Panasonic PT-RW630W beamer doet niks

Beste CO-ers,

Ik heb hier voor me een Panasonic PT-RW630W beamer welke helaas geen teken van leven geeft. Bij het uithalen van de voedingsprint (foto 1) was het eerste wat opviel dat er een weerstand (R215) gesneuveld leek te zijn (foto 3). Na meten hiervan bleek dat dit inderdaad zo was (>10MΩ). Een stuk schema heb ik uitgetekend (afbeelding 4) en te zien is dat de weerstand (R215 blauw gemarkeerd) tussen de bufferelco C202 staat en in serie met de primaire zijde van de flyback transformer (TR1). De vraag is wat de waarde van R215 geweest heeft kunnen zijn? Gelukkig is er nog wat leesbaar op R215 en lijkt de opdruk 2x0 te zijn met x als onbekende (270?). Vermoedelijk gaat het dus om een lage weerstandswaarde. Toch begrijp ik de plaatsing/functie van R215 op deze plek niet helemaal. Ik heb niet eerder een flyback voeding gezien waar er een weerstand in serie is gezet met de primaire zijde en bufferelco.

Zoals uit het schema te halen is kan de flyback controller (MIP004) nooit starten indien R215 open is. De flyback voeding wordt vermoedelijk alleen gebruikt voor de standby.

Kan iemand hier wellicht meer duiding aan geven of heeft iemand hier toevallig een service manual van? Alvast bedankt.

Van dit power board staat er enkel een blokschema in de service manual. (andere borden zijn wel gedetailleerd). Dat komt omdat Panasonic graag heeft dat dit bord in zijn geheel vervangen wordt, om veiligheidsredenen.

Als de weerstand defect is, dan is de MIP004 ook defect, beide vervangen van originele kwaliteit..

Henry S.

Moderator

De weerstand is 27Ω, en dat ziet er voor de MIP idd niet goed uit.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@kris: Het gaat om switching transformer 1 uit het blokschema en dit bevestigd dat het inderdaad voor de standby gebruikt wordt.

In de middelste positie van de weerstand is er nog een schuine streep zichtbaar en lijkt daarmee een 7 te zijn. 290 komt niet voor in de standaardreeks.

Wat is echter de functie van de weerstand op deze positie? Ik ben dat niet eerder tegen gekomen by flyback voedingen? Normaal zit de bufferelco direct aan de primaire zijde.

Ik zal de MIP004 en weerstand vervangen. Zo te zien is de MIP004 alleen bij Aliexpress verkrijgbaar.

het lijkt me dat de 27 Ohm weerstand hier als zekering gebruikt wordt, om te voorkomen dat alles eruitknalt als de MIP004/FET problemen geeft..

de manier waarop hij is gaan onderbreken geeft tevens aan dat het om een brandveilig exemplaar gaat.

maartenbakker

Golden Member

Ik vind dat het een 270k weerstand is (opdruk 274). Misschien dat het helpt om een deelschema op te tekenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het lijkt me dat een 270k niet genoeg vermogen kan ontwikkelen bij de gegeven spanning om er zo uit te roken

Henry S.

Moderator

Bij een 4 zit het onderste horizontale lijntje een tijkje hoger, zie de 220k weerstand er naast. 270Ω lijkt me een normale waarde voor een MIP0040.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Je hebt gelijk, het is een 0 dus toch 27 ohm.

@kris van damme: vermogen is niet nodig voor alle faalmodi, maar ik ben het er dus achteraf mee eens dat het 27 ohm is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor jullie inbreng. De 27Ω weerstand en MIP004 zijn inmiddels besteld. Ik zal een update geven na plaatsing en hopelijk succes...

Bij deze nog een (vergeten) update. Inmiddels draait deze weer zoals die hoort. Bedankt voor ieders inbreng.

Zeker een mooi resultaat. Wel wat overkill voor de huiskamer :)