Wat ik heb begrepen is het volgende: Vref= Istepper x Rsense × 8.
Rsense zou in serie staan met de spoelen van de stappenmotor en Vref is de spanning over deze weerstand.
Dus stel de stappenmotor heeft een stroom nodig van 1A en Rsense is 0,1 Ohm, dan moet je Vref afstellen op: 1A x 0,1 Ohm × 8 = 0,8V.

Nu snap ik die factor 8 niet niet helemaal. Als er een stroom van 1A door een weerstand van 0,1 ohm loopt dan valt er toch een spanningover van 0,1V? Waarom die factor 8?

En ik neem aan dat je dit niet af kan stellen als je in het menu van de 3D printer op 'disable steppers' drukt? Want dan loopt geen stroom meer?

De formule klopt volgens de datasheet. In het IC zitten onder andere meerdere opamps en vermoedelijk zal er eentje intern de spanning over Rsense acht keer versterken (om dan in functie van Vref en Vdd de stroombegrenzing al dan niet te activeren).

Een andere manier om de stroom in te stellen is deze:

One way to set the current limit is to put the driver into full-step mode and measure the current running through a single motor coil while adjusting the current limit potentiometer. This should be done with the motor holding a fixed position (i.e. without clocking the STEP input). Note that the current you are measuring is only 70% of the actual current limit setting, since both coils are always on and limited to this value in full-step mode, so if you later enable microstepping modes, the current through the coils will be able to exceed this measured full-step current by 40% (1/0.7) on certain steps; please take this into account when using this method to set the current limit. Also, note that you will need to perform this adjustment again if you ever change the logic voltage, VDD, since the reference voltage that sets the current limit is a function of VDD.

Als de drivers gedisabled zijn loopt er inderdaad geen stroom meer door de spoelen van de stappenmotors, maar dan kan je nog steeds Vref afstellen omdat dat gewoon een ingang is (zie schema van een Pololu stepstick hieronder).

https://a.pololu-files.com/picture/0J3359.600.jpg?bafae85a9d4ff4a7837ec16a322748fe

Bedankt voor het schema, dat maakt al wat duidelijker.
De spannig die je meet is dus niet de spanning over Rsense.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (21%)]

Nee, je meet de spanning op vref pootje 17. Dat kan dus gewoon met uitgeschakelde motoren. Zou ik doen trouwens: motoren uitschakelen. Let wel op: Pololu heeft met V1.0 een andere weerstand als RSENSE gebruikt dan op latere versies. Er zijn dan ook clones met beide versie weerstanden. Ik zou aanraden de stroom uit te rekenen adhv de Rsense waarde en het datasheet en niet zo'n handig regeltje gebruiken van iemand die niet weet dat er verschillende weerstanden in gebruik zijn.... De waarde van Rsense kan je aflezen: het zijn grote weerstanden met de waarde er op gedrukt. Edit: Oh. De formule daar zit ook nog RSense in. Dus ik dacht even dat ze een aanname voor Rsense hadden gedaan en dan uitgewerkt.

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]