eenvandaag/seizoen-11/eenvandaag_5192/afspe…

Ik zie alleen maar een filmpje over slavernij in Nederland. En hoe zo'n slaaf in elkaar geslagen wordt door zijn meester :(

Op vrijdag 24 mei 2024 18:39:49 schreef ohm pi:
[...]Ik zie alleen maar een filmpje over slavernij in Nederland. En hoe zo'n slaaf in elkaar geslagen wordt door zijn meester :(

7.20 is het te zien

Ik moet ook wel zeggen dat Radio Twenthe nu nog een halve website heeft waar je niet online kan winkelen spreekt ook wel boekdelen over het 'modern ondernemerschap'.

Een zakje ledjes en arduino's in een envelop versturen is volgens mij prima business. Ze hadden de naam al. Zo'n winkel geeft ook ruimte aan wat pakketjes inpakken/ruilen/verzenden. Het is geen bederfelijk of onhandelbaar goed, niche, prima marges, elke student kan helpen (itt tot bijvoorbeeld graszodenbestellen.nl)

Terwijl het verzenden vroegah ( daar gaan we weer) juist wel big business was daar.
Ze stuurden heel veel onder rembours ( betalen aan de postbode).
Ik heb het even nagekeken en rembours kan nog steeds, dat wist ik niet.

Staat Sander nog in de winkel?
Ik ben er al heel lang niet meer geweest, Sander is volgens mij geboren onder de toonbank daar, die werkt er al zo lang.

[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]

Op vrijdag 24 mei 2024 16:16:18 schreef mvdk:
Komt omdat tegenwoordig iedereen, ja ook hier, bij AliBaba besteld. Bij Ali en z'n 12 rovers.

even twee puntjes rechtzetten:

1) het waren 40 rovers
2) Niet iedereen besteld bij Ali, ook hier.

Zijn er überhaupt nog genoeg klanten over die deze winkels levensvatbaar zouden kunnen houden?

Bij Ster en Stuut stond je op zaterdag vaak wel een uur te wachten. En dan had je nog Westerveld hoek Leyweg/Steenwijklaan met later een tweede vestiging op de Laan van NOI. En Gerrese op het Regentesseplein.

Gr.

Erik

Ja vroeger. Zouden er NU nog klanten zijn voor diezelfde winkels, ik denk niet dat het met Ali te maken heeft.

Op vrijdag 24 mei 2024 22:17:07 schreef erik1234:
Bij Ster en Stuut stond je op zaterdag vaak wel een uur te wachten. En dan had je nog Westerveld hoek Leyweg/Steenwijklaan met later een tweede vestiging op de Laan van NOI. En Gerrese op het Regentesseplein.

Gr.

Erik

Westerveld, op de Laan van NOI, in die zaak stond eigenaar Ton, en vaak ook zijn vrouw,achter de toonbank.
Ton repareerde ook klokken dus de winkel was niet alleen bepalend.
Maar het bezoek van klanten liep zo ver terug dat hij het heeft opgegeven.

Op vrijdag 24 mei 2024 22:29:05 schreef nijhuisr:
Ja vroeger. Zouden er NU nog klanten zijn voor diezelfde winkels, ik denk niet dat het met Ali te maken heeft.

Precies, en hoeveel mensen kunnen er tegenwoordig nog fatsoenlijk met een soldeerbout omgaan.
En dan reken ik de groep die op youtube een "reparatie" bekijkt en vervolgens een apparaat kapot repareert maar niet mee ;(

Op vrijdag 24 mei 2024 22:29:05 schreef nijhuisr:

Ik denk het wel. Alleen het gaat natuurlijk niet vanzelf. Juist door de 'sprokkelfactor' van de electronicahobby is het juist fijn dat je op 10 minuten fietsen vanalles kunt vinden zonder de geijkte €6/24-36uurs verzending.

Ik durf niet te zeggen of je dan juist als een supermarkt moet werken met zelfscankassas of een super georganiseerde afhaalbalie, misschien kan het wel allebei. Er zijn zeker een stedelijke omgeving genoeg pure hobbyisten (versterkers, zenders, robotica) maar ook indirecte hobbyisten (verlichting, domotica, automotive, modelbouw). En zeker met die repaircafés en 'maker middagen' moet je toch wel wat onderdeeltjes en/of pakketjes kunnen slijten.

Ook in combinatie met scholen en bibliotheken is er best nog wat jeugd op de been te krijgen. Vanuit bibliotheken gebeurt er ook zeker nog wel wat. Helaas lijken onderwijs en techniek zeker voor jonge kinderen toch tegenpolen te zijn. Er zijn alleen nog maar juffen op de basisschool en de verhouding papier- en verfknutsels versus lampjes en draadjes is ongeveer 999 op 1.

Op vrijdag 24 mei 2024 22:17:07 schreef erik1234:

Vroegah had je in Utrecht o.a Display Elektronica, de Boer, Radio Centrum, Karssen en nog wat kleinere zaken.
Vooral op zaterdag was het in die winkels altijd druk, bij het kleine winkeltje van Radio Centrum stond je soms zelfs buien te wachten...

Vroeger was electronica duur. Je moest het dus wel zelf repareren en onderdelen haalde je dus bij de lokale electronicaboer. Het was ook in die tijd lonend zelf electronica te maken omdat fabrieksapparatuur duurder was dan zelfbouw en net niet die specificaties haalde die je jezelf gesteld had.
Je was de expert, dus voor je vrienden en kennissen was je ook hun reparateur.
Tegenwoordig is electronica goedkoop en bijna niet zelf te repareren (smd). Door de lage prijzen veroudert het ook heel snel. Voordat het stuk is wordt het weggegooid en vervangen door een moderner toestel. Dat zie je vooral bij de telefoontjes. Ook de opleiding van de jeugd speelt een rol. Vroeger ging je naar de LTS, MTS, HTS en sommigen naar de TH. Veel jongeren hadden een goede praktische opleiding. Tegenwoordig ga je naar de mavo, havo of vwo. Een praktische opleiding is er bijna niet meer.

Met "kapot repareren" kun je ook (veel) leren!
Hoe met je anders beginnen aan de praktijk kant?
Aan alleen de theorie hebt je niets in geval van repareren.
En als het apparaat anders toch in de afval bak (hopelijk een electronica afvalbak) terecht zou komen kun je ook gewoon proberen.
Van de juiste youtube filmpjes kun je veel leren.
En voor de jonge, nieuwe generatie is dat een manier van leren die voor mensen eenmaal goed werkt.
Terug naar de winkels. Ik ben nog niet zou oud maar ik mis ze ook echt wel. Ik hen enorm veel geleerd van Jan van Arp electronics uit Tilburg.
Ik denk dat wel dat ali en consorten zeker invloed hebben gehad.
Je kon daar tenslotte ook allerlei dingen, gereedschap en specifieke onderdelen vinden die de meeste electronica winkels niet hadden.
En ja, er wordt natuurlijk ook veel minder gerepareerd. Omdat het vaak veel lastiger is en economisch niet de moeite is.
Waar je vroeger veel losse componenten nodig had kan het nu heel vaak met een (simpele) mcu als een arduino, rasp pi of zo gemaakt worden.
En hoeveel mensen bedenken/ontwikkelen nu noch echt iets vanaf de "tekentafel"?
Ik heb daar geen zicht op want ik ben vooral bezig met dingen proberen te herstellen maar ben daar wel benieuwd naar.
Ik denk te weinig om echt van te leven als electro onderdelen winkel.
Vroegah had je de bv elektuur waar echt toffe en innovatieve ontwerpen en projecten in stonden. Dat is nu niet echt meer zover ik kan zien. Ik leen ze af en toe nog wel eens in de bieb. Maar heel veel is iets met een controller heb ik het idee.
Ik ben eigenlijk nog verbaasd dat ze bestaan.
Begrijp me absoluut niet verkeerd! Ik gun het ze van harte. Het blad heeft veel betekend voor vele generaties techneuten.
Maar ik ben bang dat ze het ook steeds moeilijker hebben in deze tijd.
Update. Ik zie dat er ondertussen 3 reacties geschreven zijn tijdens mijn type.
Maar ben er wel mee eens en kan me vinden in die reacties.

Tegenover het repareren van de dure (buizen)radio staan tegenwoordig wel allerlei knutsels op het gebied van domotica, (game)pc's, modelbouw, kerstverlichting, ledstrips, e-bikes/scooters enzovoorts.

Op vrijdag 24 mei 2024 15:59:57 schreef Hugo Welther:
Voor mij ook het wekelijkse vast rondje: Ruytenbeek (Wilgstraat), Ster, Radio Twente, MeekIt (eerst op de Stationsweg, daarna Paviljoensgracht).
MeekIt had ook een "dump" vlak naast Radio Twente.

Radio Labor vergeten., of was die al weg toen je begon?
Gedempte Burgwal, schuin tegenover HAFO (op de hoek van de Gedempte Burgwal). Dat was met ster de mooiste dumpzaak van Den Haag, Direct gevolgd door Radio Twenthe'(Groene Wegje). HAFO (was ik vanmiddag nog) en Twenthe bestaan nu nog.
'Dikke Gerrit' was niet het meest imposant, maar zijn volupteuze buurvrouw, die altijd voor het raam zat.... >:)

Overigens is het niet het eerste pand van Ster op de Herderinnestraat. Naar mijn herinnering hadden ze de deur aan de rechter zijde van de etalage, niet in het midden. Het raam (niet het glas) was crème wit geverfd, niet zacht groen. Later zijn ze naar de overkant van de straat verhuisd.

@vergeten:

Op vrijdag 24 mei 2024 16:32:54 schreef vergeten:
Is dit is nou echt een filmpje wat je niet mag missen? :?

Voor mensen uit Den Haag wel, in ieder geval :)

Belangrijkste reden voor het vedwijnen van de dumpzaken is de uitputting van de magazijnen van de 'Domeinen'. Al het legerspul uit het achtrergelaten materiaal van de Geallieerden is zo'n beetje uitgeput.

Op zaterdag 25 mei 2024 01:20:35 schreef Tidak Ada:
[...]

Overigens is het niet het eerste pand van Ster op de Herderinnestraat. Naar mijn herinnering hadden ze de deur aan de rechter zijde van de etalage, niet in het midden. Het raam (niet het glas) was crème wit geverfd, niet zacht groen. Later zijn ze naar de overkant van de straat verhuisd.

Wat ik mij herinner was de deur inderdaad rechts en dan de hele lange toonbank links met daar de dame die er de scepter zwaaide achter.
Later met haar zoon er bij.

Radio Labor zegt mij niets, die was er al niet meer denk ik.
We schelen ook een flink aantal jaren, ik heb Den Haag zelfstandig onveilig gemaakt toen ik een jaar of 12 was ( ging op de fiets alle zaken af) dus dat was ergens rond 1976 :)

Op deze site staan een aantal unieke foto's om even weg te mijmeren hoe het ooit was.
https://www.cbmuseum.nl/verdwenen_winkels.htm

Vroeger was er ook vogelzang en de regenboog in Heerlen.
Vogelzang zat zover ik weet ook in Eindhoven.
De regenboog zat ook in Maastricht en een dump in Margraten.

Op zaterdag 25 mei 2024 08:26:03 schreef revado:
[...]

Wat ik mij herinner was de deur inderdaad rechts en dan de hele lange toonbank links met daar de dame die er de scepter zwaaide achter.

...

Klopt dit is de overkant, hier zat - naast magazijn - indertijd de "audio afdeling" Met (losse) luidsprekers en PA-versterkers etc.

Op zaterdag 25 mei 2024 08:26:03 schreef revado:
[...]

Radio Labor zegt mij niets, die was er al niet meer denk ik.
We schelen ook een flink aantal jaren, ik heb Den Haag zelfstandig onveilig gemaakt toen ik een jaar of 12 was ( ging op de fiets alle zaken af) dus dat was ergens rond 1976 :)

Op deze site staan een aantal unieke foto's om even weg te mijmeren hoe het ooit was.
https://www.cbmuseum.nl/verdwenen_winkels.htm

Op de fiets alle zaken af gaan was ook mijn bezigheid.
Radiio Labor Was indrukwekkend. Ik kan me een radar unit herinnneren uit een vlegtiuigneus. Voor mij natuurlijk onbetaalbaar. Ik kocht toen kleine Duitse buisjes voor 35 cent (zie foto).

Dat was meer dan mijn wekelijks zakgeld! Nu doen die buisjes het honderdvoudige in €€ :( Her lag ook een heel bizonder buisje in de etalage, waar ik alleen maar van kon kwijlen...

`Dat is een experimenteel minatuurbuisje ter grootte cvan een postzegel, in een behuizing van twee aan elkaar geplakte (fritt) schalen van pyrexglas. Een experimenteel buisje van Westinhouse
Gelukkig heb ik het een paar jaar geleden kunnen overnemen van een mede verzamelaar.