Iets meer info over bijvoorbeeld:Merk en type actuator.

Hallo. Lambiek.

Het idee is om 2 actuatoren van aliexpress te kopen. Met alleen een voeding en een massa. Zonder een potmeter of dergelijke erin.

Mvg
Henkie

Heb je geen link naar die actuator die je op het oog hebt?

Een standaard actuator kan je niet zomaar 5 seconden laten lopen dan kunnen er dingen stuk gaan. En dat zal nieteens de actutor zelf zijn maar ook iets anders. IK had een 800kg sterke actuator om een vloerluik te openen maar die trok wel een stuk muur eruit. ( hij trok letterlijk een scharnier uit de muur en de andere brak gewoon af.) Het is al weer gerepareerd maar het zijn dus wel zaken waar je op moet letten
Als er op de actuator eindschakelaars zitten, want die zijn er ook, dan moet je die dus gebruiken om op tijd te stoppen.
Als je een actuator zonder eindschakelaars wilt gebruiken dan zou je de stroom naar de actuator moeten meten en als die aan het einde is loopt de stroom op en dan moet je stoppen met aansturen.

Je kan eventueel ook losse eindschakelaars monteren en die gebruiken dat mag ook.

Ik weet niet welke software je nu gebruikt maar deze ken ik niet en ik begrijp niet hoe dit nu precies werkt.
Ik zie nu 2 blokken die eindigen met 5 seconden wachttijd als dus zo nu niet werkt omdat de blokken in deze volgorde achter elkaar staan dan moeten die blokken naast elkaar(denk ik). Dus je gaat het ene of het ander blok in.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

de actuator zal ik uitzoeken met eindschakelaars. zodat ze inderdaad niet door draaien.

het idee is om de 4 schakelaars te vervangen door 2 laser ontvangers.
Die een strakvlak moeten bedienen om de hoogte van de grond gelijk te houden.
die 5 seconden wachttijd is bedoelt om hem niet zo zenuwachtig te maken.
En die kan ook rustig naar 1 2 of 3 seconden. Dat is even aftasten.

het gaat er dus om als laser 1 op zijn nulpunt staat en dus even wacht om de actuator aan te sturen.
Dat laser 2 gewoon door blijft werken om op de goede hoogte te komen.

Op woensdag 12 juni 2024 22:39:22 schreef henkie119:
de actuator zal ik uitzoeken met eindschakelaars. zodat ze inderdaad niet door draaien.

Je moet inderdaad actuatoren hebben met eindschakelaars, als zo'n ding doordraait tot einde slag zit hij muur vast.

het idee is om de 4 schakelaars te vervangen door 2 laser ontvangers.
Die een strakvlak moeten bedienen om de hoogte van de grond gelijk te houden.

Leuk project, heb ik eens gedaan voor achter een tractor.

die 5 seconden wachttijd is bedoelt om hem niet zo zenuwachtig te maken. En die kan ook rustig naar 1 2 of 3 seconden. Dat is even aftasten.

Als je het goed ontwerpt hoeft die 5 sec wachttijd niet, als je een ontvanger hebt met een functie te hoog, op positie en te laag heb je een continue regeling, proportioneel dus. Dan heb je niets met wachttijden te maken.

Als je het proportioneel gaat maken, dan heb je twee H-bruggen nodig voor een continue regeling. Die kun je kopen of zelf maken natuurlijk.

Hier heb je wat meer info. Hier staat het principe en een schema.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/5

En hoe ga je het met het sturen doen?, want de constructie op de foto stuurt niet echt lekker denk. :) Of het moet op de foto niet goed te zien zijn.

Het signaal wat van de ontvanger komt is
Hoog en laag of neutraal. Dit wou ik van de led indicatoren afhalen die op de ontvanger zitten. Dus dat signaal is vrij zwart wit

Mbt de h-brug. Heb ik dat niet gerealiseerd nu met de 4 relaisen?

Dat signaal van de ontvanger kun je gebruiken, ik heb het toen uitgelezen met een aantal foto transistoren. Dan hoef je niet aan de ontvanger te knoeien.

Het kan met relais, maar dat regeld vrij hard. Via een H-brug heb je meer mogelijk heden.

Heb je ook een schema of foto's van jouw project lambiek. Ben wel benieuwd.

Ik heb de motoren aangesloten in het schema zoals op deze foto.

Dat is toch een h-brug of zie ik het verkeerd?

En had je die foto transistor. Gewoon op de leds geplakt op de ontvanger?

Op donderdag 13 juni 2024 15:32:59 schreef henkie119:

Heb wel foto's geloof ik, moet even zoeken.

Dit is wel een H-brug, maar dit is hard aan en uit. Hier valt niets te regelen.

De gene waar ik het voor gemaakt heb heeft daar een behuizing voor geprint.

[...]
Dit is wel een H-brug, maar dit is hard aan en uit. Hier valt niets te regelen.

Het lijkt mij inderdaad ook wel beter om het zonder relais toe doen.
Maar als arduino beginner is dat wel het makkelijkste.

Heb je een paar zoeken woorden zodat ik mij erin kan verdiepen om het zonder relais te doen?

https://nl.aliexpress.com/item/1005006570513212.html?spm=a2g0o.product…

Daar staat tot 43A maar dan moet het koelblok veel groter. Maar tot 10A / 15A moet zeker lukken

Het was even zoeken, maar ik heb nog wat gevonden op mijn telefoon. Dit systeem werkt niet met actuatoren maar werkt hydraulisch. Met de drie relais worden kleppen aangestuurd om de schuif te lichten of te laten zakken. In de hydrauliekleidingen zitten drossels om het geleidelijk te laten verlopen.

Dit is de print voor het uitlezen van de ontvanger, daar zitten vijf posities op.

Hier de twee printen, de uitleesprint en de hoofdprint waar de Arduino op komt.

Hier de hoofdprint met de Arduino.

Hier het complete kastje. Het kastje heb ik niet gemaakt, dat heeft de eigenaar gemaakt.

Hier de behuizing voor de uitleesprint.

Hier heb je wat meer info. Hier staat het principe en een schema. Dit had ik je een paar posten terug al gegeven.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/5

Kijk dat ziet er goed uit lambiek.
Bedankt voor de hulp en foto's.
Ik ga mij er eens goed in verdiepen

Als je vragen hebt, stel ze gerust. :)

Op zich kan het met relais ook werken. maar dat heeft alles met de snelheid van de actuator ten opzichte van de sensor te maken.

Als je actuator bv met 1mm/sec de boel aan het bewegen is en de sensor heeft een opening van 1mm dan moet je wel heel precies sturen. Maar als je actuator 0,1mm/s doet dan is het makkelijker aansturen.

Je kan bv wel een combinatie van relais en PWM proberen.

Hallo.

Ik ben nog steeds af en toe bezig met dit project.
Nu ben ik op het punt gekomen dat ik de een omhoog en omlaag signaal moet gaan halen uit mijn ontvanger.
Nu zitten er jammer genoeg geen leds op de ontvanger waar ik een signaal weg kan halen.
ik heb een paar foto's gemaakt van de binnen kant van de ontvanger.
hebben jullie enig idee waar ik kan gaan meten voor een signaal?
Of welke informatie kan ik daarvoor geven.

Mvg.
Henkie

Op donderdag 13 juni 2024 15:32:59 schreef henkie119:

Ik heb de motoren aangesloten in het schema zoals op deze foto.
[bijlage]

Ik zou zeker een motorstroom meting toepassen die als de stroom een te te lange tijd te hoog is de boel uitschakelt. Hoe is het met persoonlijke veiligheid? kan er iemand tussenkomen en doodgedrukt worden? Maak je ook gebruik van een noodstopschakeling?

En zeker als je de brakke relais van ome ali gebruikt. Een beetje normale prijs voor een relais is snel 20 of dertig euro.
Hoeveel kostte dat printje? En daar zitten er dan nog twee stuks en wat aanstuur electronica op ook. En het prijs verschil zit niet alleen in de handel. Het zijn de allergoedkoopste relais die je kunt vinden met een navenante kwaliteit.

Een vastplakkend relais is niet raar bij deze producten. Leuk voor hobby maar meer niet.

Denk in elk geval na over de veiligheid.

Het zijn de allergoedkoopste relais die je kunt vinden met een navenante kwaliteit.

Op zich geen probleem zolang je de stroom die je met de relais schakelt laag houd of als je de relais eerst inschakelt en daarna via PWM en een fet de stroom gaat regelen.

Of je moet vrij klein actuatoren hebben die met ongeveer 1A aan stroom genoeg hebben. Die relais moet je eigenlijk niet zwaarder belasten dan ca 2A.

Op maandag 15 juli 2024 20:24:56 schreef henkie119:
Nu zitten er jammer genoeg geen leds op de ontvanger waar ik een signaal weg kan halen.

Wat gebeurt er als de hoogte goed is, gaat er dan een signaal van een buzzer of zo?

Ja er gaat een buzzer die 2 soorten piepjes maakt voor omhoog en omlaag.
maar die spanning/hertz die ik daar gemeten heb.
kan ik slecht meten met mijn multimeter.
mischien kan ik ze beter met de arduino uitlezen. Maar hoe ? :)

Ook komt er in het lcd schermpje een pijltje omhoog of omlaag te staan.

En als de hoogte goed is dan is het geluid signaal uit.
En komt er een streepje in het lcd schermpje

Oké, dan moet je de frequentie meten en daarop schakelen. Iets anders kan ik zo niet verzinnen.

dat had ik inderdaad ook bedacht.
Maar kan ik een frequentie meten met de arduino dan?
En zo ja hoe doe ik dat dan?

Via een Arduino weet ik niet wat je kunt gebruiken. Ik gebruik altijd PIC controllers en daar kan het via de instructie PULSIN, de zet de frequentie om in een bepaalde waarde waar je mee kunt schakelen.

Dus met een Arduino kan ik je niet helpen, maar er is hier vast wel iemand die daar meer over weet. :)

Zelf nooit gebruikt maar net even voor je opgezocht zoiets bestaat dus ook voor een arduino.

https://www.arduino.cc/reference/en/libraries/frequencydetector/