Dit is toch wel redelijk maf:
De verbinding tussen de spanningsdeler R30/R31 naar R23 (zie gearceerde schema) en R23 is er gewoon niet...
Ik heb de verbinding even met een los draadje gemaakt en ja, dan wil het oog wel (zij het wat minder fanatiek dan bij UW/LW/MW)
Dat zou betekenen dat het vanaf fabriek zo was en het oog dus nooit op de FM heeft gewerkt. Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.
Zou zoiets toch kunnen?
Nu is het wel zo dat de onderkant van dat printplaatje niet kan worden bekeken. Heel misschien dat daar die verbinding zou moeten zitten en/of niet goed is.
Op zaterdag 22 juni 2024 12:38:10 schreef Bavelt:
Dit is toch wel redelijk maf:Dat zou betekenen dat het vanaf fabriek zo was en het oog dus nooit op de FM heeft gewerkt. Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.
Zou zoiets toch kunnen?
alles kan. zelf al soldeeroogjes gezien die nooit gesoldeerd waren,de draad zat er dus los in, toch had het toestel jaren gewerkt, tot..
maar kan ook afgebroken zitten op het printje waar je niet bijkunt. Vind je daar geen overbodige draad? 
Op zaterdag 22 juni 2024 13:14:45 schreef kris van damme:
[...]alles kan. zelf al soldeeroogjes gezien die nooit gesoldeerd waren,de draad zat er dus los in, toch had het toestel jaren gewerkt, tot..
maar kan ook afgebroken zitten op het printje waar je niet bijkunt. Vind je daar geen overbodige draad?
Nee, het printje, dat kort tegen het chassis zit, is niet te verwijderen tenzij de HELE radio wordt ontmanteld.
Het rode draadje heb ik er even aan gezet, je kunt zien dat het oogje eronder / ernaast gewoon vrij is.
Het kan dus wel. De eerste eigenaar zal zich niet druk hebben gemaakt over een niet knipperend oog...
In ieder geval werkt het nu allemaal. Met nog een prima geluid. De toonregeling doet het goed.
De glasplaat is even geparkeerd.
Wat nog even aandacht vraagt zijn de schakelaars. Als het toestel wordt uitgezet met 'AUS', dan schreeuwt het ding het letterlijk uit.
De contacten zijn niet te bereiken om schoon te worden gepoetst.
Dat wordt dan toch de spuitbus vrees ik...
Op z'n achterkant zetten dus met de schakelaars omhoog en met een dun rietje een beetje ipa er in druppen/spuiten. Die lange schakelaars gaat wat meer moeite kosten verwacht ik. Het lijken mij i.i.g. schakelaars waar zo'n stukje print met geëtste schakelpatronen op zit. Die heb ik ook in m'n Philips N4450 en waren lastig weer enigszins schoon te krijgen.
IPA is veilig voor radio's.
Probeer eerst zo veel mogelijk stof er uit te blazen met perslucht, als er zichtbaar stof in zit. Vervolgens met een injectiespuit (de naald kan je naar believen buigen, wel even het scherpe deel er af slijpen) een goede douche geven. Omdat IPA veilig is, kan je flink wat gebruiken. Papiertjes of watjes er onder om het wegdruipende vuil op te vangen. Oppassen met statische elektriciteit en andere ontstekingsbronnen!
Vervolgens (zeer belangrijk) weer uitblazen om vettigheid en vuil dat je met de IPA oplost, weer weg te blazen.
Ten slotte eventueel zéér zuinig wat contactspray er in, om de contacten te smeren en moeilijkere aanslag nog beter te verwijderen. Maar dat moet echt heel zuinig.
Ik heb een update over het plaat project.
Het lijkt dat het wel werkt om die transferfolie op kunststof te krijgen.
Ik heb een heel klein stukje getest.
Die transferfolie ( voor laserprinter) is een hele dunne soort film die op een drager zit.
Daar print je op zoals je het ziet, en dan haal je de beschermfolie er af.
Vervolgens leg je het op een shirt en in de warme pers.
In het geval van een frontplaat moet het aan de binnenzijde en zal de afdruk dus gespiegeld moeten zijn, de film komt tegen de binnenkant van de plaat en daar zit dan de toner weer op, eigenlijk net als de verf nu.
Wat ik nu nodig heb is een hele goede scan of foto van een glasplaat.
Die voorbeeldjes die Arco en Bavelt hebben geplaatst zijn veel te klein.
Wie helpt mij daar aan?
Dan ga ik een echte proef doen.
Die foto was ook niet helemaal exact gelijk aan de originele plaat. Hij lijkt er wel veel op, maar is niet van de 4720W.
Dus inderdaad, wie heeft een dergelijke foto?
Op zondag 23 juni 2024 15:36:04 schreef Ledlover:
IPA is veilig voor radio's.Probeer eerst zo veel mogelijk stof er uit te blazen met perslucht, als er zichtbaar stof in zit. Vervolgens met een injectiespuit (de naald kan je naar believen buigen, wel even het scherpe deel er af slijpen) een goede douche geven. Omdat IPA veilig is, kan je flink wat gebruiken. Papiertjes of watjes er onder om het wegdruipende vuil op te vangen. Oppassen met statische elektriciteit en andere ontstekingsbronnen!
Vervolgens (zeer belangrijk) weer uitblazen om vettigheid en vuil dat je met de IPA oplost, weer weg te blazen.
Ten slotte eventueel zéér zuinig wat contactspray er in, om de contacten te smeren en moeilijkere aanslag nog beter te verwijderen. Maar dat moet echt heel zuinig.
Ik heb zelf hier van dat "Kontakt 60" spray, van de plaatselijke leverancier.
Maar ik heb ergens gelezen dat je dat spul daar beter niet voor kunt gebruiken? Het is wel kontaktspray staat er op...
Op zondag 23 juni 2024 19:23:31 schreef Bavelt:
[...]Ik heb zelf hier van dat "Kontakt 60" spray, van de plaatselijke leverancier.
Maar ik heb ergens gelezen dat je dat spul daar beter niet voor kunt gebruiken? Het is wel kontaktspray staat er op...
er staat op het busje Kontakt 60 duidelijk dat je het na de inwerking moet wegspoelen met WL (of iets anders) en dan nabehandelen met 61 (of iets gelijkaardigs).
Laat je 60 ziten, dan doet het na enige weken, maanden, jaren meer kwaad dan goed.
Doordat men de gebruiksaanwijzing niet leest/volgt raak je uiteindelijk aan een slechte reputatie..
Inderdaad met IPA reinigen, ik gebruik altijd spuitbussen.
Ook voor potmeters prima.
Wil je dan toch iets gebruiken als bescherming dan liever kontakt 61 nemen, en zeer spaarzaam mee omgaan.
Op zaterdag 22 juni 2024 17:59:36 schreef kris van damme:
oja, een geval van vergeten oogje te solderen (alsook het draadje...). welkom in de club
Dat ze met de "Deutsche Grundlichkeit "toch een draadje zijn vergeten 
in principe is IPA het beste middel voor schakelaars uit te spoelen, maar sommige duitse radio's (oa telefunken) hebben hard plastiek behuizingen met plastiek latten die na een IPA behandling stroef gaan lopen, vandaar de vraag om een foto.
Het lijkt een beetje op het telefunken brokkenplastic. (nu, ja, na 60 jaar..)
Wat andere al aangevan, eerst stof zo goed mogelijk wegblazen. Daarna zou ik IPA testen op een niet belangrijke schakelaar. Als die na het wegblazen daarvan en drogen nog vlot loopt, dan kan je ze allemaal zo behandelen. Succes.
IPA haalt al het vet (if any) er uit dus het voelt na gebruik altijd stroever. Daarom dus nasmeren met een contactsmeermiddel of een 'brave' contactspray.
Het kraakprobleem is inmiddels opgelost. Het waren niet de contacten zelf; op een soldeerlipje op een van de schakelaar stak nog een stukje draad uit van een daarop gemonteerde weerstand. Die raakte een andere component nét wel en nét niet.
Zodra het schakelblok een beetje bewoog door het indrukken van een van de toetsen, maakte het ding contact op een plek waar dat niet moet.
Draadje afgeknipt en voilá, het probleem is voorbij. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hehe, goed dat het opgelost is. Bravo! En welbedankt voor de terugmelding. Dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, helaas valt dat al eens tegen...
Op donderdag 11 juli 2024 21:11:28 schreef Paulinha_B:
Hehe, goed dat het opgelost is. Bravo! En welbedankt voor de terugmelding. Dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, helaas valt dat al eens tegen...
ja, dat is het minste wat ik wel kan doen: laten weten hoe het is afgelopen. Forumleden hebben er immers tijd in gestoken, waarvoor dank.
Het was wel even zoeken maar gaf wel voldoening dat ik het heb gevonden.
Nu nog zien een oude Loewe te scoren op MP of Kringloop voor de glasplaat. Het bedrukken van een plaat heeft veel voeten in de aarde en mooi krijg je het nooit.
Dat wordt dus wat geduld hebben.
Het apparaat zit in elkaar en kreeg een mooi plekje in mijn Werkkamer, dat al aardig op een museum begint te lijken... 
Wat ik met die dingen wel eens heb, hoe ver ga je in het streven naar perfectie en wanneer 'is het goed zo'.
Of wellicht: misschien was dit al altijd zo.
Als voorbeeld: de radio speelt, goed geluid, antenne is wel nodig, Maar als de volumeregeling op nul staat, is er een brom te horen. Zo'n signaalbrom die je wel eens hoort als je een versterker helemaal open zet met de ingang los.
Hou ik mijn hand in de buurt van de potmeter, dan hoor je dat meteen en nog redelijk hard ook. Dus met volume op 0.
Aan de potmeter zitten redelijk lange draden naar de print. Nu zijn ze afgeschermd, maar komt mijn vinger in de buurt van de isolatie, dan schreeuwt het ding het bijna uit. De afscherming zit aan aarde kan ik meten. Maar toch lijkt die niet te werken. De afscherming is gesoldeerd aan de potmeterzijde, de andere kant is niet bereikbaar (duikt onder de print waar je niet bij kunt).
Apart, niet?
Wat ik bij bromproblemen wel eens doe, is een goed testdraadje met krokodillenklemmetjes pakken (dus niet die van verkoperd staaldraad die halfbakken in het klemmetje geperst zitten), die aan het gevoelige stuk afscherming zetten, en op het chassis aftasten of er een plek te vinden is, waar de brom minder wordt. Als je een plek daarvoor vindt, leg je daar een permanente verbinding naartoe.
Een signaalbrommetje is tamelijk ongebruikelijk. Een voedingsbrommetje is weer vrij normaal.
Het kan zijn dat die potmeter niet helemaal fris meer is, dat ie net niet goed contact geeft bij volume dicht. Dat heb ik wel vaker ondervonden. Maar potmeters met loudness aftakking worden al jaren niet meer gemaakt, dus je moet roeien met de riemen die je hebt.
Mijn Philips b7x14a is in zeer regelmatig gebruik en heeft ook 'gevoelige' potmeters. Ik doe mijn best om die zo min mogelijk te gebruiken, om slijtage te voorkomen.
de massakant (0 kant) van de volumepot ligt niet aan de aarde. de afschermingen wel. Vraag is hoe effectief de afschermingen zijn. Tevens is gans het zaakje hoogohmig, dus electrostatische brom heeft veel invloed.
Op donderdag 11 juli 2024 20:58:03 schreef Bavelt:
Het kraakprobleem is inmiddels opgelost. Het waren niet de contacten zelf; op een soldeerlipje op een van de schakelaar stak nog een stukje draad uit van een daarop gemonteerde weerstand. Die raakte een andere component nét wel en nét niet.
dat is ook een klassieke instinker. had het deze winter nog met een Schaub-lorenz transistorradio uit 1961. Je kent het wel : eens uitgekast speelt ie normaal, eens helemaal dicht : probleem.. zoek zoek zoek.. 't is niet waar.. 
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (58%)]
Op zaterdag 13 juli 2024 11:02:32 schreef Ledlover:
Wat ik bij bromproblemen wel eens doe, is een goed testdraadje met krokodillenklemmetjes pakken (dus niet die van verkoperd staaldraad die halfbakken in het klemmetje geperst zitten), die aan het gevoelige stuk afscherming zetten, en op het chassis aftasten of er een plek te vinden is, waar de brom minder wordt. Als je een plek daarvoor vindt, leg je daar een permanente verbinding naartoe.Een signaalbrommetje is tamelijk ongebruikelijk. Een voedingsbrommetje is weer vrij normaal.
Het kan zijn dat die potmeter niet helemaal fris meer is, dat ie net niet goed contact geeft bij volume dicht. Dat heb ik wel vaker ondervonden. Maar potmeters met loudness aftakking worden al jaren niet meer gemaakt, dus je moet roeien met de riemen die je hebt.
Mijn Philips b7x14a is in zeer regelmatig gebruik en heeft ook 'gevoelige' potmeters. Ik doe mijn best om die zo min mogelijk te gebruiken, om slijtage te voorkomen.
Ik ga daar eerdaags wel eens mee aan de gang. Echt iets voor de donkere dagen...
Ondertussen dient zich een nieuw projectje aan: een Aristona SA2034A!
Ik zal hier een nieuw topic voor maken.