Ik heb het nog een keer of tien bekeken, en het bééld stokt daar helemaal niet, in die seconde dat-ie de cilinder vastpakt. Maar laat de anderen er maar eens naar raden. 
Jammer dat wij er niet bij waren: we zouden een paar mensen in het midden gevraagd hebben even elkaars handen los te laten.
Volgens onze bevindingen tot dusver zou het dan moeten blijven werken - was best interessant geweest om dat in de praktijk te zien (horen).
Maar blijkbaar is het dus heel gemakkelijk. Je hoort ook geen spikkeltje storing op de muziek, dus het gaat ook niet zomaar een béétje. Ik moet iets over het hoofd gezien hebben. 
Op vrijdag 14 juni 2024 17:30:13 schreef Frederick E. Terman:
Jammer dat wij er niet bij waren: we zouden een paar mensen in het midden gevraagd hebben even elkaars handen los te laten.
Volgens onze bevindingen tot dusver zou het dan moeten blijven werken - was best interessant geweest om dat in de praktijk te zien (horen).
Nou, ik herinner mij nu opeens dat dat toen ook (per ongeluk) gebeurd is. Hierdoor geloofden sommige studenten niet dat het "echt" was....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even wat gemeten met mijn BK891. |Z| is hoog bij grofweg 50 Hz (8k) zakt dan hard omlaag tot grofweg 50 kHz (3k) en blijft daarna tot 300 kHz (2,3 k) redelijk constant. Component houder erop en zelf-cal gedraaid.
(dit was een sweep van natte duim naar duim)
Daarna alles verder van natte duimen(spuug):
Z op 1 kHz is 9k8 en +79 graden (Polar)
Daarna:
Z op 1 KHz is 2k5+j8k7 (complexe impedantie)
Z op 3 KHz is 3K2+j6k8
Z op 10 KHz is 2K8+j3k8
De zelfinductie
100 Hz = 44H + 21kΩ
1 kHz = 1H4 + 2,7kΩ
100 Hz = 64mH + 3kΩ
Dit zijn heel lastige metingen want het hangt vooral af van hoe goed ik de meestrips vast pak, hoe nat mijn vingers zijn, hoe hard ik duw etc en een duim geeft bv een veel lagere weerstand dan bv mijn wijsvinger. Dus letterlijk natte vinger werk 
Kijk eens naar dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=lN3oHY3ekSI. En de haastigen onder ons kunnen gaan kijken vanaf minuut 5 en verder.