Gennum, bekend merk inderdaad. SDI equalisers en drivers gaan wel eens stuk en meestal blijft het daar dan toe beperkt. Klanten gebruiken minder vaak HDMI, maar die ingangen lijken wel iets gevoeliger.

Deze monitoren doen afhankelijk van de resolutie/framerate HD of 3G-A op de SDI uitgang, dus geen ingewikkeld gedoe met 2 streams over 1 kabel.

Ik heb vandaag nog wat tijd in het ding gestoken.
- Eerst de connector nog even goed visueel geinspecteerd onder de microscoop.
- Toen met een afgeknipte HDMI-kabel de continuiteit van alle 4 de aderparen nog eens goed getest (ik vroeg me af wat hij zou doen als 1 ader van een aderpaar niet lekker is).
- Terminatie is van het actieve soort en zit in het receiver IC dat al 2 keer vervangen is, daar zal het dus niet aan liggen.
- Kristal en omliggende condensatortjes en weerstand geswapt
- merk wel dat er een subtiel verschil in de storing is door de print lichtjes te torderen, maar de storing gaat er nooit uit. Ceramisch condensatortje gescheurd? De boel is DC-gekoppeld (in tegenstelling tot de SDI bus) en behalve wat onkoppeling heb je alleen de 2 condensatorjes aan het kristal die iets met het signaal kunnen doen. Als het een slechte soldering is zal die wel onder de FPGA zitten...
- nog iets om na te gaan, werkt de DDC bus wel goed? Kan me niet voorstellen dat een storing zoals deze kan komen doordat de mode niet goed gecommuniceerd wordt, maar durf het ook niet helemaal uit te sluiten. De DDC bus gaat (beveiligd door 2 zenerdiodes die ik al meevervangen had) direct de processor in dus dan zou het ook einde verhaal zijn.

Er zit nu wel echt teveel tijd in, dus het mainboard gaat de loop- en sloop-bak in. Wie weet ooit nog? Ik kwam in die bak nu alweer 2 andere mainboards tegen die ik met de huidige kennis waarschijnlijk wel weer goed opgeknapt krijg (JTAG aansluiten en firmware flashen, dat gereedschap had ik nog niet toen ik die boards afkeurde). Op dezelfde manier kan dit natuurlijk ook opeens binnen bereik komen met de juiste meetapparatuur of nieuwe inzichten.