Op vrijdag 31 mei 2024 21:02:39 schreef Sine:
Regeneratief remmen op de 12V accu :?

Da's nieuw (en zinloos)

Nou er zit zoiets sinds ongeveer 2010 op BMW. Dan heb je een verbruiksmeter die 'onder nul' naar links uitslaat met pijltjes naar je accu. Ik heb het over normale benzine/diesels.

Ipv continu 100Watt te trekken pakken ze dan iets meer dynamovermogen tijdens het remmen.

Over hogere spanning bij stationair: Ik kan me voorstellen dat met elektrische stuurbekrachtiging en andere verrassingen in de stroombehoefte de dynamo voor de zekerheid alvast levert. Tijdens verbruikstests telt stationair volgens mij amper mee, zeker met stop/start. Dus lekker stroom leveren.

Yep, een beetje ongeveer ja. En een tweede huishoud accu zou je dus wel altijd helemaal vol willen hebben. En die kun je dus met een dergelijk laadsysteem niet gewoon meer parallel zetten. En dat is dus een probleem met de nieuwe campertjes. Er zijn overigens ook daar weer oplossingen voor.

Klopt, buck-boost converters. Die heb ik in mijn werkbus ook.

Op vrijdag 31 mei 2024 08:10:29 schreef InHogereSferen:
Tijdens gas los/ remmen 14,3V. Deze snap ik, het afremmen van de auto is een mooie manier om de dynamo maximaal aan te sturen.
Alleen het volgende snap ik nog niet helemaal:
Tijdens het rijden 12V en tijdens stationair 12,6v.

Doet de dynamo tijdens het rijden dan helemaal niks? En waarom bij stationair dan wel? Of kan dit ergens anders door verklaart worden?

Alles werkt gewoon zoals het hoort, alleen hier was ik naar benieuwd.

Het zal wellicht al gezegd zijn, maar het is vrij simpel. Als hij tijdens het rijden continu zou laden, zit hij vol als je op de motor remt dus dan heeft het hele systeem geen zin.

Dat snap ik natuurlihk maar ik vroeg mij af waarom hij hem stationair juist op een hogere spanning houdt als bij het rijden. Want het verbruik tijdens stationair is minder dan tijdens het rijden (in ieder geval tot de koelfan gaat draaien).
Maar nu begrijp ik juist dat bij het stationair draaien de dynamo toch al niet veel brandstof verbruikt dus dat hij hem dan met toch aanstuurt voor een wat hogere spanning.

Dat snap ik natuurlihk maar ik vroeg mij af waarom hij hem stationair juist op een hogere spanning houdt als bij het rijden.

Omdat dat eenmalig werd vastgesteld hoeft het nog geen wet van Meden en Perzen te zijn.
Reeds meermaals werd hier gesteld dat er vele factoren een rol spelen in de zgn. intelligentie van het laadproces.

Bovendien: Bij stationair draaien, is de efficientie van de motor zowiezo nul. Als je dan een beetje kan gebruiken voor de elektra gaat het rendement gewoon omhoog. Niet moeilijk. :-)

Omdat dat eenmalig werd vastgesteld hoeft het nog geen wet van Meden en Perzen te zijn.
Reeds meermaals werd hier gesteld dat er vele factoren een rol spelen in de zgn. intelligentie van het laadproces.

Ik heb het over mijn eigen dynamo en die van mijn werkbus. Ik heb die meter er al 1000en km's in de 12V aansluiting zitten. Het zijn telkens dezelfde spanningen bij dezelfde momenten: gas,remmen, stationair.
Ik zei al dat dit per fabrikant anders zal zijn maar blijkbaar is dit in mijn geval wel zo...

Op zaterdag 1 juni 2024 19:49:15 schreef rew:
Bovendien: Bij stationair draaien, is de efficientie van de motor zowiezo nul. Als je dan een beetje kan gebruiken voor de elektra gaat het rendement gewoon omhoog. Niet moeilijk. :-)

Maar in theorië krijgt de motor toch meer weerstand als de dynamo stroom moet leveren. Maar goed je hebt geen rolweerstand en luchtweerstand.

maar maakt dat laatste uit?

als je stilstand is het verbruik immers oneindig hoog. je legt geen meters af. wat maakt het dan uit dat de dynamo de boel naar oneidig + 0.1 doet.

als je rijd, dan kan de boordcomputer wel het verbruik meten, en dan zal de dynamo vanzelf intelligent gaan optreden.

misschien dat de auto ook denkt: als ik stationair draai, kunnen ze misschien elk moment de motor stil leggen, zal de accu maar volladen om startklaar te zijn erna

Het kan ook zoiets zijn als een elektrische waterpomp. Tijdens stationair doet deze bijna niets. Spanning loopt op tot 12,6V.

Bij enige vorm van toerental gaat de waterpomp flink aan de slag en zakt de spanning dus iets.

Want het verbruik tijdens stationair is minder dan tijdens het rijden (in ieder geval tot de koelfan gaat draaien).

Is dat werkelijk zo. Of is dat een aanname van je? Het kan best zijn als de motor stationair draait er ook een klep aangestuurd word. Maar mij lijkt het goed mogelijk dat het stroom verbruik met stationair hoger is als met rijden.

Mijn auto heeft EPS Electronic power stearing. Tijdens het uitparkeren met draaien aan het stuur draait de motor toch even stationair.

Was die 12,6 er altijd met stationair of enkel toen de motor nog koud was en ben je daarna gestopt met meten.
Het kan ook zijn om de motor iets sneller te laten opwarmen.
Ook zijn moderne motoren behoorlijk efficiënt en produceren een stuk minder warmte als oude motoren, misschien is het ook nodig om de motor warm te houden.

En tot slot kan het ook zijn dat de motor net even iets beter stationair draait als die iets word belast en dat is met het laden van de dynamo

Op zondag 2 juni 2024 01:45:02 schreef benleentje:

Ook zijn moderne motoren behoorlijk efficiënt en produceren een stuk minder warmte als oude motoren, misschien is het ook nodig om de motor warm te houden.

Ik heb die uitleg van de garage ook gekregen waarom onze 2001 mercedes C200 destijds koud bleef (+10jaar geleden). die had een gemiddeld verbruik van 6.6L/100km (2jaar lang gemeten). na 30km was dat kreng nog altijd niet warm.
garage beweerde dat die motor zo efficient draait dat die geen restwarmte had. dikke zever vond ik.

mijn huidige diesel is een 1989 ford P100 pickup 1.8TD met een gemiddeld verbruik van 6.7L/100km (rijd dan ook altijd zwaar geladen rond of met aanhangwagens). die is binnen een paar km warm. als die zo 'inefficient' zou zijn tov die jongere, waarom is het verbruik dan gelijkaardig.

mijn oudste diesel was 1988 golf 2 met 1.6D en een gemiddeld verbruik van 4.6L/100km (gemeten over 170 000km en 9jaar).
die was binnen de 5km warm. als je zuinig reed haal je 3,4L/100km (volledige tank leegrijden zo).

ik heb GEENENKELE firmawagen gehad die zo zuinig reed en dat waren autos tussen 2003 en 2010. (daarna van job veranderd)
de renault kangoo 1.5dci is de enige die ik op 4,2L/100km kreeg na een volle tank leegrijden. en dan moest ik al extreem zuinig rijden. geeneen die 1400km reed met 50liter zoals mijn golf. en heb een aantal diesels gereden voor het werk
ford fiesta 1.4tdci (68pk)
renault kangoo 1.5dci (69pk)
renault megane 1.5dci (85pk)
renault clio 1.5dci (85pk)
dacia logan 1.5dci (69pk)
peugeot partner 1.9D (69pk)
citroen jumpy 1.9D (70pk)
citroen berlingo 1.9D (70pk)
VW caddy 1.9tdi (75pk)

denk dat er nu vandaag nog altijd weinig zijn die de golf evenaren. of t moet al hybride zijn.

Op zaterdag 1 juni 2024 19:57:17 schreef InHogereSferen:
[...]
Maar in theorië krijgt de motor toch meer weerstand als de dynamo stroom moet leveren. Maar goed je hebt geen rolweerstand en luchtweerstand.

Absoluut. Maar als de motor niet betrouwbaar stationair loopt als je hem 0.9L/h geeft en je hem dus 1.0L/h moet geven aan benzine, dan kan het best zijn dat ie toch wat marge heeft wat je elektrisch kan aftappen.

Op zaterdag 1 juni 2024 10:54:43 schreef DK:
Snap niet dat dat thuisladen zo'n big deal blijft
Beetje auto laadt tegenwoordig met 250kW
Dat is over een jaar of 5 'normaal'
Dat zit je auto toch vol in een minuut of 10

De radius en laadsnelheid blijft hoe dan ook een factor. Volladen in 10 minuten is volgens mij nog niet mogelijk. Wel van tien tot 80% als alle temperaturen en het laadstation meewerkt.

400km wordt 300km in de winter. Liever hou je de accu op 80-90% dus zeg 250km. Dan wil je nog wat marge. 220km. Tante truus die op 100km woont zonder laadpalen op de boerderij/camping wordt dan toch lastig als je niet thuis met 100% lading kan beginnen.

Op zondag 2 juni 2024 01:45:02 schreef benleentje:
[...]Is dat werkelijk zo. Of is dat een aanname van je?

Een aanname. Ik bedoel stationair draaien zonder te parkeren, gewoon stil staan. De auto doet alles wat het moet doen, maar hoeft de injectoren minder te bedienen, de bonines minder, elektrische stuurbekrachtiging niet. En zo zullen er vast nog wel meer dingen zijn.

Was die 12,6 er altijd met stationair of enkel toen de motor nog koud was en ben je daarna gestopt met meten.

Echt altijd, al 1000en km's. Warm koud maakt niet uit. Het patroon is gewoon telkens hetzelfde.

Op zondag 2 juni 2024 10:11:13 schreef K7Jz:
Tante truus die op 100km woont zonder laadpalen op de boerderij/camping wordt dan toch lastig als je niet thuis met 100% lading kan beginnen.

Dan wacht je een paar minuten langer, alsof iedereen dagelijks naar een tante truus moet
Ik rij maandelijks den bosch - den haag zonder problemen elektrisch, en zelfs als ik alleen fastnet zou hebben lukt dat prima

Hiervoor reed ik een golf R, dan doe je ook maar 350km op een tank benzine, dan haal je truus ook niet

Op zondag 2 juni 2024 10:48:44 schreef DK:

Hiervoor reed ik een golf R, dan doe je ook maar 350km op een tank benzine, dan haal je truus ook niet

hmm, nieuwe logica...
tante truus woont op 100km, de auto doet 350km met een tank en je haalt het niet... :-)

met die golf kan je waarschijnlijk al 10keer tanken op de weg erheen en kost je dat 5min. electrisch is al wat minder

Op zondag 2 juni 2024 06:32:08 schreef fcapri:

mijn oudste diesel was 1988 golf 2 met 1.6D en een gemiddeld verbruik van 4.6L/100km (gemeten over 170 000km en 9jaar).

denk dat er nu vandaag nog altijd weinig zijn die de golf evenaren. of t moet al hybride zijn.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/36-1er.html?fueltype=1…

Snap niet dat dat thuisladen zo'n big deal blijft
Beetje auto laadt tegenwoordig met 250kW

Ik snap dat prima. Als het even kan ga ik liever direct naar huis waar je dan auto de hele nacht kan laten laden. Om dat nodeloos 10 minuten ergens te staan wachten dat trekt me niet zo.

Volladen in 10 minuten is volgens mij nog niet mogelijk.

De Tu delf heeft een methode en die is ook werkend getest om een accu in 4 minuten te laden met een slordige 1MW. Dat is een pilot voor race auto's en daar is het ook op getest.

https://www.activlease.nl/informatie/autolease-blog/elektrische-auto-o…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]

Op zondag 2 juni 2024 10:48:44 schreef DK:
[...]

350 Km op een tank???
Dan is het mij wel duidelijk dat die scheurijzertjes dus de vervuilers zijn met een dergelijk waanzinnig brandstof verbruik en die zuinige dieseltjes dus niet >:)

Op zondag 2 juni 2024 20:47:29 schreef anne2:
[...]

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/36-1er.html?fueltype=1…

en sorteer die er al uit met 1 of 2 tankbeurten.
ik zet altijd minstens 15 000km gereden als filter. en de bovenste heeft dan 4.07L/100km waarbij zijn beste dus 3,59L/100km is.

daar gaat mijn barrel dus verschillende keren goed onder.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/501566.html?page=7
ik heb met de mijne ook een paar jaar ritjes gedaan van 5km (thuis naar treinstation), dat was ook niet echt goed voor het totaal verbruik.
met mijn +360 000km heeft slijtage ook al een negatieve impact op de efficientie

Mijn diesel ( euro 5) volvo 5 cylinder gebruikt gemiddeld een 5,7 liter /100.
De wagen ligt altijd vol met gereedschap en het is stads en grote weg door elkaar.
Met rustig constant 100 op een lange rit is 4,5 /100 ook zeker haalbaar.
Een euro 5 heeft een roetfilter en dat wordt met regelmaat schoongebrand en dat vraagt dan weer wat extra brandstof om de filter flink heet te stoken.
Dat doet ie om de 1000 kilometer ongeveer schat ik.
Er staat ook 360.000 op maar dat merk ik nergens aan behalve aan de kilometerteller :)

Even meer ontopic.
Bij mij zit er ook een BMS in voor de accu, en laden bij afremmen, het is immers een euro 5.
Ik heb die "rare" waardes ook gemeten toen ik de wagen kocht in 2018.
De vorige eigenaar had er een andere accu in laten zetten , daarna stond de wagen ong 3 maanden stil bij de dealer vertelde deze.
Hij startte na 2 omwentelingen van de startmotor direct.
Accu dus in prima conditie.
Ik had wel bij een tijdje stilstaan ( motor uit en de radio langer aan)regelmatig de melding "accuspanning laag" op de boordcomputer waarna de wagen de radio zelf uitschakelde.
Maar de motor startte dan gewoon normaal met 1 omwenteling zoals altijd.
Ik ben toen ook gaan meten en zag ook die wisselende spanningen, alleen was de spanning stationair dan wel hoog om te laden.
Het bleek dat de BMS gereset moet worden na een accuwissel en dat niet gedaan was blijkbaar.
Bij volvo kan je dat zelf doen met een combinatie van een paar knopjes, daarna nooit meer de melding gehad en inderdaad bij stationair toen ook iets van 13 volt.
Het is een automaat maar die schakelt ook keurig terug als je "gas" loslaat, en dan remt ie op de motor en loopt de accuspanning inderdaad op om te laden.
Ach, het zal iets minder vervuiling geven zal de gedachten zijn.
Het werkt prima.

Mhh ik heb precies hetzelfde als jou.
Al snel geeft hij aan dat de accuspanning te laag is, maar starten gaat altijd prima.
Ik kan via mijn laptop wel een andere accu/ nieuwe accu aanmelden, maar ik ben bang dat hij dan uitgaat van 100% capaciteit. En dat zal niet meer zo zijn.

De BMS zal de de accu na resetten gaan testen en zich daar op instellen.
Mijn reset was ook met een gebruikte accu, daar stond 2016 op, dus met een accu van zeker 2 jaar oud, en daarna geen melding meer gezien.
Vorig jaar is die bewuste accu die op dat moment dus een jaar of 7 was vervangen omdat de startmotor ineens wel heel langzaam rond ging.
Maar hij startte nog wel na een paar keer rond gaan, alleen maar net aan...
Toen kwam de melding lage accuspanning terecht wel weer in beeld.
Ik heb met de fluke even gemeten om te kijken of het de accu was of de dynamo, stationair was de spanning 14,4 volt zelfs.
Duidelijke conclusie, zelfde dag een andere er in ( is 85 Ah ).
De BMS is meteen gereset met de PC na wisselen.
De melding accuspanning was meteen weer verdwenen.

Op zondag 2 juni 2024 19:22:54 schreef fcapri:
[...]

hmm, nieuwe logica...
tante truus woont op 100km, de auto doet 350km met een tank en je haalt het niet... :-)

met die golf kan je waarschijnlijk al 10keer tanken op de weg erheen en kost je dat 5min. electrisch is al wat minder

Zelfde logica als k7Jz die ineens geen 200km meer kan rijden als het koud is

En elektrisch pomp je in 5 minuten 20kWh, goed voor 100km