Mijn nieuwe projectje: het is een Loewe Opta, model 4720W.
Gescoord bij de Kringloop.

Een mooi toestel, kast is helemaal gaaf. Deze wil ik weer helemaal werkend makend maken en er als nieuw laten uizien. En uiteraard werkend maken.

Werkend ben ik al een eind, op wat dingetjes na. Daar ga ik later mee aan de gang.

Omdat het zo'n gaaf exemplaar was, heb ik alle toetsen gedemonteerd en schoongemaakt; het vuil en gebruik van ca 65 jaar er af gehaald.
De toetsen zijn weer helemaal mooi.

Edoch mijn eerste foutje: ik heb het frontpaneel / de glasplaat voorzichtig schoongemaakt. Dat dacht ik. Maar al ras zag ik dat de verf er heel snel afbladderde. Even aanraken en het gaat er af.
Dat is wel erg jammer.. ;(

Wie heeft een tip wat ik het beste kan doen (een vervangend exemplaar zal wel niet zo gauw zijn gevonden).
Misschien een papiertje erachter printen?

:?

Dat is een mooie vangst.
Hier lees ik iets over het vervangen van stationsschalen. Eerst wordt zelf printen genoemd, verderop gaat het over mensen die 'echte' platen maken. Zelf niet helemaal gelezen; weet niet wat 't kost.

https://www.radiomuseum.org/forum/dial_scales_homemade_with_inkjet_pri…

Ha Bavelt,

Even een proefje gemaakt

ik zoek nog een betere deze is in het echt net zo groot als je schaal :P
Je kunt zo'n grote alleen maar printen op een A0 printer ik kan beschikken over een HP.....

Dit kan zelfklevend voor aan de buitenzijde als je de tekst op het glas wil dat kan ook maar dat doet de drukker voor mij,
ik lever dan de film die wordt bewerkt.

Groet,
Henk.

Stel dat je er een 1:1 film van laat maken i.p.v. zeefdruk op het glas, wordt dat goudkleurige dan gewoon lichtdoorlatend?

Dan zou je gewoon het plaatje helemaal schoon kunnen maken en de film ervoor of achter 'plakken'. Vervoer met een PostNL of DHL o.i.d. wil nog wel eens tot een gebroken glasplaat leiden, hoe goed je het ook verpakt.

Ha harry64,

Het is heel veel werk de foto die ik laat zien is niet bruikbaar de maten zijn niet meer correct.
De glasplaat moet helemaal schoon beter een nieuwe glasplaat zonder krassen ik repareer meetinstrumenten en voorzie,
ze soms van een nieuw front.
Ik je zeggen is heel veel werk soms meten en tekenen het is gemakkelijker om een eigen ontwerp te maken....

Dus eerst zou TS een originele ontwerp op maat moeten maken vaak is bij dit soort oude apparatuur het letter type niet standaard.
Het is een soort van getekende variant geduld maar het kan wel.

Groet,
Henk.

Op vrijdag 7 juni 2024 23:04:53 schreef electron920:
Ha harry64,

Het is heel veel werk de foto die ik laat zien is niet bruikbaar de maten zijn niet meer correct.
[..]
Groet,
Henk.

Jammer. Maar niet ongebruikelijk bij oud spul herstellen. Dat loopt 99 van de 100 keer uit op meer werk. (en ontwikkelen van extra vaardigheden :P )

Een schaal teken je meestal na in een vectorprogramma om 'm daarna als vectorbestand te laten produceren door een stickermaker (of een echte glas-bedrukker, die bestaan ook, maar ik zou niet weten waar je die kan vinden). Je kan dan dingen verschalen zoveel je wil zonder kwaliteitsverlies, en zonder dingen zoals lensvervorming.
De kunst is om precies het juiste lettertype te vinden.

Ook kun je leuke dingen doen zoals de nieuwe zenders 'verstoppen' tussen de oude zenders op de schaal :)

En ja, dat is heel veel werk. Uren, zo niet dagen. Nooit de achterkanten van schalen aanraken met iets anders dan een extra zachte kwast/blaasbalgborsteltje voor camera's.
Dat staat ook in de tips&trucs.

Wat je eerst kan proberen is op het NFOR vragen naar een nieuwe schaal. Deze toestellen zijn niet zo zeldzaam, dus de kans is redelijk dat je een slooptoestel met schaal, of een losse schaal kan vinden.

Als je een schaal zou kunnen lenen van iemand, kun je die vrij makkelijk inlezen met een scanner. (voorbeeld: B7X14A)

Volgens mij is die schaal verkeerdom gescand. De bedrukte zijde moet op de glasplaat, anders klopt de focus niet en zeker op de volle grootte (ca. 50cm breed) zul je de onscherpte extra zien.

Andersom scannen heeft geen nut, achterkant is egaal bruin... :+ (dit is de enige manier)

Een plaat lenen zou mooi zijn, maar de kans lijkt me klein. Je moet al heel wat losmaken voordat het ding er uit is.
Ik zal eens proberen te kijken of iemand een slooptoestel heeft liggen. En anders for the time being er toch maar een kleurenprintje achter.

Andere optie is een complete print te maken op een nieuw stuk plastic (kunststof) doorzichtige plaat. En die op maat snijden. Dat spul heb ik wel.

Dan zou ik het glas hergebruiken, niet plastic opnieuw snijden.

Jawel, maar als die print niet lukt heb ik niks meer...

Op zaterdag 8 juni 2024 19:32:53 schreef Bavelt:
Jawel, maar als die print niet lukt heb ik niks meer...

Die schaal is toch al 'beyond repair'... :+

Ha Bavelt,

Ik zou eerst de schaal welke je nu hebt fotograferen dan is het origineel veilig gesteld.
Dus demonteren en kopie maken daarna kan je de opties bekijken wat te doen dit is afhankelijk hoe de rest van de print / film op de glasplaat zit.....

Groet,
Henk.

Jawel,
Maar een foto 'vult' alle rechthoekjes met de achtergrond, die op de glasplaat doorzichtig moeten zijn.

Op een groen vel papier leggen, in het bewerkingsprogramma naar keuze de achtergrond vervangen door transparant.

Is zo'n glasplaat nu niet te herstellen door de oude zeefdruk techniek te gebruiken.

Met een 3D printer als de snapmaker zou je misschien in kunstof een of meer mallen kunnen uitsnijden die je op het glas legt en dan met een spuitbus verf of gewoon een kwast van een laag verf voorziet.

Eigenlijk het ouderwetse zeefdrukken in een nieuwe jasje. Je zou dan zelfs de schaal kunnen voorzien van nieuwe zendstations. Inclusief je eigen piraten zender.

Een mal die zelf plakt is een minder goed idee denk ik omdat je de verf er met verwijderen van de sticker waarschijnlijk van af trekt.

Dan kun je beter gewoon een alles op een transparante sticker printen die je op een schoon gepoetste glazen plaat plakt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (15%)]

Op zondag 9 juni 2024 15:38:54 schreef Ledlover:
Op een groen vel papier leggen, in het bewerkingsprogramma naar keuze de achtergrond vervangen door transparant.

Liefst dan een laag aantal kleuren gebruiken, anders wordt 't lastig...
Bijv. bij 16.7 miljoen kleuren zijn bijna alle groene pixels wel een iets andere kleur groen, lastig bij vervangen...

[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]

De overspraak tussen kleuren kan je altijd instellen bij zo'n werkwijze.

Er zijn bedrijven die glas zeefdrukken. Dat is hoe Ben Dijkman oude schalen opnieuw kan uitgeven.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (41%)]

Avery J8567 transparante inkjet folie is ook handig (en goedkoper), voor groter als A4 er twee tegen elkaar plakken.
Glas zeefdrukken doen nog maar weinig bedrijven en is duur...

Op zondag 9 juni 2024 15:47:56 schreef Ex-fietser:
Is zo'n glasplaat nu niet te herstellen door de oude zeefdruk techniek te gebruiken.

Met een 3D printer als de snapmaker zou je misschien in kunstof een of meer mallen kunnen uitsnijden die je op het glas legt en dan met een spuitbus verf of gewoon een kwast van een laag verf voorziet.

Eigenlijk het ouderwetse zeefdrukken in een nieuwe jasje. Je zou dan zelfs de schaal kunnen voorzien van nieuwe zendstations. Inclusief je eigen piraten zender.

Een mal die zelf plakt is een minder goed idee denk ik omdat je de verf er met verwijderen van de sticker waarschijnlijk van af trekt.

Dan kun je beter gewoon een alles op een transparante sticker printen die je op een schoon gepoetste glazen plaat plakt.

Met die kunststofmal kruipt je verf dan er onderdoor.

Bij zeefdrukken gebruikt men meestal dikke pasta-achtige verf... (en een dunne stalen zeef)