Ik heb een diesel en wil daar, net zoals bij de vorige diesel, water methanol injectie inbouwen.
De injector zit ongeveer 30cm voor het inlaatspruitstuk en spuit daar een minimale hoeveelheid water/methanol in.
Dit koelt de aangevoerde (turbo) lucht, houdt de inlaat schoon (EGR) en geeft een kleine boost/betere verbranding.
De turbodrukmeter is gecombineerd met een temperatuursensor in het spruitstuk. Ik zie de temperatuur langzaam dalen wanneer de WMI actief is maar ook weer heel langzaam klimmen.
Dar langzame klimmen veroorzaakt stotteringen en het verschil met WMI aan of uit zou vrijwel direct te zien moeten zijn.
Is de temperatuursensor gewoon te langzaam of zou deze te nat worden doordat het water niet geheel verdampt in de luchtstroom?
Zijn er verschillende sensoren die misschien wel sneller werken of moet ik de sensor verplaatsen naar voor de WMI injector?
Iemand een idee?
Hoe zit de sensor in het inlaatspruitstuk ?
Welke sensror gebruik je ?
Zit de sensor thermisch geisoleerd in het spruitstuk ?
Het is een standaard af fabriek combisensor, druk en temperatuur.
Geen idee wat daar voor sensor/PTC/NTC in zit.
Ik zal later vandaag even een foto maken. Hij zit in een "buisje"
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dat is een ntc die +/-2,5k bij 20grd zou moeten zijn. Het zijn zeker niet de snelste sensors ligt er ook aan of hij goed in de luchtstroom hangt. Het duurt vaak enkele seconden voor je een stabiele meting hebt.
Toch, bedankt. Hij hangt dus niet direct in de luchtstroom maar zit in een buisje "verstopt".
Is er een snellere variant die ik eventueel wel direct in de luchtstroom kan monteren?
Of is het beter om de sensor gewoon voor de inspuiting te plaatsen en dan maar minder winst in prestatie (nihiel overigens, de grootste reden om dit te plaatsen is toch om alles schoon te houden)
Heb hier een datasheet van Magneti Marelli.
Zijn "open" sensors
Paul Welther
Ik weet je opstelling niet precies maar omdat die 4 draadssensor ook de turbodruk meet kan je hem niet zomaar verplaatsen. Je kan wel een aparte temperatuursensor nemen. Er is een gemeenschappelijke massa en daarnaast de signaal draad. Nu is het afhankelijk van het huidige merk. Delphi heeft weer andere waardes dan bosch bijvoorbeeld. Bosch sensor zou de 0280130039 kunnen zijn.
Sorry ik ben gisteren nergens aan toegekomen. Heb een oude MAP sensor bewaard dus moet die even opzoeken en bekijken.
Ik gooi ze jaarlijks even in de sonische reiniger dus heb er twee om te wisselen.
De opstelling is niet zo spannend, na de intercooler loopt de luchtinlaat (plastic) naar het inlaatspruitstuk waar ook de MAP sensor zit.
Zo'n 20-30cm voor het inlaatspruitstuk zitten twee aansluitingen t.b.v. een drukschakelaar en een injector nozzle.
Ik moet de druksensor nog afstellen maar doel is denk ik bij 1500mbar (echte druk, geen atmospherische) de WMI in te schakelen.
Ik heb helaas geen mooie regelkast die ook RPM of load monitort.
Het duurde even maar heb de oude sensor gevonden en open gebroken. Er zit inderdaad een standaard 2k5 ohm NTC in.
Dan de vraag of er varianten zijn die sneller reageren.
Ik kan de bedrading dan wel aanpassen/aftakken en een nieuwe sensor plaatsen.
Ik lees iets over een RTD sensor, zou dat geschikt zijn in een inlaattraject?
Een NTC zou een reactietijd hebben van onder de 15 seconden en een RTD 0.5 tot 5 seconden
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (26%)]
Paul Welther
Een RTD sensor heeft een heel andere weerstand curve en is eigenlijk een PTC.
Dan zou je de hardware en software in de ecu moeten aanpassen.
Op maandag 10 juni 2024 06:58:35 schreef Paul Welther:
Een RTD sensor heeft een heel andere weerstand curve en is eigenlijk een PTC.
Een gemiddelde RTD (Pt100) kan toch ook niet zo heel goed tegen trillingen? Op plekken waar het goed tekeer gaat gebruiken "wij" daarom temperatuurkoppels anders blijf je sensoren vervangen. Is dat in een motor geen probleem?
Paul Welther
De uitlaattempsensors zijn vaak pt200 sensors. Gaan inderdaad wel stuk maar ook weer niet aan de lopende band.
Thermokoppel is natuurlijk nog sneller en betrouwbaarder. Maar zul je een of andere interface moeten verzinnen.