Absoluut geen kabelprobleem want dat heb ik getest, en ook geen pixelruis zoals je zou verwachten dat dat er uitziet.
Een hoop symptomen zouden hebben gepast met een fout in de HDMI bus als de kleursignalen geen eigen dedicated pair hadden gehad, vandaar dat dat mijn oorspronkelijke vraag was. Ik ben bij TV en monitor een groot aanhanger van terugredeneren vanaf het beeld waar de fout moet zitten.
Maar nu denk ik dat het probleem verderop zit, mogelijk gevolgschade (en dan waarschijnlijk van het opblazen, niet van de reparatie - want je werk dubbelchecken is belangrijk). Ik plaats later nog even plaatjes om die visuele diagnose begrijpelijker te maken. Behalve jitter, kloppen er ook kleuren niet. Dat kan zijn omdat de achterliggende logica niet meer kan zien of het RGB of YUV is, of omdat er datalijnen in de knoop liggen.
Uitleg: Het IC, de LT8619C was nieuw geplaatst en inmiddels nog een keer geswapt. De vraag is nu of ik er nog tijd in ga steken en het kristal swappen (zo op de scope te zien komt daar geen jitter af) en wat ontkoppel C'tjes. Zonder logic analyser om op de uitgaande LVDS bus van de LT8619C te kijken, is het een beetje einde verhaal. Dat is de enige plaats waar (behalve de klokfrequentie) verschillende resoluties verschil kunnen maken in de verwerking (het gebruik van andere datalijnen). Er zat een krater in het IC, dus het is niet uit te sluiten dat er via de bus nog meer opgeblazen is.
De oplossing zal vrij simpel zijn, de klant de keuze bieden tussen een nieuw mainboard of leven met het mankement.
P.S. Geen merk of typenummer deze keer, ook al hamer ik daar altijd op. Kwestie dat klanten geen verkeerde indruk krijgen als ze simpelweg op een merk of type zoeken waar de wereldwijde serviceorganisatie relatief klein is (als je verder graaft weet je het wel, maar het moet gewoon niet te erg googlebaar zijn). Reparatie op componentniveau is optioneel, ik heb schema's onder non-disclosure en het is een generieke applicatie rond de HDMI receiverchip.